Hər gün, Qəbiristanlıq Idarəsinin başqa işçiləri yox, şəxsən ya Ağakərim, ya
Mirzəibi, ya da Vasili gəlib Orduxanın qəbrinin ətrafındakı gülləri, çiçəkləri, o sütül
söyüd ağacını, o narı sulayırdılar, təzə-tər otların üstünü eyni ölçüdə biçirdilər, o ağ
mərməri, o çəhrayı qraniti dəsmal ilə tər-təmiz silib par-par parıldadırdılar, bu geniş
qəbir sahəsini səliqə ilə kvadrata almış qısa daş hasarın dişarını da silib
süpürürdülər; bu işi hər gün – qışın qarında-çovğununda da, yayın cəhənnəm
istisində də gəlib görürdülər, bu iş bir növ rituala çevrilmişdi, Vasili də, Ağakərim
də, Mirzəibi də bunu Əbdül Qafarzadənin qarşısında özlərinin mənəvi borcları
bilirdilər və Əbdül Qafarzadə də hər dəfə bura gələndə bunu görürdü, torpağın
üstündəki təzə süpürgə izi, o ağ mərmərin, o çəhrayı qranitin eləcə tərtəmizliyi, o
biçilmiç təzə tər otun ətri, elə bil ki, belə məqamlarda kişinin uçum-uçum uçunan
ürəyinə bir təpər gətirirdi; Vasilinin, Mirzəibinin, Ağakərimin belə bir sədaqəti,
vəfadarlığı az qalırdı Əbdül Qafarzadəni kövrəltsin və bəzən kövrəldirdi də.
Sevilin zövqündə bir qız zərifliyi var idi və Orduxanın qəbrində də o qız
zərifliyi hiss olunurdu; elə bil ki, bu qız zərifliyi ilə Orduxanın taleyi arasında bir
yaxınlıq, doğmalıq var idi. Sevil atasından xahiş etmişdi və qəbir sahəsini kvadrata
almış o qısa hasar üçün mişar daşı yox, mərmər yox, irili-xırdalı adi çay daşları
gətirtmişdi və Əbdül Qafarzadə bu altı ildə bura o qədər gəlmişdi ki, hasar hörülmüş
o çay daşlarını da bir-bir tanıyırdı. Sevil də, ən azı, həftədə bir dəfə, iki dəfə, çox
zaman da balaca Əbdüllə birlikdə maşını sürüb bura gəlirdi. Əbdül Qafarzadə
istəmirdi ki, balaca Əbdül qəbiristanlığa gəlsin, bu vaxtından uşağın ürəyi qısılsın,
amma Sevil « – Net, papa, – deyirdi. – Pust on vseqda pomnit yeqo... Pust znayet
kem on bıl dlya nas!..» – və Sevil dolmuş gözlərini gizlədirdi, istəmirdi ki, atası bu
dolmuş gözləri görsün və ürəyi daha artıq sıxılsın: sağ olsun, yaxşı övlad idi,
qeyrətli bacı idi, amma həyat da öz işini görürdü, hər şey vaxta baxsa da, vaxt heç
nəyə baxmırdı, balaca Əbdül Orduxanı daha tamam yadından çıxartmışdı, yəni
bilirdi ki, Orduxan adında bir dayısı olub, bura onun qəbridir, Orduxan anası üçün
də, nənəsi üçün də, babası üçün də həddən artıq əziz bir adam olub, bu qəbir də
onlar üçün müqəddəs bir yerdir, amma Orduxanın özünün sifətini, Orduxanın
səsini, Orduxanın gülüşünü tamam yaddan çıxarmışdı, çünki Orduxan öləndə balaca
Əbdülün cəmi iki yaşı var idi.
Orduxandan da Xıdır kimi, heç nə qalmamışdı bu dünyada, təkcə özü atasının,
anasının, bacısının xatirələrində qalmışdı, bir də ki, yəqin dostlarının, gəzdiyi
qızların, qadınların xatirələrində qalmışdı, illər keçəcəkdi, nəsillər bir-birini əvəz
edəcəkdi, Orduxanın xatirəsi o dostlarla, o qızlarla birlikdə qəbrə gedəcəkdi,
dünyaya gələn yeni Qafarzadələr isə, yəni Sevilin törəmələri (onların famili nə
olacaqdı? Allah bilir...Balaca Əbdülün famili Gülcahani idi və Əbdül Qafarzadə
bunu da daxilən heç cürə qəbul edə bilmirdi) Orduxan barədə heç nə
bilməyəcəkdilər; Orduxanın saralıb solmuş şəkilləri yəqin ki, köhnə ailə
albomlarında qalacaqdı və həmin aprel günü o ağ mərmərlə, o çəhrayı qranitlə
üzbəüz dayanmış Əbdül Qafarzadə elə bil ki, əlli il bundan sonra öz gələcək
törəmələrinin Orduxanın o saralıb-solmuş şəklinə baxa-baxa dedikləri sözləri eşitdi:
«– Ana, bu kimdi, belə?» « – Nə bilim, deyəsən, mənim nənəmin qardaşıdı...»
Orduxanla bağlı əlli ildən sonrakı o danışıq elə bil ki, kobud, döyənəkli bir ovuc
olub Əbdül Qafarzadənin ürəyini sıxdı və kişi fikirləşdi ki, təkcə adamlar adamlara
oxşamır, ağaclar da adamlara oxşayır: bax, bu sütül söyüd, elə bil ki, Orduxan
özüdür, təmiz, köməksiz, günahsız, amma vaxt gələcək bu söyüd də qol-budaq
açacaq və o zaman bu söyüd daha Orduxana oxşamayacaq, o zaman o söyüd...
Əbdül Qafarzadənin özünə oxşayacaq.
Bu gözlənilməz müqayisə kişini diksindirdi və bu dəfə Əbdül Qafarzadə o
çəhrayı qranitin üstündə yazılmış o
ƏBDÜLƏLI
sözündə qara torpaq nəmliyi, qara torpaq zülməti hiss etdi; bu hiss kişinin içinə
bir havasızlıq gətirdi və Əbdül Qafarzadə özünü ələ alıb bu hissi uzaqlaşdırmaq
istədi, bu hissdən qaçmaq istədi və Qarateli yadına saldı.
Əbdül Qafarzadə də, Sevil də, Qarateli buralara qoymurdu, çünki ikisi də yaxşı
bilirdi, Qaratel bircə dəfə də bura gəlsə idi, daha evə sağ qayıtmayacaqdı. Qaratel
hərdən için-için, səssiz-səssiz ağlaya-ağlaya: «– Eybi yoxdur, – deyirdi, – dirimi
buraxmırsız balamın yanına, ölümü apararsız onun yanına...» Qaratelin taqəti yox idi
ki, dava-qırğın salsın, özü bura gəlsin...
Dünyada nə qədər ev var, hərəsinin də bir dərdi, bir faciəsi var...
Kənardan baxanda nə var ki?..
Əbdül Qafarzadə, o ağ mərmərə, o çəhrayı qranitə baxa-baxa fikirləşdi ki, bu
altı ildə o qədər özü öz içində ağlayıb ki, əslində, bütün bədəninin nəmi çəkilib və
bayaqkı o quruluq hissi də elə buna görə yaranmışdı.
Oğluna ağlayıb, yoxsa öz gününə?
Bu dəm saqqallı bir adamın tanış siması, sapsarı şəkli, elə bil ki, birdən-birə o
çəhrayı qranitə həkk olundu və o saqqallı kişi o aprel günü qəbiristanlıqda Əbdül
Qafarzadəyə elə baxırdı ki, elə bil, dünyanın bir dərdli adamı nəhayət ki, başqa bir
dərdli adam tapıb. Yox, Əbdül Qafarzadə heç vəchlə o saqqallı kişinin o sapsarı
baxışları ilə beləcə üz-üzə dayanmaq istəmirdi. Heç vəchlə o dəhşətli, o yağışlı qış
gecəsini xatırlamaq istəmirdi, amma ayaqları onu bu ağ mərmərin, bu çəhrayı
qranitin yanına dartıb gətirəndə bilirdi ki, hər şey bununla qurtaracaq, bu dəhşətli
xatirə yenidən gəlib gözlərinin qabağından keçəcək, yenidən onu qocaldacaq,
yenidən onu öldürəcək...
O sapsarı baxış elə bil ki, güclü bir maqnit kimi Əbdül Qafarzadənin bütün içini
çəkib çıxarırdı və belə anlar Əbdül Qafarzadə, doğrudan da, az qalırdı ki, həlak
olsun.
O saqqallı adam, o sapsarı baxışların sahibi Nikolay Romanov idi, keçmiş
imperator II Nikolay və o sarı da qızıl sarısı idi – II Nikolayın bu dəm çəhrayı
qranitdən baxan siması qızıl onluğun, qızıl beşliyin üstündəki sifət idi və elə bil, o
qəbiristanlıq sakitliyi içində, o aprel günündə II Nikolayın hissiz-həyəcansız, donub
qalmış o sapsarı sifəti birdən -birə titrədi, tərpəndi və II Nikolay qarşısında
dayanmış bu hündürboylu, iri sümüklü, qaraşın, qalın çeşməkli adama daha da
zəndlə baxdı və soruşdu:
«– Nə var, nə yox?»
Əbdül Qafarzadə bu sözləri aydın eşitdi, bu sözlər elə bil ki, tamam başqa bir
dünyadan gəlirdi, tamam başqa bir keyfiyyətdə idi, amma o səsdə bu dünyanın
dəhşətli bir ağrısı, dəhşətli bir ələmi var idi, bu ağrı, bu dərd, əlbəttə, II Nikolayın
özünün içindən tökülüb gəlirdi, bu, Nikolay Romanov taleyinin ağrısı, ələmi idi,
amma eyni zamanda o səs Əbdül Qafarzadənin də halına acıyırdı:
«– Nə var, nə yox?»
Sonra o sapsarı sima ən dərin bir təəssüf hissi ilə ən yaxın bir həmdərd kimi, elə
bil, Əbdül Qafarzadənin dərdini bölüşdü:
«– Hər şey var, heç nə yoxdu... Hə?»
Sonra o sapsarı sima yenə də dondu, o sapsarı bəbəksiz gözlər heç nə görmədi,
heç hara baxmadı və o sarı sima, o bəbəksiz gözlərlə birlikdə çəhrayı qranitin
üzərində yavaş-yavaş əriyib yox oldu...
Əbdül Qafarzadənin gizli işləri çox idi, amma bütün o gizli işlər içində bu
adamın elə bir sirri var idi ki, bu sirdən dünyada heç kimin xəbəri yox idi və əlbəttə,
heç kimin də xəbəri olmayacaqdı; bu işdən, görünür, heç Allahın da xəbəri yox idi,
çünki xəbəri olsaydı, qoymazdı.
Altı il bundan əvvəl, o 27 dekabr günü, qışın o oğlan çağında Bakıda şıdırğı bir
payız yağışı yağırdı və həmin o yağışın səsi indiyə qədər Əbdül Qafarzadənin
yadından çıxmamışdı və nə qədər ki, yaşayacaqdı, heç vaxt yadından çıxmayacaqdı.
Əlbəttə, yağış yağışdı, amma o 27 dekabr gününün, o qara günün, o amansız, o
cəllad günün yağışının şırıltısında Əbdül Qafarzadənin ürəyinə hopmuş xüsusi bir
ahəng, xüsusi bir inilti, ümidsizlik var idi; Qaratelin o dəli fəryadı da, Sevilin o
hönkürtüləri də, qohumun, tanış-bilişin o ağlayışı da bir tərəfə idi, o şıdırğı yağış
şırıltısının həmin xüsusi ahəngi, həmin iniltisi, ümidsizliyi bir tərəfə idi.
Orduxan bircə həftənin içində getdi, qripdən getdi, o bədbəxtin görünür, alnına
belə yazılıbmış: qrip oldu, qripin fəsadı böyrəklərinə verdi və heç kim uşağı xilas
edə bilmədi. Hətta Vasili ilə Mirzəibinin təcili uçub bir günün ərzində Moskvadan
gətirdikləri akademik Ivan Sergeyeviç Frolovski də Orduxanı müayinə edib rentgen
şəkillərinə baxaraq: «– K sojeleniyu uje pozdno...» – dedi və elə həmin gün də
Vasili ilə Mirzəibi akademiki təyyarə ilə Moskvaya yola saldı. Əbdül Qafarzadə
oğlunu Azərbaycan Dövlət Universitetinin hüquq fakultəsinə qoymuşdu ki, prokuror
olsun (yazıq Orduxanın görkəmi, yaraşığı, elə bil, deyirdi ki, «məni prokuror elə!»,
amma sonra fikrini dəyişdi – Orduxan partiya işində işləməli idi, raykomun birinci
katibi olmalı idi (özü də Bakı rayonlarından birinin!), çünki Sovet Ittifaqında
raykom katibindən yaxşı vəzifə yox idi; restoran müdirinin də, sex müdirinin də,
univermaq müdirinin də hamısının bir yerdə qazandığı raykom katibinin qazancının
yanında bir heç idi. Hörmət, izzət də öz yerində: deputat, ordenlər, Sov. IKP MK-nın
gül kimi sanatoriyaları, maşın, sürücü– nökər... buna görə də universiteti bitirdikdən
sonra uşağı aspiranturada saxlatdırdı ki, qoy əvvəlcə müdafiə eləsin...
Sən saydığını say, gör fələk nə sayır?..
Orduxan həm də gözəl idmançı idi (əsl idmançı!), Azərbaycanın yığma
voleybol komandasında oynayırdı, üç dəfə SSRI yığma komandasında oynamışdı və
xəstəliyindən üç-dörd gün əvvəl yenə də Moskvadan teleqram almışdı ki, onu SSRI
yığma komandasının məşqlərinə dəvət edirlər.
Vaxtilə Xıdırın idmana həvəsi, idmanla bağlı arzuları indi Əbdül Qafarzadəyə,
əlbəttə, sadəlövh görünürdü, amma o sadəlövhlükdə bir kövrəklik, bir əzizlik var idi
və Orduxanın beləcə məşhur idmançı olmağı Əbdül Qafarzadə üçün elə bil ki, o
kövrəkliyin, o əzizliyin davamı idi. 25 yaşlı Orduxan Bakının ən sayılan hörmətli
oğlanlarından biri idi və Qaratel tanınmaz-bilinməz qızların zənginin əlindən az
qalırdı qayçını götürüb telefon xəttini kəssin – Orduxan Bakının gözəl qızlarının
sevdiyi oğlan idi.
Dekabrın 27-də vəfat etdi (o vaxtdan nə Əbdül Qafarzadə, nə də Sevilgil Yeni
ili bayram eləmirdilər və Sevilgildə ənənə belə idi ki, hər il dekabrın 27-dən
yanvarın 2-nə kimi yeddi gün Ömər evdə, royalda Şopenin və Skryabinin fortepiano
üçün qəmli pyeslərini çalırdı, daha doğrusu, çalmağa məcbur idi; o vaxtdan Vasili
də, Mirzəibi də, Ağakərim də Yeni ili qeyd eləmirdilər, dekabrın 31-də axşam Əbdül
Qafarzadənin evinə gəlirdilər, ordan-burdan söhbət edib çay içirdilər, çıxıb
gedirdilər və Əbdül Qafarzadə dəqiq bilirdi ki, Vasili də, Ağakərim də, Mirzəibi də,
hərə öz evinə gedir, yeyib-içib məclis keçirmir), dekabrın 28-də isə bu Tülkü Gəldi
Qəbiristanlığında, bax, bu yerdə Orduxanı dəfn elədilər. O dəfn mərasimində Əbdül
Qafarzadənin saysız-hesabsız tanışlarından (təkcə Azərbaycanın yox, SSRI -nin bir
çox şəhərlərindən də gəlmişdilər və şəxsən gələ bilməyən tanışlar, dostlar isə öz
adlarından başsağlığı vermək üçün nümayəndələr göndərmişdilər) savayı, Bakının
az qala bütün cavanları da iştirak edirdi, gözəl qızların, qadınların ağlamaqdan
qızarmış gözlərində o dəm əbədi görünən bir matəm var idi, amma o dəfn gününün
heç bir təfərrüatı Əbdül Qafarzadənin yadında deyildi, çünki Əbdül Qafarzadə o
dəfn mərasiminə qədər dünyanın ən dəhşətli bir gecəsini keçirmişdi.
Dekabrın 26-da günorta Binə aeroportundan birbaşa xəstəxanaya, Orduxan üçün
xüsusi ayrılmış palataya gələn (Vasili və Mirzəibinin müşayiəti ilə) akademik Ivan
Sergeyeviç Frolovski: «– K sojeleniyu uje pozdno...» – deyəndən sonra Əbdül
Qafarzadə başa düşdü ki, daha heç bir möcüzə baş verməyəcək, fələk Orduxanı
aparır və həmin dəqiqədən də son günlərin əzab-əziyyətindən, iztirablarından sonra,
kişinin beynində qəribə bir aydınlıq yarandı: taledən qaçmaq mümkün deyildi.
Əbdül Qafarzadə boz gözlərini diqqətlıə akademik I.S.Frolovskiyə zilləyib dedi: «–
Ya moqu ustroit yeqo daje v kremlyovskuyu bolnitsu, professor...» I.S.Frolovski
dərindən köksünü ötürüb: «– Ne pamojet... Boyus, çto seqodnişniy den posledniy
den yeqo jizni....» – dedi.
Əbdül Qafarzadə Vasiliyə və Mirzəibiyə tapşırdı ki, akademiki lap yaxşı
hörmətlə Moskvaya yola salsınlar (bu o deyən söz idi ki, akademikə veriləcək nəğd
pulun, qara kürünün, konyakın miqdarını və həcmini əvvəlcədən danışılandan da
xeyli artıq eləmək lazım idi). Özünü öldürən Qarateli palataya buraxmadı,
Ağakərimin vasitəsilə evə göndərtdi və Sevilə də tapşırdı ki, anasının yanında olsun,
qohum-əqrəbaya xəbər göndərdi, dost-tanışlara sifarişlər, tapşırıqlar verdi,
Şeyxülislamın evinə adam göndərdi ki, ən savadlı mollalardan birini sabah üçün
ehtiyatda saxlasın, özü isə bütün günü və gecəni Orduxanın çarpayısının kənarında
oturdu. Səhər saat 5 ərəfəsində Orduxan, elə bil ki, diksinib gözlərini açdı, Əbdül
Qafarzadənin əlindən yapışdı: «– Heç hara getmə...» dedi və çarpayının kənarında
balasının yanında oturmuş Əbdül Qafarzadə hiss etdi ki, oğlu ölümdən qorxur, «–
Heç hara getmə...» – sözləri o ölüm xofunun ifadəsi idi və həmin dəqiqədən də
Orduxan gözlərini yumsa da, atasının əlini buraxmadı, həkimlər, şəfqət bacıları gəlib
xəstə ilə məşğul olanda da əlini atasının əlindən ayırmadı (o əlin istisi də, soyuğu da,
o əlin söylədikləri də həmişə Əbdül Qafarzadə ilə birgə idi və birgə də olacaqdı –
hər halda, Əbdül Qafarzadə belə hesab edirdi). Səhər saat 8-ə işləmiş Orduxan
birdən yerindən dikəldi, məktəbi və universiteti rus dilində oxusa da, evdə də,
yoldaşlarıyla da, qızlarla da, adətən, həmişə rus dilində danışsa da, bu son məqamda
Azərbaycan dilində «–Ay ata, ölürəm axı...» – pıçıldadı, Orduxanın gözləri doldu,
Əbdül Qafarzadə isə çeşməyinin altında gözlərini yumdu. Bütün iyirmi altı illik
ömrü ərzində Orduxan yəqin ilk dəfə idi ki, atasını beləcə köməksiz görürdü. Səhər
saat 8-ə düz on beş dəqiqə qalmış Orduxan atasının qollarının üstündə son dəfə
nəfəsini dərdi və gedər-gəlməzə uçdu.
Orduxanın cənazəsini xəstəxanadan əvvəlcə Təzə pir məscidinə apardılar,
yuyub kəfənə bükdülər, sonra evə gətirdilər və o günün, yəni dekabrın 27-sinin
bütün təfərrüatı Əbdül Qafarzadənin yadında idi, evə başsağlığı verməyə gələn
saysız-hesabsız adamları da sonralar bəzən gözlərini yumub bir-bir xatırlaya bilirdi
(o vaxtdan keçən müddət ərzində o adamların da bir qismi indi bu Tülkü Gəldi
Qəbiristanlığında yatırdı), elə bil ki, həmin 27 dekabr günü Əbdül Qafarzadənin
beyni əlacsızlığın, fələyin qarşısında tamam gücsüzlüyün əlindən elə oyanmışdı ki,
saat kimi dəqiq işləyirdi, beyin bəzən dərddən alovlanıb yanmaq istəyən hisslərin,
həyəcanların üstünə su səpirdi; Orduxanı layiqincə dəfn eləmək lazım idi.
Yağış həmin 27 dekabr günü başladı.
Orduxanın cənazəsini qonaq otağındakı mizin üstünə qoymuşdular, royaldan
tutmuş televizoracan otaqdakı bütün əşyaları boşaltmışdılar və o qırx kvadrarmetrlik
otaqda hər tərəfə xalı-gəbə döşəmişdilər, dörd divar boyunca da kürsülər
düzmüşdülər, başsağlığı vermək üçün gələn saysız-hesabsız kişilər, Orduxanın
cavan dostları o kürsülərdə otururdular. Şeyxülislamın şəxsən göndərdiyi və Bakının
məşhur savadlı mollalarından biri olan doxsan yaşlı Axund Fətulla Ağa cənazənin
baş tərəfində, Əbdül Qafarzadə isə cənazənin yanında əyləşmişdilər. Qadınlar o biri
otaqda oturmuşdular və onların ağlayışı, vay-şivəni kişilər oturan otaqda da aydınca
eşidilirdi və Əbdül Qafarzadəyə başsağlığı vermək üçün gələn dəmir kimi möhkəm
kişilərin də gözlərini yaşardırdı.
Əbdül Qafarzadə o vaxt iyirmi ildən artıq idi ki, Sov. IKP-nin üzvü idi (1956-cı
ildə şəxsiyyətə pərəstiş ifşa olunandan, Xıdır günahsız güllələnmiş şəxs kimi bəraət
alandan sonra, partiyaya keçmişdi və indi iyirmi beş illik partiya stajı var idi), amma
akademik I.S.Frolovski deyəndə ki: «– K sojeleniyu uje pozdno...», başa düşəndə ki,
daha heç bir möcüzə baş verməyəcək, qət etdi ki, belə bir məqamda heç nədən
çəkinməyəcək, yeganə oğlunu əsl müsəlman qaydasıyla, «əl-rəhman»la götürəcək.
Qoy nə deyirlər-desinlər, qoy çığır-bağır salsınlar ki, partiya üzvlüyü ilə dindarlıq
bir araya sığmaz, necə qət etmişdisə, elə də eləyəcəkdi (elə də elədi!).
Yağış başlayandan sonra, həmin 27 dekabr günü Axund Fətulla Ağa həlim
səsiylə əzbərdən Quran oxuduqca, Əbdül Qafarzadə o yağışın səsinə qulaq asmağa
başladı və yavaş-yavaş Axund Fətulla Ağanın səsini də, arvadların qonşu otaqdan
gələn vay-şivənini də eşitmədi, elə bil ki, bütün dünyada təkcə o yağışın səsi idi,
vəssalam, daha heç bir səs yox idi dünyada və o yağış səsinin müşayiəti ilə
Orduxanın anadan olduğu gündən başlamış qollarının üstündə can verdiyi vaxtacan,
bütün uşaqlıq, yeniyetməlik, cavanlıq çağları Əbdül Qafarzadənin gözlərinin
qabağından keçməyə başladı: gözünün qabağına gələn o görümlər suyun içində idi,
elə bil, hələ qurumamış, yaş fotoşəkillər idi və o su təkcə eşikdə yağan o yağışdan
axıb gələn xatirələrə dolmamışdı – heç kim Əbdül Qafarzadənin göz yaşlarını
görmürdü (çünki yox idi!), o dəm Əbdül Qafarzadənin hissləri beyninin nəzarəti
altında idi, amma buna baxmayaraq, kişinin görünməyən o göz yaşları bir sövq-təbii
ilə o xatirələrə dolurdu.
Əbdül Qafarzadə hiss edirdi ki, bütün bu xatirələrin, bütün bu iztirabların
arxasında beynində nəsə bir lay, bir qat yaranıb, daha doğrusu, beynində nəsə bir
qərar yaranıb və yeganə oğlunun cənazəsinin yanında oturmuş bu adam var qüvvəsi
ilə çalışırdı ki, beynindəki o laya, o qata enməsin, elə-eləcə xatirələrə dalsın, çünki
əslində həmin qərarın nə olduğunu bilirdi və özü özünün çıxardığı o qərardan
qorxurdu...
Gəlib-gedənlərin sayı gecəyə yaxın seyrəlməyə başladı, otaqda təkcə yaxın
adamlar qaldı: bəzi qohumlar, dostlar, Ömər, Mürşüd Gülcahani, Mirzəibi, Vasili,
Ağakərim, tez-tez o biri otağa keçib Qaratelə sakitləşdirici iynələr vuran həkim
Bronşteyn, xüsusi hörmət əlaməti olaraq (aydındı ki, bu hörmət xüsusi də
qiymətləndiriləcəkdi!) evinə getməyib gecəni cənazənin yanında oturmuş Axund
Fətulla Ağa...
Orduxanın dostları o qış gününün get-gedə bərkiyən şıdırğı yağışına
baxmayaraq, gedib hərbi hissədən nəhəng bir çadır alıb gətirdilər, həyətdə qurdular,
içinə işıq çəkdilər, soba yandırdılar, qonşuluqdakı məktəbdən xeylaq kürsü, miz
gətirib çadıra düzdülər və özləri də səhərə kimi həmin çadırda oturdular.
Əbdül Qafarzadə bütün gün ərzində bir tikə də çörək yeməmişdi, bircə qurtum
da su, çay içməmişdi və gecə saat bir radələrində cənazə qoyulmuş o böyük otağın
bir küncündə oturub özündən asılı olmayaraq, mürgü döyən Mürşüd Gülcahani
gözünü açıb təzədən ətrafa baxdı, otaqda oturanların xeylaq seyrəldiyini gördü və
ərkiçatan adam kimi yerindən qalxdı, cənazənin yanında oturub boz gözlərini
çeşməyinin arxasından naməlum bir nöqtəyə zilləmiş Əbdül Qafarzadəyə yaxınlaşdı,
əyilib kişinin qulağına pıçıldadı:
– Get bir stəkan çay iç, bir tikə çörək ye... Belə olmaz axı... Sabah da bütün
günü ayaq üstə olacaqsan.
Əbdül Qafarzadə boz gözlərini o naməlum nöqtədən çəkdi, başını çöndərib
Mürşüd Gülcahaniyə baxdı və həmin an yazıçı Mürşüd Gülcahaniyə elə gəldi ki,
qudası onu başa düşmədi və ümumiyyətlə, onu heş tanımadı da; bütün qohumluqları
ərzində Mürşüd Gülcahaninin bu adama ilk (və sonuncu!) dəfə yazığı gəldi, təkrarən
pıçıldadı:
– Get bir stəkan çay iç, bir tikə çörək ye...
Əbdül Qafarzadə elə-eləcə Mürşüd Gülcahaniyə baxdı və birdən gülümsədi və
oğlunun cənazəsi yanında oturmuş qudasının o gecəki həmin təbəssümündən
Mürşüd Gülcahaninin kürəyinə bir üşütmə düşdü, yazıçının yuxusu qaçdı, daha bir
söz deməyib küncdəki kürsüsünə tərəf qayıtdı.
Əbdül Qafarzadə isə ayağa qalxdı, o böyük otaqdan çıxdı, qadınlar oturan
otağın (ağlamaqdan, qışqırmaqdan səsi batmış Qaratel elə hey inildəyirdi)
qabağından keçib yataq otağına girdi və qapını ardıyca açarla bağladı – Əbdül
Qafarzadəgilin beşotaqlı mənzilində hər otağın qapısının da ayrıca açarı var idi;
sonra işığı yandırıb, çarpayıların arasından keçdi, divara vurulmuş kitab rəflərinin
qarşısında dayandı. Bu həmin kitablar idi ki, Əbdül Qafarzadə yuxuya getməzdən
əvvəl bəzən onları varaqlayardı, bəzisini oxuyardı və bu rəfləri də üç-dörd il bundan
əvvəl usta çağırıb öz layihəsi ilə divarın içinə saldırmışdı.
Ayaq üstə hərəkətsiz dayandı, elə bil, nəyəsə qulaq asırdı, yaxud nəfəsini
dərirdi, özünü ələ alırdı; sonra cəld və qəti hərəkətlə yuxarıdan üçüncü rəfin
şüşələrini açdı, həmin rəfdəki tarixə, dinin (o cümlədən, xristian və yəhudi dinlərinin
də) şərhlərinə aid kitabları bir-bir çıxarıb Qaratelin güzgülü tualet mizinin üstünə
yığdı, sonra iki əli ilə boş rəfin kənarlarından yapışıb sərt bir hərəkətlə özünə tərəf
çəkdi və rəf divarın içindən çıxdı, Əbdül Qafarzadə həmin rəfin arxasındakı nazik
sellofan bağlamaları çıxartdı və həmin bağlamaları qucağında tutub bir müddət yenə
də hərəkətsiz dayandı, yağışın bayırdan gələn şırıltısına qulaq asdı.
Həmin üçüncü rəfin arxasındakı o sellofan bağlamalardan heç kimin, hətta
Qaratelin də xəbəri yox idi. Bağlamalarda 500000 (beş yüz min) manat pul, 100000
(yüz min) dollar, əlli ədəd (Əbdül Qafarzadə bütün bu rəqəmləri dəqiq bilirdi) qızıl
Nikolay onluğu, əlli ədəd qızıl Nikolay beşliyi, əlli adda da ləl-cəvahirat var idi:
brilyant üzük və sırğalar, daş-qaşla bəzədilmiş boyunbağılar, bilərziklər...
Bu – qara günün varidatı idi, dünyanın işlərinə etibarı olmayan Əbdül
Qafarzadənin ehtiyatı idi (hər halda, özü belə düşünürdü) və mənzilində saxladığı bu
ehtiyat Əbdül Qafarzadəyə rahatlıq vermirdi, həmin üçüncü rəfin arxasındakı o gizli
yer həmişə Əbdül Qafarzadəyə, əslində, etibarsız bir yer kimi görünürdü, o yerin o
etibarsızlığı həmişə kişini səksəkə içində saxlayırdı.
Əbdül Qafarzadə qucağındakı sellofan bağlamaları çarpayıya tökdü, içində
500000 manat pul olan bağlamanı götürüb rəflərin arasında əvvəlki yerinə atdı,
tumbanın üstündəki ortası çəllək kimi şişman büllur güldanı götürdü və səliqə ilə
sellofana bükülüb iplə bağlanmış həmin bağlamaları – dolları, qızılları, ləl-cəvahiratı
bir-bir gülqabının içinə yığmağa başladı və sonuncu bağlamanı gülqabının içinə
pərçim eləyəndə Əbdül Qafarzadənin bütün içindən dəli bir ehtiras baş qaldırdı: əli
ilə hiss edirdi ki, bu sonuncu bağlamanın içindəki, qızıl Nikolay beşlikləridir və
Əbdül Qafarzadə o gecə yarısı, o şıdırğı yağış şırıltısının müşayiəti ilə həmin
qızıllara baxmaq, həmin kiçik qızıl sikkələri gözü ilə görmək istədi; bu –
qarşısıalınmaz bir ehtiras idi, bu ehtirası heç cürə boğmaq mümkün deyildi.
Bütün bu dəqiqəyəcən hər bir işi, elə bil ki, əvvəlcədən yüz dəfə məşq edibmiş
kimi, soyuqqanlıqla, sürətlə görən Əbdül Qafarzadənin birdən-birə ürəyi şiddətlə
döyünməyə başladı, kişi nəfəsini dərib qapıya tərəf baxdı, ona elə gəldi ki, ürəyinin
döyüntüsü bütün otaqlara yayılıb, sonra elə bil ki, qəflətən dərin bir sükut çökdü,
bayırdakı o şıdırğı yağışın şırıltısı da eşidilməz oldu və Əbdül Qafarzadə o dərin
sükutun yaratdığı daxili bir çəkisizlik içində titrəyən barmaqları ilə o sonuncu
bağlamanın ipini ehtiyatla açmağa başladı.
Əbdül Qafarzadə sağ əlinin ovcunu qarnının üstündə tutub, sol əli ilə
bağlamadakı qızıl Nikolay beşliklərinin bir qismini ehtiyatla ovcuna boşaltdı. Qızıl
Nikolay beşlikləri bir yerdə ağır idi, amma eyni zamanda, ayrı-ayrılıqda o qızıl
sikkələrdə qəribə bir yüngüllük, qəribə bir zəriflik, hətta nəvaziş var idi. Əbdül
Qafarzadəyə elə gəlirdi ki, yenə də uşaq vaxtlarındakı kimi o qalın yorğanın
altındadır və o nəvaziş də həmin yorğanın içindəki nəvazişdir, həm də o qalın
yorğan Əbdül Qafarzadəni hamıdan, hər şeydən, ağlasığan və sığmayan bütün
qüvvələrdən qoruyurdu. Kişi ovcunu tərpətmədən (qorxurdu ki, qızıl sikkələr yerə
dağılar) başını aşağı əyib qalın çeşməyinin ardından o Nikolay beşliklərinə baxırdı
və həmin gecə yenə də bu adamın içindən dəli bir ehtiras baş qaldırdı: o bir ovuc
qızıl beşlikləri və ümumiyyətlə, güldana pərçim edib doldurduğu bütün o qızılı
təzədən saymaq istədi, amma bu dəfə bu dəli ehtirası üstələyə bildi və ovcundakı
qızılı elə-eləcə büllur güldanın içinə boşaltdı, ovcunda qalmış sonuncu sikkəni işığa
tərəf yuxarı tutub diqqətlə baxdı – bu dəm Əbdül Qafarzadə üçün dünyada heç kim
və heç nə yox idi, yalnız II Nikolayın o sapsarı, donmuş siması var idi. Həmin
sonuncu sellofanın içində qalmış qızıl beşlikləri də tələsik büllur güldana boşaltdı,
sonra o sellofanla güldanın ağzını örtdü, ip ilə bərk-bərk bağladı (elə bil, içinə
mürəbbə yığılmış balonun ağzını bağlayırdı), paltar dolabını açıb həmişə üst gözdə
saxlanılan təzə dəyişiklərin, təzə köynəklərin sellofanını cırıb çıxartdı, büllur
güldanı bu sellofanlara səridi, sonra əlinə keçən bir köynəyi – bu, Qaratelin həmişəki
kimi, valyuta dükanından aldığı fransız gecə köynəyi idi – dolabdan götürüb,
güldanı sellofanların üstündən o köynəyə bükdü və o böyük bağlamanı sağ əli ilə
böyrünə sıxıb qətiyyət və eyni zamanda, ehtiyatla qapını açdı, yataq otağından çıxdı,
Qaratelin inildədiyi otağın, sonra boş mətbəxin qabağından keçib girişdəki
asılqandan paltosunu götürdü, şlyapasını başına qoydu və üçüncü mərtəbədəki
mənzilindən çıxdı.
Qaratelin iniltisi eşidilməz oldu, hər tərəfi o şıdırğı yağışın şırıltısı bürüdü və
yağışın o səsi, elə bil ki, özü ilə bir sərinlik gətirdi, Əbdül Qafarzadə sinədolusu
nəfəs aldı, paltosunu cəld əyninə geydi, ağır və iri güldanı bərk-bərk böyrünə sıxıb
qaranlıq pilləkənləri aşağı düşdü.
Həyət qaranlıq və adamsız idi. Orduxanın yoldaşları, cavanlar hamısı çadırın
içinə yığılmışdılar və çadırdan gələn işıq həyət boyu bir-birinin yanında dayanmış
maşınları – Orduxanın dostlarının, qohum-əqrabanın, Vasilinin, Mirzəibinin,
Ağakərimin maşınlarını güclə işıqlandırırdı. Əbdül Qafarzadə qaranlıq ağaclığın
arası ilə sürətlə addımlayıb həyətdən çıxdı və eləcə sürətli addımlarla da öz
küçələrindən uzaqlaşdı.
Yağış Əbdül Qafarzadənin bütün üst-başını, ayaqlarını islatmışdı, amma
hərdənbir yanından ötən taksiləri saxlamırdı, çünki taksi sürücüləri onu tanıya
bilərdilər. Külək yağışı Əbdül Qafarzadənin sifətinə çırpırdı, amma həmin dəm bu
adam nə yağışın, nə də o qış küləyinin soyuğunu hiss edirdi, əksinə, tərləmişdi və
bütün içi buğlanırdı, elə bil, qızdırma içində idi, hərarət bütün daxilini bişirirdi; eyni
zamanda, o böyük və ağır güldanı böyrünə sıxmış Əbdül Qafarzadə gecənin o
çağında, yağışın altında, Bakı küçələrinin adamsızlığı içində qətiyyən qorxu və
tərəddüd hissi keçirmirdi – qərara almışdı, vəssalam, belə də olacaqdı.
Nəhayət ki, qarşıdan gələn iri bir maşın faralarının işığı o şıdırğı yağışı yararaq
Əbdül Qafarzadənin üstünə düşdü və Əbdül Qafarzadənin sövq-təbii ilk istəyi bu
oldu ki, qaçıb həmin işıqdan gizlənsin – ona görə yox ki, qorxurdu, ona görə ki, elə
bil, o işıq bütün bu gecə əməliyyatına yad və yabançı idi; Əbdül Qafarzadənin
həyata keçirməyə başladığı bu əməliyyatla işıq bir-birinə tamam zidd idi.
Bu adamın dəqiq işləyən beyni yenə də bütün hissləri, həyəcanları üstələdi,
Əbdül Qafarzadə o iri maşının sürücüsünün gözü ilə özü özünü uzaqdan gördü:
gecənin yarısı, o şıdırğı yağışın altında qara paltolu, qara şlyapalı hündür bir kişi
böyrünə bir bağlama sıxıb bomboş küçə ilə sürətlə addımlayır...
Hər halda, o maşını saxlamaq lazım idi. Əbdül Qafarzadə dayandı, sağ əli ilə
bağlamanı qaldırıb bərk-bərk sinəsinə sıxdı və sol əlini qaldırdı. Bu dəm Əbdül
Qafarzadə özü də hiss edirdi ki, lazım gəlsə, o, sürücünü öldürməyə hazırdır – heç
bir tərəddüd keçirməz və öldürər.
Maşın gəlib qabağında dayananda Əbdül Qafarzadə gördü ki, bu, zibil
maşınıdır; o yağışın, küləyin içində, gecənin yarısı bu zibil maşını Bakının
küçələrində nə eləyirdi? Allah bilirdi...
Əbdül Qafarzadə qalxıb kabinkada oturaraq əli ilə üz-gözünün suyunu sildi, o
bağlamanı qucağına aldı, sonra cibindən bir dənə onluq çıxarıb əvvəl başdan
sürücüyə verdi və həmin zibil maşınını Tülkü Gəldi Qəbiristanlığına tərəf sürdürdü.
Yaxşı ki, sürücü rus idi, azərbaycanlı, ya erməni olsaydı, marağından alışıb
yanacaqdı, sorğu-suala başlayacaqdı, amma bu rus sürücü qırmızı onluğu cibinə
basdı, təkcə:
– Çert!.. Kakoy dojd a?! – deyib maşınını üzüyuxarı, birbaşa Tülkü Gəldi
Qəbiristanlığına tərəf sürdü.
Əbdül Qafarzadə zibil maşınını Qəbiristanlıq Idarəsinin yox, Tülkü Gəldi
Qəbiristanlığının arxa tərəfində, köhnə torpaq yolun yanında saxlatdı. Buralarda
günün günorta çağı da heç kim olmurdu, o ki, qala belə bir yağışlı-çovğunlu qış
kecəsi və həmin anda Əbdül Qafarzadə fikirləşdi ki, bu külək ona kömək eləmək
üçün beləcə əsir, bu yağış da ona kömək eləmək üçün beləcə şıdırğı yağır; bu –
taledi, taledən isə qaçmaq mümkün deyil.
Zibil maşınından düşüb, az qala, topuğa qədər palçığa bata-bata qəbiristanlığa
girdi və o zibil maşınının səsi sürətlə uzaqlaşa-uzaqlaşa (sürücü o qırmızı onluğa
baxmayaraq yəqin bu yerlərdən və bu sərnişindən tez uzaqlaşmaq istəyirdi) yağışın
şırıltısı içində eşidilməz olanacan köhnə bir qəbrin yanındakı hündür küknar
ağacının altında dayanıb gözlədi, sonra birdən-birə yağışın yuyub təmizlədiyi o
küknar ağacının iyini hiss etdi. Bu iy ölü yerinə gətirilən əklillərin iyinə bənzəyirdi
və Əbdül Qafarzadə bir an, cəmi bircə an indicə qonaq otağındakı mizin üstündə
qoyub gəldiyi o cənazəni xatırladı, sonra yenə əli ilə üz-gözünün suyunu sildi, bütün
ətrafda heç kimin olmadığını dəqiq elədi və sürətlə Tülkü Gəldi Qəbiristanlığının
yuxarı hissəsinə, o təpəciyə tərəf addımladı.
Orduxanın cənazəsini xəstəxanadan Təzə Pir məscidinə aparanda Əbdül
Qafarzadə Mirzəibiyə, Vasiliyə, Ağakərimə bu yeri nişan vermişdi və oğlunun
qəbrini burada qazdırmağı tapşırmışdı. Bu yer Əbdül Qafarzadənin şəxsi ehtiyatı idi,
buranı ən mötəbər vəzifə sahiblərinin də qohumlarından gizlətmişdi, elə bil, fəhmi
kişiyə deyirdi ki, saxla, lazım olacaq.
Təpəciyin üstündə qəbri qazıb qurtarmışdılar və axşam yağış başladığını görüb
orada tələsik bir talvar da düzəltmişdilər ki, yağış təzə qəbri korlamasın. Əbdül
Qafarzadə hər addımına bələd olduğu qəbiristanlığın içi ilə palçığa bata-bata o
təpəciyin yanına gəlib çıxdı və torpaq sürüşkən olduğu üçün az qala iməkləyəiməkləyə
təpəciyə qalxdı, əlindəki o bağlamanı qazılmış qəbrin kənarına yığılmış
torpağın üstünə qoydu, diqqətlə ətrafa baxdı, amma o qaranlıq içində gözünə nə
taxta, nə də dəmir parçası sataşdı, sonra əlini paltosunun cibinə salıb həmişə özü ilə
gəzdirdiyi açarları (mənzilin, kabinetin və seyfin açarlarını) çıxartdı və təzə qəbrin
içinə girdi. Qəbrin aşağısını da, kənarlarını də mişar daşlarıyla səliqə ilə
hörmüşdülər, amma hava rütubət olduğu üçün, o talvar yağışın qabağını tamam ala
bilmədiyi üçün, mişar daşlarının arasındakı suvaq hələ qurumamışdı və Əbdül
Qafarzadə aşağı çöməlib açarlardan ən uzunu ilə qəbrin aşağısına döşənmiş mişar
daşlarının arasını sürətlə qazıb-qaşımağa başladı.
Əbdül Qafarzadə açarla qazır, barmaqlarını mişar daşlarının arasına salıb suvağı
çıxarır və heç nə barədə fikirləşmirdi, təkcə tez-tez qəbrin kənarına qoyduğu o
böyük bağlamaya baxırdı; əlbəttə, bu dəm o həndəvərdə heç kim yox idi və heç kim
də gəlib o bağlamanı oradan qaçıra bilməzdi (hətta bayaq o küknar ağacının altında
xüsusi dayandı ki, zibil maşınının çıxıb getməyini gözləri ilə görsün, hərçənd o rus
sürücü görkəmindən əfəlin birinə oxşayırdı), Əbdül Qafarzadə bunu başa düşürdü,
amma buna baxmayaraq, ürəyində bir nigarançılıq var idi, ona elə gəlirdi ki, növbəti
dəfə həmin yerə baxanda o bağlamanı orada görməyəcək; ürəyindəki o nigarançılıq
bütün ətrafı basıb-bürümüş o şıdırğı yağışın altında, elə bil ki, bu adamı daha da
tələsdirdi və o iyirmi dəqiqənin ərzində qəbrin aşağısından iki mişardaşı çıxartdı,
açarla, barmaqları ilə o iki mişar daşın altında təxminən yarım metr dərinliyində, o
bağlama enində bir deşik açdı, qəbrin kənarına qoyduğu büllur güldanı götürüb
ehtiyatla həmin deşiyin içinə soxdu, sonra eşib çıxartdığı torpaqla da basa-basa o
bağlamanın üstündən deşiyin ağzını örtüb hamarladı, mişar daşlarını öz yerinə
qoydu, çıxartdığı qırıntılarını torpaqla qarışıq mişar daşlarının arasına yeritdi, ayağa
qalxıb bir-iki ovuc torpaqla qəbrin aşağısını tamam hamarladı, qəbirdən çıxıb
kənarda yenə də aşağı çöməldi, əlini uzadıb qəbrin içində ayaqlarının izini də
palçıqla hamarladı.
O yağışlı qış gecəsi qara gün üçün saxlanmış o varidat Tülkü Gəldi
Qəbiristanlığında beləcə basdırıldı; bu yeri Əbdül Qafarzadədən başqa dünyada heç
bir kimsə bilməyəcəkdi və yəqin ki, indi bütün Bakıda heç kimin var-dövləti beləcə
etibarlı bir yerdə saxlanmırdı...
Hər şey qurtardı, bütün bu əməliyyat başa çatdı və yalnız bundan sonra, Əbdül
Qafarzadə qəbrin kənarında oturub nəfəsini dərdi, əllərini yanında uzatdı, kürəyini
qəbrin içindən çıxarılmış torpağa söykədi (sabah o torpağı Orduxanın cənazəsi
üstünə tökəcəkdilər), paltosunun, pencəyinin, köynəyinin, maykasının, şalvarının,
tumanının, corabının yaşını hiss etdi və birdən-birə bu adamın bütün içindən fəvvarə
kimi bir hönkürtü qopdu, gözlərinin yaşı sir-sifətində hələ də qurumamış yağışa
qarışdı, sinəsindən dağlanmış yağ kimi, bütün varlığının cızdağını çıxaran bir inilti
qopdu: «– Bu nə gündü mən düşmüşəm, ay Allah?!.»
Qonaq otağında qoyub gəldiyi o cənazə də indi Əbdül Qafarzadənin gözlərinin
qabağında idi və bu adam o təzə qəbrin kənarında həm dünyadan getmiş və sabah bu
qara torpağa tapşırılacaq oğlu üçün ağlayırdı, həm də öz gününə.
Əbdül Qafarzadə yenə də özünü kənardan gördü, yəni onun beyni bu məqamda
da tam dəqiqliyi ilə işləyirdi, həmin yağışlı qış gecəsi öz vəziyyətinin bütün
dəhşətini dərk edirdi. Yeganə təskinlik o idi ki, bunu heç kim bilməyəcəkdi və o
dəhşətin yeganə şahidi Əbdül Qafarzadə özü idi...
Təzə qazılmış qəbrin kənarından gələn o hönkürtü yağışın şırıltısına qarışıb
Tülkü Gəldi Qəbiristanlığının Sulu dərəyə yaxın hissəsinə yayılmışdı və elə bil ki, o
gecə çağı o hönkürtü həmin yağışın və həmin gecənin özünün hönkürtüsü idi...
Əbdül Qafarzadə evə gəlib çatanda səhər saat 5-ə az qalırdı. Həyət dayanmaq
bilməyən yağışın altında eləcə bomboş idi, çadırdan gələn işıq da eləcə maşınların
üstünə düşmüşdü və Əbdül Qafarzadə yenə də qaranlıq ağaclıqdan keçib üçüncü
mərtəbəyə qalxdı; hər şey yenə də üç-dörd saat bundan əvvəlki kimi idi.
Əbdül Qafarzadə mənzilin açıq qapısından içəri girəndə Mürşüd Gülcahani
tualetdən çıxırdı, arakəsmədə rastlaşdılar və yazıçı qudasını beləcə suyun-palçığın
içində görəndə, yaş sifətinin rənginə və ifadəsinə baxanda yerində donub qaldı:
ömrünün az qala qırx ilini yazıçılığa həsr etmiş Mürşüd müəllim ömründə bu
görkəmdə, bu sifətdə adam görməmişdi( özü də ki, bu adam Əbdül Qafarzadə idi!).
Əbdül Qafarzadə yağışın altında əsgiyə dönmüş şlyapasını, suyu axan palçıqlı
paltosunu çıxarıb Mürşüd Gülcahaninin üstünə atdı və ardınca arakəsmənin parket
döşəməsində iri ayaqqabılarının palçıqlı izlərini sala-sala birbaşa yataq otağına
keçdi.
Mürşüd Gülcahani arakəsməyə göz gəzdirdi ki, suyu tökülən bu soyuq paltonu,
şlyapanı hara qoysun, nəhayət, əlindəkiləri boş bir kürsünün üstünə atıb Əbdül
Qafarzadənin ardınca yataq otağına tərəf getdi. Mürşüd müəllim bayaqdan elə bilirdi
ki, Əbdül Qafarzadə gedib yataq otağında yatıb, hətta ürəyində qudasının qarasına
deyinirdi də ki, özü gedib yatıb, biz isə məcburuq ki, səhərə kimi bu otaqda,
cənazənin yanında oturaq... Amma, sən demə, evdə deyilmiş... Özünü öldürmək
istəyirmiş, nədir?..
Mürşüd Gülcahani yataq otağına girəndə Əbdül Qafarzadə arxası qapıya tərəf,
otağın düz ortasında, palçıqlı ayaqqabıları ilə hələ inqilabdan əvvəl toxunmuş və
təravətini olduğu kimi saxlamış gözəl Təbriz gəbəsinin üstündə dayanmışdı. Mürşüd
Gülcahani bir-iki addım irəli atıb dayandı, ayaqqabıları ilə o gözəl Təbriz gəbəsinin
üstünə çıxmağa cürət eləmədi və sidq-ürəkdən gələn həzin və asta bir səslə:
– Belə olmaz, ay qardaş, özünü ələ al... – dedi.
Əbdül Qafarzadə sərt hərəkətlə üzünü arxaya çöndərdi, qıpqırmızı qızarmış və
qapaqları da qızarıb şişmiş gözlərindən nifrət və qəzəb yağa-yağa Mürşüd
Gülcahaniyə baxdı, boğuq bir səslə bağırdı:
– Itil burdan! Itil! Itil, dedim sənə! – Sonra yaş pencəyiylə, palçıqlı
ayaqqabılarıyla, yaş balaqları tamam palçığa batmış şalvarıyla birlikdə özünü
üzüqoylu çarpayının üstünə atdı.
Mürşüd Gülcahani ürəyi uçuna-uçuna, dizləri əsə-əsə, yataq otağından çıxdı...
...Indi o qara gecədən altı il keçmişdi, amma həmin yağışın səsi indiyəcən
Əbdül Qafarzadənin yadından çıxmamışdı, o yağışın kişinin ürəyində hopub qalmış
xüsusi ahəngi də, iniltisi də bütün bu altı il ərzində onunla birgə olmuşdu – bəzən
açıq-aşkar, bəzən də dibdə qalmış çöküntü kimi; o yaş kostyumun, o yaş alt
paltarının soyuğu da hərdən yada düşəndə, Əbdül Qafarzadənin bədəninə bir üşütmə
gətirirdi.
Həmin aprel günü o ağ mərmərlə, o çəhrayı qranitlə üzbəüz dayanmış, əllərini
arxasında birləşdirib çeşməyinin ardından baxan boz gözlərini
QAFARZADƏ ORDUXAN ƏBDÜLƏLI OĞLU
(1951 – 1976)
sözlərinə dikmiş Əbdül Qafarzadənin ürəyində həyəcanla və bütün varlığını
yandırıb-yaxan inamsızlıq hissi ilə dolu bir istək var idi: heç olmasa, özü özünü
əmin etsin ki, hər dəfə yalnız (yalnız və yalnız!) oğluna görə bu qəbri ziyarət edir;
amma belə məqamlarda, elə bil ki, bu adamın içinə bir şeytan girirdi və təngnəfəs
ola-ola nəbz kimi elə hey vururdu.
Yox, təkcə oğluna görə gəlmirsən bura!..
təkcə oğluna görə gəlmirsən bura!..
təkcə oğluna görə gəlmirsən bura!..
təkcə oğluna görə gəlmirsən bura!..
təkcə oğluna görə gəlmirsən bura!..
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
və II Nikolayın da sapsarı donmuş sifəti təzədən o çəhrayı qranitin üzərinə həkk
olunurdu və II Nikolayın o sapsarı donmuş sifəti birdən-birə adamın tükünü
ürpərdən bir ifadə ilə gülümsəyirdi – elə bil ki, meyit üzünü, dodaqlarını tərpədibgülümsəyir...
Əbdül Qafarzadə geri çöndü və yenə də əlləri eləcə arxasında asta addımlarla o
təpəcikdən aşağı endi, Tülkü Gəldi Qəbiristanlığının ensiz torpaq cığırları ilə
Qəbiristanlıq Idarəsinə tərəf yollandı. Kişi özü də hiss edirdi ki, hər dəfə oğlunun
qəbrinə gəlib-gedəndə yüz il qocalır; düzdü, bir müddət keçir və hər şey yenə də öz
qaydasına düşürdü, amma, hər halda, ürək də dəmirdən deyildi və bütün bu
iztirabları beləcə ürəyinin içinə salanda dözmürdü... dözməzdi...
Əbdül Qafarzadə üzüaşağı gələ-gələ o çəhrayı qranitin üzərindəki
ƏBDÜLƏLI
sözlərini xatırladı və bu dəfə kişinin daxilini bəlkə də həmin dəqiqəyəcən heç
vaxt duymadığı bir vahimə bürüdü, hətta gözlərinin qabağına haçansa hansı bir qəbir
daşınınsa üzərində yazılacaq
QAFARZADƏ ƏBDULƏLI ORDUXAN OĞLU
(1929 – ?)
sözləri gəldi, istər-istəməz, bir an ayaq saxladı, onu soyuq tər basdı, ona elə
gəldi ki, ürəyi bulanır, başı gicəllənir.
Yox, belə olmazdı, yaşdan idi, nə idi? Öz tarixinin hansı bir məqamında isə
insan çox sadə və eyni zamanda, dünyanın ən müdrik bir həqiqətini dərk edib: adam
bir dəfə yaşayır və bir dəfə, cəmi bircə dəfə verilmiş bu ömrü beləcə iztirablarla,
beləcə içini yeyə-yeyə, özünə işgəncə verə-verə yaşamaq düzgün deyildi; bircə dəfə
verilmiş o ömrün, düzdü, əvvəli və sonu var idi, amma, əslində, o ömür özüözlüyündə
bir əbədiyyət idi və həmin əbədiyyəti yaşamağı bacarmaq lazımdır.
O hisslər, həyəcanlar yavaş-yavaş sakitləşməyə başladı, Əbdül Qafarzadənin
beyni yenə də, elə bil ki, dumanın, çənin içindən çıxıb aydınlaşdı, dəqiq işləməyə
başladı, baş qaldırmış o vahimənin üstünə közmüş kimi, su səpib söndürdü və
nəhayət ki, kişinin içində bir sakitlik yaranmağa başladı.
Əbdül Qafarzadə Qəbiristanlıq Idarəsinin həyətinə girib öz kabinetinə tərəf
getdi.
15
HƏR ŞEY KEÇIB GEDIR...
Tələbə Murad İldırımlı gecəni Bayıldakı şəxsi maşın dayanacağında keçirdi.
Əvvəlki qarovulçular meyvə-tərəvəz daşımaq üçün işlədilən taxta yeşikləri söküb
daldalanmaq üçün burada köşkə bənzər bir şey düzəltmişdilər və qış arxada qaldığı
üçün tələbə gecələr burada daha dəhşətli soyuq içində olmurdu, əvvəlki
qarovulçulardan yadigar qalmış köhnə «kerosinka»nın istisi o köşkə bənzər yerə
kifayət edirdi, hər halda, tələbə taxta kətildə oturub əyin-başının üstündən yenə də
əvvəlki qarovulçulardan yadigar qalmış, adda-budda didilib sökülüb cındıra dönmüş
yun şala bürünərək ayaqlarının yanında yanan o «kerosinka»nın istisini hiss edirdi.
Tələbə tamam sakit idi və o köşkəbənzər yerin boş gözlüyündən o aprel
gecəsinin zülmətinə tamaşa edirdi: yer ilə göyün zülməti bir-birinə qarışmışdı və lap
dərinliklərdə o qaranlıq içində güclə sezilən bir-iki ulduz görünürdü. Tələbə o uzaq
ulduzlara baxırdı və düşünürdü.
Quranın elə birinci «Fatihə surəsi» insanın belə bir müraciəti, belə bir inamı və
istəyi ilə başlayırdı:
«Rəhm edən, bağışlayan Allahın adı ilə (başlayıram).
(Allah) rəhm edən, bağışlayandır.
Cəza gününün sahibidir.
Ancaq Sənə ibadət edirik və yalnız Səndən kömək diləyirik.
Bizi doğru yola yönəlt!»
Bunu insan özü istəyir, bu istək insanın bütün içindən axıb gəlir, bunu insan
şüuru da dərk edir: «Bizi doğru yola yönəlt!» Bəs, nə üçün Allah həmişə hamını
doğru yola yönəltmir və nə üçün əyri yol da mövcuddur ki, insan özü özünü o
yoldan sapındırmağı xahiş edir, məgər hər şey Allahın əlində deyilmi? Quranın ki
«Bəqərə surəsi»ndə insana müraciətlə deyilir:
«Məgər sən bilmirsən ki, göylərin və yerin səltənəti (hökmranlığı) ancaq Allaha
məxsusdur və sizin Ondan başqa bir haminiz və yardımçınız yoxdur?»
Bir halda ki, göylərin və yerlərin səltənəti Allaha məxsusdur və Allah da
Quranın dəfələrlə yazdığı kimi, adildir, bəs, nə üçün bu səltənətdə doğru yolla
bərabər, əyri yol da mövcuddur və Allah nə üçün belə bir mövcudluğu qəbul edir,
bununla barışır? Yenə də «Bəqərə surəsi»ndə deyilirdi:
«Göyləri və yeri icad edən (yoxdan yaradan) Odur. Bir işin yaranmasını istədiyi
zaman, ona (o işə və ya şeyə) «OL!» deyər (fövran), o da olar».
Bəs, nə üçün, nə üçün o həmin əyri yolları doğru yollara çevirmək üçün bir dəfə
«OL!» demir? Axı, belə olsa, o zaman heç cəhənnəmə də ehtiyac olmaz, Cəza
günündə, yəni Qiyamət günündə, pis əmələ qarşı pis əvəz, yaxşı əmələ qarşı yaxşı
əvəz verilməz, çünki, ümumiyyətlə, pis əməl olmaz və hamı cənnətlik olar. Quranın
«Nisa surəsi»ndə deyilirdi:
«Yaxşı əmələ yardım göstərən şəxsə ondan (o işin savabından) bir hissə, pis
əmələ yardım göstərənə isə ondan (o işin günahından) bir pay veriləcəkdir. Əlbəttə,
Allah hər şeyə qadirdir!»
Bir halda ki, belədir, bir halda ki, belə bir qadirlik var, bəs, nə üçün O kiminsə
pis əmələ yardım göstərməyinə və ümumiyyətlə, pis əməlin mövcudluğuna imkan
verir? Yalnız ona görə ki, Qiyamət günündə həmin günahların əvəzi veriləcək,
günah işlədən insanlar cəzalanacaq? Bəlkə tələbə bütün bunları öz insan ağlı ilə
fikirləşir və mahiyyətdən xəbəri yoxdur? Yəqin elə belədir...
Yəqin, yəqin elə belədir...
Günaşırı Bayıldakı o şəxsi dayanacaqda qarovul çəkdiyi gecələr tələbə Murad
İldırımlı üçün ayıqlıqla yuxu arasında keçirdi, nə yata bilirdi, nə də ayıq qalırdı,
mürgü içində zehni işləyirdi, tələbəni yorurdu və elə ki, səhər açılırdı, tələbə birbaşa
universitetə gedirdi, dərsdən sonra evə qayıdırdı, o yazıq Xədicə arvad
kirayənişininə baxıb: «– Anan ölsün sənün, bu nə gündü düşmüsən belə?! – deyirdi.
– Nöş əziyyət çəkirsən sən belə, ay fağır? Nöş canuva cəfa eləyirsən belə?!» Əlbəttə,
tələbə cavab verə bilmirdi ki, bu əziyyətin səbəbi ayda gətirib sənə 70 manat
verməkdən ibarətdir... Yuxusuzluqdan tələbənin gözləri yumulurdu, amma elə ki, öz
otağında dəmir çarpayıda uzanıb o göyümtül adyalı üstünə çəkirdi, heç cürə yuxuya
gedə bilmirdi; ya qatmaqarışıq bir xəyal aləminə qapılırdı, ya heç vaxt həyatda
görmədiyi, amma təsəvvür etdiyi erotik görümlər universitetdə bir yerdə oxuduqları
qızların simasında gözlərinin qabağına gəlirdi və bütün görümlərin, xəyalların, kinküdurətin
əzabından canını qurtarmaq üçün durub M. F. Axundov adına Respublika
Dövlət Kitabxanasına gedirdi, sessiya imtahanlarına hazırlaşırdı, köhnə qəzetjurnalları
vərəqləyirdi, bədii əsərlər oxuyurdu, ingilis dilini öyrənməyə çalışırdı və
hekayələr yazırdı. O hekayələr isə heç harada çap olunmurdu (indiyə qədər bir yazısı
da dərc edilməmişdi!), illərlə qəzetlərin, jurnalların Muxtar Xudavəndə kimi
ədəbiyyat şöbəsi müdirlərinin mizlərinin gözündə yatıb qalırdı... Muxtar Xudavəndə
havayı yerə hekayə çap etmirdi, ya gərək tapşırılaydın, ya gərək pul tapıb bir-iki
dəfə restorana aparaydın, ya da ki, gərək kənddən ətdən, toyuqdan, motaldan, baldan
bir pay gətirib Muxtar Xudavəndənin evinin qapısını döyəydin... Düzdü, indi
kənddəkilər özləri yeməyə bir şey tapmırdılar, gəlib Bakıdan ucuz hökumət pendiri,
hətta marqarin yağı alıb kəndə aparırdılar, amma bunun mətləbə dəxli yox idi...
Dünən Xosrov müəllimlə birlikdə Tulkü Gəldi Qəbiristanlığından qayıdanda
və məlum olanda ki, o yazıq Xədicə arvadı torpağa tapşırmaq üçün yer ala
bilməyiblər, məhəllə camaatı narazılıqla gah Xosrov müəllimə, gah də tələbəyə
baxa-baxa bir-biri ilə pıçıldaşdı, çörəkçi Ağabalanın əsgərlikdən təzə qayıtmış oğlu
dodaqaltı söyüş söyə-söyə yerində qurcalandı və həmin anlarda tələbə Murad
İldırımlı başa düşdü ki, iyirmi yeddi illik ömrünün ən məsul dəqiqələrini yaşayır,
çünki birdən-birə heç vaxt bu dərəcədə hiss etmədiyi bir qətiyyət bu cavan adamın
bütün varlığına hakim kəsildi: tələbə Murad İldırımlı Tülkü Gəldi Qəbiristanlığının
müdirini öldürməli idi və öldürəcəkdi!
Həmin dəqiqələrdə bir-biri ilə pıçıldaşan, bir-biri ilə məsləhətləşən məhəllə
kişilərinə, dünyadakı pis-pis adamların qarasına qarğış eləyən məhəllə arvadlarına
baxa-baxa tələbə başa düşdü ki, əslində, dörd il bundan əvvəl uzaq dağların
qoynundakı o kimsəsiz, o miskin kənddən də elə bu qətldən ötrü Bakıya gəlib, elə bu
qətl naminə dörd il Bakıda tələbəlik edib, bəlkə də elə bu qətl naminə təkcə Bakıya
yox, ümumiyyətlə, dünyaya gəlib və o yazıq Xədicə arvad elə bu qətl naminə vəfat
edib; hətta tələbəyə elə gəldi ki, Xədicə arvad vəfat etməyib, bu qətl yolunda həlak
olub...
Məhəllə camaatı məsləhətləşib bu qərara gəldi ki, yox, o qoca arvadı, o mömin
arvadı aparıb Bakı Şəhər Sovetinin çöllü-biyabanda açdığı Təzə Qəbiristanlıqda
basdırmaq günah bir işdir və məhəlləyə yaraşmaz, Xədicə arvadı dədə-baba
qəbiristanlığında dəfn eləmək lazım idi; sonra Molla Əsədulla belə bir məsləhət
verdi ki, məhəllədə pul yığmaq lazımdır və o pulu aparıb Tülkü Gəldi
Qəbiristanlığının sahiblərinə vermək lazımdır ki, mərhuməyə torpaq ayırsınlar və bu
gün daha keçdi, arvadı sabah Tülkü Gəldi Qəbiristanlığında dəfn etsinlər. Çörəkçi
Ağabalanın əsgərlikdən təzə qayıtmış oğlu tələsik quru buz dalınca getdi ki, Xədicə
arvadın cənazəsinin üstünə düzsünlər, meyit sabaha kimi ağırlaşmasın.
– Gərək elə əvvəldən belənçinə ələyəydik!.. Day bunnarı da əliboş ora
göndərmiyəydik!.. – Bu sözləri də Molla Əsədulla dedi, bütün təqsirlər Xosrov
müəllimlə bu yöndəmsiz tələbə kirayənişindəymiş kimi, kinlə onlara baxıb
təsbehinin dənələrini daha artıq bir sürətlə çevirə-çevirə bu dəfə də gözlərini
Balaniyaza zillədi, elə günorta oturduğu yerdə oturmuş Balaniyaz, elə bil ki, bütün
bu hadisələrdən qat-qat uca, ali bir məqamda idi və iti gözlərini artıq qaranlıq
düşmüş həyətin günc-bucağında gəzdirirdi; Molla Əsədulla özünü saxlaya bilmədi,
sol əlini havada yellədi, yəni ki, ay-hay...
Molla Əsədullanın o sözlərinin də, gözlərindəki o ədavətin də, həyətə
toplaşmış məhəllə camaatının pıçhapıçı da, hətta lal sükut içində dayanmış Xosrov
müəllimin gözlərində hələ də keçib getmək bilməyən o ağrının da daha tələbə Murad
İldırımlı üçün heç bir təsiri və mənası yox idi; hər şey tam dəqiqliyi ilə qət
edilmişdi: Tülkü Gəldi Qəbiristanlığının müdiri qətlə yetirilməliydi və tələbə bütün
varlığıyla hiss edirdi ki, belə də olacaq, o çeşməkli və dəhşətli adamı öldürəcək;
hərgah belə eləməsə, öldürməsə, özü, yəni tələbə Murad İldırımlı bu həyatda yaşaya
bilməyəcək.
Məsələ yalnız o müdirdə deyildi, yəni yalnız onun şəxsiyyətində deyildi –
tələbə bu adamı bütün ömründə birinci dəfə görürdü – məsələ onda idi ki... nədə idi?
– tələbə bunu özü üçün dəqiqləşdirə bilmirdi, amma o adam ölməli idi və bu qətli
məhz tələbə Murad İldırımlı yerinə yetirməli idi. Istintaqda, əlbəttə, cavab verə
bilməyəcəkdi, bu adamı nə üçün öldürdüyünün səbəbini izah edə bilməyəcəkdi,
çünki Tülkü Gəldi Qəbiristanlığındakı o təhqirə görə, hesabla daha artıq dərəcədə
milis mayoru Məmmədovu öldürməli idi, amma müdiri öldürəcəkdi və o anlarda
tələbəyə elə gəlirdi ki, müdir həmin adamdır, daha doğrusu, cəmiyyətdəki həmin
qüvvədir ki, insanları «Əzizimin cəfası» romanını oxutmağa məcbur edir, çünki o
yazılmamış romanın müəllifi elə Tülkü Gəldi Qəbiristanlığının həmin müdirinin
özüdür...
Tələbə Murad İldırımlı sözləri heç zaman bu cür tələffüz etmədiyi bir
səlistliklə deyə-deyə, heç zaman bu dərəcədə (və ümumiyyətlə!) hiss etmədiyi bir
sakitlik və qətilik içində məhəllə kişilərini inandırmağa çalışdı ki, pul yığmaq lazım
deyil, sabah Tülkü Gəldi Qəbiristanlığında mütləq yer verəcəklər, səhər tezdən yenə
ora gedəcək və mütləq yer alacaq.
Həmişə sıxılan, həyəcanlanan bu yöndəmsiz kirayənişinin birdən-birə belə bir
sakitliklə, arxayınlıqla, inamla danışması, hətta, deyəsən, Balaniyaza da təsir etdi və
Balaniyaz gözlərini həyətin künc-bucağından çəkib heyran-heyran tələbəyə baxdı və
özünü saxlaya bilməyib:
– Molodçik! – dedi.
Molla Əsədulla bu dəfə açıq-aşkar bir nifrətlə Balaniyaza baxdı, sonra tələbəni
başdan ayağacan süzdü, gözlərinin ifadəsi ilə, dodaqlarının acı bir rişxəndlə dolu
təbəssümü ilə, elə bil ki, tələbənin miskinliyini bir daha məhəllə camaatına göstərdi
və dedi:
– Nəlbəki boyda boyun var sənün!.. Sən gedib oradan necə yer alacaqsan,
hə?!. Belə yer alanuydun, alaydun də! Avara ələmə camaatı!..
Bu qədər adamın içində onu bu dərəcədə kiçildən, alçaldan həmin sözlər o
dəm tələbə Murad İldırımlıya qətiyyən təsir etmədi və eyni sakitliklə, qətiyyətlə bir
də təkrar etdi ki, sabah səhər Tülkü Gəldi Qəbiristanlığında Xədicə arvad üçün
mütləq yer götürəcək. Rayondan gəlmiş bu cavan adamın, bu yöndəmsiz
kirayənişinin beləcə bir qətiyyəti Molla Əsədullanı da, görünür, şübhəyə saldı və
kişi pul yığmaq məsələsini daha təkid etmədi; molla bilirdi ki, ilk baxışda bu cürə
nəzərə çarpmayan adamlardan nə desən gözləmək mümkündü; vaxtıyla məhəllədə
kirayənişin olmuş bir beləsi indi Mərkəzi Komitədə işləyirdi və dəniz kənarında
beşotaqlı mənzili var idi... Bir də ki, əgər pul yığsaydı, əvvəlinci elə gərək Molla
Əsədullanın özü pul verəydi...
O yazıq Xədicə arvadın evinin həyətə baxan pəncərəsindən – tələbənin
kirayənişin qaldığı otağın pəncərəsindən gözlərini həyətə dikmiş və kişilərin
görəcəkləri tədbirdən, gələcəkləri qərardan xəbərdar olmağa çalışan məhəllə
arvadları da ərlərinin artıq xərcə düşməyəcəkləri üçün açıq-aşkar bir fərəhlə tələbə
Murad İldırımlıya baxa-baxa səhər Molla Əsədullanın dediyi sözləri təkrar eləməyə
başladılar:
– O rəhmətlik arvad sənün xətrüvü o qədərnə çox istəyirdi ki!..
– Səni oğlunnan çox istəyirdi, vallah!..
– Allah sənün canuvu sağ eləsin!..
– Allah sənün kimi oxumuşları bizim başımızın üstünnən əskik eləməsin!..
Süz ağıllı olursuz!..
Balaniyaz da başını tərpədə-tərpədə məhəllə arvadlarının dediklərini təkrar
edirdi:
– Əl-əlbət belədür!.. Əl-əlbət!..
Xosrov müəllim isə eləcə lal sükut içində tələbəyə baxırdı.
Tələbə məhəllədən çıxıb Bayıldakı şəxsi maşın dayanacağına gələndə yolda
avtobusdan düşüb Bayıl tərəfə gedən marşrutla ikinci dəfə avtobusa minməzdən
əvvəl təsərrüfat malları dükanına girdi və iki günlük yemək-içməyinin pulunu verib
bir manat doxsan qəpiyə uzun və iti bir çörək bıçağı aldı. Indi o köşkə bənzər yerdə
şala bürünüb taxta kətilin üstündə oturmuş tələbəyə elə gəlirdi ki, pencəyinin döş
cibində gizlətdiyi o uzun çörək bıçağının soyuğu hərdən bu «kerosinka»nın istisini
kəsir və o zaman tələbə bıçağın o buz soyuğunu bütün bədəni ilə hiss edirdi, amma
bu hiss tez də keçib gedirdi, Bayıl tərəfin həmin gecə qaranlığı və sakitliyi içində
əriyib yox olurdu.
|