Həmin gecə Bakının nisbətən geniş küçələrindən birində tramvaydan
düşəndən sonra heç bir trolleybusa, avtobusa, taksiyə minmədi və Abşeronda
qopmuş bu şiddətli külək də Məlik Əhmədlinin həvəsini azaltmadı, əksinə, bu külək,
elə bil ki, daha artıq bir şövq gətirdi və Məlik Əhmədli beşinci mikrorayona aparıb
çıxaran uzaq bir yolu pay-piyada getməyə başladı, tramvay biletinin pulunu təkcə
elə peysəri görünən o sürücüyə verməyi də yadından çıxardı.
O sürücü iş vaxtını qurtarıb öz evinə gedəcəkdi, həmişəki kimi yeyəcəkdi,
yatacaqdı, bir sözlə, həmişəki kimi, nə işi vardısa, görəcəkdi, amma heç vaxt
bilməyəcəkdi ki, haçansa onun sürdüyü tramvayda dünyanın ən möcüzəli bir görüşü
baş verib.
Şiddətli külək əsən o payız gecəsi Bakının beşinci mikrorayona qalxan
küçələri bomboş idi və həmin bomboş küçələrdən keçərək evinə gedən Məlik
Əhmədli dünyanın beləcə heyrətamiz, ağlasığmaz işinə indi tamam inanmışdı, min il
yaşayacağını nəinki təfəkküründə dərk etmişdi, bunu cismən hiss edir, duyurdu və
qırx yaşlı elmlər namizədi, öz sənətini ürəkdən sevən lepidopteroloq, dünya
entomologiya elminə Zəhra kimi bir kəpənək bəxş etmiş Məlik Əhmədli burasını da
çox gözəl başa düşürdü ki, bu min il əhvalatına heç kim heç vaxt inanmayacaq, bu
bir sirr olub həmişə ürəyində qalacaq və yaxşı ki, indi küçələr beləcə bomboşdur,
çünki Məlik Əhmədliyə elə gəlirdi ki, indi küçədə kimsə olsaydı, onu beləcə paypiyada
gedən görüb həmin sirdən xəbər tutardı. Bu sirr, elə bil ki, o dəm gizli bir
xəzinə idi və həmin xəzinə, yalnız Məlik Əhmədliyə məxsus idi.
Məlik Əhmədli bir yeniyetmə çevikliyi ilə pilləkənləri birnəfəsə qalxıb evə
girəndə uşaqlar çoxdan yatmışdı, Tahirə də əynində gecə köynəyi, yuxulu-yuxulu
qapını açıb:
– Nə gec qayıtdın? – dedi. – O yazığı dəfn elədiz? – soruşdu və verdiyi suala
cavab gözləməyib yataq otağına getdi, yerinə girdi və o saat da yatdı.
Məlik Əhmədli mətbəxə keçdi, mətbəx dolabının yuxarı gözündən hərdənbir
evinə gələn qonaqlar üçün saxladığı siqaretdən birini götürdü, plaşını çıxarıb mətbəx
kürsüsünün üstünə atdı, qaz plitəsinin yanındakı kibriti götürüb həyət eyvanına
çıxdı, külək söndürməsin deyə, siqareti pencəyinin ətəkləri arasında yandırdı və
dərin bir qullab vurub tüstünü ciyərlərinə çəkdi.
Əlbəttə, Tahirə indi ərinin beləcə yüngül pencəkdə eyvana çıxdığını, üstəlik də
siqareti beləcə sümürüb tüstünü ciyərlərinə çəkdiyini görsəydi, az qalardı ürəyi
getsin, özünü saxlaya bilməyib ağlaya-ağlaya çığır-bağır salardı: «– Uşaqlarımı
yetim qoymaq istəyirsən mənim?!»
Tahirə nə biləydi, hardan ağlına gələydi...
Yeni tikilmiş mikrorayon binalarının pəncərələrinin, demək olar ki, hamısı
sönmüşdü, camaat səhər tezdən durub işə gedəcəkdi və Məlik Əhmədli bu yatmış
binalara baxa-baxa yer üzərindəki bütün insanların gündəlik həyatında, güzəranında
indiyədək heç vaxt hiss etmədiyi bir tələsiklik duydu. Bəlkə də insanların çoxunun
bu tələsiklikdən xəbəri yox idi, amma bu dəhşətli tələsiklik var idi və əslində, bax,
elə bu dəmin özündə həmin tələsiklik bu yatmış binaların üstünü alıb pusquda
dayanmışdı, elə bil ki, yırtıcı bir heyvan öz şikarını gözləyirdi, səhərin gözü açılan
kimi hücum edəcəkdi, insanları yataqdan çıxarıb öz ritminə salacaqdı. Insan ömrü o
qədər qısa idi ki, anadan olduğu dəqiqədən etibarən, tələsirdi və əslində, hər şeyi –
paxıllığı da, namərdliyi də, xəsisliyi də, nankorluğu da, vəfasızlığı da – hər şeyi o
tələsiklik əmələ gətirirdi, fikirləşmək və gözləmək üçün insanların vaxtı çatışmırdı.
Külək qıy çəkib vıyıldayırdı və bu külək vıyıltısı o dəm dünyanın
əbədiliyindən və bu əbədiliyin özünün müqabilində belə, min ilin genişliyindən,
müdrikliyindən, təmkinindən xəbər verirdi.
Məlik Əhmədli eyvandan içəri qayıtdı: belə bir gecədə yatmaq istəmirdi,
amma bunu da istəmirdi ki, Tahirə oyanıb gəlib «–Niyə yatmırsan? – soruşsun. – Nə
olub?» Tahirəyə nə cavab verəcəkdi? Belə bir gecədə yalan danışmaq istəmirdi, bəs
həqiqəti necə deyəydi? Mətbəxin işığını söndürüb yataq otağına keçdi, səssizcə
soyunub yerinə girdi; yeri soyuq idi, amma bu soyuqluğun özü də bir sağlamlıq
ovqatı gətirirdi və həmin ovqat içində gözəl Zəhra kəpənək yenə də Məlik
Əhmədlinin yadına düşdü, gülümsədi, bu min ildə hələ nə qədər gözəl kəpənəklər
kəşf olunacaqdı...
Əlbəttə, nə Uzun Cəfərqulunun, nə professor Fazilzadənin, nə Musa
Bağırlının, nə də Yazıq Ibrahimin bundan xəbəri var idi və onlardan heç kim və
ümumiyyətlə, Yer üzündə heç kim bilmirdi ki, əslində, sabahdan canlı bir tarixlə,
canlı bir gələcəklə ünsiyyətdə olacaqlar. Düzdü, bunu heç kim bilməyəcək, amma
gələcəkdə – yüz ildən, iki yüz ildən, beş yüz ildən sonra – onu göstərib deyəcəklər
ki, bax, bu cavan adam, bu böyük alim dünyanın ən böyük möcüzəsidir, onun beş
yüz yaşı var! Yeddi yüz, səkkiz yüz yaşı var! Və elə bil, birdən-birə Məlik
Əhmədlini o uzaq gələcəyin xofu basdı. O zaman heç kim olmayacaqdı, yəni yalnız
gələcəyin insanları olacaqdı, amma nə Tahirə olacaqdı, nə uşaqlar olacaqdı...
Çarpayının soyuğu Məlik Əhmədlinin içinə sirayət etdi və bayaq
qəbiristanlıqdakı kimi üşüdü, sonra yenə də Zəhra kəpənək onun gözlərinin
qabağına gəldi: bu min ildə Zəhra kəpənəyin neçə milyon, ya bəlkə neçə milyard
nəsli dünyaya gəlib gedəcəkdi, ya da bəlkə o gözəl Zəhra kəpənəyin nəsli tamam
kəsiləcəkdi və həmin gecəyarısı beşinci mikrorayondakı evinin yataq otağında, öz
çarpayısında uzanmış Məlik Əhmədli qəflətən, tamamilə, birdən-birə təsəvvüründə
yaranmış bir mənzərəni, o mənzərə içində kiçicik bir hadisəni, elə bil ki, Zəhra
kəpənəyin gözləri ilə gördü, Zəhra kəpənəyin duyğuları ilə hiss etdi.
... O gözəl kəpənək günəşin istisindən ləzzət ala-ala, çəməndəki sarı,
bənövşəyi, narıncı, qəhvəyi, göyümtül güllərin, çiçəklərin, yamyaşıl otların
rəngindən sevinə-sevinə uçub gələrək qırmızı bir lalənin zərif ləçəyinə qondu,
qanadlarını yığdı, çəmənin səsinə qulaq asdı.
O gözəl kəpənək təkcə bülbülün, təkcə cırcıramanın yox, bütün xırda
böcəklərin də, cücülərin də səsini, nəğməsini eşidirdi və elə bil ki, o çəmən
nəğməsini təkcə quşlar, böcəklər, cücülər yox, güllər, çiçəklər də, otlar da oxuyurdu,
elə bil, o yaz çağı çəmənin rənglərini eləcə güldürən günəş şüaları da həmin
nəğməni oxuyurdu.
Iki ovçu gəlib o gözəl kəpənəyin yanında, çəməndə oturdu ki, bir az
nəfəslərini dərsinlər və əlbəttə, o ovçuların kənardakı lalə ləçəyinə qonub
qanadlarını yığmış o gözəl kəpənəkdən xəbəri olmadı.
Ovçulardan biri o birinə dedi:
– Belə rəvayət eləyirlər ki, dörd yüz il ömür sürmüş Musa peyğəmbər
əleyhissəlam Turi-Sina dağının yaxınlığında bir daxmada yaşayırmış. Bir gün
camaat Musaya tənə edir: «– Niyə özünə bir ev tikmirsən?» Musa əleyhissəlam belə
cavab verir: «– Mənim nə ömrüm var ki, hələ özümə bir ev də tikim!..»
Ikinci ovçu ürəkdən gələn bir təəssüflə: – Elədir... – dedi. – Atalar yaxşı deyib,
ömür bir iynədir, sapı çox qısa...
Ovçular ömrün qısalığı üçün ah çəkdi, sonra ayağa qalxdı və yollarına davam
etdi.
Lalə ləçəyinə qonmuş o gözəl kəpənək ovçuların ardınca baxdı-baxdı və:
– Naşükür insanlar... – dedi.
O gözəl kəpənəyin cəmi üç günlük ömrü var idi, bu dünyada cəmi üç gün
yaşayacaqdı və o üç günlük ömrün iki günü artıq həmin kəpənək üçün əbədi bir
keçmişdə, əlçatmaz, ünyetməz bir uzaqlıqda qalmışdı...
...Külək yataq otağındakı pəncərənin şüşəsini titrədirdi, Tahirə də narahat idi,
gah bu böyrü üstə, gah o böyrü üstə çönürdü və Məlik Əhmədli qaranlıqda ağ bənizi
güclə sezilən Tahirəyə baxa-baxa fikirləşdi ki, minillik ömür müqabilində, bir göz
qırpımlıq vaxtdan sonra Tahirə dünyada olmayacaq, sonra Adil, Kamil, Aytən,
Zəhra dünyadan köçəcək, sonra onların uşaqları, sonra o uşaqların uşaqları, sonra
başqaları, başqaları, başqaları... Məlik Əhmədliyə elə gəldi ki, qaranlıq bir tunelə
girib qaçır, qaçır, tuneldən çıxmaq istəyir, qaranlıq onu qovur, amma bu uzun tunel
qurtarmır ki, qurtarmır və Məlik Əhmədlinin ürəyi darıxdı, nəfəsi tıncıxdı, uşaqları
bir-bir, adbaad gözlərinin qabağına gətirəndə və fikirləşəndə ki, çox qısa bir
müddətdən sonra – əlli ildən, altmış ildən, lap yüz ildən sonra Adil də, Kamil də,
Aytən də, Zəhra da dünyada olmayacaq, amma o özü elə hey yaşayacaq, baba
olacaq, ulu baba olacaq, sonra dünyadakı bir çox yad adamların, tanımadığıbilmədiyi
kəslərin canlı soy kökü olacaq, ürəyi bayaq tramvaydakından daha artıq
bir sürətlə döyünməyə başladı və Məlik Əhmədli yerindən qalxıb soyuq
çarpayısında oturdu.
Əminənin cənazəsinin üstündəki yaşıl ipək örtüyə sancılmış taxta sancaqlar
Məlik Əhmədlinin gözlərinin qabağına gəldi və Məlik Əhmədli gözlərini yumub
alnını ovuşdurdu, çünki ona elə gəldi ki, o özü də həmin taxta sancaqlar kimi bir
şeydir, insanlar gəlib-gedəcək, çünki insanlar Əminə kimi gəldi-gedərdi, amma o
həmin taxta sancaqlar kimi qalacaq, qalacaq...
Yazıq Ibrahim də bir gün bu dünyadan köçəcək, dovşanlarla kimsə – bir başqa
alim məşğul olacaq, sonra o alim də köçəcək, Uzun Cəfərqulu da gedəcək, professor
Fazilzadə də, hətta bu Musa Bağırlı da bu dünyadan gedəcək, Məlik Əhmədli isə
qalacaq və haçansa yəqin bu adamları yadından da çıxaracaq, çünki bu qədər insanı
axıra qədər yadda saxlamaq yəqin ki, mümkün deyil və yəqin ki, uşaqları da yaddan
çıxaracaq, Kamili Aytənlə dəyişik salacaq, yaxud Zəhranı Adillə çaşdıracaq, çünki
Adil də, Kamil də, Aytən də, Zəhra da uzaq, çox uzaq bir keçmişdə qalacaq... Suçlu
bir hiss Məlik Əhmədlinin bütün içini ələ almışdı, elə bil, dəhşətli bir xəyanət
işləmişdi.
Tahirə yenə yerində vurnuxdu, o tərəf-bu tərəfə çöndü və Məlik Əhmədli
qaranlıq içində diqqətlə arvadına baxdı: Tahirə nəyin nigarançılığını çəkir, Tahirə
niyə narahatdır, o ki, adi insandır, bir çatışmazlığı yoxdur, Tahirə hansı qayğıdan
belə narahatdır?
Birdən-birə adi adamların bütün qayğıları, bütün narahatlığı Məlik Əhmədli
üçün kiçik, əhəmiyyətsiz göründü, naşükürlüyün ifadəsi kimi göründü...
Bayaq tramvaydan düşəndən sonra beşinci mikrorayona tərəf getdiyi o
bomboş küçələr yadına düşdü və Məlik Əhmədliyə elə gəldi ki, o bomboş küçələr,
əslində, həmin minillik ömrün yoludur, eləcə bomboş, kimsəsiz, tənha...
Məlik Əhmədlinin ürəyi az qalırdı sinəsindən qopub çıxsın və o, daha yataq
otağında dayana bilmədi, ehmallıca otaqdan çıxıb mətbəxə gəldi, mətbəx dolabının
yuxarı gözündən yenə bir siqaret çıxarıb bayaqdan kürsünün üstündə atılıb qalmış
plaşı elə gecə pijamasının üstündən əyninə geydi və həyət eyvanına çıxdı, siqareti
plaşın ətəkləri arasında yandırıb eynilə Ibrahim kimi, həyəcandan titrəyən
barmaqları arasına aldı və sümürdü.
Məlik Əhmədli o qədər həyəcanlanmışdı ki, onun bircə anın içində
cavanlaşmış, sağlamlaşmış bədəni belə həmin həyəcana dözə bilmirdi.
Beşinci mikrorayon binalarının bütün pəncərələri qaranlıq idi və bu dəm o
qaranlıq pəncərə şüşələrinin arxasında yatmış adamların heç birinin xəbəri yox idi
ki, Məlik Əhmədlinin bir-bir o qaranlıq pəncərələri gəzən gözləri həsrətlə doludur.
Yenə o uzaq səhradakı tənha palma Məlik Əhmədlinin yadına düşdü və ona
elə gəldi ki, o özü də yavaş-yavaş həmin uzaq və tənha palma ağacına çevrilir.
Bütün mikrorayonu bürümüş həmin gecə qaranlığı Məlik Əhmədlinin ürəyini
daha artıq sıxdı, az qaldı onu lap uşaqlıq dövrlərindəki kimi, ağlamaq tutsun.
Həmin gecəni səhərə kimi yata bilmədi və əlbəttə, bu yuxusuz gecədən heç
kimin xəbəri olmadı, amma, hər halda, Tahirə deyəsən, nəsə hiss etmişdi, səhər
tezdən zəndlə ərinin sifətinə baxdı və:
– Sənə nə olub? – soruşdu.
Məlik Əhmədli:
– Heç nə, – dedi və çayla pendir-çörək yeyə-yeyə mətbəxin eyvana açılan
qapısının şüşəsindən bayıra baxdı: külək gecəkinə nisbətən xeyli azalmışdı; sonra
Zəhra ilə birlikdə həyətə düşdü, qarajdan gətirib qapının ağzında saxladığı
«Jiquli»yə mindi, Zəhranı bağçaya apardı, sonra da instituta getdi, maşını institutun
həyətində, Musa Bağırlının maşınının yanında saxladı (Musanın maşınının
karbüratoru, görünür, gecəykən öz-özünə düzəlmişdi...).
Gecə külək Məlik Əhmədlinin işlədiyi laboratoriyanın pəncərəsinin gözlüyünü
vurub açmışdı və ağ kağızlara (düzdü – o ağ kağızlar illərdən bəri saralmışdı) tikib
laboratoriyanın divarlarından asılmış quru kəpənəkləri yerə tökmüşdü – quru
kəpənəklərin bir qismi əzilmiş, bir qisminin qanadı sınmış, ayağı qopmuşdu.
Məlik Əhmədli, demək olar ki, bütün günü həmin qurudulmuş kəpənəklərin
bərpası ilə məşğul oldu, sınmış qanadları, qopmuş qıçları mikroskop altında elə
dəqiqliklə yapışdırıb bitişdirdi ki, küləyin bu bəd işindən, pis əməlindən xəbəri
olmayan adam həmin quru kəpənəklərə baxanda heç nə hiss etməzdi.
Və bütün bu müddət ərzində, qəribə idi, elə bil ki, dünən Ibrahimgilin
həyətində, yazıq Əminənin cənazəsi üstündə tarzən Abdullanın çaldığı o «Segah»
uzaqlardan süzülüb gəlib laboratoriyada eşidilirdi. Məlik Əhmədli, əlbəttə, bilirdi ki,
o «Segah» institutun həndəvərində çalınmır və güclə süzülüb gələn o tar səsi
dünənki günün zəif əks-sədasıdı, Məlik Əhmədlinin özünün içindən axıb gəlir, elə
bil, basma kağız mürəkkəbi, yox, mürəkkəbi yox, tərtəmiz şəffaf suyu özünə çəkən
kimi, o «Segah» da Məlik Əhmədlinin bütün bədəninə, fikrinə-xəyalına hopmuşdu.
Iş vaxtı axıra çatanda Məlik Əhmədli də quru kəpənəkləri tamam bərpa edib
qurtarmış, laboratoriyanın divarlarından asmışdı. Bu elə zərif bərpaçılıq işi idi ki,
Məlik Əhmədli onu laboratoriyanın texniki işçilərinə etibar edə bilməzdi, buna görə
də hər şeyi əvvəldən axıra kimi özü etdi.
Institutdan çıxıb «Jiquli»yə mindi. Musa Bağırlı artıq çıxıb getmişdi, maşını
yox idi, əvvəlcə gedib Zəhranı bağçadan götürdü, evə apardı, oturub uşaqlarla
birlikdə nahar elədi və Tahirə yenə də zəndlə ərinə baxıb:
– Sənə nə olub? – soruşdu.
– Heç nə.
Məlik Əhmədli evdən çıxanda özünü sakit hiss edirdi (hətta özü də beləcə
sakitliyinə təəccüb edirdi), amma bu sakitliklə bərabər, onun ürəyində elə bir hiss
vardı ki, elə bil, uzaq bir səfərə çıxır və o səfər dünyanın tanınmaz-bilinməz
yerlərinədir.
Axşam saat doqquza işləmişdi və dünənki sərnişinlə görüş yerini müəyyən
etməsələr də, Məlik Əhmədli özünə belə izah edə bilmədiyi bir sövq-təbiiliklə hiss
edirdi ki, görüş yeri dəmir yolunun qarşısındakı tinin ucunda, dünənki tramvay
dayanacağındadır.
Həmin yeri maşınla tapmaq bir o qədər də asan olmadı, Məlik Əhmədli
«Jiquli» ilə iki dəfə dövrə vurub Ibrahimgilin evinin qabağından ötdü, nəhayət,
dünən gecə getdiyi küçəni tapdı və maşını həmin küçə ilə üzüyuxarı, tramvay
dayanacağına tərəf sürdü.
Buralar, görünür, Bakının ən az adamlı yerlərindən biri idi və indi də, küləyin
tamam zəifləməsinə baxmayaraq, bütün bu tərəflərdə heç kim yox idi. Məlik
Əhmədli gəlib tramvay dayanacağına çatanda saat ona iki dəqiqə işləyirdi və hər şey
çox gözlənilməz oldu, həm də bircə anın içində baş verdi: «Jiquli»nin qapısı
açılmadı, amma dünənki sərnişin qabaq oturacaqda, Məlik Əhmədlinin yanında
oturdu və həmin dəqiqə də o qədər tez-tələsik deyinməyə başladı ki, Məlik
Əhmədlinin yenə də təəccüb etməyə, heyrətlənməyə vaxtı qalmadı:
– Niyə gecikirsiz, axı? Nə üçün?.. Tez eləyin!.. Mənim vaxtım yoxdur!.. Tez
eləyin!.. Mən bütün vaxtımı sizə həsr edə bilmərəm ki!.. Hə!.. Bilmirəm!.. Ola
bilər!.. Tez eləyin!.. Gözləyə bilmirəm mən!..
Sərnişinin üçbucağa oxşayan sifəti də, geyimi də, iri qara gözlərinin ifadəsi və
işıltısı da – hər şey dünənki kimi idi, təkcə səsi, elə bil ki, daha artıq xırıldayırdı və
burnunun ucundan da bir damla su sallanmışdı.
Sərnişin eyni tələsikliklə makintojunun cibindən kiçik «Biseptol» paketi
çıxartdı, axırıncı həbi paketdən qoparıb tələsik uddu, burnunu çəkdi və:
– Deyin!.. – dedi. – Deyin istəyinizi!.. Mənim işlərim var axı!.. Yaxşı!.. Tez
eləyin!.. Deyin!..
Məlik Əhmədli bütün gün ərzində – laboratoriyada qurumuş kəpənəkləri bərpa
edərkən də, maşın sürərkən də, evdə nahar vaxtı da daima bu gecə görüşünü
gözlərinin qabağına gətirmişdi və indi sərnişinə deyəcəyi sözləri, azı, min dəfə özözünə
təkrar etmişdi:
– Mənim... Mənim ikinci istəyim odur ki,.... dünənki birinci istəyimi ləğv
edəsiniz!
Araya dərin bir sükut çökdü və həmin sükut içində soyuqlamış sərnişinin teztez
burnunu çəkməyi eşidilirdi; Məlik Əhmədlinin ürəyi yenə də şiddətlə döyünürdü
və o sərnişin də indi dünyanın ən məzlum adamına oxşayırdı; bir-iki dəfə öskürdü,
burnunu çəkdi, elə bil, tamam özünü itirmişdi, bilmirdi nə eləsin, sonra o sərnişinin
yadına düşdü ki, tələsir.
– Yaxşı!.. Oldu!.. Oldu!.. – dedi. – Mən getdim!.. Işim çoxdur!.. Işim çoxdur!..
Insandan baş açmaq çətin məsələdir!.. – Sərnişin bu dəfə, elə bil ki, özü özü ilə
danışırdı. – Çox çətindi!.. Çox!.. Çox!.. Gəl, baş aç də!.. Özün gəl!.. Özün gəl, baş
aç!.. Mən deyirəm!.. Həmişə deyirəm!.. Deyirlər ki, belə... – Və o sərnişin dünən
tramvayda olduğu kimi, yüngülcə Məlik Əhmədliyə toxundu, sonra bayaq maşına
girdiyi kimi yox, soyuq dəymiş adi adamlar kimi burnunu çəkə-çəkə, öskürə-öskürə
«Jiquli»nin qapısını açdı, maşından düşdü, yorğun addımlarla tramvay yolu boyunca
uzaqlaşıb gözdən itdi və o sərnişin uzaqlaşdıqca, qaranlıqda gözdən itdikcə Məlik
Əhmədli bütün bədənində bir dəyişmə hiss edirdi, elə bil, qanını dəyişirdilər və bu
dəyişməni duyduqca, Məlik Əhmədlinin ürəyinin döyüntüsü azaldı, tamam kəsdi,
bütün bədəninə bir rahatlıq gəldi, sonra əlinin, ayağının oynaqlarındakı o gözəl, o
əziz, o sevimli ağrılar geri qayıtdı və Məlik Əhmədli burasını da hiss etdi ki, ürəyi
bir balaca sancdı.
O dəm Məlik Əhmədlinin bütün varlığında həmişə ürək sancısına da,
oynaqlarındakı o ağrıya da çox səmimi, hətta çox ərkyana bir minnətdarlıq var idi...
Və bu zaman Məlik Əhmədli qabaq oturacaqda qalmış boş «Biseptol» paketini
gördü, qaldırıb baxdı: işlənib qurtarmış adi dərman paketi idi, «Biseptol-480».
...Tahirə bu dəfə tamam rahat yatmışdı.
Məlik Əhmədli də dünyanın xoşbəxt adamlarından biri idi.
O, çarpayısında uzanıb əllərini başının altında çarpazlamışdı və gözlərinin
qabağına gələn həmin nar qırmızısı, xəzan sarısı dünyanın ən gözəl kəpənəklərinin
rənginə bənzəyirdi.
Məlik Əhmədli iki günün küləyindən sonra o gecə yarısı Bakıya yağan payız
yağışının qoxusunu hiss edə-edə fikirləşdi ki, çox-çox əsrlər bundan əvvəl qədim
filosof, əslində, dünyanın ən sadə və ən müdrik sözlərini deyib:
... Hər şey keçib gedir.
Və bu ağlasığmaz, bu heyrətamiz əhvalat da artıq keçmişin xatirəsi idi. İllər
keçəcəkdi, bu xatirə də tamam keçmişlərdən uzun-uzun illərin arxasında qalacaqdı
və Məlik Əhmədlinin yadigar saxladığı o «Biseptol» paketi həmişə bu xatirənin
həqiqiliyini, heç olmasa, özü üçün sübut edəcəkdi...
...Hər şey keçib gedir...
Muxtar Xudavəndə gözləmə otağının qapısını açıb özündən son dərəcə razı
halda yuxarıdan aşağı tələbəyə baxdı və:
– Keçin içəri... – dedi. – Kişiynən danışdım. Humanist bir insandır, o boyda
vücudu var, deyim sənə, amma ürəyi yuxadan da nazikdir!.. Boyun oldu ki, kömək
eləyəcək! Elə onun bu humanizmini də, deyim sənə, oçerkin bir epizodu
eləyəcəyəm. Rus demişkən, net xuda, bez dobra! Elə yaxşı oldu! Deyim sənə, yaxşı
epizod olacaq! Sözümü yerə salmadı! Amma, deyim sənə, onun bu hərəkəti
boynuma elə minnət qoyur ki, ömrüm boyu bu minnətin altından çıxa
bilməyəcəyəm! – Bu son sözləri deyəndə Muxtar Xudavəndə, nədənsə, tələbə Murad
İldırımlıya yox, Xosrov müəllimə baxdı. – Gedin! Gözləyir sizi, gedin yanına!
Xudahafiz, mən tələsirəm...
Tələbə ilə Xosrov müəllim gözləmə otağından girib, o gözəl və cavan katibə
qızın və qızarıb şişmiş gözlərini eləcə çap elədiyi kağıza dikmiş makinaçı qadının
yanından ötüb, içi pambıqla doldurulmuş qəhvəyi meşin qapını açdılar, tələbə
irəlidə, Xosrov müəllim arxada müdirin kabinetinə addımladılar.
Tülkü Gəldi Qəbiristanlığının müdiri mizin arxasında oturub mətbəə iyi verən
təzə qəzetləri oxuyurdu və içəri girənləri görüb:
– Hə, sizsiz? – soruşdu. – Mən də deyirəm, görəsən, bunnar kimdi belə? –
Sonra çeşməyinin arxasından baxan boz gözlərini zəndlə tələbəyə zillədi. – Nə oldu,
sovet qanunlarını gördün?
Tələbə cavab vermədi. Müdirin boz gözləri gülümsədi:
– Day bir də qanunbazlıq eləməyəcəksən ki?
Tələbə cavab vermədi.
– Hə!.. Bax, başuva dönüm sənin, sovet qanunundan dəm vurmağın axırı
dünənki kimi olur! Gördün ki?! Qanun, bax, bu qəzetlərdə yazılan döyül e, başuva
dönüm! Qanun – adamdır! Bax, mənəm qanun! – Əbdül Qafarzadə sağ əlinin uzun
barmağını öz sinəsinə tuşladı və bu adamdan çıxmayan bir açıqlıqla təkrar etdi:
– Mənəm qanun! – Sonra Xosrov müəllimə baxdı. – Bu kimdi belə dedin?
Əlbəttə, nə Əbdül Qafarzadənin ağlına gələrdi ki, indi sükut içində qarşısında
dayanmış və gözləri indi nəsə xəstə bir işıltıyla işıldayan bu arıq və uzun kişi
vaxtıyla – çox-çox illər bundan əvvəl Xıdırla bir məktəbdə işləmişdi və Xıdırla
birlikdə həbs olunmuşdu; nə də Xosrov müəllimin ağlına gələrdi ki, boz gözləri ilə
çeşməyinin arxasından diqqətlə ona baxan bu adam bədən tərbiyəsi müəllimi həmin
Xıdır Qafarzadənin doğma qardaşıdır – onların ikisi də bunu bilmirdi.
Əbdül Qafarzadə dünənki kimi soruşdu:
– Atondu?
Tələbə yenə cavab vermədi.
Və bu dəfə dünyanın ən gözlənilməz bir hadisəsi baş verdi: Xosrov müəllim
yaşına və cansızlığına yaraşmayan bir cəldliklə, heyvani bir ehtirasla Əbdül
Qafarzadənin üstünə atıldı və hər iki əlinin arıq və uzun barmaqları ilə kişinin yoğun
boynundan yapışıb var gücü ilə boğmağa başladı, boğduqca da gicgahlarının, arıq
boğazının damarları şişə-şişə qışqırmağa başladı:
– Sənsən! Bütün müsibətləri başımıza açan sənsən! Məni öldürən sənsən! O
tonqalı sən qalamışdın! Sən taunsan! Taun! Taun! Taun!..
Əbdül Qafarzadə xırıldaya-xırıldaya Xosrov müəllimin barmaqlarından
yapışdı, dartıb boğazından qoparmaq istədi, Xosrov müəllimin isə barmaqları
qopmaq bilmirdi, Xosrov müəllim var gücü ilə sıxırdı və var gücü ilə də qışqırırdı:
– Taun! Taun! Taun!..
Səs-küyə makinaçı qadın, katibə qız qaçıb kabinetə girdilər və ikisi də çığırbağır
sala-sala, yumruqları ilə qara plaşın içindəki sür-sümüyü döyəcləməyə başladı,
amma Xosrov müəllimin taxta barmaqları Əbdül Qafarzadənin yoğun boğazından
qopmurdu.
– Taunsan sən! Taun! Tanıdım mən səni! Taun! Taun! Taunsan sən!..
Bütün bu gözlənilməz hadisə o qədər qəflətən baş verdi ki, tələbə yerində
quruyub nə edəcəyini və nə deyəcəyini bilmirdi. Makinaçı qadın üzünü tələbəyə
tutub çığırdı:
– Nə dayanmısan balqabaq kimi?! Gəl kömək elə də! Görmürsən öldürür?!
Tələbə də Xosrov müəllimin qara plaşından yapışıb dartmağa başladı. Xosrov
müəllim isə qopmurdu.
– Taun! Taun! Taun!..
Nəhayət, Əbdül Qafarzadə ayağa qalxa bildi, sağ əlinin pəncəsi ilə Xosrov
müəllimin sinəsinə zərbə endirdi və o zərbə elə güclü oldu ki, taxta barmaqlar Əbdül
Qafarzadənin boğazından qopdu və Xosrov müəllim səndirləyə-səndirləyə dal-dala
getdi, kürəyi zərblə divara dəydi.
Əbdül Qafarzadə:
– Əclaf! – dedi. – Ninarmalnı! – Sonra sol əli ilə qıpqırmızı qızarmış boğazını
ovxaladı.
Xosrov müəllimin qızdırmalı adamlar kimi işıldayan gözləri böyüyüb az
qalmışdı hədəqəsindən çıxsın və dayanmaq bilmədən var gücü ilə qışqırırdı:
– Taun! Taun! Taun!.. – Və beləcə qışqıra-qışqıra da kabinetdən gözləmə
otağına, gözləmə otağından Qəbiristanlıq Idarəsinin həyətinə çıxdı. – Taun! Taun!
Taun!.. – qışqıra-qışqıra baş alıb getdi.
Qarovulçu Əflatun Qəbiristanlıq Idarəsinin darvazası qabağında ayaq üstə
dayana bilməyən üç nəfər – iki kişi və bir qadın – alkoqoliki söyə-söyə, üzlərinə
tüpürə-tüpürə içəri buraxmırdı, bu tərəflərdən qovurdu (bunlar həmin iki kişi və
həmin qadın idi ki, iki gün bundan əvvəl Dar dalanda Gicbəsərlə görüşmüşdülər və
indi fəhmləri onları dartıb Tülkü Gəldi Qəbiristanlığına gətirmişdi). Qarovulçu
Əflatun üzünü alkoqoliklərdən çəkib, « – Taun! Taun! Taun!» – deyə qışqıra-qışqıra
darvazanın bala qapısından adlayıb küçəyə çıxan uzun və arıq kişiyə baxdı, bu işə
çox təəccüb etdi, sonra yenə alkoqolikləri söyməyə başladı.
Xosrov müəllim eləcə:
– Taun! Taun! Taun! – deyə qışqıra-qışqıra gedirdi. Tələbə də Xosrov
müəllimin ardınça qaça-qaça Qəbiristanlıq Idarəsinin həyətindən çıxdı və hələ
bundan sonra da bir müddət Xosrov müəllimin get-gedə uzaqlaşan səsi eşidildi:
– Taun!.. Taun!.. Taun!..
Küçədən ötənlər, dayanacaqlarda toplaşıb troleybus, avtobus gözləyənlər –
kimi təəccüblə, kimi maraqla, kimi də ləzzətlə gülümsəyə-gülümsəyə iti addımlarla
qışqıra-qışqıra gedən bu köhnə qara plaşlı, uzun və arıq adama, onun ardınca qaçan
gödəkboy, yöndəmsiz oğlana baxırdı və yəqin hamı fikirləşirdi ki, Bakının
küçələrində yenə də dəliyə rast gəliblər...
... o gecə yarısı o tonqal isə eləcə yanırdı...
... o tonqal yanırdı, yanırdı...
... o qurbağalar da eləcə quruldayırdı...
Əbdül Qafarzadə isə hələ də öz kabinetində ayaq üstə dayanıb qızarmış və o
taxta barmaqların yeri ağrıyan boğazını ovxalaya-ovxalaya, boz gözlərindən dəhşətli
bir qəzəb yağa yağa:
– Əclaf! – deyirdi. – Eybi yox!.. O Muxtar Xudavəndənin, oğraşın dalına bir
paz soxdurum ki, özü də afərin desin! Neqodyay!
Bədurə xanım tələsik gözləmə otağından bir stəkan soyuq su gətirdi və Əbdül
Qafarzadə hirslə stəkanı arvadın əlindən alıb iri qurtumlarla içməyə başladı və
birdən-birə bərkdən öskürdü. Su ağzından sıçrayıb ətrafa yayıldı, öskürəyi get-gedə
artdı, Əbdül Qafarzadə az qalırdı boğulsun, dizləri titrədi və taqətsiz halda özünü
güclə kürsünün üstünə salıb oturdu və bu zaman ağzından qan açıldı, xırıldayaxırıldaya
öskürdükcə qan yaxasına, mizin üstünə töküldü, mizin üstündəki təzə
qəzetlər də qıpqırmızı qızardı. Bədurə xanım bərkdən qışqırdı: «Vaxsey!.. Kişi qan
qusur!..
1 6
MÜRŞÜD GÜLCAHANI
Ömründə mənə zəng eləyən deyil, o gün gördüm ki, zəng eləyib: «– Nə var, nə
yox, ay Mürşüd məllim? Heç görükmürsən...» Guya ki, məni görməkdən ötrü
gözünün ucu axır... «– Sağlığın. – dedim. – iş-güc qoyur ki...» « – Əşşi, – dedi, –
bəsdi bu qədər yazdın-pozdun da, başuva dönüm sənin!.. Hara baxırsan, maşallah,
elə sənin kitablarındı... Fəxrimizsən də!.. Amma bir az istirahət elə, ay Mürşüd,
canına bax!» Gərək mütləq bir işarə vursun, heç olmasa, bir balaca sancsın, yoxsa
Əbdül Qafarzadə olmaz axı... Bizim nəşriyyatın müdiri Islamzadə ki, var, bunun
dostudu, özü də tamahkarın, əliəyrinin biridir, lakin iyirmi ildir o boyda nəşriyyata
rəhbərlik eləyir. Əvvəllər heç beş ildə bir dəfə mənim kitabımı plana salmırdı, sarı,
seyrək dişlərinin arasından tüpürcək sıçrada-sıçrada: « – Yaxşı deyil! – deyirdi. –
Özün nəşriyyatda redaktor işləyirsən. Sonra deyəcəklər ki, özünüz özünüzü çap
eləyirsiniz. Yazıların da, bilirsən də, camaatı cəlb eləmir, alan olmur. – Lap elə
üzümə beləcə deyirdi vicdansız. – Çıxanda da gözlərinə döndüyüm tənqidçilər
başlayırlar bizi tənqid eləməyə ki, istedadlar qalıb bir tərəfdə, nəşriyyatlar Mürşüd
Gülcahaninin romanını çap eləyir... Incimə e, sən də kommunistsən, mən də. Sənnən
bir kommunist kimi danışıram!» Yalançının atasına lənət! Səndən kommunist olar,
ay alçaq?! Əxlaq pozğunusan, bu, day, bütün Bakıya məlumdur, rüşvətxorsan,
rüşvətlə kitab buraxırsan, bunu da ki, Allaha şükür, Bakıda bilməyən yoxdur! Lakin
nə edəsən, deyəcəkdim bunları üzünə, heç olmasa, yenə beş ildən-bir kitabımı
buraxırdı, vicdansız onu da buraxmayacaqdı, özümü də nəşriyyatda pisikdirəcəkdi.
Bir qırmızı sifəti var ki, nə abır-həya bilir, nə yaşa baxır. Bir dəfə düz gözlərimin
içinə dedi: « – Bilirsən nə var, Mürşüd Gülcahani, istəyirsən sənin kitabını buraxım,
onda nəşriyyatdan işdən çıx, bir də buralara gəlmə!» Lakin, elə ki, bununla, bu
Əbdül Qafarzadəylə qohum oldum (Allah kəssin belə qohumluğu!), o boyda
Islamzadə ki, böyük-böyük yazıçılar əlindən qan ağlayırdı (elə indi də ağlayır!),
çönüb oldu başqa adam, hər il kitabımı salır plana. Indi bəs nə olub, ay vicdansız,
bəs niyə qorxmursan ki, deyərlər özünüz özünüzü çap eləyirsiniz? Hə? Noldu bəs
sənin kommunistliyin, ay riyakar?! Işə bax də, nəşriyyat müdiri hara, qəbiristanlıq
müdiri hara, lakin vicdanım haqqı, elə ki, o Ömər binəva Əbdül Qafarzadənin bu
atbalaxanım qızına rast gəldi, elə ki, bununla qohum olduq, gördüm ki, o Islamzadə
ilə bu Qafarzadə canbir qəlbdirlər, çünki ikisi də bir yuvanın quşudur. Özü də
dünyanın işinə bax ki, Islamzadə Qafarzadəyə yaltaqlanır, öz nazirindən elə
çəkinmir ki, Qafarzadədən çəkinir. Hərdən görürsən ki, çağırdı məni, Islamzadəni
deyirəm, yalandan hal-əhval tutdu, bilirəm axı, fırıldaqdı, gözləyirəm görüm
sözünün canı nədi, o da keçir mətləbə, qızımı institutda filan müəllim kəsib, daha
mənim üzüm gəlmir (səndə üz varıydı ki, gəlməsin?!), sən Allah, Mürşüd müəllim
(əvvəllər mənə müəllim-zad deməzdi, elə-eləcə Mürşüd deyərdi, vicdansız), de
Əbdül qardaşımıza, qızı tapşırsın. Mən də gəlib deyirəm. Neyləyim. Neyləyim,
özümü alçaldıram, lakin əlac nədir, zəmanə pis zəmanədir, mənim kimi adamı,
mənim kimi yazıçını belələrinə möhtac eləyir. Bizdə adını cavan yazıçı qoymuş
sırtığın biri var, adı Səlim Bədbindir (bir adam ki, təxəllüsünü «Bədbin» qoysun,
daha ondan nə gözləyəsən?), utanıb-qızarmır, üzümə hırıldaya-hırıldaya deyir ki,
Mürşüd müəllim, Azərbaycanda ən böyük vəzifə nazir-zad deyil, hamısı boş şeydir,
ən böyük vəzifə Əbdül Qafarzadənin qohumu olmaqdı. Nə deyəsən bu vicdansıza?
Eh, deyirəm, çölüm yandırır, demirəm, içim. Viranə qalsın belə vəzifə! Mən boyda
adamın gedib oğlumun – yeganə ovladımın evində bir stəkan çay içməyə ixtiyarı
yoxdur. Gedib otururam, o saat bunun o atbalaxanım qızı: « – Tixo, – deyir. –
Abdulçik zanimaetsə!» Özü də yanımızda oturub başlayır kitab oxumağa. Kitab da
bir kitab ola, dərd yarıdı! Hamısı cuhudların yazdıqlarıdı... Ömər yazıq cıqqırığını
çıxartmağa qorxur, məlul-məlul mənə baxır, mən də ona, sonra da durub çıxıb
gedirəm evimə. Uşağa da bunun adını qoyublar, hər dəfə «Abdulçik» eşidəndə,
vicdan haqqı, elə bil, başıma bir vedrə qaynar su tökürlər. Kimə deyəsən?.. Iş o yerə
çatıb ki, heç uşaq da məni vecinə almır, məni görəndə heç oturduğu yerdən
tərpənmir də, lakin elə ki, bunu görür: «–Dedulya!» – deyib cumur üstünə. Uşaqda
nə təqsir var?.. Bir dəfə uşağın saqqızını oğurladım, aldım qucağıma, oturduq
pəncərənin qabağında. Axşam idi, göydə ulduzlar bərq vururdu. Mənim daxili
aləmimdə lirik hisslər baş qaldırdı. Uşağa da istədim romantika aşılayım. Dedim: « –
Bax, balası, o ulduzları görürsən? O ulduzlardan hansını istəyirsən, göydən götürüm,
verim sənə!.. Olsun sənin ulduzun!..» Uşaq ağzını açmağa macal tapmamış, o saat
ifritə anası çımxırdı: « – Yaxşı olardı ki, Mürşüd əmi, siz özünüz hökumətdən bir
ulduz alıb taxaydınız döşünüzə! Nəvəniz də fəxr eləyərdi ki, babası başqa yazıçılar
kimi, geroydur! Heç Allahın medalı da yoxunuzdur! Ona görə də heç kim tanımır
sizi!» Uşağın əlindən dartıb götürüb apardı o biri otağa. Ifritədir də, ifritə!.. Əbdül
Qafarzadənin qızı nə bilir ki, romantika nədir?! Ikinci budur ki, düz demir, dörd
dənə medalım var, bir dəfə də Azərbaycan SSR Ali Soveti Rəyasət heyətinin Fəxri
Fərmanını almışam. Üçüncüsü də, indi mənim kimi adamlara, mənim kimi
sənətkarlara qiymət qoyan kimdir? Brejnev deyiləm ki, əlimi salım torbaya, ulduz
çıxarıb taxım döşümə, ay ifritə! Nə gedib Moskvada oturub redaktorları qonaq
edirəm, nə burdan onlara başqaları kimi ərməğanlar göndərirəm, nə də MK-da
dostum, tanışım var! Öz vicdanımla və istedadımla yazıram! Lakin indi kimdi
vicdana və istedada qiymət qoyan?! Bir ölkədə ki, Stalin boyda bir dahini gorbagor
eləyələr, daha kimə nə deyəsən? O Stalin ki, bu ölkəni yaratdı! Bir də ki, niyə məni
heç kim tanımır?! Özüm təvazökaram, lakin bunu Əbdül Qafarzadənin qızı hardan
başa düşsün? Uşağın istedadını da Ömərdə görmür, atasında görür. Deyir, bu uşaq
ki, çalğıya bu qədər meyl göstərir, guya, babasına, yəni Əbdül Qafarzadəyə çəkib,
ona görə: «Moy papa oçen muzıkalnıy çelovek! Mı vse v neqo poşli!.. I Abdulçik
toje!» Uşağın familini də, deyəsən, dəyişdirib Qafarzadə eləmək istəyir, Ömər
bizdən gizlədir. Yazıq Ömər... Bu atbalaxanım, Öməri hər üzünə aldada bilər,
bunlardan nə desən çıxar, bəlkə də elə aldadır... Görmürsən gözlərindən cin yağır? O
gün o sırtıq Səlim Bədbin nəşriyyatda, camaatın içində mənə deyir: «– Mürşüd
müəllim, gəlinivi gördüm...» Özü də çox mənalı-mənalı deyirdi. Mən də daha
camaatın içində ucundan tutub, ucuzluğa getmədim. Soruşacağam harda gördün? Nə
bilim nə deyəcək? Allah bilir, harda görüb, o ifritədən nə desən çıxar, atasının
qızıdır! Soruşacağam sən hardan tanıyırsan mənim gəlinimi, nə bilim nə cavab
verəcək?! Üstündən keçdim, guya, mənə heç nə demədi... Yazıq Ömər... Gül kimi
tərtəmiz, başıaşağı, üzüyola, fağır uşaqdı, incə qəlblidi, düşüb bu canavarların
cənginə... Bunların da, Əbdül Qafarzadəgili deyirəm, bir oğlu varıydı Orduxan
adında. Cavan oğlanıydı, lakin arvadbazın biriydi. Işi-peşəsi camaatın arvadını
əlindən almaq idi, camaatın arvadına sataşmaq idi. Əbdül Iraq konsulunun
«Mersedes»ini mənim adıma alıb – beləcə mənim adımdan o qədər istifadə edir ki,
heç özümün də xəbərim olmur – vermişdi oğluna, o da maşını Bakının küçələrində
100-lə sürürdü, özü də idmançı idi, voleyboldu – nədi, onnan oynayırdı. Əbdül onu
yığma komandaya saldırmışdı, həftə səkkiz, mən doqquz – Türkiyədə idi,
Braziliyada idi, Yaponiyada idi. Mən boyda yazıçı ömrümdə bircə dəfə
Bolqarıstanda turist olmuşam, lakin bunun o Orduxan oğlu Hindistandan vurub
ABŞ-dan çıxırdı. Bir həftənin içində qripdən getdi, çünki göydə Allah gördü bu
ədalətsizliyi, atanın da, oğulun da pozğunluğunu, cəzalandırdı onları. Düzdür, mən
ateistəm, lakin görünür, hansı bir qüvvəsə var, cəzalandırır... Başımda onun ölməyi
haqqında bir roman var, lap hazırdı, oturub qələmə almaq lazımdı, lakin qorxuram,
yazaram, Əbdül də oxuyub başa düşə, ondan sonra di gəl də... Lakin daha oxuya
bilməyəcək... Orduxan öləndən sonra, Yeni il ərəfəsində ölmüşdü, o atbalaxanım
qız, yəni mənim o gəlinim hər il Yeni ildə yazıq Öməri məcbur eləyir ki, yeddi gün
səhərdən axşamacan pianinoda ölü havaları çalsın. Kimə deyəsən?.. Nə isə... Hə, o
gün zəng eləyib deyir ki, «–Hara baxırsan, sənin kitablarındı». Yəni ki, mənə görə
nəşr eləyirlər sənin kitablarını. Mən də yaxşı cavab verdim, belə lap möhkəm cavab
verdim, özümün də xoşuma gəldi, dedim: «–Yazıçının gərək kitabı olsun də!»
Güldü, lakin budəfəki gülməyində nəsə bir sınıqlıq var idi, yazıçıyam axı, o saat
tutdum. «– Mürşüd, – dedi, – axı, sənə bir işim düşüb...» Qulaqlarıma inanmadım,
yəni bunun da mənə işi düşə bilər?.. Bu qədər müddətdə birinci dəfəydi mənə belə
söz deyirdi... Fikirləşdim ki, yəqin indi bu da bir fırıldaqdı. «– Buyur» – dedim. « –
O sənin bir dostun var e, professor...» «– Hansı professor?» – soruşdum. «– Əşşi,
Səmədbəylidi, Əhmədbəylidi, nədi?» «– Mürsəlbəylini deyirsən bəlkə?» «– Hə, –
dedi. – Mürsəlbəyli. Istəyirəm bir səninlə gedək, özümü ona göstərim». At kimi
sağlam adamdı, toyuğun budunu sümüyüylə bir yerdə yeyir, buna nə olub belə? « –
Sən hara, həkim hara, ay Əbdül?» – dedim. Güldü, lakin yenə də sınıq güldü –
yazıçıyam də!.. « – Yox, – dedi, – elə, bir şey yoxdu. Dünən həkim Bronşteynin
yanına getmişdim, məsləhət gördü ki, özümü bir yaxşı mütəxəssisə göstərim...»
Şahların saray həkimi olan kimi, həkim Bronşteyn də bunların ev həkimidi. Harayhəşirçinin
biridi. Ömərgilə də on beş gündə bir dəfə gəlib o baxır. Tanıyıram,
tərifləyirlər, nədi, nədi, yəhudidi... Yəhudi ki, oldu, deməli, yaxşı həkimdi...
Azərbaycanlı psixologiyasıdı də... Lakin sən bu Əbdülün öz canından qorxmağına
bax də, at kimi də sağlamdı!.. Altı ildi arvadı ölür, heç vecinə deyil, lakin həkim
Bronşteyn ki, özünə bir söz deyib, düşüb əl-ayağa... « – Gedək də, – dedim, – nə
böyük işdi... Mən də deyirəm görəsən nə olub? Vallah, qorxutdun məni, ay Əbdül...»
Neyləyim, mən də məcburam ki, belə danışım də... Mürsəlbəyli bizim kəndlidi, özü
də demaqoqun biridi, elə demaqoqluqla da gəlib o mərtəbəyə çatıb. Danışığınızadını
da bilən deyil, naqqalın biridi. Bir-iki ay bundan qabaq küçədə rastlaşmışıq,
mənə baxıb gülür: «– Mürşüd, – deyir. – qırx ildi canımı qoymuşam elmin yolunda,
mən də professoram: sənin oğlun da...» Yəni sataşır ki, Əbdül Qafarzadənin
sayəsində Ömər olub konservatoriyada professor... Sonra da, guya ki, zarafat eləyir,
lakin, əslində, ürəyindəkiləri deyir: « – O qudavın deyirlər o qədər pulu var! Bir az
da versin sənə də, ay Mürşüd!.. Özünə bir şlyapa alasan, qırx ildi elə bu əzik
şlyapada gəzirsən.» Mən də onun o zarafatına guya ki, zarafatla cavab verdim: «–
Əşşi, quda olanda nə olar, xəsisin biridi!» O da güldü, mən də, lakin mənim o
zarafatım da, əslində, zarafat deyildi, həqiqət idi. Bu Əbdül Qafarzadə ki, var,
xəsisin biridi. Uşaqlara ev almaqla, maşın almaqla deyil ki, xəsislik yaman şeydi, lap
kiçik bir işdə də görürsən ki, özünü göstərir. Yazıçıyam axı, mənim gözümdən şey
yayınar? Bunun o üzdəniraq idarəsində bir makinaçı var, Bədurə, çox diqqətlə,
səliqəli yazır. Çoxdan tanıyıram onu, əllinci illərdə redaksiyada işləyirdi, bütün Bakı
onun gözəlliyindən danışırdı. Bu Əbdül onu tovlayıb öz yanına apardı, aşnası elədi,
o səfeh arvad da bədbəxt oldu, ərə getmədi, tək-tənha qaldı... Şüursuz həyatın axırı
belədi də... Nə isə, deyirəm Əbdülə ki, Bədurə yaxşı çap eləyir, təzə romanımı
istəyirəm verəm ki, makinada o yazsın. Deyir ki, yox, mənə görə səndən pul almaz,
yaxşı deyil, qoy çax-çuxunu eləyib özünü dolandırsın. Deyir: «– Apar başqa
makinaçıya ver romanını, pulun yoxdu? Bir elə kitabın çıxır, yoxundu pul, mən
verim!» Sən ki, belə pul paylayansan, elə o Bədurənin özünü dolandır də. Sıxıb,
sıxıb şirəsini çıxarmısan (onda bir gözəllik, bir bədən varıydı ki, gecə adamın
yuxusuna girirdi), indi qocalıb heydən düşüb, belə ki, səxavətlisən, ay vicdansız,
dolandır özün də, onu. Nə olacaq, məndən pul almayanda kasıb düşəcək Bədurə?
Tək adamdı də, pul nəyinə lazımdı onun? Əbdül elə bilir ki, arvadbazlığından
Qaratelin xəbəri yoxdu, hər şey gizlin qalır, day demir ki, ətdən olan divara etibar
yoxdu. Nə eləyirsə, Bədurə hamısını bir-bir zəng çalıb Qaratelə danışır. Bu Əbdül
Qafarzadə camaata ağıl dərsi verir, lakin özünün heç ağlına da gəlmir ki, Bədurədən
əl çəkdiyi, Bədurədən bıqdığı vaxtdan bəri, həmin Bədurə ilə Qaratel cici-bacıdırlar,
həftə səkkiz, mən doqquz, zəngləşib dərdləşirlər, telefonda ağlayırlar... Bir dəfə
Ədilə (mənim arvadım) özü bunun şahidi olub... Qaratelin özü də elə az aşın duzu
deyildi, oğlu öləndən sonra düşdü. Düzdü, mən dəqiq bir şey bilmirəm, lakin belə
bir hadisə olmuşdu: Ömərgilin toyuna o şair Ərəstun Bozdağlını da çağırmışdım.
Düzdü, bekara adamdı, özündən də müştəbehdir, lakin camaatın arasında tanınır də.
Ərəstun Bozdağlı da həmişəki kimi, boğazının yoğun yerinə salıb toyda məhəbbət
haqqında uzun bir şer oxudu. Toydan sonra bir dəfə nəşriyyatda ona rast gəldim,
kefli idi, mənə dedi ki, ustad, oğlunun qayınanası yaman şorgözdü... «– Toydan iki
gün sonra, – dedi. – Telefonumu tapıb, mənə zəng eləyib şer istəyirdi... Oğluvun
qayınanası olanda, nolar, ustad, nənəm yaşındadı. Ona məhəbbət şeri düşmür, ustad,
incimə məndən!.. Ərəstun Bozdağlı qaynar bulaqdı, amma təzə-tər çiçəklər üçün,
ustad!..» Adını şair qoyub, özü heyvandı də... Nə isə... Hə, Əbdül xahiş elədi ki, bir
yerdə gedək Mürsəlbəylinin yanına. Görüşüb getdik. Bunu, bu Əbdülü, ömrümdə
belə təlaş içində görməmişdim, can doğrudan da, şirin şeydi də, sarısını udmuşdu.
Mürsəlbəyli də, arsızın biridi axı, bizi gülə-gülə qarşıladı. O vaxt Ömərin elçiliyinə
gedəndə bu Mürsəlbəylini də tapıb aparmışdım ki, hörmətli olsun, odur ki, tanış
idilər, görüşdülər, hal-əhval tutdular. Mürsəlbəyli iki daşın arasında mənə sataşdı: «–
Mürşüd Gülcahani də ki, maşallah, bir-birinin dalınca romanlar yazır. Kişiyə ikinci
dıxaniye gəlib!» Ürəyimdə: «– Sən nə bilirsən, ay bisavad, – dedim. – Roman nədir,
zad nədir? Əsər oxuyansan sən? Əsər başa düşənsən?» Ürəyimdə dedim, üzünə
vurmadım, lakin elə üzünə də möhkəm dedim. «– Sizinçün yazıram də...» – dedim,
yəni ki, oxu, adam ol, professor olmaqnan deyil. Əbdül o qədər canının hayında idi
ki, bu söhbətə qarışmadı, yaman boz gözləri var, canavar gözünə oxşayır, lakin
Mürsəlbəylinin yanında o canavar gözlərində bir məlulluq vardı, bir təlaş vardı ki,
ateist olsam da, doğrusu, Allaha pis getməsin, mənim ürəyimdə intiqamıydı-nəyidi,
bir hiss yarandı, heç özüm də bilmirəm necə yarandı... Nə isə... Mürsəlbəyli porsuğa
oxşayır, düşdü qabağa, bu Əbdül də taqətsiz dəvə kimi düşdü onun dalınca, getdilər
yapon aparatlarında müayinə keçirməyə. Mən də oturdum Mürsəlbəylinin
kabinetində, başladım onları gözləməyə. Indi belə qorxuya düşmüşdü, lakin oğlu
ölən günü gözündən bir damcı da yaş axmadı, zalım, adam deyil ki, canavardı də,
canavar. Gözlərini görmürsən?! Lakin bir hadisə yadıma düşür, mən yazıçıyam axı,
Əbdül olanda nolar, gərək gördüyümü deyim. O vaxt ki, bunun oğlu ölmüşdü,
cənazəni hələ basdırmamışdılar, indiki kimi yadımdadı, yaman yağış yağırdı. Bu da
bütün günü oturmuşdu oğlunun cənazəsinin yanında, heç kimə fikir vermirdi, bir
kəlmə də dinib-danışmırdı. Gecənin bir aləmi birdən-birə ayağa qalxıb otaqdan
çıxdı. Xeyli keçdi, gəlmədi. Mən elə başa düşdüm ki, gedib yatıb – bundan nə desən
gözləmək olar, oğlunun cənazəsini qoyub gedib yatar. Gecənin yarısıydı, tualetə
getmişdim, arakəsməyə çıxanda bir də gördüm ki, qapı açıldı, bu girdi içəri.
Doğrusu, onu görəndə qorxdum. Təpədən dırnağacan suyun, palçığın içində idi,
sifəti də elə bil ki, meyit sifətiydi. Yazıçıyam də, ona baxan kimi, hər şeyi başa
düşdüm, başa düşdüm ki, özünü öldürməyə gedibmiş, bunu onun sifətindən oxudum,
lakin qeyrəti çatmayıb, öldürə bilməyib özünü... Əbdül Qafarzadə olanda nə olar,
yazığım gəldi ona. Gedib ürək-dirək vermək istədim, istədim ki, özünü bir az
toxdatsın, lakin birdən-birə it kimi üstümə hürdü. Mənə elə qışqırdı ki, altı ildi
keçib, lakin indi də yadıma düşəndə tüklərim biz-biz olur. Təhqir elədi məni. Lakin
neyləyəsən, uddum... Səhəri özümü o yerə qoydum ki, elə bil, heç nə olmayıb. Mən
neyləyim ki, Islamzadə kimiləri üçün sənətin heç bir əhəmiyyəti yoxdur. Mənim
kitablarımı bu Əbdül Qafarzadəyə görə nəşr eləyir, yoxsa eləməz, mən də məcburam
udum da bütün təhqirləri, neyləyim... Mənim başım çox çəkib. Redaksiyalarda məni
çox incidiblər, çünki indi əsl sənətkarın qədrini bilən, əsl sənətkara qiymət verən
yoxdur. Lotu-potunun işi keçir indi. Az qala, sovet hökumətinin əleyhinə əsərlər
yazırlar, həyatımıza qara yaxırlar, mənfi qəhrəmanlar yaradırlar, müsbət
qəhrəmanlar qalır bir tərəfdə, bunların da həmin əsərlərini çap eləyirlər, əvvəlcə
jurnallar buraxır, sonra kitabları çıxır, bir sözlə, hərc-mərclikdir. Indi müsbət
qəhrəmanlardan əsər yazan yazıçının özünə mənfi qəhrəman kimi baxırlar! Stalinin
vaxtında belə şeylər ola bilərdi? Adamın atasını yandırardılar. O gün bizdə işləyən o
cavan yazıçı, sırtıq ki, deyirəm, Səlim Bədbin, camaatın içində bağıra-bağıra: «–
Bizim yazıçıların çoxu, – deyir. – kapitalist ölkələrində olsaydılar, acından ölərdilər.
Kimdi onları çap eləyən? Mərkəzi Komitəyə şikayət yaza bilməyəcəkdilər ki,
əsərimizi çap eləmirlər... Özlərinə tanış-biliş axtarmayacaqdılar ki, bezdarnı
əsərlərini çap elətdirsinlər, sonra da tökülüb qalsın mağazalarda, axırda spisat eləyib
yandırsınlar. Bu cür ziyankarlığa ancaq Sovet hökuməti dözür. Kapitalist deyir ki,
çap eləmirəm, vəssalam, sən yazıçı döyülsən! Lap istəyirsən kiminsə qohumu yox,
lap Allahın bacısı oğlu ol! Sən mənə ziyan vurursan, mən səni niyə çap eləyim?» Bu
sözləri deyir, vicdansız, özü də mənə baxır. Istədim deyəm ki, ay alçaq, sən bizim
hökumətin qeyrətini çəkirsən? Yazdıqlarının hamısı rüşvətxorlardan, əliəyrilərdən,
mənfilərdəndi! Lakin bir söz demədim. Axı, nə mənası var? Doğrusu budur ki,
Stalindən sonra sovet sənətinin atasını yandırıblar. O kişinin vaxtında belələrinin
ixtiyarı nə idi, cınqırıqlarını çəksinlər? Vallah, başlarına bir oyun açardılar ki,
anadan əmdikləri süd burunlarından gələrdi! Mir Cəfər Bağırov bilirsən neyləyərdi
bunları? Baş barmağıyla, bunları taxtabiti kimi elə sıxardı ki, heç yerlərində izləri də
qalmazdı. Lakin indi nə eləyəsən? Biri sovet adamına qara yaxır, onu rüşvətxor kimi
göstərir, olmazın çirkabına baş vurur, yazdığını nəinki çap eləyirlər, hətta tərifləyib
göyə qaldırırlar, ən dəhşətlisi də budur ki, iş o yerə çatıb ki, bəzən hökumət özü
bunlara mükafat da verir!.. Əsl sovet mükafatları Stalin mükafatlarıydı ki, adamın
döşündə bərq vururdu!.. Mən də alacaqdım də, lap az qalmışdı, lakin mənimki
həmişə gətirmir!.. ««Şən həyat» kolxozunda» romanımı onda yazmışdım. Mir Cəfər
Bağırov o romanın adını məruzəsində qeyd elədi; dedi ki, bizim sovet ədəbiyyatına
həyatımızın işıqlı cəhətlərini vəsf edən bu cür əsərlər lazımdır! Bütün mətbuat
mənim romanımdan yazırdı. Iki ilin içində üç dəfə çap elədilər, dərsliyə ondan
parçalar saldılar, rus dilinə tərcümə olunub. Moskvada nəşr edildi, erməni dilinə
tərcümə edildi, Stalin mükafatına təqdim edildi... Lakin mənim baxtımdan Stalin
öldü... Mir Cəfər Bağırovu da Stalin öləndən sonra, əvvəlcə Siyasi Büroya namizəd
seçdilər, üç-dörd ay keçəndən sonra da işdən çıxartdılar, tutdular, məhkəmə elədilər,
güllələdilər. O boyda kişini!.. Mənim mükafatım da çıxıb getdi işinin dalınca... O
cür romanı o vaxtdan bəri bir dəfə də olsun təzədən nəşr eləmədilər. Bu hələ bir
yana, üstünə də düşdülər ki, ««Şən həyat» kolxozunda» romanı konfliktsizlik
nəzəriyyəsinin bariz nümunəsidir... Mənimki əvvəldən gətirmir... Dünya dəyişib...
Dəyişib deyəndə xaraba qalıb... görmürsən, ruslar o boyda Semyon Babayevskinin
indi heç adını da çəkmirlər?.. Indi antisovetçiklər moddadı, bir azdan əsl
kommunistləri tutub güllələyəcəklər... Nə isə, bu elə bir dərddi ki, deməklə qurtaran
deyil. Xalqın sözü var: biri soruşur: «– O hünərli atlara nə oldu, hanı onlar?»; cavab
verirlər: «– Igid kişilər o hünərli atları çapıb getdilər!..» Stalin elə bir adam idi ki,
ona hər şey yaraşırdı, cəmi iki dənə qəhrəman ulduzu var idi döşündə, amma adam
baxanda elə bilirdi ki, göyün üzündə nə qədər ulduz var, hamısı onun döşündədi.
Brejnev indi döşünü qursağına qədər orden-medalla doldurub, beş dənə qəhrəmanlıq
ulduzu taxıb, daha sinəsində bir sıraya sığışmır, iki sıra düzüb, müharibədə
polkovnikin biriydi, indi özünə «Qələbə» ordeni verib, marşal olub (ay Allah,
dünyanın işlərinə bax də, vallah, doğrudan da Stalinin ölən günləridir!), yəqin
generalissmus da olacaq, lakin nə olsun e, nə olsun? Iosif Vissarionoviç bığının bir
tükünü tərpətsəydi, Brejnev kimisinin mini yox olardı! Camaat bilmir bunu? Lap
yaxşı bilir, xalq sevir Stalini, həmişə də sevəcək! Brejnevi kimdi ürəkdən istəyən,
bütün təriflərin hamısı elə-belə, sözdü! Nə etmək olar, mən də o gün partiya
iclasında onu o ki, var, təriflədim... Sülh uğrunda sarsılmaz mübariz, zəmanəmizin
böyük dövlət xadimi, Leninçi rəhbərlik stilinin bariz nümayəndəsi!.. Neyləyim?
Yorğana bürün, ellə sürün!.. Hətta dedim ki, təbiət özü rəmzi eynilik yaradıb: Lenin
də İliç idi, Brejnev də İliçdir! Düzdür, mən bu sözləri dedim, lakin kim bilmir ki,
Brejnev təsadüfi adamdı?.. Xruşşovu ki demirəm, lənətə gəlmiş, aləmi batırdı getdi!
Antisovetçikin biri idi, partiyanı ləğv eləmək istəyirdi! Görmədin, BMT-də
ayaqqabısını çıxarıb xitabət kürsüsünü döyəclədi?! Gör kimlər gəldi tutdu Stalinin
yerini?! Görməli günlərimiz varıymış!.. Gədə-güdə zəmanəsidi indi!.. Ode, Ərəstun
Bozdağlı kimisinə fəxri ad verirlər, «Əməkdar incəsənət xadimi» olur, amma mən
öz romanımı nəşr elətdirməkdən ötrü Əbdülə dayı deyirəm... Nə isə... Bir saatdan
çox oturub gözlədim Mürsəlbəyliynən Əbdülü, axırı ki, gəlib çıxdılar. Əbdülün sifəti
ağappaq ağarmışdı, görürdüm ki, ürəyi də tıp-tıp içindədi. – «Axı, məndə nə var,
professor?» – soruşdu, özü də elə soruşdu, elə bil, dünyada bundan fağır adam
yoxdu. Mürsəlbəyli yoğun qarnını qabağa verib: «– Sənin kimi kişidə nə ola bilər?!»
– dedi, elə də bərkdən güldü ki, elə bil, zalım oğlu, «Məşədi Ibad»a baxır, Məşədi
Ibadı da rəhmətlik Mirzəağa oynayır... Əbdülün sifətinin rəngi göz-görəti dəyişməyə
başladı, gözlərindəki o təşviş də yavaş-yavaş yayındı. «– Yəni heç bir şey yoxdu
məndə?» Mürsəlbəyli: «– Heç bir şey! – dedi. – Bütün için şüşə kimi tərtəmizdi!
Nümunəvi!» «– Bir dərman-zad lazım deyil? Heç nə atmayım?» Mürsəlbəyli gödək
qolunu (bu gödək qollarıyla, bu gödək barmaqlarıynan necə cərrahlıq eləyir, ay
canım?..) irəli uzadıb, ətli əlini tərpədə-tərpədə: «– Heç bir dərman lazım deyil!» –
dedi. «– Bəs, yeməyim-içməyim necə?» «–Ürəyin nə istəyir, ye, ürəyin nə istəyir,
iç!» Mürsəlbəyli bu sözləri deyəndə, Əbdül mənə baxdı, onun o boz gözlərində bir
təntənə varıydı: yəni ki, hə, Mürşüd Gülcahani, görürsən də, mən neyləyim axı, sən
otuz ildi yazvasan, gərək hər gün yemək-içməyini, pəhrizini gözləyəsən, lakin
mənim kefim nə istəyir, onu da indiyə qədər necəydisə, eləcə də yeyib-içəçəyəm. Nə
eləyəsən, mədəm də məni bu cür harın adamların yanında xəcil eləyir... Əbdül yekə
əlini şalvarının cibinə soxub üç dənə – yazıçıyam axı, mənim gözümdən heç nə
yayınmaz, – o saat saydım – üç dənə şax-şax yüzlük çıxarıb Mürsəlbəylinin
xalatının cibinə basdı. O üç yüz manat mənim düz iki aylıq maaşımdı, vergiləri
çıxandan sonra, əlimə gələn puldu, düz ikicə ayımın zəhmət haqqıdı. On illərlə mən
o maaşa baxmışam, bununla qohum olana qədər, o əclaf Islamzadə mənim
kitablarımı nəşr eləməyə başlayana qədər. O vaxtlar yavanlıq olmadığı üçün, o qədər
çörəklə turşu-şoraba yedim ki, axırda mədəm də oldu beləcə yara. Mürsəlbəyli
yalandan: « – Bay!.. Bu nəyə lazımdı?..» – dedi. Elə dedi ki, elə bil, üzr istəyirəm,
əxlaqsız arvad təzə kişi ilə yaxınlıqdan əvvəl naz eləyir. Heç olmasa, məndən də
utanmır e, vicdansız!.. Ay canım, gör gəlib nə vəziyyətə düşmüşük də... Professora
bax də, professora!.. Bircə saatın içində mənim iki aylıq maşımı, cibinə basır,
üstündən bir əxlaqsızcasına naz da eləyir!.. Əbdül də: «– Sənin üçün halaldır,
professor!» – dedi. Işə bax, gör halallıqdan kim danışır də!.. Mənim iki aylıq
maaşımı, elə bil, tumdu, çırtlayır, özü də halallıqdan dəm vurur!.. Bizim nəşriyyatda
işləyən o sırtıq gədənin, o Səlim Bədbinin sözü olmasın, vallah, billah, Sovet
hökumətidi ki, dözür bu zırıltıya! Nə isə, Mürsəlbəylidən ayrıldıq, xəstəxanadan
çıxdıq. «– Əşşi, – dedim, – sən də yaman vasvasıymışsan e!..» «– Day demə!..» –
dedi və güldü, həmişəki gülüşüylə güldü, daha sınıqlıq-zad yoxuydu bu gülüşdə «–
Yaxşı, Gülcahani, xudahafiz! Get təzə romanını yaz...» Elə bil, bayaq mənə zəng
eləyib təlaş içində bura gələn adam deyildi. Bağda ərik var idi, salam-məleyk var idi,
bağda ərik qurtardı, salam-məleyk qurtardı!.. Ayrıldıq, o getdi qəbiristanlığa, mən də
getdim nəşriyyata. Böyük adamlardan kimsə deyib ki, adamın xoşbəxt olmağı üçün
iki şərt vacibdir: bir işə gedəndə həvəslə getsin, bir də evə qayıdanda həvəslə
qayıtsın. Lakin mənim, doğrusu, nəşriyyatdan lap zəhləm gedir (otuz ildən artıqdır,
orada redaktor işləyirəm), Ədilə də ki, pis adam deyil, lakin elə hey deyinir, deyinir,
deyinir... Otuz beş ildir ki, deyinir... Faytonçu Əliməmmədin qızıdı də.... Mən
obyektiv adamam, qayınatam olanda nə olar, o rəhmətlik faytonçu Əliməmməd də
ətiacının biri idi... Nə isə... Axşam nəsə gözlənilməz bir hadisə baş verdi (kimin
ağlına gələrdi?): bir də gördüm ki, telefon zəng çaldı, dəstəyi götürdüm, gördüm ki,
Mürsəlbəylidi. «– Sənə vacib sözüm var. – dedi. – gedirəm bulvara hava almağa.
Sən də gəl «Kukla teatrı»nın qabağına». «– Xeyir ola?» – soruşdum. «– Gələrsən,
eşidərsən». – dedi. Dəstəyi də asdı. Geyinib getdim, görüşdük. «– Bilirsən nə var,
Mürşüd? – dedi. – Sənin qudanın işləri xarabdı». «– Necə yəni xarabdı?» –
soruşdum. «– Qudan xərçəngdi!» – dedi. Doğrusu, məhəttəl qaldım. «– Bəs, günorta
dedin heç nəyi yoxdu?» – soruşdum. «– Nə deyəydim bəs? – dedi. – Adını da yazıçı
qoymusan!.. Deyəydim ki, Əbdül Qafarzadə, xərçəngsən, cəmi də bir ay-iki ay
ömrün qalıb?» «– Bəlkə səhv eləyirsən?» «– Nə səhv, a kişi? Yaponların aparatına
söz yoxdu! Ağ ciyərini xərçəng basıb, hər tərəfə metastaz verib. Xərçəngin ən
pisindəndi». «– Axı, sir-sifətində bir dəyişiklik yoxdu, qıvraqdı!..» «– Bir azdan
ağrısı başlayacaq, heç bir əlacı yoxdu, cərrahiyyə-zad kömək eləməz. Yazıq əzabla
öləcək!» Fikirləşdim ki, Mürsəlbəyli indi çıxarıb üç yüz manatı verəcək ki, apar
qaytar özünə. Lakin nə üç yüz manat? Mənimlə ağızucu sağollaşıb, çıxıb getdi dəniz
kənarında hava almağa. Belə-belə işlər... Ömərə xəbər verərəm, çatdırar Əbdülün
arvadına, qızına, çatdırmaz, öz işləridi... Mənim nə borcuma?.. Tərs kimi, əlimdəki
roman da yarımçıqdı... Nikbin, işgüzar, yenilikçi bir kolxoz sədrinin fəaliyyətindən
bəhs edir. Kolxoza sadə ad qoymuşam, indi təmtəraqlı adlar keçmir: «Göytəpə
kolxozu» Bu kolxozda 1400 hektar pambıq becərirlər. Qərara alıblar ki, bunun 90
faizini maşınlarla toplasınlar. Bitkilərin yarpağını rayonda ilk dəfə yerüstü
aparatların qüvvəsiylə tökürlər. Buna görə də 9 ədəd OVX-14 markalı aqreqat
hazırlayıblar, nə avadanlıq lazımdı, alıblar, dərman tədarük ediblər. Təkcə «Göytəpə
kolxozu»nda yox, bütün rayonda pambıq yığımına ciddi hazırlıq işləri gedir.
Pambıqyığan maşınları təmir eləyib qurtarıblar. Çoxlu təzə maşın alıblar, ümumi
sayı 880-dir. Pambıq məhsulunun 70 min tonunu maşınlarla yığmağı qərara alıblar.
Bir sözlə, qiyamət bir əsər olacaq. Axı, mən müasir yazıçıyam – ictimai problemlər
mənasında. Doğrusu, hələ indiyə qədər bu kolxoz sədri kimi sanballı müsbət
qəhrəman surəti yaratmamışam, hətta bəzi səhvləri də olacaq... Lakin bu Əbdül
öləndən sonra, Islamzadə o romanı nəşr edəcək? Mənimki, deyirəm də, bünövrədən
gətirməyib, gətirməyəcək də... Işə bir bax, ay canım, Əbdül Qafarzadə də ölə
bilərmiş... Vallah, ateistəm, düzdü, lakin görünür, nəsə bir qüvvə var ki, belə
cəzalandırır də... Ədiləgilin dədə-baba evi Bakının yuxarı məhəllələrindən birinin
həyətində idi. O həyətdə Molla Əsədullla adında bir dələduz yaşayırdı. Indi də
hərdən görürəm onu, fırıldağın biridi. Gününü Tülkü Gəldi Qəbiristanlığında keçirir.
Birdən yadıma düşdü... Bax də, Əbdül Qafarzadə öləcək, o Molla Əsədulla da, olsun
ki, gəlib onun üstündə yasin oxuyacaq, Allahdan təvəqqe edəcək ki, onu behiştə
göndərsin. Dünyadı də, behiştə getmək istəyənə bax, təvəqqe eləyənə bax... O
qəbiristanlıqda bir fotoqraf var, Əbülfəzdi -nədi adı, tanıyıram, qabaqlar
redaksiyalarda işləyirdi, avaranın biridi!.. Qəbiristanlıqda şəkil çəkib, ölü yiyələrinə
sırıyır. Əbdül Qafarzadənin də dəfn mərasimində şəkillər çəkəcək yəqin, sonra da
satacaq Ömərə... Yazıq Ömər, Qafarzadə öləndən sonra da bunların əsarətindən
qurtarmayacaq... Orda-burda da pul gizlədib yəqin, qoca tülküdü, onlar kimə
qalacaq?
|