– Deməli, o zaman daha Əbdül Qafarzadələr olmayacaq, igid?
– Xeyr, ustad, xeyr... millət oyanacaq... O zaman yalnız millətini sevən
insanlar yaşayacaq... O gün gələcək, ustad, gələcək... Mütləq gələcək... – və bu
sözləri deyə-deyə gənc nasir Səlim Bədbin kövrəldi (millətdən söhbət düşəndə
həmişə beləcə kövrəlirdi). – Yazıq millət... Bədbəxt millət...
... Maşının işığı yaxınlaşdıqca Gicbəsər nəsə daha artıq həyəcanlanmağa
başladı və bu işıq itin üstünə düşəndə, Gicbəsər, nəhayət ki, elə bil, nəyisə
qabaqcadan hiss edib, nədənsə ürküb sürətini artırdı, qaçmağa başladı.
Maşında oturanlar birdən-birə qabaqlarında peyda olmuş bu heyvanı
tanımadılar:
– Canavar...
– Yox, çaqqaldı, çaqqal...
– Ət aparır...
– Itdi...
– Hə, hə, itdi...
Ərəstun Bozdağlı nəhəng qolunu irəli uzadıb:
– Bu it də Mürşüd Gülcahani kimi hərisdi... – dedi.
Səlim Bədbin bayaqkı hiddətdən sonra əmələ gəlmiş bir ikrah hissi ilə:
– Camaat yeməyə ət tapmır, bunun ağzındakı ətə bax... – dedi.
– Zəhmətkeş ətidir o...
– Camaat əti talonla yeyir...
– Fəhlə ətidir, kolxozçu ətidir o...
Səlim Bədbin maşının sürətini artırıb asfaltın üstü ilə iti qovmağa başladı və it
yolun sağına-soluna tərəf atıla-atıla qaçıb qurtarmaq üçün, dəmir tor çəpərlərin, daş
hasarların arasından bir imdad yeri, bir sığınacaq axtarırdı, amma bütün bu cəhdlərin
hamısı boş idi – dəmir torlar, daş hasarlar qurtarmaq bilmirdi.
– Qov onu...
– Qov...
– Qov...
Maşın asfaltın üstündə vurnuxduqca Ərəstun Bozdağlı başı şüşəyə dəyməsin
deyə, əzəmətli əllərini qabağa dirəyib:
– Sən Bədbin yox, Boransan, qoçaq, – dedi. – Səlim Boran. Arxada oturanlar
isə, elə bil ki, o gözəl məclisin xumarından ayılıb, fürsət düşdüyü üçün ədəbiyyat,
mənəviyyat və millət məsələlərindən canlarını qurtarıb açıq-aşkar bir ovçu ehtirası
ilə gözlərini irəlidə qaçan, həyatını və ağzındakı əti xilas etmək üçün, özünü yolun
sağına, soluna atan itdən çəkmirdi və qışqırırdı:
– Qov onu...
– Qov...
– Qov...
Gənc nasir Səlim Bədbin iki əli ilə də sükanı sıxıb, elə bil ki, bu qovhaqovla
nəşriyyat müdiri Islamzadədən, əqidəsiz Mürşüd Gülcahani və məşhur müftəxor
Muxtar Xudavəndə kimilərindən, adını gənc yazıçı qoyub paxıllıq edənlərdən, dediqodu
ilə məşğul olanlardan intiqam alırdı, sükanı sürətlə sağa-sola fırladıb, maşının
qazını artırıb iti təqib edirdi.
Gicbəsər onu qovan o maşının qorxusunu, dəhşətini bütün varlığı ilə hiss
edirdi, amma yaralı ayağına, zədəli boğazına, taqətsizliyinə baxmayaraq, iti eləcə
sürətlə, eləcə dəli kimi qaçmağa məcbur edən yalnız o maşının qorxusu, dəhşəti
deyildi, bəlkə də daha artıq dərəcədə ağzındakı o əti yerə sala biləcəyinin qorxusu
idi. Gicbəsərin əngi elə sıxılmışdı ki və it ağzının o kipliyinə o qədər güc sərf
etmişdi ki, elə bil, o balaca quzu budu da indi bu itin özünün bədəninin bir hissəsi
idi.
– Qov...
– Qov...
– Qov...
Gicbəsəri, elə bil, sonu görünməyən, bitib qurtarmaq bilməyən uzun bir dəmir
və daş qəfəsə salmışdılar – bu qəfəs uzanırdı, uzanırdı, it daha nəfəs ala bilmirdi,
ürəyi az qalırdı o quzu budu ilə birlikdə ağzından çıxıb asfaltın üstünə düşsün.
Gicbəsər qaça-qaça özünü təzədən yolun sağ tərəfinə atanda gənc nasir Səlim
Bədbin (Boran) iti keçdi və bu dəfə it iki maşının arasında qaldı; arxadan gələn
ikinci «Jiquli» də işığı Gicbəsərin üstünə salmışdı və o maşında oturmuş cavan
qələm əhli də ehtirasla qışqırırdı:
– Qov onu...
– Qov...
– Ay əclaf, biz əti talonla yeyirik, sən müftə?
– Qov...
– Qov...
Gicbəsər iki maşının arasında qaçırdı və bu maşınlardan arxada gələni onu
qovur, irəlidə gedən isə iti qabağa buraxmırdı və o şənbə gecəsi, Abşerondakı o
asfalt yolda Gicbəsər yəqin ki, bütün ömründə duymadığı bir dəhşət içində idi, hətta
o Qara itin onu boğazlamağı da indi bu dəhşətin yanında bir heç idi; daha hər şey,
dişlərinin arasında sıxdığı o kiçik quzu budu da Gicbəsərin yadından çıxmışdı və
Gicbəsər bu qovhaqovda, motorların və əyləclərin tükürpədən səsindən maşınlardan
gələn dəli qışqır-bağırdan canını qurtarmaq istəyirdi.
– Qov onu...
– Qov onu...
– Qov... Qov... Qov...
Bu dəfə yolun sağ tərəfindəki dəmir torun aşağısında Gicbəsər bir yırtıq tapdı
və bütün gücü ilə özünü o yırtığa təpdi, Gicbəsər heç özü də hiss etmədi ki,
ağzındakı kiçik quzu budu dəmir tora ilişib necə yerə düşdü, torun yırtılmış yerinin
iti uclu məftilləri itin bədənini necə kəsdi, cızdı, qanatdı; it yırtıqdan keçib əncir
ağaclarının arası ilə qaçdı və üzümlüyə girdi. Bura bağ həyəti idi və Gicbəsər
ləhləyə-ləhləyə, canı, az qala, ağzından çıxa-çıxa o həyətdə başqa bir it hiss etdi, o
başqa itin hənirtisi gələn kimi, böyük darvazanın kənarındakı dəmir torda yenə bir
yırtıq tapdı (xoşbəxtlikdən bu bağın yiyəsi həyət-bacaya yaxşı fikir vermirdi...) və
zəhmli hənirtisi yaxınlaşan o başqa it onu qamarlamamış özünü həmin yırtığa dürtüb
eşiyə çıxdı, dəmir məftillər yenə də üz-gözünü, bədənini kəsdi, cızdı, qanatdı,
tüklərini yoldu...
Asfalt yoldakı o iki maşının dibinəcən sıxılan əyləclərinin səsi bütün o
ətrafdakı əncir, xartut, gilənar, ərik,alça, nar, iydə, badam ağaclarının, meynəliyin
həmin gecə dincliyini pozdu, elə bil ki, o aprel gecəsi Abşeronun göyündəki ayıulduzları
da dağıtdı.
Irəlidə isə dəniz uğuldayırdı və Gicbəsər dili ağzından çıxa-çıxa, ləhləyələhləyə,
təkcə qılçı və boğazı yox, bütün bədəni ağrıya-ağrıya, gizildəyə-gizildəyə
dənizə tərəf getdi, böyrü üstə dəniz kənarındakı nəm qumun üstünə düşüb qaldı.
Artıq uzaqdakı o maşınların motoru yenidən işə düşdü və Gicbəsər get-gedə
itib yox olan o motor səsini sona qədər eşitdi. Maşınların uzaqlaşıb itən o səsində
indi bir təmkin, bir aram var idi, elə bil ki, hər şey Gicbəsərin dəniz kənarında beləcə
düşüb qalmasına bağlı imiş...
Gicbəsər başa düşdü ki, o qorxulu, o dəhşətli qüvvələr ondan uzaqlaşdı, amma
bu – Gicbəsərin əzablarını qətiyyən azaltmadı, Gicbəsərə heç bir rahatlıq gətirmədi.
Yüngülcə meh əsirdi, dəniz dalğalı deyildi, amma yuxarı qalxmayan, aşağı
düşməyən eyni bir uğultuyla uğuldayırdı və bu uğultu elə bil ki, göydəki o ayla,
ulduzlarla heç uyuşmurdu.
O aprel gecəsi diş həkimi Nəcəf Ağayeviçin fin soyuducusundan çıxmış o
balaca quzu budu da toza-torpağa batıb elə-eləcə o tor dəmir çəpərin yanında
qalmışdı və əlbəttə, Gicbəsər indi qalxıb geri qayıtsaydı, bəlkə də həmin əti tapardı;
bir azdan gec olacaqdı, başqa qurd-quş, başqa itlər (elə həmin həyətdəki it) gəlib o
quzu budunu tapacaqdı; amma Gicbəsər, ayağa qalxmadı, o ətin ardınca getmədi və
Gicbəsər elə bil ki, ümumiyyətlə, bütün dünyanı yadından çıxarmışdı, yalnız dənizin
səsini eşidirdi və bu uğultu özündən, yəni dənizdən savayı başqa heç nədən xəbər
vermirdi...
14
ƏBDÜL QAFARZADƏ
Əbdül Qafarzadə o aprel günü cavan katibə qızın dükandan alıb gətirdiyi
pendir-çörəyi yeyəndən və Bədurə xanımın həmişəki kimi, əla dəmlədiyi hil qarışıq
hind çayından iki armudu stəkan içəndən sonra, kabinetindəki pəncərənin qabağında
dayanıb buradan aşağı-yuxarı – bütöv mənzərəsi görünən Tülkü Gəldi
Qəbiristanlığına baxırdı; elə bil ki, qəbiristanlıq tamam başqa bir dünyadan –
təpədən dırnağacan kədərli, qəmli dünyadan, tamam fərəhsiz, tamam əlacsız bir
dünyadan xəbər verən, həyatın mənasızlığından, ömrün vəfasızlığından deyən bir
şəhərcik idi və pəncərədən görünən bu saysız-hesabsız qəbirlərin başdaşları da
həmin kədərli, həmin fərəhsiz və əlacsız şəhərciyin əbədi bir sükuta, hərəkətsizliyə
qapanmış sakinləri idi.
Əlbəttə, həkim Bronşteyn ilə professor Mürsəlbəyli tamam başqa-başqa
adamlar idi, amma indi, nədənsə, Əbdül Qafarzadəyə elə gəldi ki, həkim
Bronşteynin rənglənmiş saçı və bığı ilə professor Mürsəlbəylinin ağappaq nişastalı
xalatı və tüklü sinəsi arasında nəsə bir yaxınlıq var və ən qəribəsi isə bu oldu ki,
həmin dəm Əbdül Qafarzadəyə elə gəldi ki, elə bil, o rənglənmiş saç və bığla, o
nişastalı ağappaq xalat və tüklü sinə ilə bu Tülkü Gəldi Qəbiristanlığı arasında da
nəsə bir yaxınlıq, hətta doğmalıq var; bu çox xoşagəlməz bir hiss idi və Əbdül
Qafarzadə çalışdı ki, bu hissi özündən uzaqlaşdırsın.
Düzdür, Əbdül Qafarzadə bu gün sübh tezdən gözünü açanda qışdan sonra
birinci dəfə günəşin istisini hiss etdi, günəşin o hiss olunan şüalarında bir nikbinlik,
bir ruh yüksəkliyi var idi, sonra, bax, kabinetdəki bu pəncərə yadına düşdü, bu qəbir
daşları gözünün qabağına gəldi və səhər sübhdən günəşin gətirdiyi o təmizlik, o
hərarət, elə bil ki, bir çirkab içində yox olub getdi; belə idi, qəbiristanlıq dünyanın
ən bədbin bir yeri idi, amma bununla bərabər, qəbiristanlığa çirkab bir şey kimi
baxmaq da, əslində, günah idi və dünyanın faniliyinin, həyatın mənasızlığının bir
ümidsizlik gətirdiyi belə anlarda Əbdül Qafarzadə çalışırdı təskinliyi onda tapsın ki,
dünyaya gəlmiş və bir gün də dünyadan köçəcək nə birinci, nə də sonuncu insandır
və bir halda ki, belədir, bir halda ki, dünyanın böyük-böyük alimləri (Ibn Sina!),
şairləri (Füzuli!), sərkərdələri (Napoleon!), dövlət adamları (Lenin!) həyatın bu
mənasızlığı müqabilində ruhdan düşməyiblər, öz böyük işlərini görüblər, deməli,
həmin mənasızlıq barədə heç fikirləşmək də düzgün deyil; o şey ki, səndən asılı
deyil, nə üçün fikirləşib özünə dərd edirsən?
Əbdül Qafarzadə dəsmalını çıxarıb çeşməyinin şüşələrini sildi, sonra qalın və
tüklü barmaqları ilə boz gözlərinin ətarafını ovxaladı, çeşməyi təzədən gözünə taxdı,
həmişəki kimi, əllərini arxasında birləşdirib sinəsini qabağa verdi və fikirli-fikirli
kabinetdən çıxdı, onu görən kimi dik ayağa qalxan cavan katibə qızın yanından ötdü
və Qəbiristanlıq Idarəsinin həyət qapısı ağzında dayanıb irəlidəki bütün yamac boyu
torpağa döşənmiş qəbirləri gözdən keçirdi.
İllərdən bəri dillərinin üstündəki hərflər pozulub oxunmaz olmuş makinasında
bu dəfə Bakının meyvə-tərəvəz köşklərinə meyvələrin maşınlarla daşınmasının
iqtisadi məsələlərinə həsr olunmuş bir namizədlik dissertasiyası çap eləyən Bədurə
xanım (bu makinada Bədurə xanımdan başqa heç kim heç nə çap edə bilmirdi)
gözləmə otağından keçib həyətə adlayan Əbdül Qafarzadəyə baxdı, iri çeşməyinin
arxasında fikrə dalmış boz gözlərini görəndə başa düşdü ki, kişi yenə qəbiristanlığı
gəzməyə gedir; adamda bəzən bir həvəs əmələ gəlir ki, bulvarda gəzməyə çıxsın,
yaxud dağda, meşədə, çəmənlikdə gəzsin və Bədurə xanım da Qəbiristanlıq
Idarəsində işlədiyi bu uzun illər ərzində bilirdi ki, Əbdül Qafarzadənin də içindən
hərdən belə bir həvəs baş qaldırır ki, qəbiristanlığı gəzsin, özü də bu, kədərli, qüssəli
bir həvəsdir. Axır vaxtlar kişidəki bu həvəs, elə bil ki, artmışdı, böyümüşdü, bir
ehtiyaca çevrilmişdi, az qala, nəfəs alınası havaya, yeyiləsi çörəyə dönmüşdü və elə
bil ki, o kədər, o qüssə də artmışdı. Belə məqamlarda Bədurə xanımın Əbdül
Qafarzadəyə yazığı gəlirdi, hətta, avtomat kimi, makinanın yazısız dilləri üzərində
gəzən barmaqlarını saxlayıb bir anlıq qəhərlənirdi də (sonra barmaqlar yenə avtomat
kimi, işə başlayırdı.
Bədurə xanımın dünyasında Əbdül Qafarzadə, əlbəttə, dəhşətli bir adam idi,bu
adam Bədurə xanımın bütün həyatını məhv etmişdi (hər halda, Bədurə xanımın
özünə belə gəlirdi və illər keçdikcə bu tək qadın daha artıq bir əlacsızlıqla, daha
artıq bir ədavətlə, kin-kidurətlə Əbdül Qafarzadəni öz tənhalığının, kimsəsizliyinin,
köməksizliyinin, hətta qocalmağının yeganə təqsirkarı hesab edirdi), amma bununla
belə, ürəyinin lap dərinlərində hərdən bu adamla bağlı nəsə doğma bir hiss də baş
qaldırırdı, bu hiss çox ötəri olurdu, çox yüngül idi, amma baş qaldırırdı və həmin
ötərilik, həmin yüngüllük o hissə bir zəriflik, bir xəfiflik gətirirdi. Əbdül Qafarzadə
olanda nə olar, o da ata idi və o atanın balası bu qəbiristanlıqda yatırdı...
Qarovulçu Əflatun Tülkü Gəldi Qəbiristanlığına elə öyrənmişdi ki,
gündüzlərini də gəlib burada keçirirdi və bu kiçik boylu, bir dəri, bir sümük olan
arıq, amma çox diribaş, necə deyərlər, qayışbaldır adamın sutka ərzində nə vaxt
yatmağı məlum deyildi; həmin aprel günü də qarovulçu Əflatun burnunu çəkə-çəkə
Tülkü Gəldi Qəbiristanlığının həyətində ora-bura girib çıxırdı və qapının ağzında
dayanmış Əbdül Qafarzadəni görən kimi, kişinin üstünə yüyürdü, dili ağzında böyük
olduğu üçün kələ-kötür danışa-danışa:
– Salaməleyküm, Əbdül!– dedi. – Bu adı nədi, şey, mənə görə qulluğun? Bir
şey-zad lazımdı?
Qarovulçu Əflatun bütün Qəbiristanlıq Idarəsində yeganə adam idi ki, Əbdül
Qafarzadəni adı ilə çağırırdı (və bununla təkcə Tülkü Gəldi Qəbiristanlığında yox,
evdə arvadının, oğlu Kolxozun və üçü ərə getmiş, ikisi hələ də ər gözləyən
qızlarının, nəvələrinin yanında da göz-görəti fəxr edirdi), qalan camaat isə –
dülgərdən, bənnadan, fotoqraf Əbülfəzdən tutmuş makinaçı Bədurə xanıma kimi,
hamı kişiyə «Əbdül Orduxanoviç» – deyə müraciət edirdi; təkcə alkoqolik
qəbirqazanlardan başqa; alkoqolik qəbirqazanlar Əbdül Qafarzadənin heç adını da
bilmirdilər, bilsələr də, yadlarında saxlamırdılar, amma bu adamdan, yəni Əbdül
Qafarzadədən dəhşətli dərəcədə, heyvani bir vahimə ilə qorxurdular, çünki hərdənbir
nədən ötrüsə alkoqoliklərə acığı tutanda, qəzəblənəndə Əbdül Qafarzadə çilingər
Ağakərimi çağırırdı, alkoqolikləri yerə yıxdırıb yaxşıca döydürürdü.
Alkoqolik qəbirqazanlar çilingər Ağakərimin zindan kimi ağır təpiyinə,
yumruğuna dözərdilər, amma Əbdül Qafarzadə onları eşşək kimi döydürəndən
sonra, qarovulçu Əflatunun köşkünə saldırırdı, qapını qıfılla bağladırdı, tapşırırdı ki,
bir sutka ərzində onlara bircə qram da araq verməsinlər (heç su da verməsinlər) və
alkoqolik qəbirqazanlar, bax, buna dözə bilmirdilər, bu müsibət bir işgəncə idi,
dəhşətli bir cəza idi və onlardakı o heyvani qorxu hissini də həmin cəza yaratmışdı.
Alkoqoliklər beləcə cəza alanda qarovulçu Əflatun bütün sutka ərzində
bayırda qalırdı, soyuq havalarda gecələr darvaza boyu ora-bura yüyürə-yüyürə
(yağış yağanda isə işlər lap pis olurdu), taksiləri, araq müştərilərini gözləyə-gözləyə
hərdən köşkə yaxınlaşırdı, içəridə zarıldayan alkoqolikin qarasına: «– Öl, o adı
nədir, şey, köpək oğlu!» – deyirdi, sutka tamam olandan və alkoqolik azad ediləndən
sonra, ayaqyolu iyi verən köşkə girib yenə də alkoqoliklərin qarasına eləcə deyinədeyinə
təmizlik işləri aparırdı. Heç vaxtıyla bu köşkdə qalan Gicbəsər də (bu it axır
günlər gözə dəymirdi – itmişdi, ölmüşdü, nə olmuşdu?..) it ola-ola bu köşkü bu
alçaq alkoqoliklər kimi, beləcə batırmırdı...
Əbdül Qafarzadə qarşısında dayanıb qulluq gözləyən bu balaca adama baxdı;
gözünü açandan məhəllədə Əflatunu elə beləcə görmüşdü – bu adam qocalmırdı və
bunlar nəsillikcə beləcə çox yaşayan, beləcə qıvraqdılar. Bunun bir anası vardı, yaşı
yüzdən keçmişdi, amma civə kimiydi, bir yerdə dayanmaq bilmirdi, bişirirdi,
yuyurdu, süpürürdü... Birdən-birə xərçəng xəstəliyindən öldü (xərçəng tapmasaydı,
hələ indi də yaşayardı) və deyirdilər ki, guya o arvadın ağrılarını sakitləşdirmək
üçün aptekdən verilən narkotik dərmanları bu əclaf Əflatun anasına vermirmiş, baha
qiymətə narkomanlara satırmış... Nə desən olar, bu qarovulçu Əflatundan nə desən
çıxar. Bəlkə də elə-belə deyirdilər, kim bilir, yalan sözlər idi bəlkə? Adamın adı
çıxınca, canı çıxsa yaxşıdır, amma deyirdilər, başqa sözlər də deyirdilər... Şayiə
gəzirdi ki, guya, bu Əflatun cəlladdı, yəni güllələnməyə məhkum olunmuşları bu
gedib həbsxanada güllələyir və xüsusi maaş alır... Əbdül Qafarzadə bu şayiəni
dəqiqləşdirmək üçün, Əflatundan heç nə soruşmamışdı, başqa yerlərdən də
öyrənməmişdi (istəsəydi, əlbəttə, öyrənə bilərdi), çünki qarovulçu Əflatun nə qədər
iyrənc məxluq olsa da, Xıdırla dost olmuşdu və doğrudan da məlum olsaydı ki,
Əflatun cəlladdır, bu, Əbdül Qafarzadəyə pis təsir edərdi.
Onda Əflatun tramvay sürürdü, Əbdülgil də məhəllənin uşaqları ilə qaçıb
gedib o tramvaya minirdilər, gedə-gedə tramvaydan atılırdılar və bir dəfə Əflatun
bunu Xıdıra xəbər vermişdi və yazıq Xıdır, Allah ona min kərə rəhmət eləsin, bu işin
üstündə Əbdülü o qədər döymüşdü ki, yadına düşəndə, indi də o sillələrin, o
təpiklərin yerini hiss edirdi. Xıdır bir dəfə də Əbdülü papiros çəkmək üstündə beləcə
döymüşdü. Xıdır istəyirdi ki, Əbdül güclü olsun, sağlam olsun, Xıdır istəyirdi ki, bu
canavar dünyada Əbdüldən çəkinsinlər, Əbdül yem olmasın, yeyən olsun. Yazıq
Xıdır gərək indi sağ olaydı...
Hər dəfə Xıdır yadına düşəndə Əbdül Qafarzadənin ürəyində, elə bil, təptəzə
yara yeri ağrıyırdı, illər keçirdi, amma o yara sağalmırdı, hətta Orduxan bu
dünyadan köçəndən sonra, Əbdül Qafarzadənin ürəyində Orduxanın o dəhşətli
yarası ilə bir yerdə Xıdırın da yarası öz yerində qalırdı – Orduxanın o dəhşətli yarası
Əbdül Qafarzadənin ürəyində Xıdırın yarasını yox etməmişdi.
Xıdır indi qırx ildən artıqdır ki, dünyada yoxdu, amma bu balaca adam, bu
Əflatun necə vardısa, eləcədi, civə kimi bir şeydi, burnunu çəkə-çəkə, «o adı nədi,
şey...» – deyə-deyə burdan vurub ordan çıxır. Nə olar, dünyadı, qoy yaşasın... Xıdır
ilə Əflatunun münasibətləri yaxşı idi; bədəni, elə bil, tuncdan tökülmüş Xıdırın
yanında balaca Əflatun həmişə kiçiklik etmişdi, birdən-birə partiyaya keçəndən,
tramvay sürməyi buraxıb məktəbdə müdir müavini işləməyə başlayandan sonra da o
pis zəmanədə Əflatun Xıdırın yanında qudurmamışdı, əksinə, əlləşib-köməkləşib
Xıdırı həmin məktəbə idman müəllimi düzəltmişdi və Əbdül Qafarzadə bunu heç
vaxt yadından çıxartmayacaqdı, ömrünün axırına kimi Əflatuna çörək verəcəkdi.
– Yox, Əflatun, heç nə lazım deyil, çox sağ ol. – Əbdül Qafarzadə bu sözləri
dedi və fikirləşdi ki, əslində, hərgah dünyada, doğrudan da, xoşbəxtlik deyilən bir
şey varsa, onda, bax, bu balaca adam, bu Əflatun dünyanın elə ən xoşbəxt adamıdı
ki, var – beşdə alacağı yox, onda verəcəyi, qəpik-quruşunu qazanır, ailəsini
dolandırır, həyatdan da razıdır, vəssalam; Əbdül Qafarzadənin hərdənbir beləcə
«balaca adam» lara həsəd aparmağı var idi və ona elə gəlirdi ki, bu həsəd hissi
tamam sidq-ürəkdəndir.
Qarovulçu Əflatun bir müddət eləcə dayanıb Tülkü Gəldi Qəbiristanlığına
tərəf gedən Əbdül Qafarzadənin ardınca baxdı... Əflatun iclaslarda Mir Cəfər
Bağırovu çox görmüşdü, o gözəl vaxtlarda ki, partiya fəalı idi, Bakıdakı bütün
iclaslara gedirdi. Doğrudan gözəl vaxtlar idi, hamı Əflatundan qorxub çəkinirdi və
Əflatun da partiyanın yolunda canını qoymuşdu. Bir dəfə – 1939-cu ilin yazı idi,
Bakı maarif işçilərinin filarmoniyanın binasında keçirilən siyasi yığıncağında
filarmoniyanın qapısından içəri girən Mir Cəfər Bağırov dəhliz boyu hər iki tərəfdən
divar dibinə çəkilib heykəl kimi dayanmış adamlarla görüşəndə Əflatunla da əl
tutuşmuşdu və Mir Cəfər Bağırovun çeşməyin altındam baxan gözləri, sifəti heç
zaman qarovulçu Əflatunun yadından çıxmırdı, o gözlərdə, o sifətdə elə bir daxili
soyuqluq vardı ki, adamın bədəninə üşütmə salırdı. Və qarovulçu Əflatun Əbdül
Qafarzadə ilə də, beləcə yaxından üzbəüz dayananda onu Mir Cəfər Bağırova
oxşadırdı və təbiət qarovulçu Əflatuna zəngin hisslər bəxş etməsə də, həmin daxili
soyuğu, Əbdül Qafarzadənin də baxışlarında, qalın dodaqlarının təbəssümündə hiss
edirdi, münasibətləri çox yaxşı olsa da, əslində, bu adamdan da vaxtilə Mir Cəfər
Bağırovdan qorxduğundan az qorxmurdu...
Əbdül Qafarzadə eləcə fikirli-fikirli Qəbiristanlıq Idarəsinin həyətindən çıxıb
Tülkü Gəldi Qəbiristanlığının içinə girdi və onu görəndə özlərini yığışdıran – kimisi
gülməyini saxlayırdı, kimisi əlindəki siqareti gizlədirdi, kimisi danışığını kəsirdi –
işçilərinə fikir vermədən, o işçiləri heç görmədən Idarədən uzaqlaşdı.
Əflatun, Xıdırı kaş o məktəbə heç düzəltməyəydi, Xıdır o məktəbdə satqın
adamların, alçaqların qurbanı oldu və 1939-cu ilin o qarlı qış gecəsi üç nəfərin
qapını döyərək içəri girib Xıdırı aparmaqları bütün təfərrüatı ilə Əbdül Qafarzadənin
yadında idi.
Həmin qış gecəsi Əbdül qalın yorğanın altında yatmaq istəyirdi, amma yata
bilmirdi, çünki Əbdül dünənki gecədən hiss etmişdi ki, nəsə olub və bu «nəsə»
xeyirliyədir, bu elə bir «nəsə»dir ki, Xıdırın işləri yaxşı olacaq, Xıdır daha da
böyüyəcək. Bu «nəsə» dünən gecə olmuşdu, Xıdır məktəb müdirinin qızının ad
gününə getmişdi, Əbdül bunu bilirdi və orada nəsə bir hadisə baş vermişdi. Əbdül
bilmirdi ki, bu nə hadisədir, amma hiss edirdi ki, Xıdırın işləri yaxşı olacaq.
Xıdır qonaqlıqdan gec gəldi, soyunub yerinə girdi, amma səhərə kimi yata
bilmədi, otağın qaranlığında Əbdülün də yatmadığını hiss etdi: «– Sən niyə
yatmırsan?» – soruşdu, «– Yat» – dedi, amma bilirdi ki, Əbdül yatmayacaq, çünki
Əbdül Xıdıra o qədər öyrənmişdi ki, Xıdırı o qədər istəyirdi ki, Xıdırla baqlı bütün
hissləri açıq elektrik xətti kimi həssas idi, böyük qardaşının həyəcanını o saat
duyurdu.
Və qonaqlıqdan qayıtdığı o gecə Xıdır: « – Yat... – dedi. – Yat... Hər şey əla
olacaq. Bizimki hələ bunnan sonradı. Əntiqə günlər hələ bunnan sonradı. Sənin üçün
də əntiqə olacaq, yat!» Xıdır o sözləri elə dedi ki, o sözlərdə də Xıdırın bədənindəki
əzələlər kimi bir güc, bir inam var idi və balaca Əbdül onda o qalın yorğanın altında
Xıdırın dediyi o «əntiqə» sözünün ürəyə yayılan, xoş, mülayim, hətta yorğandöşəyin
içinə bir nəvaziş gətirən təsiri ilə yuxuya getdi.
Ikinci növbədə oxuyan Əbdül qonaqlığın səhəri məktəbdən qayıdanda Xıdır
evdə idi, kefinin kök çağlarında olduğu kimi, fitlə «Sarı bülbül» çalırdı (indi də hər
dəfə «Sarı bülbül» çalınanda, oxunanda Əbdül Qafarzadənin bütün daxili aləmi
riqqətə gəlirdi və hər dəfə elə bil ki, o «Sarı bülbül» Xıdırın bəxtsiz taleyi üçün
çalınırdı, oxunurdu), soğanla qoyun əti qızartmışdı ( Xıdırın bişirdiyi o sonuncu
xörəyin, o ət qızartmasının dadı indiyə kimi Əbdül Qafarzadənin yadında idi,
xatırladıqca o dadı ağzında hiss edirdi), Əbdülə bir şüşə limonad, özünə bir qrafin
pivə almışdı; iki qardaş mizin arxasında oturub çörək yedilər. Xıdır hərdən baş
barmağını qaldırıb özündən, az qala, iyirmi yaş kiçik olan qardaşına göstəriridi «–
Əla olacaq işlər, əla» – deyirdi. Əvvəlcə Əbdülə elə gəlirdi ki, söhbət hansısa bir
idman yarışından, idmanla bağlı nədənsə gedir, amma mizin arxasında Xıdırla
üzbəüz oturub o gözəl ət qızartmasını yedikcə o on yaşlı balaca oğlan başa düşürdü
ki, yox, bu dəfə söhbət idmandan getmir, bu dəfə nəsə daha böyük bir iş olacaq və o
böyük iş Xıdırı da, Əbdülü də daha artıq xoşbəxt edəcək. Əbdül heç nə soruşmurdu,
çünki bir-birlərini çox istəsələr də, bu iki qardaş arasında böyük-kiçiklik var idi,
lazım bilirdisə Xıdır özü deyəcəkdi, lazım bilmirdisə Əbdülün sual verməyi
hörmətsizlik olardı.
Həmin qış gecəsi Əbdül yenə də qalın yorğanın altında idi. O qalın yorğan
evdə tək idi və Xıdır o qalın yorğanı Əbdülə vermişdi, özü qışda da üstünə adyal
salırdı. Çox soyuq olanda adyalın üstündən paltosunu salırdı. O qalın yorğan
Əbdülün üzünü görmədiyi atasından, güclə xatırladığı anasından qalmışdı və o
yorğanın ən gözəl, ən şirin cəhəti o idi ki, Xıdır onu özünə qıymırdı, o qalın
yorğanla Əbdülü elə bil ki, təkcə soyuqdan qorumurdu, ümumiyyətlə, dünyanın buz
kimi üşüdən işlərindən, bəd əməllərindən qoruyurdu.
Sonra qapı döyüldü, o üç nəfər içəri girdi, yorğan-döşəkdən qalxmış yuxulu
Xıdıra geyinməyi əmr elədilər, sonra da Xıdırı qabaqlarına qatıb apardılar.
O on yaşlı uşaq o saat başa düşmüşdü ki, bu üç nəfər xeyir işdən ötrü
gəlməyiblər və qorxudan daha çox anlaşılmaz bir təəccüb, heyrət hissi o uşağın kiçik
varlığını bürümüşdü: dünən gecəki o gözəl «əntiqə» sözündən sonra, axşamüstü
mizin arxasında oturub yedikləri o gözəl qızartmadan sonra, Xıdırın hərdənbir baş
barmağını qaldırıb dediyi o «əla» lardan sonra bu üç nəfərin gecəyarısı bu cür
gözlənilməz gəlişi, Xıdırla bu cür hörmətsiz rəftarı o on yaşlı uşağı çaşdırıb mat
qoymuşdu və həmin uşaq yalnız o vaxt özünə gəldi ki, o üç nəfər Xıdırı otaqdan
çıxarır.
Əbdül qalın yorğanı üstündən bir tərəfə atıb ayağa sıçradı, dəli kimi qışqırdı və
o zaman Xıdır arxaya çevrilib otaqda yanan onluq nöyüt lampasının işığında Əbdülə
baxdı. «Qorxma, – dedi, – qayıdacağam». Xıdırın o sözlərindən sonra Əbdülün
ürəyinə bir arxayınlıq gəldi, Əbdül sakitləşdi, çünki Xıdır kimi güclü adama kim nə
edə bilərdi? (Bu balaca axmaq – Əbdül – o zaman Stalin baba haqqında ancaq gözəl
nağıllar eşitmişdi: Stalin baba yetmiş iki dil bilir, Stalin baba sovet idmançılarının
dostudur – bunu yazıq Xıdır tez-tez deyirdi – Stalin baba Kursk vağzalında bir yetim
oğlanı ac görüb ağlayıb, öz maşınını həmişəlik o oğlana bağışlayıb... Amma əziz
Stalin baba canavardır – bunu o balaca axmaq hardan biləydi?.. ) O onluq lampanın
işığında Xıdırın sifətində elə bir mehribanlıq vardı, dodaqlarındakı təbəssümdə elə
bir doğmalıq vardı ki və bu mehribanlıq, bu doğmalıq o üç nəfərin sifətindəki,
hərəkətindəki, danışığındakı soyuqluqdan, yadlıqdan o qədər seçilirdi ki, Əbdül o
arxayınçılığa baxmayaraq ağlamağa başladı.
Küçədə maşının çırpılan qapısının səsi eşidildi, sonra maşın yerindən tərpəndi
və o maşının səsi içində apardığı Xıdırla birlikdə Əbdülgilin evindən uzaqlaşdı.
Əlbəttə, 1939-cu ilin o qarlı qış gecəsi o on yaşlı uşağın ağlına gələ bilməzdi ki, o
maşın Xıdırı, əslində, bir yoxluğa apardı, həmişəlik apardı; o on yaşlı uşağın ağlına
gələ bilməzdi ki, indən belə qocalıb əldən düşmüş bibisinin himayəsində bir qarnı
ac, bir qarnı tox, kimsəsiz və köməksiz böyüyəcək... Bu azad və xoşbəxt ölkədə özü
özünə bir gün ağlayacaq, özündən başqa bir köməyi, bir dayağı olmayacaq...
Hər şey keçib gedir və bütün bunlar da həmişəlik bir keçmişdə qalmışdı, bütün
bunlardan nə yazıq Orduxanın xəbəri vardı, nə Sevilin xəbəri vardı, nə də balaca
Əbdülün xəbəri vardı; bütün bunlar Əbdül Qafarzadənin həyatının qisməti idi və
bütün bu acı xatirələr yalnız ona məxsus idi; hər bir adam öz taleyini öz çiyinlərində
daşımağı bacarmalı idi.
Iki gün əvvəl yağış yağmışdı və qəbiristanlığın içi ilə gedən yeganə asfalt
yolun hər iki tərəfindəki torpaq hələ də qurumamışdı, adda-budda xırda gölməçələr
var idi, palçıq idi. Amma o çirkli gölməçələr də, o palçıq da qəribə idi, bu dəm elə
bil ki, Tülkü Gəldi Qəbiristanlığına nəsə kiçicik bir həyat əlaməti gətirirdi, çünki o
aprel günü əllərini arxasında birləşdirib, sinəsini qabağa verərək asta-asta
addımlayan Əbdül Qafarzadə qəbiristanlıqda heç zaman duymadığı bir quruluq hiss
edirdi; bu qəbir daşları da, elə bil, qupquru quma dönmüşdü, indicə tökülüb
dağılacaqdı.
Bu quruluq hissi, elə bil ki, qəbiristanlıqdan qalxıb Əbdül Qafarzadənin
özünün bədəninə keçmişdi, içinə dolmuşdu, bu dəm kişinin bədəni də, iç-ciyəri də
qupquru qum idi, qum saatındakı kimi, indicə süzülüb asfaltın üstünə töküləcəkdi;
iki stəkan çay içdiyinə baxmayaraq, kişinin ağzında da bir quruluq var idi və bu
quruluq da öz növbəsində, elə bil ki, fikirlərə, düşüncələrə, xatirələrə keçirdi və
indicə o fikirlər, düşüncələr də, o xatirələrdə qupquru qum olub o qəbir daşları kimi,
yerə töküləcəkdi.
Birdən-birə baş qaldırmış bu quruluq hissi o qədər gücləndi ki, Əbdül
Qafarzadəyə elə gəldi, elə bil, burnu, qulaqları, gözləri də, saçı da o qupquru qumla
dolub və kişi az qaldı əlini arxasından çəkib saçını, qulağını qumdan təmizləsin; bu
quruluq hissi Əbdül Qafarzadənin həmişəki təmkininə güc gəldi, kişi sürətlə
addımlaya-addımlaya, az qala qaça-qaça üç il bundan əvvəl qəbiristanlığın
ortasında, yolun kənarında düzəltdirdiyi bulağa tərəf gəldi.
Iki gün bundan əvvəl Molla Əsədulla bu bulağın qabağında idi, qəhvəyi rəngli
Buxara papağını başından götürüb bulağın daş sürahısının üstünə qoymuşdu və
tələsmədən əl-üzünü yuyurdu, Əbdül Qafarzadənin gəldiyini görəndə dərhal suyun
yanından kənara çəkildi və qız əli kimi zərif əlləri ilə ağappaq qısa saqqalını
sığalladı. Iki gün bundan əvvəl Əbdül Qafarzadə, bax, bu bulağın başında Molla
Əsədullaya tamam-kəmal bir salam verdi:
– Əs-səlami əleyküm, molla dayı.
Molla Əsədulla yaxınlıq eləməsə də, bu adamın, yəni Qəbiristanlıq Idarəsinin
müdirinin Bakının çox mükəmməl kişilərindən biri olduğunu yaxşı bilirdi. Əbdül
Qafarzadənin qudası (deyirdilər ki, guya, yazıçıdır) Mürşüd Gülcahani bir müddət
Molla Əsədullagilin həyətində yaşamışdı (faytonçu Əliməmmədin – çoxdan rəhmətə
gedib – qızı Ədiləni almışdı və öz evi olmadığı üçün Əliməmmədgildə qalırdı,
duzsuzun, qanıb-qandırmazın biri idi, o necə yazıçı olub, Allah bilir...) və Molla
Əsədulla uzaqdan-uzağa da olsa, Qafarzadələrin ailəsinə bələd idi, buna görə də
Əbdül Qafarzadənin yarıistehzalı, yarızarafat salamını ciddi qəbul etdi (başa düşürdü
ki, belə adamlarla zarafatın axırı onun üçün yaxşı qurtarmaz) və bu salama tam
dəstgahı ilə cavab verdi:
– Əleyküm əs-salam və rəhmətullahi və bərəkətühü!1, dadaş.
Əbdüll Qafarzadənin Tülkü Gəldi Qəbiristanlığına gəlib-gedən mollaların heç
biri ilə xüsusi tanışlığı yox idi və ümumiyyətlə, bu adamın mollalardan xoşu
gəlmirdi, çünki indi əsl mollaları barmaqla saymaq olardı, əksəriyyəti fırıldaqçı idi,
pul qazanırdı. Əbdül Qafarzadə, xüsusən, axır vaxtlar dinlə çox maraqlanırdı,
axşamlar boş vaxtlarında (o vaxtlar ki, evdə ikisi olurdu – Qaratellə Əbdül
Qafarzadə və Qaratel də taqətsiz halda divanda uzanıb gözlərini yumurdu) kresloda
oturub özü dəmlədiyi hil qarışıq hind çayından içə-içə dini kitablar oxuyurdu və hər
dəfə də bu qərara gəlirdi ki, din başqa şeydir, mövhumat başqa şeydir: din – ciddi
məsələdir, mövhumat isə nadanlıq və cəhalətdir.
Əbdül Qafarzadə Tülkü Gəldi Qəbiristanlığındakı dəfn mərasimlərində iştirak
edib pul qazanan mollalarla şəxsən tanış olmasa da, bu adamların hamısı haqqında
məlumatı var idi və o cümlədən, indi bulağın qabağında onunla üzbəüz dayanmış bu
Molla Əsədullanın da hansı yuvanın quşu olduğunu yaxşı bilirdi, buna görə də
həmin istehzasını – zarafatını davam etdirdi:
– Riba nə deməkdir, molla dayı?
Molla Əsədulla nə diksindi, nə də gözünü qırpdı, əksinə, bir müəllim ədası ilə
Əbdül Qafarzadənin sualına cavab verdi:
– Ribanın mənası müamilə deməkdir, dadaş, yəni ki, sələmçilik. Bizim indiki
dilimiznən desək, dadaş, yəni ki, borcun faizi. Riba qadağandır, dadaş və nəinki riba
özü qadağandır, o şeyə ki, ribanın kiçik bir ünsürü var, o da qadağandır, misal üçün,
lotereya. Belədir, dadaş!..
– Bay? Başıva dönüm sənin, molla dayı, yəni Quranda bir şey yazılıb bu
barədə?
– Əlbəttə, yazılıb, dadaş, əlbəttə! Bəs necə yazılmayıb? Quranda deyilir ki,
«Allah alış-verişi halal, sələm almağı isə haram etmişdir». Bir başqa ayədə də deyilir
ki, dadaş, «Allah sələmlə qazanılan malın bərəkıtini məhv edər, sədəqəsi verilmiş
malın isə bərəkətini artırar».
Cəmi məxluqatın əşrəfi olan insan, doğrudan da, eyni zamanda dünaynın ən
qəribə məxluqu idi: Əbdül Qafarzadə yaxşı bilirdi ki, indi beləcə mömin bəndə olub
mollalıq edən bu adam – Molla Əsədulla, müharibənin bütün dörd ilinin dördünü də
ərləri, ataları, oğulları, qardaşları cəbhədə vuruşan, öldürülən, itkin düşən arvadların,
uşaqların sonuncu qızıl üzüyünü, qızıl saatını, boyunbağısını müamilə ilə girov
götürüb və o dörd ildə – 1941 ilə 1945 arasında bir padşah xəzinəsi qızıl yığıb.
Uşaqlarına bir qarın çörək almaqdan ötrü sonuncu üzüyünü gətirib yüksək faizlə
Əsədullanın yanında girov qoyan arvadların çoxu sonradan pul tapıb gəlib o nişan
üzüyünü, yaxud ata-babadan qalmış o qızıl saatı, yaxud anasından, nənəsindən
qalmış yeganə qızıl boyunbağını, bilərziyi, sırğanı Əsədulladan geri götürə bilmirdi
və bütün o varidat qalırdı papaqçı Əsədullaya. Əsədulla o vaxtlar papaq tikən idi,
mollalığa sonralar başladı, müharibədən xeyli keçmiş – N.S. Xruşşovun vaxtında...
Molla Əsədulla mollalıqdan çoxlu pul qazanmağına baxmayaraq, hərdənbir –
oğlanlarını evləndirəndə, ya qızlarını ərə verəndə – yığdığı o qızıllardan xırım-xırım
satırdı və Molla Əsədullanın heç xəbəri də yox idi ki, Qəbiristanlıq Idarəsində
işləyən ocaqçı Mirzəibiyə satdığı (əsasən, ona satırdı) qızılların hamısı gəlib çatırdı
Əbdül Qafarzadəyə; bu qızılları Mirzəibinin vasitəsilə Molla Əsədulladan Əbdül
Qafarzadə alırdı.
Molla Əsədulla yenə yaxşı idi, heç olmasa, Quranı bilirdi, düzdü, «riba»
sözünü izah edəndə heç utanıb-qızarmırdı, amma hər halda, Qurandan sitatlar
gətirirdi; indi bu qəbiristanlığa elə lotu mollalar gəlib gedirdi ki, əslində heç
Qurandan xəbərləri də yox idi: həbsxanadan çıxmış keçmiş dələduzlar, vaxtilə elmi
ateizmdən mühazirələr oxuyan keçmiş müəllimlər, hətta bir nəfər keçmiş sirk
artisti...
Əbdül Qafarzadə iki gün bundan əvvəl boz gözlərini qıyıb çeşməyinin
üstündən düz Molla Əsədullanın gözlərinin içinə baxdı və:
– Bizim bu qəbiristanlığa gələn mollaları tanıyırsan? – soruşdu.
Molla Əsədulla:
– Niyə tanımıram, dadaş? – dedi. – Əlbəttə, tanıyıram.
– Hamısını?
– Çoxunu! – Molla Əsədulla bu sual-cavabların mənasını başa düşməsə də –
müdir onun biliyini yoxlayırdı, nədi? – səbrlə və ciddi cavab verirdi. – Çoxunu
tanıyıram.
Hərgah Molla Əsədulla bu mollaların çoxunu tanıyırdısa, deməli, yaxşı bilirdi
ki, bunların hamısı lotu-potudur. Əbdül Qafarzadə indicə verəcəyi suala əvvəlcədən
gülümsədi, çünki bu sualla, elə bil ki, Molla Əsədulladan kiminsə, nəyinsə
intiqamını alırdı və soruşdu:
– Sən öləndə bu mollalardan hansı gəlib sənin üstündə yasin oxuyacaq?
Əbdül Qafarzadənin hərdən sözü beləcə şax, beləcə üzə deməyi vardı, amma
Molla Əsədulla da köhnə qurd idi, heç gözünü də qırpmadı və əlini narın və ipək
kimi yumşaq ağ saqqalına çəkib:
– Mən hələ ölənəcən, dadaş, – dedi, – özüm çox adamın üstündə yasin
oxuyacağam!..
Bu vaxt hardansa birdən-birə fotoqraf Əbülfəz peyda oldu, elə bil, qəbirlərdən
birinin içindən çıxdı və o saat da fotoaparatı gözünün qabağına tutub bulağın
yanında Əbdül Qafarzadə ilə Molla Əsədullanın şəklini çəkdi:
– Çox gözəl dayanmışdız, Əbdül Orduxanoviç, əsl bədii foto olacaq! Bir azdan
gətirib sizə verəcəyəm!
Molla Əsədullanın o ikibaşlı sözlərindən sonra, fotoqraf Əbülfəzin birdən-birə
beləcə peyda olması və onların şəklini çəkməsi iki gün bundan əvvəl Əbdül
Qafarzadəyə pis təsir etdi. Əbdül Qafarzadə, ümumiyyətlə, şəkil çəkdirməyi
xoşlamırdı, şəkil çəkdirdiyi anlarda, elə bil ki, gələcəyin təəssüfünü, gələcəkdəki
yoxluğu hiss edirdi: haçansa kimsə bu şəklə baxıb deyəcək: «–Bu, Molla
Əsədulladır, əclafın, alçağın biri idi, indi yəqin sümükləri də çürüyüb qəbirdə!..
Gorbagor olsun! Yetim-yesirin puluyla bəslədi özünü də, uşaqlarını da... Bu da
Əbdül Qafarzadədi, bir vaxtlar Bakıda Tülkü Gəldi Qəbiristanlığı var idi, həmin
qəbiristanlığın müdiri idi...»
Sonra nə deyəcəkdilər?
Gör fikir onu hara aparıb çıxartdı...
Hə, sonra, sonra nə deyəcəklər?
Iki gün bundan əvvəlki o görüşü niyə indi beləcə yadına saldı?
Həmin aprel günü Əbdül Qafarzadə az qala qaça-qaça özünü bu bulağa yetirdi,
çeşməyini tələsik gözündən çıxartdı, ovcunu su ilə doldurub üç-dörd dəfə üzünə
çırpdı, yaş əlini boynuna-boğazına çəkdi. Bulağın suyu elə bil ki, o qumu yuyub
apardı, o quruluq hissinə də bir nəmlik gətirdi, elə bil, qumu malaya çevirdi (dəfn
mərasimi zamanı qəbirlərin üstünü, bax, belə mala ilə hamarlayırdılar), Əbdül
Qafarzadənin fikrinə, rəyinə bir genişlik gətirdi və kişi elə bil, bir balaca özünə
gəldi; bayaqkı o gözlənilməz (və xoşagəlməz) hissin – həkim Bronşteynin
rənglənmiş saçı və bığı ilə, professor Mürsəlbəylinin ağappaq nişastalı xalatı və
tüklü sinəsi ilə bu qəbir daşları arasındakı yaxınlıq, doğmalıq hissinin ürəyində
özünə yer tapmış çöküntüsü də, deyəsən, yavaş-yavaş yox olub gedirdi...
Ancaq... Sonra, sonra nə deyəcəklər?
– Nə deyəcəklər?..
Əbdül Qafarzadə həmişə birdən-birə qəflətən doğan bu cür suallardan qaçırdı
və bu dəfə də tələsik fikirləşdi ki, mollalar açıq-aşkar qudurub; düzdü, indi keşişlər
də mollalardan geri qalmırdı, neçə il idi ki, Əbdül Qafarzadəgilin qonşuluğunda bir
keşiş yaşayırdı, səhərdən axşamacan araq içib qarımış bacısı ilə söyüşürdü, amma
Tülkü Gəldi Qəbiristanlığına keşiş gəlmirdi, molla gəlirdi və bulaqdan uzaqlaşıb
qəbiristanlığın içinə doğru gedən Əbdül Qafarzadə fikirləşdi ki, bu mollaların
(Molla Əsədulla qarışıq) dərsini vermək lazımdı, onları daha artıq sıxmaq lazımdı,
lap sıxıb sularını çıxarmaq lazımdır.
Əbdül Qafarzadə, əlbəttə, mollaları yaddan çıxarmamışdı və bu işi çilingər
Ağakərimə tapşırmışdı. Çilingər Ağakərim hər bazar günü Tülkü Gəldi
Qəbiristanlığına gəlib-gedən mollaların (təxminən on beş molla idi) hər birindən
iyirmi manat pul alırdı və hamısını bir yerə yığıb bazar ertəsi işə gələn Əbdül
Qafarzadəyə verirdi, Əbdül Qafarzadə də kefinə düşəndə o pulun üstündən bir dənə,
kefinə düşəndə iki dənə, hətta bəzən üç dənə iyirmibeşlik götürüb Ağakərimin cibinə
basırdı. Mollaların hər birinin hər həftə verdikləri o iyirmi manat, bir növ, yer pulu
idi, verməzdilər, Ağakərim də onları Tülkü Gəldi Qəbiristanlığından qovardı,
qoymazdı ki, bir də ayaqlarını bura bassınlar. Mollalar kimə şikayət edəcəkdilər?
Heç biri rəsmi molla kimi məsciddə qeyd olunmamışdı, kim idi bu əldəqayırma
mollaların şikayətinə baxan? Gedib hökumətə şikayət edəcəkdilər, hökumət də
Qəbiristanlıq Idarəsinin müdirinə bir dənə təzə Fəxri Fərman verəcəkdi ki,
ictimaiyyətə yad ünsürlərə qarşı yaxşı mübarizə aparırsan! Mollalar bunu yaxşı
bilirdi və belə bir soyğunçuluğa görə ürəklərində həm hökuməti, həm də Tülkü
Gəldi Qəbiristanlığının sahiblərini söyə-söyə pulu Ağakərimə verirdilər.
Indi əllərini arxasında birləşdirib, sinəsini qabağa verə-verə qəbirlərin arası ilə
gedən Əbdül Qafarzadə tamam qət etdi ki, bundan sonra bu lotu-potu mollaların (o
cümlədən, Molla Əsədulladan) hər birindən həftədə iyirmi manat yox, otuz manat
(hələlik, otuz manat, sonrasına hələ baxacaq...) alacaq, kim də bu pulu vermək
istəmədi, it kimi qovduracaq buralardan...
Bu əldəqayırma mollalar, əslində, elə sümsük it kimi bir şey idilər və həftədə
gətirib o otuz manatı verməkdən başqa əlacları yox idi. Dilənçiləri də sıxmaq lazım
idi... Düzdü, Ağakərim Tülkü Gəldi Qəbiristanlığının daimi dilənçilərindən də
həftədə on beş manat pul yığırdı, amma dilənçilər də qudurmuşdular və Əbdül
Qafarzadənin eşitdiyinə görə, onlardan biri əvvəllər– inzibati orqanlarda işləmiş
Məmmədağa Ələkbərov adlı, arvada oxşayan alçaq gizlincə bir «Jiquli» almışdı
(hökumətdən də pensiya alırdı)... Dilənçilərin də vergisini mollalar kimi həftədə
otuz manata qaldırmaq lazım idi!..
Əbdül Qafarzadə həmişə qəti bir qərara gələndə özünü yüngül hiss edirdi, indi
də belə oldu. Bayaqkı o quruluq hissi keçib getmişdi və Əbdül Qafarzadə Tülkü
Gəldi Qəbiristanlığındakı qəbirlərin arası ilə addımladıqca başdaşlarına həkk
olunmuş şəkillərdə bəzən tanış sifətlər görürdü, gözü tanış adlara sataşırdı – bu
adamlardan kiminləsə yaxın, kiminləsə uzaq tanış idi və indi onların hamısı torpağa
tapşırılmışdı; əlbəttə, bu, kədərli bir təəssüb hissi doğururdu, amma o kədərli təəssüf
hissi ilə bərabər, bu dəm Əbdül Qafarzadə birdən-birə nəsə bir nikbinlik, bir ruh
yüksəkliyi də hiss etdi: o yaxın və uzaq tanışlar, heç tanış da olmayan bütün bu
adamlar indi torpağın altında idi, amma Əbdül Qafarzadə on il, iyirmi il, otuz il
bundan əvvəl olduğu kimi, sağ və salamat idi; elə ola bilərdi ki, indi bu adamlardan
biri beləcə gəzərdi, Əbdül Qafarzadə isə qara torpağa qarışmış olardı, amma belə
deyildi, sağ adam Əbdül Qafarzadə idi və bunun özündə də, görünür, bir naxış, bir
bəxt var idi, o naxışı, o bəxti bəzi vaxtlar Əbdül Qafarzadə az qala cismani hiss
edirdi; düzdü, Əbdül Qafarzadənin çətin günləri olmuşdu, lap dəhşətli günləri də
olmuşdu, amma hər halda, o naxış, o bəxt həmişə onun taleyinin üstündə idi və
həmişə də belə olacaqdı – Əbdül Qafarzadə buna tamam inanırdı. Bayaqkı o quruluq
hissindən sonra, indi keçirdiyi bu hiss, bəzi uşaqların özlərinin, ya atalarının,
analarının heç vaxt ölməyəcəyinə, həmişə yaşayacaqlarına inam hissinə bənzəyirdi
və Əbdül Qafarzadə özü də ürəyinin hansı bir dərin nöqtəsində isə bunu başa
düşürdü, amma o dərin nöqtəyə enmək istəmirdi.
Hər bir yaxşı, işgüzar mer, bələdiyyə rəisi, sovet sədri şəhərin, qəsəbənin
bütün küçələrini, dalanlarını, binalarını tanıdığı kimi, Əbdül Qafarzadə də Tülkü
Gəldi Qəbiristanlığındakı təzəli-köhnəli bütün qəbirlərin, demək olar ki, hamısını
tanıyırıdı, qəbirlərarası torpaq yollara, cığırlara bələd idi. Bu qəbiristanlıq köhnə
olduğu üçün, sahəsi bitib-tükəndiyi üçün burada yer götürmək, ölünü dəfn etmək
çox çətin iş idi. Bəzi ölülərin burada ata-baba sahəsi var idi və onları gətirib həmin
sahədə dəfn edirdilər. Bu ölü sahiblərinin xərci də az çıxırdı, amma o adamların ki,
burada yeri yox idi, xərcləri beşqat, bəzən lap onqat artıq çıxırdı. Təzə salınmış sadə
və səliqəli qəbiristanlıq şəhərdən xeyli uzaqda idi və o qəbiristanlığın şəhər sakinləri
arasında heç bir qiyməti-hörməti yox idi. Bakı sakinləri şəhərin mərkəzində, dənizə
yaxın yerlərdə mənzil alıb yaşamaq istədikləri kimi, ölülərini də Tülkü Gəldi
Qəbiristanlığında dəfn etmək istəyirdilər, təzə salınmış o səliqəli-səhmanlı
qəbiristanlıq isə elə bil ki, panel binaları bir-birindən seçilməyən mikrorayonlar idi
və o mikrorayonlarda yalnız köməksiz, yuxarılarla əlaqəsi olmayan, əsasən, kasıb
adamlar yaşayırdı...
Tülkü Gəldi Qəbiristanlığında ölülərini basdırmaq üçün yer almaq istəyən
adamlar ya Ağakərimlə, ya Mirzəibi ilə, ya da Vasili ilə danışıqlar aparırdı, sayılan,
hörmətli adamlar isə bilavasitə Əbdül Qafarzadənin özünə müraciət edirdilər. Əbdül
Qafarzadə bu adamlara qəbir yeri götürməyə icazə verəndən sonra, onları yenə də ya
Ağakərimin, ya Mirzəibinin, ya da Vasilinin üstünə göndərirdi, çünki özü bilavasitə
pul haqq-hesabı eləmirdi. Əbdül Qafarzadə qəbiristanlıqda görümlü yerdə olan,
rahat yollu (yəni o yeganə asfalt yolun kənarlarında) su kəmərinin yaxınlığındakı
qəbir yerlərinin qiymətini çox baha müəyyən eləmişdi və bu yerlər, adətən, mağaza
və restoran müdirlərinə, əli pulla oynayan başqa adamlara qismət olurdu.
Qəbiristanlığın mərkəzində basırıq olmayan geniş bir sahəni isə Əbdül Qafarzadə
vəzifəli adamların qohum-əqrəbası üçün saxlamışdı və bu sayaq ölülər üçün qəbir
yerini Fərid Kazımlı zəng çalıb sifariş verirdi, tək-tük hallarda isə Rayon Partiya
Komitəsinin birinci katibi M.P. Qəribli özü zəng edirdi – bu baxırdı ölmüş adamın
yaxınının, qohumunun vəzifəsinin yüksəkliyinə, Əbdül Qafarzadə vəzifəli adamların
ölülərinə verilən qəbir yerindən ötrü, əlbəttə, özünə bir qəpik də pul götürmürdü, bu
ölülər qanunla dəfn olunurdu, hansı xidmət göstərilirdisə mühasibatda dövlət
pereskurantı ilə pulu alınıb qəbzi verilirdi. Əslində, Qəbiristanlıq Idarəsininm
mühasibatı yalnız bu zaman – vəzifəli şəxslərin ölüləri dəfn olunarkən bilavasitə ölü
sahiblərindən qəbir yeri üçün, xidmət üçün pul alıb qəbz verirdi, qalan vaxtlar isə
mühasibat öz işini yalnız Ağakərimin, ya Mirzəibinin, ya da Vasilinin göstərişlərinə
əsasən, qururdu, planı doldurmaq üçün gündəlik nə qədər qəbz lazımıydısa, yazılıb
mühasibat dəftərində qeydiyyatdan keçirilirdi, surəti saxlanır, əsli isə cırılıb
tullanırdı (guya ki, müştəridədir) və hər ayın axırında da baş mühasib Yevdokiya
Stanislavovna maaşdan əlavə yenə də ya Ağakərim, ya Mirzəibi, ya da Vasili
vasitəsilə Əbdül Qafarzadədən 500 manat, kassir Marqarita Iosifovna isə 300 manat
pul alırdı. Bu əməliyyat illərdən bəri elə qurulub qaydasına düşmüşdü ki, hər şey
Bədurə xanımın 50 yaşının tamam olması münasibətilə Əbdül Qafarzadənin hədiyyə
alıb bu qadına bağışladığı yapon qol saatı kimi dəqiq işləyirdi (Bədurə xanımın 50
yaşının tamam olmasını isə Əbdül Qafarzadədən başqa Tülkü Gəldi
Qəbiristanlığında heç kim bilmirdi – Bədurə xanım bunu faciəli bir sirr kimi
gizlədirdi).
Tülkü Gəldi Qəbiristanlığında üstünü ot-alaq basmış, unudulmuş, daha heç
kimin ziyarət etmədiyi xeyli miqdarda köhnə qəbirlər var idi və Əbdül Qafarzadə
bəzən həmin qəbirləri də təzədən qazdırıb, yeni sahələr kimi camaata verdirirdi, o
köhnə qəbirlərdən çıxan sür-sümükləri isə alkoqoliklər dərin qazdıqları quyuya
tullayırdılar.
Bəzi adamlar isə hələ sağ ikən özləri üçün Tülkü Gəldi Qəbiristanlığında yer
götürürdülər, qəbri qazdırıb hördürürdülər, hətta boş qəbrin üstündə günbəz
tikdirirdilər, ətrafında söyüd, nar, əncir ağacı, gül-çiçək əkirdilər, özləri də həftədə
bir-iki dəfə gəlib gələcək qəbirlərinin yanındakı o ağacları, o gül-çiçəyi sulayırdılar.
Bu adamlar, əsasən, ömrünün sonunu yaşayan qocalar idi, ya öz pullarına, ya da
oğullarının, kürəkənlərinin pullarına Əbdül Qafarzadədən həmin yeri on beş, iyirmi
qat baha qiymətə alırdılar (həmin pula birotaqlı kooperativ mənzil tikdirmək olardı)
və əlbəttə, bu qəbirlər Qəbiristanlıq Idarəsində heç bir qeydiyyatdan keçmirdi;
amma axır vaxtlar yavaş-yavaş bir dəb əmələ gəlirdi: sex açıb dövlətin müəssisəsini
əslində öz şəxsi gəlir mənbəyinə çevirən, yaxud alverə qurşanıb birdən-birə pul
qazanan (və s.) qırx beş-əlli yaşlarında cavan və sağlam adamlar da ev, bağ, maşın
alandan sonra özlərinə qəbir yeri də götürürdülər, hətta özlərinə heykəl də
qoydururdular. Əbdül Qafarzadə bu cür adamlar üçün qəbir yerinin qiymətini xüsusi
qaldırırdı və ürəyində bu adamların hamısını, əlbəttə, axmaq hesab edirdi...
Əbdül Qafarzadə əllərini eləcə arxasında birləşdirib, sinəsini irəli verib,
qəbirlərin arası ilə asta-asta addımlayıb gedirdi və özü də yaxşı bilirdi ki, ayaqları
onu hara aparır; indicə bu adamın içində baş qaldırmış o nikbinlikdə, ruh
yüksəkliyində yavaş-yavaş bir nigarançılıq əmələ gəlirdi və yarımca saatın içində bu
cür müxtəlif ovqatlara düşməyi onu yorurdu.
Iki gün bundan əvvəl o fotoqraf Əbülfəz (o əclafı buralardan qovmaq
lazımdır!..) necə oldu ki, gəlib o bulağın üstünə çıxdı və Molla Əsədulla ilə birlikdə
şəklini çəkdi?
Niyə gəlib o şəkli çəkdi?
Yəni bunun bir mənası var? Çəkdi, çəkdi də...
Hər halda, həmin aprel günü Tülkü Gəldi Qəbiristanlığındakı qəbirlərin arası
ilə gedən Əbdül Qafarzadə bir fotosoyuqluğu, bir fotocansızlığı hiss etdi və həmişə
belə məqamlarda olduğu kimi, Əbdül Qafarzadə fikrini yayındırmaqdan ötrü öz işi
barədə, təsərrüfatı barədə fikirləşməyə başladı.
Əbdül Qafarzadə bir anlıq ayaq saxlayıb başını daha da qaldırdı və yalnız
ətrafındakı qəbirlərə yox, bütün qəbiristanlığa baxdı: bu Tülkü Gəldi Qəbiristanlığı
bir xəzinə idi, özü də yalnız məcazi mənada yox, elə həqiqi mənada xəzinə idi;
burada torpağın altında nə qədər qızıl diş protezləri var idi, yığsaydın, yəqin ki,
tonqan az eləməzdi... Bir ton qızıl... Heç ton olmasın, yüz kiloqram olsun... Lap əlli
kiloqram olsun...
Nə vardı ki, iki alkoqolikə tapşıracaqdı, gecə düşəndən sonra gəlib qəbirləri
açacaqdılar, meyitlərin, skeletlərin çənəsini götürüb protezləri çıxaracaqdılar, sonra
da qəbrin üstünü əvvəlki qaydasında düzəldəcəkdilər. Kimin xəbəri olacaqdı? Heç
kimin... Kim biləcəkdi, eşidəcəkdi? Heç kim...
Son üç ildə bu fikir itirdi, batırdı, yenə də təzədən pırtlayıb çıxırdı və Əbdül
Qafarzadə hər bir yeni ideyasını həyata keçirməzdən əvvəl hərtərəfli hazırlıq
gördüyü üçün, yüz ölçüb bir biçdiyi üçün, hətta həmişə kabinetindəki seyfdə
saxladığı Azərbaycan SSR Cinayət Məcəlləsini götürüb baxmışdı da. Azərbaycanda
indiyə qədər belə hadisə olmamışdı – Əbdül Qafarzadə bunu dəqiq bilirdi və elə
buna görə də Cinayət Məcəlləsinin 231-ci maddəsində belə bir işdən ötrü cəmi 2 il
həbs cəzası nəzərdə tutulurdu. Pudlarla qızılın müqabilində cəmi 2 il həbs – bu lap
gülməli idi... Hərgah bu işin üstü açılsaydı da, – amma Əbdül Qafarzadə bu
əməliyyatı elə tədbirlə keçirə bilərdi ki, heç vaxt üstü açılmazdı – hər halda,
açılsaydı da, Əbdül Qafarzadə elə Mirzəibinin özünə tapşırardı ki, get, başına dönüm
sənin, iki ili yat, bu da əvəzində sənin üçün bir pud qızıl! Qalan ömrünün sonuna
kimi ye iç, kef elə...
Düz üç il idi ki, bu fikir Əbdül Qafarzadəyə rahatlıq vermirdi və kişi bütün
həyatında, bütün fəaliyyətində ilk dəfə qəti bir qərara gələ bilmirdi və bundan əzab
çəkirdi. Əlbəttə, dünyada gor eşməkdən murdar bir iş ola bilməzdi, amma o biri
tərəfdən də baxanda, axı, bu qədər qızıldan (havayı, tamam havayı qızıldan!)
keçmək də düzgün deyildi; o rəhmətliklərin ki, indi az qala sümükləri də çürüyür
(heç çürüməsin! nə fərqi var? Dünən ölən adamla, 1913-cü ildə bu dünyadan getmiş
və Tülkü Gəldi Qəbiristanlığında torpağa tapşırılmış o Məşədi Mirzə Mir Abdulla
Məşədi Mir Məmmədhüseyn oğlu arasında heç bir fərq yox idi, ikisi də haqq
dünyasında idi...), indi o qızıl diş protezlərinin onlar üçün nə əhəmiyyəti, nə mənası
var? Əbdül Qafarzadə dəfələrlə özü özünün bu sualına cavab verirdi ki, heç bir
mənası və heç bir əhəmiyyəti yoxdur! Amma yenə də qəti qərara gələ bilmirdi...
Yenə o dözülməz, hər dəfə ürəyinə saplağına qədər xəncər soxan o dəli hiss
bir ildırım kimi, Əbdül Qafarzadənin içindən keçdi: bu torpağın altında onun öz
balası da yatır və onun balasının da qızıl dişləri var idi...
Bilirdi, bilirdi ki, ayaqları onu hara aparır, bilirdi ki, niyə hər dəqiqədə bir
ovqata düşür, bilirdi ki, o yazığın qəbri çəkir onu, yəqin elə gecə ikən, elə yuxuda
ikən o yazığın qəbri sövq-təbii onu özünə çəkirmiş və sübh tezdən birdən-birə
ovqatının o cür təlx olması da yəqin elə həmin sövq-təbiinin nəticəsi idi...
Düz altı il bundan əvvəl o soyuq dekabr günü Orduxanı da burada, bu Tülkü
Gəldi Qəbiristanlığında dəfn eləmişdilər və Orduxanın qəbri qəbiristanlığın yuxarı
hissəsinin qurtaracağında, kiçik bir təpəciyin üstündə idi, o təpəcəyin arxa tərəfi
Sulu dərə idi, qarşıda bütün qəbiristanlıq, qəbiristanlıqdan aşağıda isə bütün şəhər
görünürdü. O vaxt Əbdül Qafarzadə özü bu yeri seçmişdi, bu yerin axar-baxarlı
olması, elə bil ki, nə isə kiçicik bir təskinlik idi.
Əbdül Qafarzadə əvvəlcə Orduxanın qəbrini elə düzəltdirmək istəyirdi ki,
həmin qəbir dünyadan nakam getmiş o gözəl, o günahsız məxluqa layiq olsun, bütün
başqa qəbirlərdən seçilsin, istəyirdi burada elə bir abidə ucaltsın ki, o abidənin yüz
illərlə ömrü olsun, Bakının ən görkəmli – Babəkin, Koroğlunun, Leninin, Kirovun,
əvvəllər isə Stalinin heykəllərinə görə yüksək adlar, böyük mükafatlar almış –
heykəltəraşlarını, arxitektorlarını bu işə cəlb etsin, lap gedib Moskvadan məşhur
sovet sənətkarlarını bu işdən ötrü Bakıya gətirsin, amma yavaş-yavaş həmin istək
soyudu və Əbdül Qafarzadənin həmişə ayıq olan zehni bu dəfə də o ehtiraslı atalıq
hissini üstələdi; o cür dəmdəstgahlı qəbir, əlbəttə, camaatın diqqətini cəlb edəcəkdi,
söz-söhbətə səbəb olacaqdı, toyda da deyəcəkdilər, yasda da və əlbəttə, ayda 135
manat maaş alan bir adamın camaatın gözü qabağında öz oğlu üçün o cür cəh-cəlallı
bir qəbir düzəltdirməyi düzgün deyildi...
Kapitalist ölkəsi olsaydı, Türkiyə, Iran olsaydı, başqa məsələ... Sovet Ittifaqı
qəribə bir ölkə idi, burada hökuməti də, camaatı da aldada-aldada nə qədər istəsən
şəxsi varidat qazanmağa imkan, şərait var idi, amma o varidatı açıq xərcləməyə
imkan yox idi... Hər halda, ehtiyatlı olmaq lazım idi – dünyada hələ heç kim
ehtiyatdan zərər çəkməmişdi...
Orduxanın qəbri sadə, səliqəli və yaraşıqlı idi... Yaşıllıq, güllər, çiçəklər, kiçik
bir çarhovuz, çarhovuzun yanında hələ qol-qanaq açmamış sütül bir söyüd ağacı, bir
az aşağıda yayda qıpqırmızı güllər açan, payızda ovuc dolusu iri-iri bar gətirən nar
ağacı, o nar ağacının yanında ağ mərmərdən sinə daşı, çəhrayı qranitdən başdaşı və
üstündə də yazı:
QAFARZADƏ ORDUXAN ƏBDÜLƏLI OĞLU
(1951-1976)
Hər dəfə çəhrayı qranitin üstündə həkk olunmuş bu yazını oxuyanda Əbdül
Qafarzadənin bütün bədəni uçunurdu, altıncı il idi keçirdi, amma kişi heç cürə bu
yazıya alışa bilmirdi, onun şüuru, əlbəttə, dərk edirdi ki, bu çəhrayı qranitin, bu ağ
mərmər daşın altındakı onun balasıdır, amma ürək bunu heç vəchlə qəbul eləmirdi.
Həmin aprel günü Əbdül Qafarzadə yenə də o çəhrayı qranitlə üzbəüz dayandı,
dəsmalını cibindən çıxarıb çeşməyinin şüşələrini sildi, yenidən çeşməyi gözunə
taxdı və indi o çeşməyin tərtəmiz şüşələrinin arxasından baxan o boz gözlərdə bir
dünya dərd, ələm var idi.
|