ÖLÜM HÖKMÜ
1
GƏLƏCƏYƏ DOĞRU
Axşam düşmüşdü, Bakının aşağısından – Xəzər tərəfdən yüngül bir yaz mehi
əsirdi və həmin meh o aprel axşamı Tülkü Gəldi Qəbiristanlığında Qəbiristanlıq
Idarəsinin həyətindəki xartut, əncir, gilas ağaclarının təzə-tər yarpaqlarını güclə
eşidiləcək bir xışıltıyla səsləndirirdi, o xışıltı həyətə yayılırdı və elə bil ki, o böyük
həyətin həmin anlardakı müvəqqəti sakitliyinə, kimsəsizliyinə bir məhrəmlik
gətirirdi.
Əlbəttə, Gicbəsər o yarpaq xışıltısını eşidirdi, amma ağaclara tərəf baxmırdı;
qarovulçu Əflatunun köşkünün damında dal ayaqlarını altına yığıb, qabaq ayaqlarını
irəli uzadıb, o yüngül yaz mehinin əsdiyi səmtə – axşamüstü uzaqda qaralmağa
başlayan dənizə tərəf baxırdı.
Qarovulçu Əflatunun köşkünün damından üzüaşağı bütün Bakı görünürdü –
Tülkü Gəldi Qəbiristanlığı şəhərin dağlıq hissəsində idi – və o vaxt ki, gecə
düşəcəkdi, o görünən binaların, küçələrin, dənizkənarı bulvarın işıqları yanacaqdı,
onda Bakının bu görünüşü dünyanın ən böyük möcüzəsi olacaqdı, sirlərlə dolu
naməlum bir aləmə çevriləcəkdi və yenə də neçənci gecə olacaqdı ki, Gicbəsər
gizlincə qarovulçu Əflatunun köşkünün damına qalxıb, beləcə çöməlib gözlərini
sirlərlə dolu o naməlum aləmdən çəkməyəcəkdi, o işıqlar bir-bir sönənəcən
baxacaqdı, gecəyarısı Qəbiristanlıq Idarəsinə gəlib-gedən maşınlara, girib-çıxan,
ora-bura vurnuxan adamlara fikir verməyəcəkdi, qaranlıq çökmüş Bakıda o uzaq və
naməlum binaların, küçələrin, oradakı insanların və itlərin qoxusunu duymağa
çalışacaqdı.
Son günlərin bütün gecələri belə keçirdi.
Amma bu gün dama tez qalxmışdı; bəlkə də gecəyə kimi elə beləcə burada
qalacaqdı, bəlkə də düşüb gedib fırlanıb, gecə təzədən bura qalxacaqdı... Hər halda,
bu axşam nəsə əvvəlki axşamlara oxşamırdı, bu axşam Gicbəsər daha artıq narahat
idi, düzdü, gözlərini şəhərə zilləmişdi, başqa heç nəyə fikir vermirdi, amma
hərdənbir diksinirdi, elə bil ki, nə barədəsə fikirləşirdi və fikirləri onu diksindirirdi.
Tülkü Gəldi Qəbiristanlığında Gicbəsərə fikir verən yox idi; hərgah fikir verən
(və başa düşən adam!) olsaydı, görərdi ki, bu itə nəsə olub, əvvəllər həyətdə sülənən
it deyil və ümumiyyətlə, axır vaxtlar nəsə gözə az dəyir; fikir verən (və başa düşən
adam!) olsaydı, görərdi ki, bu itin qara və həmişə qəmgin gözlərində nəsə elə bir
ifadə yaranıb ki, bu ifadə təkcə yemək axtarmaq, təpikdən qorunmaq, soyuqda isti
yer, istidə sərin yer axtarmaq qayğılarından xəbər vermir...
Gicbəsərin bütün ömrü Tülkü Gəldi Qəbiristanlığında keçmişdi. Taleyi bu iti
necə gətirib bu qəbiristanlığa çıxarmışdı – bunu heç kim bilmirdi və təbii ki, heç kim
bu barədə düşünmürdü; amma Gicbəsəri Qəbiristanlıq Idarəsinin həyətində ilk dəfə
görən adam Əbdül Qafarzadə olmuşdu.
Onda – Gicbəsər üçün çox-çox uzaq bir zamanda – çiskinli bir sentyabr səhəri
idi və o payız çiskinində Tülkü Gəldi Qəbiristanlığındakı ağacların xəzan sarısında
qəmdən, qüssədən, ömrün sonu ümidsizliyindən əsər-əlamət yox idi, elə bil ki, o
payız çiskini həmin qəmi, qüssəni, ömrün sonu ümidsizliyini yuyub aparmışdı və o
narın çiskin Əbdül Qafarzadənin sifətinə dəydikcə, elə bil, kişinin bütün içinə bir
qayğısızlıq, nikbinlik yayılırdı, özünü sağlam, gümrah hiss edirdi və bu hiss həmin
payız səhəri Əbdül Qafarzadəni nəsə yaxşı bir iş görməyə, kimisə sevindirməyə,
kiməsə bir xeyir verməyə (həm də gözlənilməz bir xeyir!) səsləyirdi. Belə vaxtlarda
Əbdül Qafaqzadə dünyanın bütün bəd işlərini, pis əməllərini, saxta oyunlarını,
riyakarlığı, ikiüzlülüyü, pozğunluğu – hər şeyi yaddan çıxarırdı (hər halda, kişiyə
belə gəlirdi) və elə bil ki, bu adamın bütün içi, fikri-zikri də o payız çiskini kimi,
tərtəmiz olurdu, paklaşırdı.
O çiskinli sentyabr səhəri daxilindən baş qaldırmış o coşğun nikbinlik və
xeyirxahlıq hissləri içində Əbdül Qafarzadə əllərini adəti üzrə arxasında birləşdirib
geniş sinəsini daha da irəli verdi, üzünü yuxarı tutub bomboz payız səmasına baxdı,
narın çiskin çeşməyinin şüşələrinə səpələndi və belə bir narın damcılı şüşə
arxasından dünyaya baxmaq da o dəm Əbdül Qafarzadəyə ləzzət verdi, hətta Tülkü
Gəldi Qəbiristanlığının dəmir darvazasının bala qapısından Qəbiristanlıq Idarəsinin
həyətinə girəndə qarovolçu Əflatunu görəndə də, bu balacaboylu, arıq, sir-sifəti
günün altında, tozun-torpağın içində illərdən bəri yanıb qaralmış, balaca, yaşıl
gözləri həmişə səksəkə içində oynayan adam – qarovolçu Əflatun da Əbdül
Qafarzadənin gözünə dünyanın gözəl bir məxluqu, qüsursuz bir bəndəsi kimi
göründü, düzü, Əbdül Qafarzadənin özünün də qarovulçu Əflatunu beləcə
görməyinə gülməyi tutdu, amma, hər halda, həyat gözəl idi və Əbdül Qafarzadə də
bu gözəl həyatın sahiblərindən biri idi.
Qarovulçu Əflatun köşkünün balaca pəncərəsindən Əbdül Qafarzadəni görən
kimi, o saat bayıra sıçradı və çevik addımlarla özünü kişiyə tez yetirmək istədi;
qarovulçu Əflatun Əbdül Qafarzadəyə o qədər bələd olmuşdu ki, lap uzaqda
qaraltısını da görəndə sövq-təbii duyurdu ki, kişinin kefi kökdü, yoxsa qanı qaradı;
müdirin qanı qara olanda, qarovulçu Əflatun çalışırdı ki, hörmətini, ehtiramını,
səcdəsini kənardan-kənara bildirsin, amma hiss edəndə ki, müdirin kefi kökdü (yəni
bu o deyən şeydi ki, qarovulçu Əflatun əlavə pul qoparda bilərdi, gözlənilmədən
əlavə bir imtiyaz əldə edərdi), yaxınlaşıb hal-əhval tuturdu, yeri düşsəydi sözü
fırladıb gətirib Xıdırın üstünə çıxarırdı, Xıdıra rəhmət oxuyurdu, bir balaca
ağlamsınıb və gözlərini yerə dikib Xıdırın belə bir gözəl zəmanəni görmədiyinə
dönə-dönə təəssüfünü bildirirdi və Əbdül Qafarzadənin o gözəl ovqatının maddi
bəhrələrini görürdü.
O payız səhəri də yəqin belə olacaqdı, amma birdən-birə hardan peyda oldusa,
balaca bir küçük sərçə kimi civildəyə-civildəyə qarovulçu Əflatunun ayaqlarına
dolaşdı, az qaldı ayaqlarının altında qalsın və qarovulçu Əflatun ayağı ilə o balaca
küçüyü bir kənara itələdi ki, bu gözəl payız səhəri fürsəti əldən verməsin, özünü
növbəti məqsədinə çatdırsın. Çiskinin altında qəhvəyi-qara tükləri islanmış küçük,
qarovulçu Əflatunun ayağı ilə təmasdan sonra, cır və nazik səsi ilə zingildədi və
Əbdül Qafarzadə narazılıqla başını buladı. Qarovulçu Əflatun, əlbəttə, bu narazılığı
o saat hiss etdi və dayandı, bir müdirə, bir də qəflətən peyda olmuş o küçüyə baxdı,
bilmədi ki, nə eləsin.
Əbdül Qafarzadə:
– Götür onu gətir bura, – dedi.
Qarovulçu Əflatun dünyada ən çox sevdiyi bir varlıq kimi, o küçüyü o saat
ehmalca qucağına aldı və müdirin qabağına yüyürdü. Qəhvəyi-qara tükləri bədəninə
yapışmış o küçük hardan gəlib Tülkü Gəldi Qəbiristanlığına çıxmışdı?
Qəbiristanlığın ərazisində it yox idi və ümumiyyətlə, Əbdül Qafarzadə bu fikirdə idi
ki, qəbiristanlıqda gərək it-pişik olmasın və Mirzəibi də, Vasili də, Ağakərim də
bunu bildikləri üçün, Tülkü Gəldi Qəbiristanlığını itdən, pişikdən mühafizə edirdilər.
O küçük, qarovulçu Əflatunun qucağından boylanıb Əbdül Qafarzadəyə
baxırdı və həmin küçük baxışlarında bir etibar, ümid var idi, çünki yenicə gəldiyi
dünyanın işlərindən xəbərsiz idi, qarovulçu Əflatunun o təpiyi də, yəqin ki,
həyatında aldığı ilk təpik idi. Bu küçük dünyaya beləcə bir etibarla, ümidlə gəlmişdi,
amma o etibar da, o ümid də dünyanın vecinə deyildi və Əbdül Qafarzadə o dəm
küçüyə baxa-baxa fikirləşirdi ki, bu balaca varlığı irəlidə nələr gözləyir? Nə qədər
təpik yeyəcək? Bir azdan gözlərindəki o, etibardan, o ümiddən əsər-əlamət də
qalmayacaq (Əbdül Qafarzadə buna əmin idi) və nə üçün belə olmalıydı? Bir halda
ki, bu küçük dünyanın beləcə vecinə deyildi, təbiət niyə onu yaradırdı? Təpikləri
yesin, sonra da acından ölsün? Nə olsun axı? Nə olsun ki, nəslini davam etdirir?
Davam edən bu nəslin nə mənası var?
Əbdül Qafarzadənin hərdən belə bir fəlsəfəyə qapılması var idi.
Küçük, qarovulçu Əflatunun qucağından çıxıb Əbdül Qafarzadənin qucağına
gəlmək istəyirdi, elə bil, başa düşmüşdü ki, Tülkü Gəldi Qəbiristanlığında və
ümumiyyətlə, bu dünyada kim, kimdir. Əbdül Qafarzadə qara paltosunun cibindən
dəsmal çıxarıb çeşməyinin şüşələrini sildi, diqqətlə küçüyə baxdı, sonra küçüyü
qarovulçu Əflatundan aldı, iri əlləri ilə yaş tüklərini tumarladı, bu adam ömründə ilk
dəfə idi ki, qucağına it alırdı, ilk dəfə idi ki, it tumarlayırdı və küçük də o sazaq
payız səhəri bir neçə günlük həyatında ilk dəfə insan əlinin (iri əllərin) hərarətini
hiss etdi və bu – Əbdül Qafarzadənin hər şeyi görən boz gözlərindən yayınmadı,
küçüyü qarovulçu Əflatuna qaytarıb:
– Bunu özünlə bir yerdə saxla!.. – dedi və iri sümüklü uzun barmağı ilə
qarovulçu köşkünü göstərdi.
– Baş üstə!
– Yaxşı bax buna!.. – Əbdül Qafarzadə yenə küçüyün başını tumarladı,
gülümsədi və Qəbiristanlıq Idarəsinin ikimərtəbəli binasına tərəf getdi.
Qarovulçu Əflatun sidq-ürəkdən heyfsilənə-heyfsilənə fikirləşdi ki, bu dəfə
Əbdül Qafarzadənin kefi köklüyündən qazanan o olmadı, bu it balası küçük oldu,
hətta Əbdül Qafarzadə idarənin binasına girəndən sonra, qarovulçu Əflatun
hirsindən küçüyü asfaltın üstünə çırpmaq istədi, amma, əlbəttə, o saat da özünü ələ
aldı: o boyda kişi bu küçüyü ona tapşırmışdı və qarovulçu Əflatunun da borcu idi ki,
cani-dildən bu küçüyə qulluq eləsin – Əbdül Qafaqzadə verdiyi tapşırığı yadından
çıxaran adam deyildi və qarovulçu Əflatun da bunu yaxşı bilirdi.
Həmin çiskinli payız səhərindən sonra, o küçük Tülkü Gəldi Qəbiristanlığında,
qarovulçu Əflatunun köşkündə bu adamla birlikdə yaşamağa başladı. Qarovulçu
Əflatun hər gün küçük üçün bir qutu süd alıb gətirirdi, kolbasa, sosiska alırdı, hətta
bəzən pirojna alıb gətirirdi və Qəbiristanlıq Idarəsinin işçilərinin yanında küçüyə
yedizdirirdi, bir sözlə, küçüyə o yeməkləri verirdi və o cür qulluq edirdi ki, işdi,
Əbdül Qafaqzadə görsə, eşitsə, o kişinin tapşırığına layiq olsun.
Qarovulçu Əflatun hər səhər küçüyü qucağına alıb köşkün yanında dayanırdı
və Əbdül Qafarzadənin avtobusdan düşüb Tülkü Gəldi Qəbiristanlığına gəlməyini
gözləyirdi. Əbdül Qafarzadə hər səhər də o küçüyə gülümsəyirdi, hərdənbir
darvazanın yanında ayaq saxlayırdı və o zaman qarovulçu Əflatun küçük qucağında,
tələsik müdirin qabağına yüyürürdü, Əbdül Qafarzadə də iri əli ilə küçüyün başını,
belini sığallayıb:
– Malades! – deyirdi.
Qarovulçu Əflatun küçüyə deyilən bu «Malades» sözünü, az qala, öz ünvanına
qəbul edirdi və həmin anlarda dünyanın ən xoşbəxt adamı olurdu, daha doğrusu,
çalışırdı ki, Əbdül Qafarzadənin gözlərinə dünyanın ən xoşbəxt adamı kimi
görünsün. Məsələ burasında idi ki, o darısqal köşkdə itlə birlikdə yaşamaq, itə
qulluq etmək, hər gün səhər tezdən o iti qucağına alıb müdirin yolunu gözləmək
qarovulçu Əflatunu o qədər bıkdırmışdı ki, ürəyində küçüklə düşmən idi, amma tək
olanda da, lap gecənin yarısı da hirslənəndə küçüyü vurmağa, incitməyə cəsarət
etmirdi: Tülkü Gəldi Qəbiristanlığında hasarın da, darvazanın da, asfaltın da qulağı
var idi və hər hansı bir xəbər o saat gəlib Əbdül Qafarzadənin qulağına çata bilərdi.
Küçük boyuna, balacalığına görə deyildi... Qarovulçu Əflatun hər gün səhər
də, gecə də küçüyü həyətə gəzdirməyə çıxarırdı və bu it balası it, həyətdə heç nə
eləmirdi, qarovulçu Əflatun nə qədər əlləşirdisə də, nə qədər şirin sözlər deyib
heyvanı tovlamaq istəyirdisə də, bir şey çıxmırdı, elə ki, köşkə qayıdırdılar, küçük
başlayırdı mədəsini boşaltmağa, ya da sidiyini axıtmağa və həmin anlarda qarovulçu
Əflatun köşkün döşəməsindən, hətta bəzən çarpayının üstündə o it nəcisini, it
sidiyini təmizləyə-təmizləyə fikirləşirdi ki, bu dünyada Əbdül Qafarzadənin xoş
münasibət göstərdiyi küçük olmaq Əflatun olmaqdan yaxşıdı... Ürəyində küçüyü ən
pis küçə söyüşləri ilə söyə-söyə köşkü silib süpürürdü, balaca qapısını açıq qoyurdu
ki, havası dəyişsin, iy çəkilsin, amma o iy gündən-günə artırdı və qarovulçu
Əflatunun köşkünə girəndə, elə bil ki, it ayaqyolusuna girirdin.
Hər gecə taksilər gəlib Tülkü Gəldi Qəbiristanlığının darvazası ağzında
dayandıqca, qarovulçu Əflatun qaça-qaça araq dalınca gedib-gəlirdi, qumarbazları
qarşılayırdı, yola salırdı və köşkə girib qazandığı manatlıqları, üçlükləri, beşlikləri
cibindən çıxarıb səliqə-sahmana salanda, ümumi pulları (onluqları, iyirmibeşlikləri,
əllilikləri, hətta yüzlükləri!..) paylara ayıranda, küçüyün, elə bil ki, cini qalxırdı,
dəlisi tuturdu, hürməyə başlayırdı və qarovulçu Əflatunun gecə həyatının beləcə
şıdırğı və məsuliyyətli çağlarında bu küçük hürüşünə adət eləmək mümkün deyildi;
hər dəfə qarovulçu Əflatunun ürəyi döyünürdü, narahat hisslər keçirirdi, nigaran
qalırdı: məsələ burasında deyildi ki, qarovulçu Əflatun nədənsə, kimdənsə
qorxurdu– yox (və başqa cür də ola bilməzdi: Tülkü Gəldi Qəbiristanlığının Əbdül
Qafarzadə kimi bir sahibi var idi və hələ yoxlamaq lazım idi ki, bu dünyada kim
güclü adam idi – Brejnev, yoxsa Əbdül Qafarzadə?), məsələ onda idi ki, bütün bu
köşk əməliyyatları bir təklik, şahidsizlik tələb edirdi, bu gecə haqq-hesabları yalnız
qarovulçu Əflatuna aid idi, yəni yalnız bu adamın həyatının bir parçası idi, həm də
gözəl parçası idi və qarovulçu Əflatun illərdən bəri buna öyrəşmişdi, odur ki, belə
çağlarda bu küçüyün hürməyə başlaması tamam bir dilxorçuluq gətirirdi.
Küçük süd içə-içə, kolbasa, sosiska, pirojna yeyə-yeyə gözgörəti böyüyürdü
və bu küçüyün yüksək qəyyumundan xəbərdar olan Qəbiristanlıq Idarəsinin işçiləri
hərdənbir ona dondurma, marmelad, xarici peçenye də verirdilər və bütün bu gedişat
ondan xəbər verirdi ki, Tülkü Gəldi Qəbiristanlığındakı bu küçüyü gələcəkdə
dünyanın ən xoşbəxt itinin taleyi gözləyir. Düz üç aydan artıq beləcə davam etdi,
sonra şıdırğı payız yağışı yağan bir dekabr günü – altı il bundan əvvəl – müdirin
cavan və sağlam idmançı oğlu birdən-birə rəhmətə getdi.
O dəfn mərasimini, o dəfn mərasimində Əbdül Qafarzadənin dediyi sözləri
yadına salanda həmişə az qalırdı ki, qarovulçu Əflatunun tükləri biz-biz olsun.
Həmin dəfn mərasimində Əbdül Qafarzadə camaatın arasında (elə bil ki,
rəhbərlərdən kimsə ölmüşdü, böyük bir matəm nümayişi idi) dayanmış qarovulçu
Əflatunu gördü və qəflətən qışqırdı: «– Alə, Əflatun, get car çək e!.. De ki,
düşmənlərin dediyi başıma gəldi!..» Və özünün hiss-həyəcanları təbiətən çox aşıbdaşan
olmasa da, dünyada çox iztirabların, işgəncələrin şahidi olmuş, xırda yaşıl
gözləriylə məhkum taleləri yola salmış, birdən-birə qırılmış həyat yollarını çox
görmüş (və özü də evlər yıxmış) qarovulçu Əflatun o vaxta qədər o sifətdə, o
baxışda adam görməmişdi (və yəqin ki, ömrünün axırına kimi də görməyəcəkdi!),
elə bil ki, çeşməyinin arxasından boz gözləri ilə qarovulçu Əflatuna baxan, o sözləri
deyən insan deyildi, dərdin, ələmin, dəhşətin özü idi...
Həmin fəlakətdən sonra, Əbdül Qafarzadə bir müddət işə gəlmədi və nəhayət,
oğlunun ölümündən keçən neçənci günsə avtobusdan düşüb ilk dəfə Tülkü Gəldi
Qəbiristanlığının darvazasının bala qapısından içəri girdi. Qarovulçu Əflatun yenə
də küçüyü qucağına alıb tələsik köşkün qabağına çıxdı, amma bu dəfə Əbdül
Qafarzadə küçüyə baxmadı, boz gözləri ilə çeşməyinin ardından qarovulçu
Əflatunun gözlərinin içinə baxdı və o baxışların altında kürəyinin arasını soyuq tər
basan qarovulçu Əflatun başa düşdü ki, səhv eləyib, küçüyü daha beləcə pişvaza
çıxarmaq lazım deyilmiş.
Bundan sonra çox naməlum və qarovulçu Əflatunu o naməlumluq içində
çaşbaş salan bir vəziyyət əmələ gəlmişdi: qarovulçu Əflatun bilmirdi ki, nə eləsin,
bu it küçüyünü əvvəlki tək bəsləsin, yoxsa qovsun, yoxsa necə olsun? Əlbəttə, bunu
gedib Əbdül Qafarzadənin özündən soruşmaq olmazdı... Qarovulçu Əflatun bu
barədə Mirzəibidən, Vasilidən, Ağakərimdən məsləhət almaq istədi, amma Mirzəibi
də, Vasili də, Ağakərim də çiynini çəkdi və heç biri bu işə qarışmadı, çünki Əbdül
Qafarzadə ilə bağlı o işdə ki, naməlumluq var idi, yaxşısı bu idi ki, həmin işə
qarışmayasan.
Səhərlər Əbdül Qafarzadə işə gələndə qarovulçu Əflatun daha küçüyü
qucağına alıb pişvaza çıxmırdı və Əbdül Qafarzadə də daha o küçüklə
maraqlanmırdı. Hətta bir-iki dəfə küçük özü Əbdül Qafarzadəni həyətdə görüb
kişinin dalınca düşmüşdü, amma müdir küçüyə fikir verməmişdi. O cavan, o sağlam
idmançı oğlunun qəfil ölümüylə Əbdül Qafarzadəyə elə bir zərbə dəymişdi ki, kim
olsaydı bu zərbəyə dözə bilməzdi və bu gözəl insan ki, indi özünü ələ alıb hər gün
işə çıxırdı, bunun özü igidlik idi və qarovulçu Əflatun da bunu belə qiymətləndirirdi.
Günlər də beləcə keçirdi...
Düzdü, qarovulçu Əflatun daha küçüyün südünə, kolbasasına, sosiskasına
əvvəlki kimi fikir vermirdi, öz artıqlarını itin qabağına atırdı, hərdən acığı tutanda
ayağı ilə itələyirdi, qulağını çəkib zingildədirdi, soyuqda, yağışda-qarda da boynuna
ip salıb həyətin aşağı başındakı akasiya ağacına bağlayırdı və qarnını boşaltmayınca
köşkə gətirmirdi, amma, hər halda, küçük hələ köşkdə yaşayırdı və yeməyi, içməyi,
isti yeri var idi. Küçüyün ərköyün çağları keçmişdə qalmışdı. Qəbiristanlıq
Idarəsinin işçiləri də Əbdül Qafarzadənin daha bu küçüyə fikir vermədiyini bilirdilər
(buranın sabit bir ənənəsi var idi: müdirin xarici aləmə münasibətindəki kiçicik
təfərrüat da gözdən yayınmırdı) və əvvəlki kimi küçüyə dondurma, marmelad,
peçenye verən yox idi.
Sonra elə bir gün gəldi ki, qarovulçu Əflatun özünü heç cürə saxlaya bilmədi
və böyrünə bir təpik ilişdirib o küçüyü köşkdən qovdu.
Onda küləkli bir gün idi və axşam təzəcə düşmüşdü. Tülkü Gəldi
Qəbiristanlığındakı ölüm mərasimləri qurtarmışdı. Qəbiristanlıq Idarəsinin işçiləri
getmişdi və buranın gecə həyatı da hələ başlamamışdı. Həyət-bacada heç kim yox
idi. Külək elə güclü əsirdi, elə qıy vururdu ki, köşkün balaca pəncərəsindən həyətə
baxan qarovulçu Əflatun fikirləşirdi ki, külək beləcə davam eləsə, bu gecə müştəri
az olacaq (yağış müştəriyə təsir eləmirdi, əksinə, daha da artırırdı, amma külək təsir
edirdi, azaldırdı), müştəri az olanda da qazanc az olacaq, qazanc az olanda da qayğı
artacaq... Qarovulçu Əflatunun oğlu Kolxoz, atasının boyun olduğu «Jiquli»
maşınını səbrsizliklə gözləyirdi.
Həyətə baxa-baxa küləyin qarasınca deyinən qarovulçu Əflatun Qəbiristanlıq
Idarəsindən çıxan süpürgəçi Nastyanı gördü. Süpürgəçi Nastya idarədən həmişə
sonuncu çıxırdı.
Hər dəfə qış gələndə əyninə geydiyi göy paltosunun bütün düymələrini
bağlamış, qalın yun şalını başına, boynuna dolamış bu kök (kök idi, amma lırt
deyildi) arvadın yaşı əllini keçmişdi, amma canı hələ sulu idi; alkaqolik əri ölmüş,
qızı bir azərbaycanlı gülsatana ərə gedib Moskvaya köçmüşdü, oğlunu əsgər
aparmışdılar və indi Əfqanıstanda «düşmənlərə» qarşı vuruşurdu və bütün bu
təfsilatı qarovulçu Əflatun yaxşı bilirdi. O vaxtlar ki, belə küləkli-yağışlı, qarlıboranlı
qış gecələrində Tülkü Gəldi Qəbiristanlığının müştəriləri az olurdu və
qarovulçu Əflatun hələ müharibə vaxtından qalmış kürkünə bürünüb köşkə güclə
sığışmış dəmir çarpayıda uzanırdı, onda birdən-birə süpürgəçi Nastya gəlib bu
cüssəsiz, arıq adamın yadına düşürdü, arvadın hətta qalın qış paltosunu da arxadan
qabardan, yeridikcə hər tərəfi ayrı-ayrılıqda oynayan iri dalı, Qəbiristanlıq
Idarəsində əyilib döşəməni süpürəndə, yuyanda paltarının yaxasından dərin arası
görünən iri döşləri qarovulçu Əflatunun gözlərinin qabağına gəlirdi və həmin
məqamlarda Tülkü Gəldi Qəbiristanlığında qazandığı pullara, Əbdül Qafarzadə kimi
bir adamın ona xüsusi mərhəmət göstərməsinə, lap az bir müddətdən sonra Kolxoza
maşın ala biləcəyinə baxmayaraq, kişinin ürəyindən bir qüssə keçirdi... Əlbəttə, qoca
çağlarında da olsa, tale üzünə gülmüşdü, onu gətirib Əbdül Qafarzadə kimi bir
nəhəngə ürcah eləmişdi, özünə güzəran qazanmışdı, amma, hər halda, həyat onu
barmağında fırladıb, fırladıb axırda gətirib adicə qarovulçu etmişdi (halbuki maarif
müdiri ola bilərdi, hətta raykom katibi də ola bilərdi!..), balaca adam eləmişdi və
indi qarovulçu Əflatunun heç olmasa, süpürgəçi Nastyaya da əmr etmək imkanı yox
idi...
Həmin küləkli axşam qarovulçu Əflatun köşkün kiçik pəncərəsindən üzü
küləyə tərəf gələn süpürgəçi Nastyanın göy paltosunun üstündən belə açıq-aşkar hiss
olunan yoğun baldırlarına baxa-baxa udqundu, köşkdən çıxıb darvazanın qabağında
dayandı və süpürgəçi Nastya gəlib yanından ötmək istəyəndə rusca:
– Damoy idyoş? – soruşdu.
Süpürgəçi Nastya küləkdən üzünü yanpörtü tutub:
– A kuda je eşo? – soruşdu.
– Şto doma? Adna da doma! – Qarovulçu Əflatun yenə udqundu.
– A çto delat? Takova sudba!..
– Idyom tuda... – Qarovulçu Əflatun əli ilə köşkü göstərdi.
Süpürgəçi Nastya, görünür, o küləkli axşamda belə bir təklif gözləmirdi və
açıq-aşkar bir maraqla boyca özündən xeyli kiçik olan qarovulçu Əflatuna, sonra o
balaca köşkə, sonra yenə qarovulçu Əflatuna baxdı.
– Idyom da!.. Vodka toje yest... Idyom!.. Ladna da... Nikto ne vidit... Xoroşo
budet...
– Tı eşo na çto-to sposoben? – və süpürgəçi Nastya bərkdən güldü.
Qarovulçu Əflatun bu yekəpər, sağlam arvadın beləcə gülməyindən ürəkləndi
və bu dəfə süpürgəçi Nastyanın göy paltosunun qolundan yapışmağa cürət etdi, bir
balaca da dartdı:
– Idyom da!.. Idyom!.. Padarka toje dam da tebe...
Süpürgəçi Nastya gözlərindəki o maraqla və diqqətlə qarovulçu Əflatuna
baxdı və qarovulçu Əflatunun yanınca köşkə tərəf addımladı, qarovulçu Əflatunun
ardınca köşkün açıq qapısından içəri girdi.
Darısqal köşkün içində küləyin o vıyıltısıyla bərabər, qəribə bir durğunluq var
idi və o durğunluq içində qarovulçu Əflatun özü həyəcanla (ilk dəfə qadın görəcək
yeniyetmə həyəcanı ilə) döyünən ürəyinin səsini eşidirdi; udquna-udquna:
– Snimay da palto... – dedi və həyəcandan titrəyən barmaqları ilə süpürgəçi
Nastyanın göy paltosunun düymələrini açmaq istədi; qarovulçu Əflatuna elə gəlirdi
ki, bu dəm bu darısqal və gözəl köşkdən başqa, paltosunun, paltarının altında o cürə
can gizlətmiş süpürgəçi Nastyadan başqa dünyada heç nə və heç kim yoxdur, hətta
Tülkü Gəldi Qəbiristanlığı da, Əbdül Qafarzadənin özü də (!!) yaddan çıxmışdı və
qarovulçu Əflatunun bütün içinə həyəcanlı, amma eyni zamanda, xoş bir sərbəstlik
hakim kəsilmişdi.
Göy palto süpürgəçi Nastyanın bədəninə kip oturduğu üçün o düymələr çox
çətin açılırdı və bir yuxarı düyməni açınca qarovulçu Əflatunun barmaqları
gizildədi; amma o düymələrin hamısı açılacaqdı və arvadı qocalıb əldən düşmüş
qarovulçu Əflatun da bu dünyada, heç olmasa, bircə gün insan ömrü yaşayacaqdı...
Və bu vaxt o küçük gözlənilmədən hürməyə başladı; çarpayının üstündə idi,
dörd ayağını da hikkəylə qarovulçu Əflatunun illərdən bəri rəngi solmuş və çirkli
adyalının üstünə basıb, boynunu irəli uzadıb süpürgəçi Nastyaya və qarovulçu
Əflatuna hürürdü. Qarovulçu Əflatun, əlbəttə, bu iti də yaddan çıxarmışdı və
küçüyün beləcə hürməyi onu səksəndirdi, titrəyən barmaqlarını süpürgəçi Nastyanın
göy paltosunun yaxasından çəkdi və nədənsə pıçıltıyla:
– Kəs!.. – dedi. – Kəs!..
Küçük daha bərkdən hürməyə başladı.
– Kəs demədim sənə!? – Qarovulçu Əflatun iki əlini də uzadıb küçüyü
qamarlamaq istədi, amma it çarpayının yuxarı başına qaçdı, üzünün ağı çirkdən
bozarmış yastığın üstünə çıxıb köşkün küncünə qısıldı və əvvəlkindən daha hirsli,
daha bərkdən hürməyə başladı.
Ikinci gözlənilməz hadisə isə o oldu ki, küçüyün eləcə hirslə hürməyi, elə bil
ki, süpürgəçi Nastyanı ayıltdı, araq da, hədiyyə də yaddan çıxdı və arvad yuxarıdan
aşağı bu qoca və cansız kişiyə baxıb bərkdən gülə-gülə:
– Tı je ne mojeş spravlyatsya daje s sobakoy! – dedi və o darısqal köşkdə geri
çönüb göy paltosunun altından iri dalının yanlarını qarovulçu Əflatunun yarımca
metrliyində oynada-oynada eşiyə çıxdı.
Qarovulçu Əflatun udquna-udquna və ürəyi hələ də həyacanla döyünə-döyünə
köşkün balaca pəncərəsindən süpürgəçi Nastyanın ardınca baxdı və elə ki, süpürgəçi
Nastya Tülkü Gəldi Qəbiristanlığının darvazasından çıxıb gözdən itdi, qarovulçu
Əflatun içindən coşub gələn bir nifrətlə əlini atıb küçüyün boynunun dərisindən
yapışdı və heyvanı qaldırıb zərblə köşkün döşəməsinə çırpdı, elə həmin anda da
sinəsinə bir təpik ilişdirib iti köşkün açıq qapısından bayıra tulladı.
Bütün qısa ömründə insan təpiyini ilk dəfə beləcə yeyən küçük quyruğunu
qısıb zingildəyə-zingildəyə o köşkdən uzağa qaçdı, hasarın dibindəki kolluğa girib
heç vaxt hiss etmədiyi dəhşətli bir qorxu ilə köşkün açıq qapısına tərəf baxdı:
küçüyün bütün bədəni uçunurdu və yəqin o küçük elə həmin andan da başa düşdü ki,
Tülkü Gəldi Qəbiristanlığında insanlarla zarafat eləmək olmaz...
Qarovulçu Əflatun küçüyün qarasına bərkdən küçə söyüşləri söyə-söyə
köşkün qapısını bağladı və həmin küləkli axşamın üçüncü gözlənilməz hadisəsi də
bu oldu ki, qarovulçu Əflatun birdən-birə (əlbəttə, bərkdən yox, ürəyində!) Əbdül
Qafarzadəni söyməyə başladı; birinci dəfəydi ki, Əbdül Qafarzadəni beləcə söyürdü
– düzdü, Əbdül Qafarzadə qarovulçu Əflatuna çörək vermişdi, amma nə olsun, hər
şey bir qarın çörəklə ölçülmürdü ki...
Əbdülün o qardaşı Xıdır da əclafın biri idi, Əbdülün özü də əclafın biridi, atası
hambal Orduxan da, ümumiyyətlə, bütün nəsilləri də əclaf idi və qarovulçu Əflatun
elə söydükcə söyürdü, amma ürəyi soyumurdu.
Bir dəfə – həmin hadisədən üç-dörd ay sonra, onda da yaz gəlmişdi və Tülkü
Gəldi Qəbiristanlığındakı alça, ərik, gilənar, nar ağacları çiçək açmışdı – Əbdül
Qafarzadə Qəbiristanlıq Idarəsinə gələndə hardansa birdən-birə peyda olub həyətin
ortasında dayanmış o küçüyü gördü; küçük böyümüşdü, dəyişmişdi, gözlərindəki o
etibardan, ümiddən əsər-əlamət yox idi, amma Əbdül Qafarzadə onu tanıdı:
– Həmin küçükdü? – soruşdu.
Qarovulçu Əflatun nigarançılıqla itə baxa-baxa bilmədi ki, nə desin. Düzdü,
Əbdül Qafarzadə uzun müddətdi küçüyü görmürdü, soruşmurdu, amma, hər halda,
haçansa bu küçüyü ona tapşırmışdı və indi itin beləcə yiyəsizliyinə hirsi tuta bilərdi
(onda da qarovulçu Əflatun Aşqabad batan kimi batardı!); amma bu yerdə axmaq it
özü qarovulçu Əflatunun köməyinə gəldi– boynunu irəli uzadıb hirslə Əbdül
Qafarzadəyə tərəf hürməyə başladı; elə bil ki, it də Əbdül Qafarzadəni tanıdı və
kimsəsiz bir günə düşdüyünə görə kişini günahlandırdı.
Əbdül Qafarzadə yavaşdan qarovulçu Əflatunla yox, özü-özü ilə danışdı:
– Necə yazıq idi, indi gör nə olub, zaraza!.. Dünya belədi də... Itə də yaxşılıq
yoxdu bu dünyada!..
Qarovulçu Əflatun, Əbdül Qafarzadənin it naxələfliyi ilə bağlı bu fikirlərindən
ürəkləndi və belə bir məqamda o itdən fərqli surətdə, özünün naxaləf olmadığını
nəzərə çatdırmaq üçün kişinin qeydinə qaldı:
– Fikir vermə, əşşi...O adı nədir, şey, gicbəsərin biridi!..
Və həmin gündən də o itin adı Gicbəsər qaldı.
Düzdü, Əbdül Qafarzadənin o itdən üzü dönmüşdü, amma onu qovmaq barədə
heç bir xüsusi tapşırıq verməmişdi və Gicbəsər də həmin vaxtdan Tülkü Gəldi
Qəbiristanlığında sülənirdi.
O vaxtlardan altı-yeddi il keçmişdi...
Və Gicbəsər indi, həmin bu aprel gecəsi Tülkü Gəldi Qəbiristanlığında
qarovulçu Əflatunun köşkünün damından Bakının o gecə mənzərəsinə baxırdı və
Tülkü Gəldi Qəbiristanlığından kənardakı o naməlum aləmin işıqları artıq bir-bir
sönürdü, amma Gicbəsər yerindən tərpənmirdi, elə-beləcə baxırdı.
Bayaq, yəni bir neçə saat bundan əvvəl Gicbəsər damdan düşüb getmədi,
damın üstündə çöməlib gecəni gözlədi və Tülkü Gəldi Qəbiristanlığının gecə
həyatına – tez-tez taksilərin gəlib-getməsinə, qarovulçu Əflatunun yüyürə-yüyürə
müştəriləri qarşılamasına və yola salmasına, Qəbiristanlıq Idarəsinin həyətinə giribçıxan
gecə qonaqlarına, ayrı-ayrı keflənmiş adamların hay-küyünə, yıxılıbdurmağına,
Mirzəibinin, Ağakərimin, Vasilinin adamları bir-bir çağırmağına,
cürbəcür tapşırıqlar verməyinə, yəni bu üç nəfərin Tülkü Gəldi Qəbiristanlığındakı
bu gecə həyatının təşkilati işləri ilə məşğul olmaqlarına – heç nəyə fikir vermədən
bütün gecəni Bakının o mənzərəsinə tamaşa etdi...
Bakının işıqları yavaş-yavaş tamam sönürdü...
Tülkü Gəldi Qəbiristanlığından kənardakı o aləm başdan-başa sirlərlə dolu
idi...
... Sonra səhər açılmağa başladı...
Tülkü Gəldi Qəbiristanlığındakı idarənin həyətinə bir sakitlik çökdü, amma
bu, müvəqqəti bir sakitlik idi və Gicbəsər burasını çox gözəl bilirdi; bir azdan işçilər
gələcəkdi, səhər ötüb, günorta keçəcəkdi, dəfn mərasimləri sona yetəcəkdi, mollalar,
qəbirqazan alkaqoliklər, dilənçilər qəbiristanlıqdan çıxıb gedəcəkdi, axşamüstü
idarənin də işi qurtaracaqdı və gecə həyatına hazırlıq başlayacaqdı. Gicbəsər gözünü
açıb Tülkü Gəldi Qəbiristanlığını, yəni bütün bu illər boyunca içində yaşadığı öz
dünyasını beləcə görmüşdü, amma bu dünyadan kənarda sirlərlə dolu naməlum bir
dünya da var idi və bu son günlər ərzində o naməlum dünya Gicbəsəri özünə çəkirdi.
Gicbəsər Tülkü Gəldi Qəbiristanlığında yaşamaq istəmirdi.
Gicbəsər daha Tülkü Gəldi Qəbiristanlığında yaşaya bilmirdi.
Bu it indiyə qədər heç vaxt Tülkü Gəldi Qəbiristanlığının geniş ərazisini tərk
etməmişdi, təsadüfən buralara gəlib çıxan itlərlə görüşmüşdü, qancıqlarla
şırvanmışdı (bu qancıqlar özləri gəlib Gicbəsəri tapırdılar), amma heç vaxt
buralardan kənara çıxmamışdı və Tülkü Gəldi Qəbiristanlığında tək ömür sürmüşdü,
çünkü başqa itləri buradan qovurdular; Gicbəsərə isə burada adət etmişdilər və bu iti
söyürdülər, yeri düşəndə təpikləyirdilər, daşa basırdılar, amma Tülkü Gəldi
Qəbiristanlığından qovmurdular.
Gicbəsərin burada həmişə bir qarın yeməyi var idi: gecə məclislərindən qalan
artıqlar Gicbəsərə gen-bol bəs eləyirdi.
Amma Gicbəsər daha burada qalmaq istəmirdi.
O naməlum, o sirli aləm Gicbəsəri özünə çəkirdi.
Və Gicbəsər o aprel günü sübh tezdən damdan aşağı düşdü, qarovulçu
Əflatunun köşkünün yanında ayaq saxlayıb sol qılçını qaldırdı və sidiyini köşkün
daş divarına boşaltdı, bununla da elə bil ki, təkcə qarovulçu Əflatuna yox, bütün
Tülkü Gəldi Qəbiristanlığına «əlvida» dedi və qulaqlarını qısıb özünün yeni
həyatına, yeni dünyasına – naməlum bir gələcəyə doğru qaça-qaça Qəbiristanlıq
Idarəsinin darvazasından çıxdı.
2
«ƏZIZIMIN CƏFASI» ROMANI
Elə ki, həmin aprel səhəri açıldı, elə ki, sübh tezdən məhəllənin qapıları
cırıldadı, çayniklər su ilə doldurulub qazın üstünə qoyuldu, camaat həyətlərdəki
ayaqyoluna girib-çıxmağa başladı, həyət adamları bir-birilə salamlaşdı, uşaqlar
çörək dalınca Ağabalanın dükanına qaçdılar, o saat da bütün məhəlləyə xəbər
yayıldı: gecə Xədicə arvad rəhmətə gedib və həmişə belə bəd xəbərli vaxtlarda
olduğu kimi, arvadlar qara kəlağayılarını tələm-tələsik başlarına salıb Xədicə
arvadın evinə getdilər, kişilər də yazıq Xədicə arvadın birmərtəbəli, üçotaqlı evinin
qabağındakı balaca həyətə yığışmağa başladılar.
Adamlar bir-bir o balaca həyətə doluşduqca Azərbaycan Dövlət
Universitetinin filologiya fakültəsinin dördüncü kursunda təhsil alan tələbə Murad
İldırımlı sentyabrın 1-dən bu tərəfə səkkiz ay yaşadığı bu məhəllənin gözə
görünməyən teleqram sisteminə məəttəl qalırdı – elə bil ki, məhəllədəki dalanların,
evlərin divarları, qapıları, pəncərələri, küçəyə düzülmüş qənbərlər bir-birinə xəbər
verirdi və nə olurdusa, bütün bu ətrafda nə hadisə baş verirdisə, gecə, ya gündüz,
fərqi yox idi, bircə anın içində bütün məhəlləyə yayılırdı. Tələbə Murad İldırımlı sağ
əlinin baş barmağının dırnağını çeynəyə-çeynəyə, həyətə toplaşmış məhəllə
kişilərinə baxırdı, sonra birdən yadına düşürdü ki, dırnağını çeynəyir, tez əlini
ağzından çəkirdi.
Arvadlar ağlaya-ağlaya evə girib-çıxırdı, o balaca üç otağı (o cümlədən, tələbə
Murad İldırımlının və Xosrov müəllimin kirayədə qaldıqları otaqları), artırmanı
silib-süpürüb sahmana salırdı, kimisi öz evindən un gətirirdi, kimisi yağ gətirirdi,
şəkər gətirirdi, tas, qazan, qab-qacaq gətirirdi, halva çalmaq, yuxa bişirmək üçün
tədarük görürdü, kişilər yavaş səslə iki-bir, üş-bir söhbət eləyə-eləyə cənazəni
məscidə aparıb yumaq, ölüm kağızını almaq, qəbiristanda yer tapmaq, yazıq Xədicə
arvadı bu gün saat neçədə qaldırmaq, başsağlığına gəlib-gedənləri yola salmaq üçün
bazardan çay, qənd, limon almaq, mərhumun fərsiz oğlu Siçan Balaniyaza xəbər
vermək və sairə bu sayaq məsələləri müzakirə edirdi.
O balaca həyətin yuxarı başında, ayaqyolunun yanında altı daşla hörülmüş bir
krant var idi və tələbə Murad İldırımlı indi həmin krantın yanında dayanıb bilmirdi
ki, nə eləsin; bu cavan adamın, ümumiyyətlə, tünlüklə, qələbəliklə arası yox idi,
adamlar çox olan yerdə özünü naqolay hiss edirdi və həmişə də tələbəyə elə gəlirdi
ki, çoxluq içində qısa boyu, kobud sifəti, bir balaca donqar beli, darağa yatmayan
pırpızaqlı qara və cod saçları camaatın diqqətini daha artıq cəlb edir; belə anlarda
tələbə Murad İldırımlının ürəyi sıxılırdı, həyəcanlanırdı, bir bəhanə ilə uzaqlaşıb
çıxıb getmək istəyirdi və sonra elə ki, gecə yerinə girirdi, səhər, günorta ya axşam
bir-biri ilə canı-dildən söhbət edən, həmişə özlərini tamam sərbəst bilən o adamların
– şəhərdə yaşayan tələbə oğlanların (xüsusən də aralarında qız olanda), yaxud
redaksiyalarda, Yazıçılar Ittifaqındakı cürbəcür görüşlərdə, ədəbi müzakirələrdə
toplaşmış cavan yazıçıların (xüsusən də həmişə odlu-alovlu danışan, millət dərdi
çəkən Səlim Bədbin kimi cavan yazıçıların!), ədəbiyyat həvəskarlarının yanından
gözə görünmədən uzaqlaşıb getməyinin xəcaləti soyuq tər gətirirdi, öz
mənasızlığını, bu dünyada tamam artıq bir adam olduğunu o balaca otağın daş
divarları arasına sığışmayan bir əlacsızlığa çevirirdi və tələbə Murad İldırımlını,
iyirmi yeddi yaşına baxmayaraq, ağladırdı – gecənin yarısı tək-tənha yerində uzanıb,
o yazıq Xədicə arvad, o qapıbir kirayənişin Xosrov müəllim eşitməsin deyə, səsini
boğa-boğa ağlayırdı; sonra səhər açılırdı, universitetdə dərslər başlayırdı və həmişə
ora-bura tələsən, bir yerə yığışanda gəzdikləri qızlardan, yaşadıqları arvadlardan
danışan (və yaxud gopa basan) tələbələrin, əlbəttə, ağlına da gəlmirdi ki, səhərdənaxşama
qədər kitab oxuyan, qəzetləri, jurnalları izləyən, cidd-cəhdlə bütün
mühazirələri yazan bu qaradinməz adamın – tələbə Murad İldırımlının beləcə çətin
gecələri olur və həmin Murad İldırımlı indiyə qədər də nə bir qızla gəzib, nə də bir
arvadla yaşayıb, ümumiyyətlə, indiyə qədər lüt arvad görməyib, bu iyirmi yeddi il
ərzində heç gizlincə də lüt arvada baxmaq imkanı olmayıb, təkcə on dörd-on beş il
bundan əvvəl o gözəl dağlardan axan çayın kənarında kəndli bir arvadın öz qızını
çimizdirəndə, həmin qızın çılpaq döşlərini görmüşdü; qızlar yalnız xəyal aləmində
idi və illər ötdükcə tələbə Murad İldırımlı o xəyal aləmində həmin qızlarla artıq
cismani yox, mənəvi dostluq edirdi. O çətin gecələrin dünyada başqa heç bir
kimsəyə yox, yalnız tələbə Murad İldırımlıya məxsus olan o hisslər aləminin öz
məxsusi kövrəkiyi, məxsusi təskinliyi, məxsusi dəyanəti var idi və elə ki, iyirmi
yeddi yaşa yaraşmayan o kövrəklik baş qaldırırdı, əvvəlcə nənəsinin səsini eşidirdi
və ümumiyyətlə, tələbə Murad İldırımlıya elə gəlirdi ki, ölsə, – əlbəttə, haçansa
öləcəkdi və o ölüm hissi kənddə kitabxanaçı işlədiyi vaxtlarda onun ürəyini çox
qısmışdı– yenə nənəsinin səsini eşidər – o səsdə onun üçün o dərəcədə bir doğmalıq
var idi və əslində, o səs, xüsusən, Bakıya gələndən sonra, həmişə bu cavan adamla
birgə olurdu. O zaman ki, darıxırdı, imtahanlara hazırlaşmaq, kitab oxumaq,
kitabxanada məşğul olmaq istəmirdi, gözləri mətbəə şriftlərinin qara rəngindən,
barmaqları qələm tutmaqdan bezirdi, kino-teatrlarda baxmağa layiq bir film olmurdu
(detektivlərdən, hind filmlərindən zəhləsi gedirdi, sovet filmlərindən də ancaq
elələrinə baxırdı ki, mətbuatda onları tənqid edirdilər – hərgah tənqid edirdilərsə,
deməli, içində nəsə bir işıqlı şey var idi...), teatra gedib, həmişə olduğu kimi,
beletajda da oturmağa həvəsi olmurdu (kinoya, teatra, hərdənbir konsertə həmişə tək
gedərdi), onda axşamçağı dənizkənarı bulvara çıxırdı, hamının gözündən uzaq
ağacların, dekorativ kolların arası ilə gedirdi və elə ki, ona nəsib olmayan (və yəqin
ki, heç vaxt da nəsib olmayacaq!) bir aləmdə – cəmi on addım aralıda bir-birinin
əlindən tutmuş, yaxud qol-qola girmiş, qayğısız və sərbəst gəzişən, yaraşıqlı, dəblə
geyinmiş oğlanla qız görürdü, elə bil, tələbə Murad İldırımlı eyni zamanda, o
oğlanla qızın qarşısında açılmış sonsuz bir genişliyi, təmizliyi, işığı da görürdü,
özünün ətrafındakı qaranlığı, nəmişliyi, dar-düdtəkliyi isə daha artıq, az qala,
cismani hiss edirdi və belə anlarda nənəsinin o səsi əbədi bir həsrətin səsinə
çevrilirdi və o həsrət kənd həsrəti, dağ, meşə, çəmən, çay həsrəti deyildi, sevinc
kimi, kədər kimi, arzu kimi, tələbə Murad İldırımlının içinə hopmuş məkansız bir
hiss idi. Tələbə o səsi sevirdi, amma, eyni zamanda, o səsdə tələbə üçün taleyin
əbədi bir məhkumluğu da var idi: mən sənin nənənin səsiyəm, mən o gözəl dağların,
meşələrin səsiyəm, səni mən yetirmişəm, səni mən boya-başa çatdırmışam, amma
sən bax bu gözəl bulvarda həmişə beləcə tək olmağa, beləcə yöndəmsiz, beləcə
utancaq, beləcə gözəgəlimsiz olmağa məcbursan, necə ki, o gözəl dağların,
meşələrin qoynunda, o pıqqıldayan bulaqların, şırıldayan çayların kənarında da
beləcə vecsiz və mənasız bir məxluq idin...
Tələbə Murad İldırımlı əvvəllər tez-tez, indi isə hərdənbir M.F.Axundov adına
Respublika Dövlət Kitabxanasında akademik Kraçkovskinin tərcüməsində Quranı
oxuyurdu, ayrı-ayrı ayələri yaxşı başa düşsün deyə özü üçün Azərbaycan dilinə
tərcümə edirdi. Inqilabdan sonra Azərbaycan dilində Quran nəşr edilməmişdi, buna
görə də kitabxanalarda yox idi; rus dilində o kitabdan istifadə etmək üçün xüsusi
icazə lazım idi və tələbə çox böyük çətinliklərlə həmin icazəni ala bilmişdi. Quran
«Ali-Imran» surəsi»ndə deyirdi:
«Əgər, Allah sizə yardım edərsə, heç kim sizə qalib gələ bilməz; yox, əgər,
sizi zəlil edərsə, ondan sonra kim sizə köməklik edə bilər?»
Tələbə bu fikirdə idi ki, Allah onu zəlil etmişdi və buna görə də bütün ömrü də
belə keçəcəkdi. Allah ona kömək eləməmişdisə, heç kim ona kömək edə
bilməyəcəkdi, amma niyə belə olmuşdu, o hansı günahın sahibi idi ki, Allah onu
beləcə zəlil etmişdi, nə üçün onu belə bir yöndəmdə dünyaya gətirmişdi, nə üçün
onu bu geniş dünyada məhkum yaratmışdı, həmişə özü öz içində, özü özüylə
çarpışmalıydı, özü özünü içəridən yeməliydi?
Görünür nə isə var idi... Quran da deyir ki, səbəbsiz cəza yoxdur...
Nənəsi belə bir əfsanə danışırdı (bəlkə heç əfsanə deyildi?) və o əfsanə heç
vaxt tələbənin yadından çıxmırdı: Peyğəmbər hər gün səhər-səhər bir gölün
yanından keçirdi. Həmin göldə atılıb düşə-düşə, cığır-bağır sala-sala bir dəstə oğlan
uşağı çimirdi. Ayaqları şikəst olan bir oğlan uşağı isə göldə çimə bilmirdi, həsrət
dolu qəmli gözlərini göldə çimən oğlanlara zilləyirdi, baxırdı, baxırdı. Peyğəmbər
daha həsrət dolu o gözlərin kədərinə dözə bilmədi: «Ya Allah! – dedi. Nə üçün o
uşağı eləcə şikəst yaratdın?» Allah: «– Sən mənim ədalətimə şübhə etdin?» –
soruşdu. Səhərisi gün peyğəmbər gördü ki, o oğlan şikəstlikdən xilas olub, uşaqlarla
birlikdə atılıb-düşür, uşaqlarla birlikdə göldə çimir, gözləri gülür və o həsrət yox
olub... Bir gün belə keçdi, iki gün belə keçdi, üçüncü gün peyğəmbər gördü ki,
həmin oğlan səhər tezdən gölə gəldi, qamışları kəsib bir-bir ucunu yondu və gölə baş
vurub o qamışları suyun dibinə basdırmağa başladı ki, iti ucları bir azdan gəlib gölə
atılacaq uşaqların başına-qarnına batsın... Peyğəmbər dedi: «Ya Allah! Bağışla
məni...»
Tələbə bəzən həmin yaraşıqlı, müasir geyimli, müasir hərəkətli bulvarda
gəzişən camaatı vecinə almayan oğlanla qızın qucaqlaşıb öpüşdüyünü görəndə
addımlarının sürətini artırırdı və o qucaqlaşmaqdan, o öpüşməkdən qaçıb qurtarmaq
istəyirdi. Bəzən də qızla qol-qola gedən, qucaqlaşan, öpüşən oğlanı tanıyırdı
(ümumiyyətlə, Bakıda yaşadığı az qala bu dörd ildə tələbə Murad İldırımlı çox
adamı tanıyırdı, amma onu heç kim tanımırdı və belə bir birtərəfli tanışlığın özü də
həmişə bədbinlik, ümidsizlik gətirirdi...), universitetin arakəsmələrində, həyətində
atalarının puluna alınmış bahalı siqaretlər çəkə-çəkə, gecənin yarısına qədər
restoranlarda, kafelərdə, barlarda yeyib-içməkdən hələ də başları ağrıya-ağrıya
gəzdikləri, görüşdükləri qızlar haqqında əxlaqsız söhbətlər eləyən tələbələrdən
olurdu və o zaman Murad İldırımlının bədbinliyi, həyatdan küskünlüyü ədavətə
çevrilirdi, həmin oğlanla öpüşən qızı gizlin izləmək istəyirdi, ünvanını öyrənib
imzasız məktub yazmaq istəyirdi, o imzasız məktubda oğlanı ifşa etmək istəyirdi,
sürətli addımlarla gedə-gedə fikrində imzasız məktubun mətnini yazırdı, amma biz
az keçirdi və hər şey yenə də əvvəlki təkliyin, tənhalığın qüssəsinə bürünürdü.
Düzdür, tələbə Murad İldırımlıya elə gəlirdi ki, öləndən sonra da nənəsinin
səsini eşidəcək, amma öləndən sonra hər şey bitir; əlbəttə, bunun özü də şərti bir
həqiqət idi, yəni diri insanların fikrinə görə belə idi, əslində, kim bilir, bəlkə əsl
həqiqət öləndən sonra açılacaq? Axı, ola bilməzdi ki, hər şey beləcə oyun olsun...
Hər halda, nə qədər ki, bu dünya var idi, nə qədər ki, indiki tələbə (bəs sabahkı kim:
kənd müəllimi? rayon qəzetinin ədəbi işçisi? təzədən kənd kitabxanaçısı? ya kim?)
Murad Idırımlı bu dünyada yaşayacaqdı, o qədər də nənəsinin o səsi onunla birgə
olacaqdı. Məsələ yalnız bunda deyildi ki, tələbə Murad İldırımlı lap uşaq olan
vaxtlar atası dünyanın yaddan çıxardığı o kənddəki yaşamaq qayğılarından,
Xruşşovun hətta eşşək saxlamaq üçün də təyin etdiyi böyük vergilərin (həmin
vergiyə görə dərə-təpə sahibsiz eşşəklərlə dolmuşdu!..) əlindən cana gəlib günlərin
bir gözəl günündə cavan arvadını da, körpə oğlunu da atıb Rusiyaya getmişdi və o
vaxtdan bəri də ondan bir xəbər yox idi; anası bir müddət ərini gözləmiş, axırda
yaşaya bilmədikləri üçün, qonşu kənddə dul, eybəcər, amma iyirmi il kolxozda
hesabdar işləyib varlanmış bir kişiyə ərə getmişdi və o vaxtdan da uşağı nənəsi
saxlamışdı; əsl məsələ bunda idi ki (hər halda, bu cavan adam belə fikirləşirdi),
nənəsinin səsi, onun üçün doğrudan da o dağların, o çayların, o meşələrin səsi idi, o
yerlərin ki, orada tələbə Murad İldırımlının təkliyini həmin dağlardan, çaylardan,
meşələrdən savayı heç kim görmürdü və bu, özünün varlığı ilə bağlı tələbənin
keçirdiyi xəcalət hissini bir az yumşaldırdı; o dağlarda, çaylarda, meşələrdə, əlbəttə,
doğmalıq da var idi, çünki tələbənin qayğılardan uzaq uşaqlığı o yerlərdə keçmişdi
və bu, istər-istəməz, onun ürəyində hərarətli bir iz qoymuşdu.
O dağların döşündə, bir də heç vaxt geri qayıtmayacaq o gözəl uşaqlıq
çağlarında, o zamanlar ki, gələcək tələbənin fantaziyası zirvələri, ətəkləri yay-qış
ağappaq qar içində olan Babadağın, çılpaq sıldırım qayaların, arasından şırhaşır dəli
çaylar axan yarğanların qoynuna sığışmırdı, xəyal o balaca uşağı götürüb dünyanın
ən möcüzəli məmləkətlərinə aparırdı, qaniçən şahlarla, igid və ədalətli şahzadələrlə,
gözəl şahzadə qızlarla, divlərlə, cinlərlə danışan quşlarla, Süleyman peyğəmbərlə
görüşdürürdü, onda Murad həmişə nənəsinin tumanının böyründə olurdu və nənəsi
un tapıb təndirə çörək yapanda, sacda yuxa bişirəndə, samovara köz salanda, həyətbacadan
pencər yığanda da o möcüzəli dünyanın əhvalatlarından elə hey danışırdı,
danışırdı və tələbə kəndin kitabxanasında işlədiyi illərdə heç ağlına da gətirməzdi ki,
həmin o danışıqlar beləcə beynində həkk olub qalıb, Bakı soyuqqanlığı içində, Bakı
benzini, tüstüsü, asfaltı içində o söhbətlər birdən-birə yadına düşəcək; yadına
düşəcək, amma daha möcüzəli məmləkətlərdən xəbər verməyəcək, gözəl şahzadə
qızlar da, igid şahzadələr də o nağılların, məsəllərin danışıldığı vaxtda qalacaq.
Nənəsi sübh tezdən yerindən qalxıb, xaşasını götürürdü, gələcək tələbə də
nənəsinin böyrünə düşürdü, biçilib, dərzi daşınıb aparılmış kolxoz zəmisində başaq
eləməyə gedirdilər və ta gün günorta yerinə qalxana qədər orda-burda yerə tökülmüş
buğda sünbüllərini xaşaya yığırdılar, elə ki, gün qızırdı, yorğunluqlarından daha
addım ata bilmirdilər, gedib biçilmiş o kolxoz zəmisinin ortasındakı tənha dağdağan
ağacının kölgəsində otururdular, nənəsi lap ulu babalardan qalmış balaca cürdəkdə
gətirdiyi və hərdənbir o dağdağanın altına gəlib yerini dəyişə-dəyişə bütün gün
ərzində kölgədə saxladığı sudan töküb bir-iki ovuc üzünə vururdu, sərinləyirdi,
nəvəsinin də əlinə bir az su tökürdü və gələcək tələbə də o qızmar gündə gözəl bir
sərinlik hiss eləyirdi, sonra nənəsi özüylə gətirdiyi dağarcıqdan bir acıtmalı çörək,
iki-üç göy soğan çıxarırdı və nəvəsiylə birlikdə yavaş-yavaş gəvələyirdilər, sonra da
nənəsi arxasını dağdağan ağacının gövdəsinə söykəyib mürgüləyirdi. Qəribə idi, elə
ki, nənəsi mürgüləməyə başlayırdı, sərin bir yel qalxırdı və o zamanlar o uşağa elə
gəlirdi ki, o gözəl sərin yel nənəsinin danışdığı o uzaq (və yaxın) möcüzəli dünyadan
əsir. Nənəsi yenə də durub başaq eləyirdi, amma gələcək tələbə eləcə o tənha
dağdağanın kölgəsində otururdu və səhərdən bəri nənəsinin danışdığı o möcüzəli
aləmə, o gözəl şahzadə qızların, o igid şahzadə oğlanların, quşların dilini bilən o ağ
saçlı, ağ saqqallı Süleyman peyğəmbərin yanına gedirdi.
Evə qayıdandan sonra nənəsi artırmada palaz açırdı, xaşadakı sünbülləri
palazın üstünə töküb toxmaqla döyürdü, sonra xəlbirlə samanı yelə sovururdu, sonra
da dəni ələyirdi və danışırdı, danışırdı...
Bir kişiydi, on uşaqları varıydı, bir də bir arvadıydı. Bu qədər külfətin hamısı
bir balaca daxmada yaşayırdı. Daxmada oturub-durmağa yer yoxuydu. Bir-birinin
qarnına bitişib yatırdılar gecələr. Arvad da bir tərəfdən gecə-gündüz kişiyə aman
vermirdi, elə hey deyinirdi... Deyinirdi ki, belə də yaşamaq olar? Belə də həyat olar?
Axırda kişi tab gətirmədi, getdi çıxdı Qaf dağının təpəsinə. Qaf dağı bilirsən nətər
dağdı? Bizim, bax, bu dağlar var e, Qaf dağının yanında heş nədi... Kişi çıxdı Qaf
dağının təpəsinə, əllərini göyə qaldırıb: «– Ya Allah, – dedi. – O daxmada daha
yaşaya bilmirik. Həyatımız cəhənnəm əzabıdı. Ya bizə bir genişlik ver, ya da məni
öldür ki, canım qurtarsın...» Kişi bu sözləri deyəndən sonra göy guruldadı, ildırım
çaxdı, tufan qopdu. Kişi başa düşdü ki, Allah onun sözlərini eşitdi. Geri qayıdanda
gördü ki, arvad oturub daxmanın qabağında, dizlərinə döyür, saçlarını yolur.
Soruşdu ki, nə olub? Arvad ağlaya-ağlaya cavab verdi ki, daxmada oturmuşduq,
birdən göy guruldadı, ildırım çaxdı, tufan qopdu, dam yarıldı, həzrət Mikayıl bir
uzunqulaqla birlikdə peyda oldu, dedi ki, Allah-taala belə buyurub ki, bu uzunqulaq
da sizinlə bir yerdə bu daxmada yaşasın, indi odu, o eşşək də daxmadadı, bu da
bizim ruzimiz... Bundan sonra o kişi də, o arvad da, onların o on uşağı da həmin
daxmada həzrət Mikayılın gətirdiyi o eşşəklə bir yerdə yaşadılar, eşşəklə bir
yatdılar, bir durdular. Bir müddət beləcə ömür sürdülər, anadan əmdikləri süd
burunlarından gəldi. O, darısqallıq içində eşşək bir tərəfdən, arvadın da gecə-gündüz
deyinməyi bir tərəfdən. Axırda kişi dözmədi, yenə yollandı getdi çıxdı Qaf dağının
təpəsinə, yenə əllərini göyə tutub: «– Ya Allah. – dedi.– Ya bizi bu uzunqulaqdan
xilas elə, ya da məni öldür ki, canım qurtarsın, çünki belə yaşamaq olmaz ki, mən
yaşayıram...» Yenə göy guruldadı, yenə ildırım çaxdı, tufan qopdu və kişi yenə də
başa düşdü ki, Allah onu eşitdi. Qayıdanda gördü ki, arvad da, uşaqlar da daxmanın
qabağına yığışıb toy-bayram eləyirlər, elə sevinmək sevinirlər ki, gəl görəsən... Kişi
soruşdu ki, nə olub? Arvad cavab verdi ki, oturmuşduq daxmada, birdən göy
guruldadı, ildırım çaxdı, dam yarıldı, həzrət Mikayıl qurban olduğum gəlib eşşəyi
geri apardı... Həmin gündən o kişi də, o arvad da, onların o on uşağı da həmin o
daxmada ömürlərinin axırına qədər şad-xürrəm yaşadılar, talelərindən də çox razı
qaldılar...
Tələbənin yadına gəlir, o vaxt ki, nənəsi artırmada palazın qabağında bardaş
qurub dən ələyə-ələyə bu əhvalatı danışmışdı, onda gələcək tələbə Murad İldırımlıya
ən qəribə gələni bu olmuşdu ki, sən demə, dünyada elə dağlar var, hər tərəfdən
kəndlərini əhatə etmiş, başı qarlı o uca zirvələr, sıx meşəli o böyük dağlar, o çılpaq
sıldırım qayalar onların yanında bir heçdi... Sonra illər keçdi, elə bil, hər şey yaddan
çıxıb getdi, amma yata bilmədiyi bir gecə çağı, bax, burada, bu yazıq Xədicə arvadın
bu evində birdən-birə gəlib yadına düşdü və o əhvalat, qəribədir, tələbə Murad
İldırımlı üçün bir təskinlik oldu...
... Uşaqlar, cavanlar öz evlərindən miz gətirib həyətə düzürdü, oturmaq üçün
kətil, kürsü düzürdü, qadınlar stəkan, nəlbəki, qaşıq, qəndqabı gətirdi, məhəllədə
həmişə belə hallarda olduğu kimi, kişilər arasında vəzifələr bölündü və Xosrov
müəllim də həmişəki kimi, heç nə danışmırdı, elə bil ki, kölgə idi, kişilərin arasında
dolaşırdı. Sonra məhəllədə yaşayan Molla Əsadulla gəldi, dəfn-mərasimlə bağlı
tapşırıqlarını verdi, evə qalxıb cənazə olan otağa girdi. Bir nəfər ölü kağızı almağa
getdi, bir başqasını da Tülkü Gəldi Qəbiristanlığına göndərdilər ki, birtəhər eləsin
yer alsın, qəbir qazdırsın. Düzdür, Tülkü Gəldi Qəbiristanlığında yer almağın
müsibət bir iş olduğunu məhəllə kişiləri yaxşı bilirdi, orada güc-bəla ilə o rəhmətliyə
yer almaq müyəssər olurdu ki, onun atasını, babasını həmin qəbiristanlıqda dəfn
eləmiş olsunlar və o rəhmətliklərin yanında bir qəbir qazdırılsın. Yazıq Xədicə
arvadın atasının, babasının harada (Tülkü Gəldi Qəbiristanlığında idi, amma harada?
Hansı yerdə?) dəfn olunmağından indi daha məhəllə camaatının xəbəri yox idi və
Siçan Balaniyaz da əfəlin biri idi və yəqin ki, onun da xəbəri yox idi, o qəbirlər itibbatmışdı,
amma Xədicə arvad oruc tutan, namaz qılan bir adam idi və onu aparıb
təzə salınmış, müsəlmanı, xristianı, yəhudisi bir-birinə qarışmış qəbiristanlıqlarda
torpağa tapşırmaq düz olmazdı, belə bir iş məhəllə kişilərinə yaraşmazdı; arvadı
gərək çalışıb köhnə qəbiristanlıqda, yəni Tülkü Gəldi Qəbiristanlığında dəfn
eləyəydilər.Sonra çörəkçi Ağabala vaxt tapıb həyətə samovar gətirdi (çünki
məhəllədə ən böyük samovar çörəkçi Ağabalagildə idi) və tələsik də dükana qayıtdı,
həyət qapısından çıxa-çıxa:
– Ət dalıyca adam göndərmişəm... – dedi; bu o deyən söz idi ki, yazıq Xədicə
arvadın ehsanında əti çörəkçi Ağabala öz boynuna götürürdü; düyü də, göyərti də,
ədviyyat da, turşu da beləcə alınacaqdı və o yazıq Xədicə arvadın ehsanı məhəlləyə
layiq olacaqdı.
Dünən Xədicə arvadın özü bu məhəllə adamlarından biri idi, həmişəki
qayğıları ilə səhəri açmışdı, həmişəki qayğıları içində gün keçirmişdi, həmişəki
qayğıları və sabahkı ümidləri ilə yerinə girib yatmışdı və o ümidlər də, o qayğılar da,
bu gün həmişəlik yox olub getmişdi: haçansa dünyaya bir çağa gəlmişdi,
böyümüşdü, qocalmışdı, Xədicə arvad olmuşdu və bu gecə də o Xədicə arvad
dünyadan köçüb getmişdi... Burada, əlbəttə, təəccüblü bir şey yox idi, amma krantın
yanında dayanmış tələbə Murad İldırımlı bunu fikirləşdikcə, elə bil, hər tərəfi
bürümüş bir qüssənin içinə girirdi və məsələ yalnız Xədicə arvadın köçüb
getməyində deyildi... Az qala səkkiz ay kirayənişin yaşadığı müddət ərzində tələbə,
Xədicə arvadın gündəlik güzəranına da, istəklərinə, qayğılarına da bələd olmuşdu və
indi o istəklər, qayğılar o qədər cılız, mənasız görünürdü ki, tələbənin öz həyatı, öz
istəyi, arzusu, qayğısı, hətta nənəsinin səsi də, hətta keçirdiyi o çətin gecələr də, o
dağlar da, meşələr də həmin cılızlığın, mənasızlığın içində itib-batırdı.
Tələbə Murad İldırımlının yadına düşdü ki, dırnağını çeynəyir, tez əlini
ağzından çəkdi. Universitetdə tələbə qızlar öz aralarında zarafat eləyirdilər ki, bu
bədbəxtin yəqin ki, qarnında qurd var, ona görə həmişə dırnağını gəmirir. Tələbə
oğlanlar isə deyirdilər ki, yox, bunun beləliyinə baxmayın, qurd bunun qarnında
deyil, ürəyindədi, ürəyi qurdludu, paxılın biridi... Əlbəttə, Murad İldırımlının bu
söhbətlərdən xəbəri yox idi, amma var gücü ilə çalışırdı ki, dırnağını çeynəmək
adətindən yaxa qurtarsın, amma hərdən heç özü də bilmirdi ki, əli necə ağzına gedib,
dırnağını necə çeynəyir...
Həyətdəki krantdan gecə-gündüz həmişə damcı-damcı su axırdı və o zaman ki,
bütün məhəllə yatırdı, Xosrov müəllim də, o yazıq Xədicə arvad da yatırdı, buralara
bir sakitlik çökürdü, onda o krantın damcılamağı lap aydın eşidilirdi, hətta gəlib
tələbə yatan otağa da çatırdı. Əvvəllər krantın eləcə damcılamağı tələbəni
əsəbiləşdirirdi, bəzən yatmağa qoymurdu, amma bir gün Xosrov müəllim hardansa
tapdığı yekə bir kəlbətinlə bu krantı düzəltmək istəyəndə o yazıq Xədicə arvad dedi:
«– A-a-a... Nöş əl vurursan kranta? Qoy axsın da... Qoy səs gəlsin də... Siz çıxıb
gedirsüz, mən tək qalıram burda, nə qədər küçədə oturmaq olar, səs olmiyəndə də,
adamın ürəyi partdıyır axı!..» Xosrov müəllim necə dinməzcə o krantı düzəltmək
istəyirdisə, eləcə də dinməzcə öz otağına qayıtdı və o krant da damcılamağına
davam etdi, amma qəribə idi, Xədicə arvadın o sözlərindən sonra, krantın
damcılamağı daha gecələr tələbə Murad İldırımlını əsəbiləşdirmirdi, əksinə, çətin
məqamlarda o krant səsi, elə bil, bir ünsiyyət gətirirdi.
Xədicə arvad üç gündən-dörd gündən bir gedib Təzə bazardan kilo ilə tum alıb
gətirirdi, evdə tumu qovururdu, həyətin küçə qapısı ağzında, üstünə nazik döşəkcə
saldığı balaca taxta kətildə oturub küçədən keçənlərə, məhəllə uşaqlarına yüz əlli
qramlıq stəkanı on qəpiyə tum satırdı. Stəkan sınmasın deyə içinə yapışqanla kağız
yapışdırmışdı və o kağızı o qədər qalın eləmişdi ki, yüz əlli qram əvəzinə, yüz qramı
güclə tuturdu... Isti tumla dolu torbanın yanında bir-birinin içində düzülmüş kağız
torbacıqlar olurdu, kim ki, cibinə tökmək istəmirdi, Xədicə arvad tumu o
torbacıqlara töküb verirdi və həmin torbacıqları düzəltmək üçün qəzeti, adətən,
tələbə Murad İldırımlı verirdi; hər gün səhər universitetə gedəndə təzə qəzetləri
alırdı, səhərlər avtobus çox basabas olduğu üçün qəzetləri günorta dərsdən
qayıdanda oxuyurdu, avtobusda oxuya bilmədiklərini isə otağında oxuyurdu və
bütün bu müddət ərzində Xədicə arvad səbrlə qəzetləri gözləyirdi, özü gedib pul
verib qəzet almırdı və elə ki, oxunmuş qəzetləri kirayənişindən alırdı, səliqə ilə kəsib
torbacıq düzəldirdi və arvadın kefi açıq-aşkar kökəlirdi: «– Süzdən xoşum gəlir!.. –
deyirdi. – Süz kəndçilər ağıllı olursuz!.. Qıznan-zadnan da işivüz olmur sizün!..
Rayonnan gəlib oxuyub adam olursuz, bizimkilər də şofer olurlar, mən nə bilim, day
nə olurlar... mənimki başıbatmış da getdi siçantutan oldu!.. Süzdən xoşum gəlir!..
Sən də ağıllısan. Ətağanın cəddiyçün, bax, fikir verirəm sənə, gecə-gündüz
oxuyursan, araq içmirsən, qıznan-zadnan da aron yoxdu!.. Malades!.. Oxuginə!.. Nə
çıxar – oxumaqdan çıxar!.. Bisavaddığın axırı mənim kimidi, bude, oturub semiçka
satıram...» Əlbəttə, o yazıq Xədicə arvad bilmirdi ki, Bakıdakı bu tələbəlik hansı
əzab-əziyyətin bahasına başa gəlib və hansı əzab-əziyyətlə də davam edir... Bəlkə
bilirdi?
|