Düzdü, Ağababa günortalar, demək olar ki, evdə olmurdu və bütün bu işləri öz
gözü ilə görmürdü, amma təfavütü yox idi, çünki Ağababa görmədiklərini başa
düşürdü, hiss eləyirdi və Ağababa birinci dəfə Dolçanın kirayənişinlərə
yalmanmasını görəndə kişinin ürəyindən elə bil yandıra-yandıra bir od parçası
qopub gəldi: «– Gidi dünya!..» – dedi, sonra Ağababa fikirləşdi ki, axı, yazıq
Ağabacı zahıdı, onuncu uşağı gözləyir Ağabacı və bu qədər ki, Ağabacı kabab iyi
çəkir, kabab tüstüsü udur, bunun axırı heç yaxşı olmaz, gərək ət tapıb, manqal tapıb
bir kabab bişirsin, yoxsa, doğrudan, yaxşı olmaz bunun axırı, amma Ağababa
bilmirdi ki, Ağabacı fikirləşir ki, qarnındakı uşağın kababdan zəhləsi gedəcək, çünki
bu qədər ki, bu uşaq yazıq, ana bətnində kabab iyi udur, iyrənəcək kababdan, yaxşı
da eləyəcək elə; hər halda, Ağabacı belə təskinlik tapırdı.
Dolça gözgörəti kökəlirdi və Dolça da Əminə xanım kimi, demək olar ki,
həyətdən eşiyə çıxmırdı, gecə-gündüz həyətdə olurdu, düzdü, Ofelya daha Dolçadan
doymuşdu və daha Dolçaya tez-tez dadlı yeməklər, kotlet, tavakabab, küftə və sairə
gətirmirdi, hərdən-birdən xətri istəyəndə və kefi gələndə öz artıqlarını, yemək
istəmədiklərini Dolçanın qabağına atırdı, amma Dolça kökəlirdi, çünki axşamkı
kababların bütün sümüklərini, şıntırlarını, yeyilməyib qabaqdan qalanların hamısını
Dolça yeyirdi.
Bəşir müəllim hər dəfə içi dolu həsir zənbillərlə həyətə girəndə Dolça o saat
Bəşir müəllimin qabağına yüyürürdu, elə bil Dolça başa düşürdü ki, bütün bu dəmdəsgah,
bu kabablar, bu çığırtmalar, bu qızartmalar əslində nə Ofelyanın, nə Əminə
xanımın, nə də ki, Kələntər müəllimin səbəbinədir, bütün bunlar, bax, bu kök
kişinin, qarasaçlı, qarabığlı bu kişinin səbəbinədir və axır vaxtlar Bəşir müəllimə
xüsusi yalmanırdı.
Bir dəfə Bəşir müəllim içi ağzınacan dolu iki həsir zənbillə həyətə girəndə və
Dolça da o saat Bəşir müəllimin qabağına qaçanda, Ofelya beş-altı gün bundan
qabaq nazını çəkdiyi Dolça barədə qəti fikrini söylədi:
– Çox sırtıq itdi bu it!
Bəşir müəllim Dolçanın belə bir xüsusi diqqətindən elə bil ki, xoşhallanırdı və
xeyli feyziyab olurdu; bu dəfə də Bəşir müəllim mərhəmətlə gülümsəyib:
– Allahın heyvanıdı da! – dedi. – Sonra həsir zənbillərdən birinin içindən bir
yekə kolbasa parçası çıxarıb Dolçanın qabağına atdı.
Dolça elə bil qorxurdu ki, birdən-birə ikinci bir şəriki peyda ola bilər və
tikələri az qala diri-diri udaraq həyətin qumuna bulaşmış yekə kolbasa parçasını
yarım dəqiqənin içində yeyib qurtardı və şüşəbəndin altında oturub soğanbozbaşı
üçün baş soğan təmizləyən Ağabacı bütün bunları gördü, eşitdi və hiss etdi ki, qəhər
onu boğur, bu saat ağlayacaq, niyə ağlayacaq, bunu dəqiq deyə bilməzdi, amma
gördü ki, bu saat ağlayacaq, əlindəki soğanı tələsik nimçənin içinə atıb ayağa qalxdı,
şüşəbəndin altından çıxdı, sonra da həyətdən çıxdı, heç bilmədi ki, niyə çıxdı.
Dolça çalışırdı ki, Ağababanın gözünə görünməsin və Ağababa həyətə girən
kimi, Dolça yox olurdu, hərdən də kənarda dayanıb oğrun-oğrun Ağababaya baxırdı
və bu zaman Dolçanın qara gözlərinin lap dibindən bir kədər axıb gəlirdi.
VIII Avqustun axırına az qalırdı və Ağabacı indi günləri yox, saatları sayırdı, həm
də Ağabacı nəsə bir nigarançılıq içində idi, elə bil inana bilmirdi ki, bu adamlar
buradan çıxıb gedəcəklər, yenə bu həyətdə özlərindən başqa heç kim olmayacaq; elə
bil Ağabacı inana bilmirdi ki, haçansa bu kabab iyi, cürbəcür xörəklərin ətri
buralardan yox olub gedəçək, o yoğun səsli qız başıbatmış, daha Məcnunu
çağırmayacaq və Məcnun da ona çavab verməyəcək, Qəninin başına daş düşəcək və
səsi kəsiləcək.
Və elə bil bütün bunlar azmış kimi, bir gün elə bir əhvalat baş verdi ki,
Ağabacı bilmədi başına nə çarə qılsın, bilmədi dərdini kimə desin və özünü necə
aparsın.
Həmin gün səhərdən bir az keçmiş Bəşir müəllim həmişəki kimi, getdi ki,
klubun yanında taksi tutsun və Bakıya işə getsin, bir azdan Kələntər müəllimin
qırmızı «Jiquli»si gəlib darvazanın yanında dayandı və Kələntər müəllim Adili
maşına mindirib həmişəki kimi Bakıya apardı; Əminə xanım şüşəbəndin
pəncərəsindən başını çıxarıb ala gözləri ilə qırmızı «Jiquli»ni yola saldı, sonra yenə
də həmişəki kimi, Ofelya günorta payını yatmaq üçün şüşəbəndə qalxdı, amma
Əminə xanım özü açma-yığma çarpayını şüşəbənddən aşağı düşürüb Ofelyanın
yerini tüt ağacının altında saldı və dedi ki, bundan sonra günortalar Ofelya burda
yatacaq, çünki hava qəbul eləmək lazımdı və Ofelya bu təzə fikirdən çox razı qalıb,
həvəslə tut ağacının altında yatdı. Çox çəkmədi ki, Kələntər müəllimin qırmızı
«Jiquli»si yenə gəlib darvazanın qabağında dayandı və şüşəbəndin altında ləyəni
taxta kətilin üstünə qoyub Nuhbalanın köynəklərini yuyan Ağabacı (qızlar öz
paltarlarını özləri yuyurdu) əvvəlcə buna fikir vermədi. Adil maşında yox idi,
Kələntər müəllim tək idi və Kələntər müəllim qırmızı «Jiquli»dən düşüb suçlu
adamlar kimi o tərəf-bu tərəfə baxanda Ağabacı, nədənsə, özünü narahat hiss etdi,
bir şübhə bürüdü ürəyini, sonra Kələntər müəllim tut ağacının altında günorta
yuxusuna getmiş Ofelyanın yanından ötüb-keçəndə Dolça damından çıxıb bu arıq,
uzun kişinin qabağına yüyürdü, amma Kələntər müəllim yavaşcadan acıqla «– Rədd
ol! Rədd ol!» pıçıldadı və tələsik şüşəbəndə qalxdı, bundan sonra Əminə xanım
başını şüşəbəndin pəncərəsindən çıxarıb o tərəf-bu tərəfə baxdı və bundan da sonra
şüşəbənddən Əminə xanımın gülməyinin səsi gəldi, sonra sükut çökdü, özü də bu elə
bir sükut idi ki, çox şeydən xəbər verirdi.
Ağabacının iki əli də ləyənin içində qalmışdı, qolları titrəyirdi və Ağabacı
bütün içini, bütün bədənini bürümüş həyəcandan belini düzəldə bilmirdi.
Dolça damın yanına gəldi və başını qaldırıb bir müddət şüşəbəndə baxdı,
amma bu dəfə şüşəbənddən bişmiş iyi gəlmirdi, sonra Dolça tut ağacının altında
yatan Ofelyaya baxdı və Dolça da damın yanında yerə uzanıb mürgü döyməyə
başladı.
Şüşəbənddən pıçıltı səsləri gəldi, sonra bir hənirti eşidilməyə başladı, sonra da
şüşəbəndin pilləkənə açılan qapısının cəftəsi bağlandı.
Ağabacı şüşəbəndin altında ürəyi uçuna-uçuna öz-özünə: «– Vay, ciyərüvüz
yansın sizün! Yansun ciyərüvüz! Köpək uşağı! Əclaf uşağı, əclaf! Qəhbəymiş ki, bu
qancıq!..» – dedi və istədi ki, şüşəbəndə qalxıb bu dalı yekə arvadı biabır eləsin,
amma Ağabacı bu rüsvayçı əhvalata görə özünü elə itirmişdi ki, yerindən tərpənə
bilmirdi, təkcə buna şükür eləyirdi ki, nə yaxşı ki, uşaqlardan heç kim evdə yoxdu,
qızlardan evdə olanı olsaydı, bu rüsvayçılığa dözmək olmazdı.
Ağabacı bu əhvalatı heç kimə demədi və bu əhvalat Ağabacının içini yandırayandıra
özündə qaldı.
Sabahkı gün Bəşir müəllim yenə taksi tutub Bakıya getdi, bir azdan yenə
qırmızı «Jiquli» gəlib darvazanın yanında dayandı və Kələntər müəllim yenə Adili
maşına mindirib apardı, Əminə xanım yenə günorta yatmaq üçün Ofelyanın yerini
tut aqacının altında saldı və Ağabacı təcili surətdə qızların hamısını dənizdə
çimməyə göndərdi (qızlar başa düşmədi ki, nə olub belə və Ağabacı niyə belə ciddcəhd
edir?), çünki, doğrudan da, bir azdan qırmızı «Jiquli» təzədən gəlib darvazanın
qabağında dayandı və Kələntər müəllim yenə oğrun-oğrun, o tərəf-bu tərəfə baxa
baxa şüşəbəndə qalxdı, yenə şüşəbəndin qapısının cəftəsi bağlandı və yenə də
şüşəbənddən o abırsız hənirtilər eşidilməyə başladı.
Dolça bu dəfə Kələntər müəllimin qabağına qaçmadı, elə bil Dolça da başa
düşmüşdü ki, əhvalat nə yerdədi; bir-iki dəfə gözaltı şüşəbəndə tərəf baxdı, özü də
elə bil ki, bir balaca rişxəndlə baxdı, sonra dama girdi.
Kələntər müəllimlə Əminə xanımın əhvalatı bu minval ilə bir neçə gün davam
etdi və Ağabacının əlindən, ancaq o gəldi ki, Əminə xanıma salam vermədi, Əminə
xanımın sözlərinə çavab vermədi, amma Ağabacının belə bir münasibəti Əminə
xanıma qətiyyən təsir eləmədi, vallarını oxuda-oxuda gilasını yedi. Günortalar da
Ofelyanı tut ağacının altında yatırtdı, qırmızı «Jiquli» ikinci dəfə Adilsiz qayıdandan
sonra şüşəbəndin qapısının cəftəsini bağladı, axşamlar Kələntər müəllim təzədən
gələndə və özü ilə birlikdə qonaqlar gətirəndə, qonaqlara süfrə açdı.
Ağabacı hər gün bir bəhanə tapıb qızları ora-bura göndərirdi (Nuhbala, onsuz
da, səhər çıxıb, gecə qayıdırdı). Kələntər müəllim oğrun-oğrun şüşəbəndə qalxanda
özünü görməməzliyə vururdu, tez-tez Əmirqulugilin küçə eyvanına tərəf boylanırdı
ki, görsün Əmirqulunun arvadı Xeyransa pənçərədən baxır, yoxsa yox; Ağabacı
qorxurdu ki, bu rüsvayçılığın xəbəri kəndə yayılar.
Tərs kimi, necə oldusa, həmin günlərdən birində darvazanın bala qapısı açıldı
və kəndin birinci qeybətçisi və xəbərçisi dəllal Zübeydə həyətə girdi, həm də elə bir
vaxtda ki, Ofelya tut ağacının altında günorta yuxusuna getmişdi, qırmızı «Jiquli»
darvazanın qabağında dayanmışdı və şüşəbəndin qapısının da cəftəsi bağlanmışdı
(elə bil ki, dəllal Zübeydə belə şeylərin iyini çəkirdi, pişik kimi axtarıb gəlib tapırdı).
Dəllal Zübeydə şüşəbəndə tərəf baxdı, sonra şüşəbəndin altına, Ağabacının yanına
gəldi və əvvəllərdə yazdığımız səbəbə görə Ağabacının onunla danışmamağına
baxmayaraq soruşdu:
– Noldu, ağəz, girdi bunların uşağı instuta?
– Bilmirəm, – dedi Ağabacı; qıpqırmızı qızarmışdı və tamam tərin içində idi.
Dəllal Zübeydə Ağabacının bu vəziyyətini özü bilən kimi yozdu:
– A-a... hamama getmüşdün, ağəz?
Ağabacı:
– Hə, – dedi.
Dəllal Zübeydə:
– A-a-a... – dedi. – Bu nə vaxtın hamama getməgüdü, ağəz?
Ağabacı daha cavab vermədi və işi ilə məşğul olmağa başladı (Ağababanın
şalvarının düymələrini tikirdi).
Kəndin arvadları, adətən, şənbə və yaxud bazar günləri axşamçağı gedərdi
hamama və yaxşı ki, dəllal Zübeydə, ancaq bu təəccübü ilə kifayətləndi, daha
Ağabacını sorğu-suala tutmadı.
– Xəbərün var? Kulturnu itsaxlayan Həsənullanın iti yenə ölüb!
(Kəndin camaatı qarovulçu Həsənullaya «kulturnu itsaxlayan Həsənulla» da
deyirdi, çünki qarovulçu Həsənulla evdə balaca it saxlayırdı, bu iti çimizdirirdi, öz
boğazından kəsib onu yedirdirdi; dörd il bundan əvvəl qarovulçu Həsənullanın
saxladığı it xəstələnib ölmüşdü və qarovulçu Həsənulla kəndin kişilərindən
utanmayıb hönkür-hönkür ağlamışdı, sonra gedib özünə təzə bir it almışdı: balaca
qıvrım qara tüklü bir it idi və bu itin adını kənddə qarovulçu Həsənulladan və axır
vaxtlar da kitabxanaçı Nəcəfdən başqa, heç kim yadında saxlaya bilmirdi –
Skoçteryer və indi belə məlum olurdu dəllal Zübeydənin dediyindən ki, yazıq
qarovulçu Həsənullanın bu iti də ölüb.)
Dəllal Zübeydə dedi:
– Kişilər yığışıb gedib kulturnu itsaxlayan Həsənullaya başsağlığı verecəylər
e, ağəz! – Dəllal Zübeydə bərkdən güldü, amma Ağabacının qətiyyən danışmaq
həvəsi olmadığını görüb: – Xudahafiz – dedi və həyətdən çıxdı ki, gedib özünə
başqa bir arvad tapsın ki, söhbətləri tutsun.
Ağabacının əli elə əsirdi ki, iynə iki-üç dəfə barmağına batdı.
Və beləcə gəlib həmin gün çatdı ki, o gün Ağababanın iş günü deyildi və
Ağababa bütün günü evdə olacaqdı.
Ağabacı neçə gün idi ki, bu günü gözləyirdi və bu gündən qorxurdu; Ağabacı
bu günün xəcalətindən qorxurdu, çünki bu rüsvayçılığın xəcalətindən Ağabacı
Ağababanın üzünə baxa bilməzdi.
Gecə Ağabacı yuxuya gedə bilmirdi, bilmirdi ki, sabah nə eləsin. Əvvəlcə bu
qərara gəldi ki, özü də qızları ilə bərabər baş götürüb getsin bir yerə və özünü elə
tutsun ki, guya heç bir şeydən xəbəri yoxdu, sonra fikirləşdi ki, bəlkə Ağababanı bir
bəhanə ilə bir yerə göndərsin, amma başa düşdü ki, belə də eləyə bilməyəcək, çünki
belə eləsə, ya elə eləsə, nəsə pis bir iş eləyəcək, nəsə ört-basdır eləyəcək, gizlədəcək
Ağababadan; axırda Ağabacı bu fikrə gəldi ki, bu dinsiz-imansızlar da adamdı axı və
adam da abrı-həyanı bu dərəcədə itirə bilməz axı, yəqin görəcəklər ki, Ağababa kimi
dağdan ağır bir kişi evdədi, nəfslərini saxlayacaqlar.
Həmin gün səhər Bəşir müəllim yenə həmişəki kimi işə getdi. Bir azdan
qırmızı «Jiquli» darvazanın qabağında dayandı və Kələntər müəllim Adili götürüb
şəhərə apardı, amma hayıf ki, Kələntər müəllim Ağababanı görmədi, çünki Ağababa
şüşəbəndin altında oturub mürgüləyirdi (kişi daha ikinövbəli işə tab gətirmirdi) və
buna görə də Ağabacı üç-dörd dəfə bərkdən həyətdə hərəsi bir iş görən qızlara dedi
ki, səs salmasınlar, Ağababa bu gün evdədi, istirahət eləyir, qızlar da Ağabacının bu
sözlərinə təəccüb etdilər, çünki bilirdilər ki, Ağababa evdədi və heç kim də səs
salmırdı; Ağabacı ona görə bu sözləri, bərkdən deyirdi ki, heç olmasa Əminə xanım
eşitsin bu, sözləri, amma bir azdan Əminə xanım yenə həyətə düşüb Ofelyanın
yerini tut ağacının altında salanda Ağabacının ürəyi uçun-uçun uçunmağa başladı və
Ağabacı bilmədi ki, nə eləsin, yaxşı ki, qızlar özləri yığışıb dənizə getdilər.
Dolça damın dalına keçib orda uzanmışdı; Ağababa evdə olanda Dolça həmişə
damın dalına keçirdi və Ağababanın yanında Dolça kirayənişinlərin verdiklərini o
saat yemirdi, tikələri ağzına alıb cəld gözdən itirdi.
Ağababa şüşəbəndin altından çıxıb quyunun yanına gəldi və quyudan vedrəvedrə
su çəkib balaca çarhovuzu doldurmağa başladı.
Yenə əvvəlcə oğlan cır, nazik səsini zildə kökləyib dad elədi:
– Leyli! Leyli!
Sonra qız kişi səsinə oxşayan yoğun səsiylə soruşdu:
– Nədi, Məcnun?
Sonra ikisi də bir yerdə oxumağa başladı:
– Bəs, biz axı, neyləyək?
Ibn Səlam elçi gəlir,
Dərdi kimə söyləyək?
(Bir gün səhər-səhər Əminə xanım bu mahnını oxudanda Nuhbala özünü
saxlaya bilməmişdi, Adilə demişdi ki, alə, ay maygülü, get anova de ki, Ibn Sina
yox, Ibn Səlam elçi göndərir.)
Qırmızı «Jiquli» tozanaq qaldıra-qaldıra gəlib darvazanın qabağında dayandı
və Ağabacı ürəyində: «– Vallah, – dedi, – adam hesab eləmirlər bizi bunlar! Bizi də
it bilirlər! Tramvay altda qalasuz sizi! Özdəridi it! Qayalıq itdəri kimi hoqqadan
çıxırlar camaatın gözü qabağında, köpəkuşağı!», sonra Ağabacı birinci mərtəbədəki
mətbəxə girib qapını da örtdü ki, Ağababanın yanında bu rüsvayçılığın şahidi
olmasın.
Kələntər müəllim maşından düşüb həyətə girəndə və tələsik şüşəbəndə
qalxanda Ağababa əvvəlcə büna fikir vermədi, yəni, əvvəlcə Ağababanın ağlına bir
şey gəlmədi və kişi ikiəlli kəndiri darta-darta vedrəni quyudan çıxartdı, amma o vaxt
ki, şüşəbəndin bayır qapısının cəftəsi bağlandı və bu bağlanan cəftənin səsi gəlib
Ağababaya çatdı, Ağababa əlində vedrə quyunun qabağında necə dayanmışdısa bir
müddət eləçə dayandı, vedrənin içindəki suya baxdı və həmin avqust günü
Ağababanın rəngi ağappaq ağardı, sonra vedrəni quyunun yanında quma qoyub baş
barmağı ilə hələ lap cavan yaşlarından ağarmış bığını qaşıdı, sonra düz şüşəbəndin
qabağına gəldi:
– Məllim! Ay məllim!
Ağababanın səsini eşidən kimi, Ağabacının ürəyi düşdü: «– Öldürəcək! – dedi
öz-özünə. – Qan salaçaq! Bu köpəkoğlunun bağırsaqlarını tökəcək yerə! Bədbəxt
olaciyik! Ay Ağababa, vay!.. Ölüm ayaqlaruvun altında, Ağababa, batırma əlivü bu
əclaf oğlunun qanına, Ağababa!..», sonra Ağabacı istədi həyətə qaçsın, Ağababanın
əl-ayağından yapışsın, haray salsın, həşir qoparsın, qonşuları köməyə çağırsın ki,
Ağababa Kələntər müəllimin zibilinə düşməsin, amma Ağabacı mətbəxdən çıxa
bilmədi, çünki belə bir məqamda, rüsvayçılığın bu çağında, Ağabacı ölərdi, amma
heç cürə Ağababanın gözünə görünə bilməzdi.
– Alə, məllim!
Şüşəbənd qapısının çəftəsi açıldı, sonra qapı açıldı, sonra Kələntər muəllim
başını qapıdan çölə uzatdı və bu dəm Kələntər müəllimin saçları pərişan idi,
köynəyinin düymələri açılmışdı, tüklü sinəsi görünürdü, şalvarının qayışı sallanırdı.
Kələntər müəllim gözlərini bərəldib Ağababaya baxdı, yəni ki, «nə deyirsən»
və sənin mənimlə nə haqq-hesabın?
Ağababa:
– Bir dəqiqə buyur bura... – dedi.
Ağababa bu sözləri sakit dedi, hay-küysüz dedi, amma elə dedi ki, Kələntər
müəllimin gözlərinin içinə elə baxdı ki, bu deyilişin və bu baxışın müqabilində
Kələntər müəllim özündən asılı olmayaraq pilləkənləri bir-bir düşüb gəlib dayandı
Ağababanın yanında və Ağababa da elə bunu gözləyirdi, əlini atıb yapışdı Kələntər
müəllimin yaxasından və Kələntər müəllimin yaxasını əlinin içinə yığıb yumruğunu
boğazına dirədi; Kələntər müəllimin boğazının damarları şişdi, gözləri qızardı,
nəfəsi tınçıxdı, ağzını açıb nəsə demək istədi, amma adam kimi bir söz deyə
bilmədi; Ağababa Kələntər müəllimi dal-dala apara-apara Kələntər müəllimin
kürəklərini darvazanın bala qapısına çırpdı, darvazanın bala qapısı bu zərbədən
çırıldayıb açıldı, amma Ağababa Kələntər müəllimin yaxasını əlindən buraxmadı,
Kələntər müəllimi küçəyə itələyib o biri əli ilə qırmızı «Jiquli»nin qapısını açdı və
Kələntər müəllimi qırmızı «Jiquli»nin içinə dürtdü, sonra maşının qapısını çırpıb
bağlamaq istədi, amma bu dəm həyətdəki manqal Ağababanın yadına düşdü,
Kələntər müəllimi təzədən dartıb maşından çıxartdı, sürükləyə-sürükləyə manqalın
yanına gətirdi, əlini Kələntər müəllimin yaxasından çəkib:
– Götür! – dedi.
Yaxası Ağababanın əlindən çıxmış Kələntər müəllim ildırım sürətilə manqalı
qamarlayıb həyətdən götürüldü və Ağababa heç macal tapmadı ki, Kələntər
müəllimin taxta dalına bir təpik vursun.
Qırmızı «Jiquli» yerindən götürüldü və tozanaq qaldıra-qaldıra sürətlə gözdən
itdi – elə bil, bu qırmızı «Jiquli» də qorxurdu ki, yaxası Ağababanın əlinə keçər.
Əminə xanım xalatının yaxasını əliylə örtə-örtə başını şüşəbənddən çıxarıb:
– Bura bax, a kişi!.. – çığırdı. – Xoruldamağın bəs deyil...
Amma Ağababa Əminə xanımın çığırtısını kəsdi:
– Əgər bu gün rədd olub burdan getməsöz baltayla doğrayaçıyam hamuvuzu!
Əminə xanım yuxarıdan-aşağı Ağababaya baxıb, xırp səsini kəsdi, çünki
Əminə xanım başa düşdü ki, Ağababa, doğrudan da, dediyini eləyər, baltanı əlinə
alıb Əminə xanımın da, Bəşir müəllimin də, Kələntər müəllimin də başını kəsər,
sonra otağın divarındakı şirin şəkli Əminə xanımın gözlərinin qabağına gəldi və
Əminə xanım başını şüşəbəndin pəncərəsindən çəkdi.
Ağabacı:
– Allah, sənə çox şükür! – pıçıldadı. – Şükür sənə! Şükür!
Ağababa özü öz soyuqqanlılığına təəccüb etdi.
Mahnının səsi kəsildi.
Və axşamüstü Bəşir müəllim hər əlində içi dolü bir həsir zənbil şəhərdən
qayıdanda Əminə xanım Bəşir müəllimə nə dedi, nə demədi, Bəşir müəllim gedib
klubun qabağından bir taksi tütub gətirdi və Bəşir müəllim, Əminə xanım, Ofelya
(Kələntər müəllim Adili şəhərdən gətirməmişdi) maşına doluşub «sağ ol»suz çıxıb
getdilər.
Dolça bütün bu əhvalat zamanı damın yanında dayanıb səsini çıxartmadı,
amma bir dəfə yavaşca hürdü və əsəbləri xarab olmuşdu, hirslənmişdi, nəydisə,
Ağababaya elə gəldi ki, Dolça ona hürür.
IX
Iki gün idi ki, Ağabacı bütün həyət-bacanı silib-süpürürdü, ikinci mərtəbədəki
otağı, şüşəbəndi, artırmanı qarış-qarış yuyub təmizləyirdi və məsələ onda deyildi ki,
kirayənişinlər pinti adam idi və hər tərəf çirkin-pasın içində idi, belə deyildi, amma
Ağabacı döşəməni, divarları, sürahiləri, mizin üstünü, dolabın gözünü və sairə bütün
dəlmə-deşikləri, xüsusən də şüşəbənddəki qaz pilətəsinin və pilətənin altındakı
balaca mizi nə qədər silirdi, yuyurdusa da canına yatmırdı, ürəyi çimçişirdi, yadına
salanda ki, Əminə xanımla Kələntər müəllim şüşəbəndin qapısının cəftəsini necə
bağlayırdı və bundan sonra bu şüşəbənddən necə at tövşüməsinin, it ləhləməsinin
səsi gəlirdi və burasını da yadına salanda ki, Nailə, Firuzə, Kəmalə, Amalə, Dilşad,
Böyükxanım bu şüşəbənddə yataçaq, Ağabacı onqat artıq bir cidd-çəhdlə silib
təmizləyirdi.
Və bu axşam Ağababagil yenə də qalxmışdı yuxarı, öz yerlərinə, köhnə
televizoru da qaldırmışdılar şüşəbəndə və bu geçə yenə hərə öz yerində yatmışdı,
illərdən bəri həmişə necə olmuşdusa, indi də eləcə idi; Ağabacı yorulub əldən düşüb
artırmada, Ağababanın yanında yatmışdı; Ağababanın xorultusu bütün bu tərəfləri
lərzəyə salmışdı; qızlar şüşəbənddə yatışmışdı; Nuhbala da axşamdan gəlib rahatca
uzanmışdı talvarda və rahatca da yuxuya getmişdi və elə bil ki, yuxuda gülürdü (ola
da bilərdi ki, Nuhbala yuxuda gülürdü, çünki bu günorta Nərgiz elektrik qatarına
minib Bakıya getmişdi ki, özümə dəftər-kitab almalıyam, Nuhbala da avtobusa
minib Bakıya getmişdi və Nərgizlə Nuhbala Bakıda bir yerdə kinoya getmişdi,
kinoda Nuhbala əlini qoymuşdu Nərgizin çiyninə, çünki bir belə Bakı camaatının
içində heç kim onları tanımırdı, sonra Nərgiz yenə elektrik qatarına minib kəndə
gəlmişdi, Nuhbala da avtobusa minib kəndə qayıtmışdı və bu unudulmaz Bakı
səfərindən sonra şirin-şirin yatırdı talvarda, küləyi də vecinə almırdı).
Axşamdan xəzri əsməyə başlamışdı və külək get-gedə bərkiyirdi və bu dəm
dənizin uğultusu da küləyin səsinə qatışmışdı, ağaclar da xışıldayırdı. Külək qozaları
bir-bir tarappaturupla salırdı yerə, narın çiçəklərini havaya sovururdu.
Dolça hasarın üstündə oturub bu qaranlıq gecədə, aysız-ulduzsuz, küləkli
Abşeron gecəsində qayalığa tərəf baxırdı; qayalıq görünmürdü, amma xəzri
köpüklənib qaranlıqda ağaran dalğaları qayalara çırpırdı və Dolça qayalara çırpılan
dalğanın səsinə tərəf baxırdı, sonra Dolça başını qaldırıb bağban Əsədullanın evinə
tərəf baxdı; bağban Əsədullanın evi kəndin yuxarısındakı dikdirin üstündə idi və
indi bu ev də qaranlıq içində itib-batmışdı, təkcə darvazalarının qabağında elektrik
lampasının işığı gəlirdi, sonra Dolça aşağı tərəflərə, kəndin o hissəsinə ki, quşvuran
Fazilin evi orda idi, oralara baxdı və elə bil ki, həmin aysız-ulduzsuz, küləkli
Abşeron geçəsində Alabaşı yadına saldı, Sarıbaşı yadına saldı, elə bil ki, o sakit, o
mülayim, təmiz yay gününü yadına saldı, onunla qaç-tut oynayan cüllütü yadına
saldı, o sakit, o mülayim, təmiz yay günündə açılan dörd gülləni yadına saldı.
Dolça bu iki günün içində yenə də arıqlamışdı, heç nə yemirdi, heç su da
içmirdi, həyətdən bayıra çıxmırdı, evin başına dolanırdı, Kələntər müəllimin manqal
qoyduğu yerə gəlib torpağı iyləyirdi, damın yanında yerə uzanıb gözlərini şüşəbəndə
zilləyirdi, hərdən maşın səsi eşidəndə başını qaldırıb yola baxırdı, elə bil qırmızı
«Jiquli»nin həsrətini çəkirdi.
Ağababa belə hiss edirdi ki, Dolça kirayənişinlərin xiffətini çəkir və Dolçanın
belə yaramaz adamların xiffətini çəkməsi Ağababanın ürəyində qubar bağlayırdı,
Ağababa kitabxanaçı Nəcəfin dünya və həyat barədə söylədiyi müdrik sözləri yadına
salırdı: «– Gidi dünya!..» – deyirdi ürəyində və söyüş söyürdü.
Bu gün günorta Ağabacı yenə arpa unundan yal çaldı və yalı gətirib qoydu
Dolçanın qabağına, amma Dolça yenə də yala dilini vurmadı, dəmir nimçəyə baxdı,
Ağabacıya baxdı və Ağabacıya hürdü.
Ağabacı Dolçanın bu hürməyindən çox pərt oldu:
– Nədi? Nə istəyirsən? – dedi.
Dolça yenə Ağabacıya hürdü və nifrətlə, açıq-aşkar bir nifrətlə dəmir nimçənin
içindəki yala baxdı. Ağabacı:
– A-a-a... Allah haqqı, kabab istəyir bu! – dedi. – Və bu vaxt Nailə quyunun
yanında paltar yuya-yuya dedi:
– Elə mən də kabab istəyirəm...
Sabahkı gün isə Dolça yoxa çıxdı...
Bütün günü Dolça həyətə gəlmədi. Dolça geçə də gəlmədi. Ağababagil o biri
gün də gözlədi, Dolça gəlib çıxmadı.
Dolça bir də bu həyətə gəlmədi... «SÜRPRİZ» KABABI (Epiloq əvəzi)
Gümüş Malikə ona görə Gümüş Malik demirdilər ki, var-dövlətinə işarə
edirlər, belə olsaydı, Qızıl Malik deyərdilər, çünki dəllal Zübeydənin dediyinə görə
(və burası da hamıya məlum idi ki, dəllal Zübeydənin bilmədiyi şeyə qurd duşər!)
Gümüş Malikdə olan qızıl ingilis bankındakı qızıla bərabər bir şey idi; Gümüş
Malikə ona görə Gümüş Malik deyirdilər ki, Gümüş Malik oturub-durub deyirdi ki,
gümüş, adamın bədəninə ən xeyirli şeydi və evdə bütün çəngəl-bıçağı, qədəhləri,
buludu, hətta boşqabları da gümüşdən idi, həm də Gümüş Malikgil bunu təkcə
qonağın qabağına qoymurdu, on iki uşağı, özü, arvadı, anası, qayınanası, dul baldızı
və dul baldızının yeddi uşağı səhər də, günorta da, axşam da yeyib-içəndə, ançaq
gümüş işlədirdilər, əlqərəz, hərənin bir xasiyyəti olar və adam da ayağını yorğanına
görə uzadar, Gümüş Malikin də şakəri gümüş idi.
Gümüş Malikin kababxanasının adı «Mixək» idi, çünki bura, guya, kababxana
yox, çayxana idi və guya, camaat bura mixəkli çay içməyə gəlirdi; əlbəttə, çay
içilməyinə içilirdi burda, amma acqarına yox, təzə osetrina və sevryuqa kababının,
əmlik quzu kababının, toyuq və hindquşu kababının və bunların hamısının
lüləkababının, qutabın, düşbərənin, gürzənin, xəngəlin, xülasə-kəlam, dünyanın ən
ləzzətli yeməklərinin üstündən içilirdi. Söhbət həmişə bu kababxanadan düşəndə
kitabxanaçı Nəcəf yanıb-yaxılırdı, deyirdi ki, buna bax bir, hökumətin çayxanasını
eləyib kababxana, əti, balığı və hər nə varsa, hamısını öz puluna alverçilərdən alıb
bişirdir və onqat qiymətinə satır çamaata, elə bil, dədəsinin kababxanasıdı, elə bil,
Gümüş Malikin atası hambal Israfil öləndə bu çayxananı Gümüş Malikə vəsiyyət
edib və tapşırıb ki, buranı çöndər elə kababxana, soy camaatı, yandır atasını, heç
nədən də qorxma, nə müfəttişdən qorx, nə yoxlamadan, nə də bir başqa şeydən;
qəssab Ağakişi kitabxanaçı Nəcəfin bu sözlərinə qulaq asıb deyirdi ki, balam,
çamaatın ki, öz canında yoxdusa, getməsin də, gedib oturub Gümüşün
kababxanasında çörək yeməsin də! Kitabxanaçı Nəcəf qəssab Ağakişinin bu
sözlərinə belə çavab verirdi ki, Gümüş Malikin kababxanasına gedənlər də elə
Gümüş Malikin taylarıdı, hərəsi bir yerdə daraşıb taxtabiti kimi hökumətin malına,
hərəsi bir tərəfdən yeyir və gəlib burda dəniz havası uda-uda kef eləyir, neynək, qoy
eləsinlər, amma görərlər onların başına nə oyun açacağam mən; kitabxanaçı Nəcəf
bu barədə qəzetə böyük bir məqalə yazıb göndərmişdi.
Gümüş Malikin kababbişirəni Hacıməmməd kişi ki, camaat ona Məşədi
Manqal deyirdi, kababxananın dal tərəfində sıra ilə düzülmüş manqallara səhərdən
bir az keçmiş od vururdu, şişləri düzürdü və təmiz, küləksiz yay günlərində
Ağababagildən diqqətlə baxanda Gümüş Malikin kababxanasının tüstüsünü görmək
olurdu.
Həmin gün Ağababanın iş günü deyildi və ümumiyyətlə, Ağababa yenə də
əvvəlki kimi, təkcə öz növbəsini işləyirdi, işləmədiyi günlər də həyət-bacaya əl
gəzdirirdi, evdə istirahət edirdi, bir sözlə, əvvəl necə yaşayırdısa, indi də eləcə
yaşamağa başlamışdı; hər şey yenə də əvvəlki qaydasına düşmüşdü. Kələntər
müəllimin bişirdiyi kababların iyi, demək olar ki, həyətdən çəkilib getmişdi, bu
həyət, bu ev, bu ağaclar Əminə xanımın vallarının səsini yavaş-yavaş yaddan
çıxarırdı; bütün bunlar belə idi, amma yenə də nəsə çatışmırdı və Ağababa bu «nə
isə»nin nədən ibarət olduğunu yaxşı başa düşə bilmirdi.
Əlbəttə, bu «nə isə»yə ən başlıça Dolçanın yox olması daxil idi. Düz altı gün,
altı gecə idi ki, Dolça yox idi və hətta Ağababa fikirləşdi ki, yəqin Dolça Bakıya
gedib, orda bu kirayənişinləri tapıb və indi orda onlarla qalır; Ağababa bunu
fikirləşdi və narahat oldu, çünki Dolça gedib onları tapsaydı da, o adamlar Dolçanı
saxlamazdılar yanlarında; sonra Ağababa qayalığa düşüb Dolçanı axtardı ki, bəlkə
qayalıqdadı Dolça və kəndin uşaqları qayaların arasını gəzən Ağababanı görüb qaçıb
dağılışdılar (kəndin uşaqları hərdən günortalar gəlib qayalıqda gizlin-gizlin gəzirdi,
Bakıda bir yerləri yoxmuş kimi, gəlib bu qayaların arasında mazaqlaşan və
mazaqlaşmaqdan da o tərəfə keçən şəhərli oğlan-qızlara tamaşa edirdi), amma bütün
bu yerlərdə Dolçanın izi-sorağı da yox idi və ümumiyyətlə, elə bil kimsə Ağababaya
deyirdi ki, Dolça buralarda deyil və Dolça məsələsi qurtardı daha.
Dolçanın yoxa çıxmasından başqa da bir şey o «nə isə»nin içinə daxil idi və
çəkic-mismar götürüb, nərdivana qalxıb talvarın taxtalarını bərkidən Ağababa,
həmin gün, avqustun lap axırlarındakı o aydın, küləksiz yay günü uzaqda Gümüş
Malikin kababxanasından qalxan tüstünü görəndə başa düşdü ki, nə eləməlidir və
bunu mütləq eləməlidir, elə bu gün eləməlidir.
Ağababa nərdivandan aşağı düşdü, mıxı, çəkici aparıb mətbəxin yanındakı
balaca otağa qoydu, sonra yuxarı qalxıb şüşəbənddə hərəsi öz işi ilə məşğul olan
Ağabacıya, qızlara dedi:
– Hazırlaşın, gedirik kabab yeməyə!
Ağabacı da, uşaqlar da Ağababanı yaxşı tanıyırdı və bu dəfə də Ağababanın
səsinin tonundan başa düşdülər ki, mütləq durub hazırlaşmalıdırlar və getməlidirlər.
Nailə qonşuya getmişdi, Amalə qaçıb Nailəni çağırdı, Dilşad dəniz qırağına
qaçıb Nuhbalanı çağırdı, Ağabacı çoxdan geymədiyi krepdeşin paltarını dolabdan
çıxardıb ütülədi, Ağababanın qolsuz ağ köynəyini ütülədi, qızlar quyudan su çəkib
əl-üzlərini, ayaqlarını yudu və düz saat yarımlıq hazırlıqdan sonra Ağababa qabaqda,
Ağabacı ilə qızlar arxada, Nuhbala da lap arxada darvazanın bala qapısından çıxıb
Gümüş Malikin kababxanasına tərəf üz tutdular.
Əmirqulu hardasa yenə bir az artıqlıq eləmişdi və yenə də küçədəki tut
ağacının dibində oturub kürəyini söykəmişdi ağacın gövdəsinə və gözləri axa-axa
oxuyurdu özü üçün:
Mən əntiqə çortdayam,
Çortdayam, firontdayam.
Atıram plyumotları,
Vururam samalyotları!
Xeyransa da evlərinin küçə eyvanında idi və Ağababagili görən kimi,
utandığından pərdənin dalında gizləndi, Əmirqulunun xəcalətindən heç soruşa da
bilmədi ki, görsün bu istidə Ağabacıgil geyinib-kecinib hara gedirlər belə; düzdü,
onsuz da, sabah kənddə biləcəydilər ki, Ağabacıgil hara gedib, amma Xeyransa
ürəyində yenə Əmirqulunun qarasına deyindi: «– Başun batsun elə sənün! Batsun
başun! Ər olan yerdə bir qara daş olub düşəydün mənim başıma!»; sonra Xeyransa
evə keçdi, çünki indilərdə usta Mərdan gələcəkdi və başlayacaqdı otağın divarındakı
şəkli qaşımağa. (Axır vaxtlar usta Mərdan müştərinin çoxluğundan kefə baxırdı,
çünki indi də kəndə dəb düşmüşdü və hamı otaqlarının divarındakı şəkilləri
qaşıtdırırdı; sabah usta Mərdan Ağababagilə gələcəkdi.)
Ağababagil kəndin küçəsi ilə aşağı düşdü. Istinin əlindən hamı çəkilmişdi
həyət-bacaya və boş küçədə Ağababagilin qabağına çıxan birinci adam qarovulçu
Həsənulla oldu. Qarovulçu Həsənullanın kefi elə kök idi ki, uçmağa qanadı yox idi
və qanad əvəzinə hər əlində bir it balası tutmuşdu: balaca, qıvrım tüklü, qəhvəyi
rəngli küçüklər idi və qarovulçu Həsənulla Ağababanı görən kimi, sevincini
bölüşdü:
– Görürsən! Aldım e, aldım! Pudeldi bunların adı, pudel! Maya meçta pudel!
Bacı-qardaşdı! Görürsən necə krasividi?!
Belə məlum olurdu ki, qarovulçu Həsənulla yenə varını-yoxunu verib bu
qəribə itdən almışdı, özü də ikisini birdən almışdı, bir dənə erkək, bir dənə də dişi və
yəqin ki, bundan sonra qarovulçu Həsənullanın həmişə iti olacaqdı, bu bacı-qardaş
doğub-törəyəcəkdi.
Ağababanın da kefi kök idi və Ağababa:
– Hə, çox krasividi! – dedi və bir: – Malades! – də əlavə etdi.
Sonra kitabxanaçı Nəcəfə rast gəldilər; kitabxanaçı Nəcəf çeşməyini taxıb
evlərinin qabağındakı əncir ağacının kölgəsində oturub təzə qəzetləri oxuyurdu və
Ağababagili görəndə salamlaşıb:
– Xeyir ola, hara belə, Ağababa müəllim! – soruşdu (Kitabxanaçı Nəcəf
kəndin bütün kişilərinə «müəllim» deyə müraciət edirdi və hətta bir dəfə qəssab
Ağakişi acıqlandı ki, balam, mən ki, bütün ömrüm boyu qəssab olmuşam, bu gədə
mənə niyə müəllim deyir? Bağban Əsədulla da belə cavab verdi ki, kitabxanaçı
Nəcəf ona görə hamıya müəllim deyir ki, onun özünə də çamaat «müəllim» desin,
day «kitabxanaçı Nəcəf» deməsin. Bağban Əsədullanın sözü camaatın ağlına batdı.)
– Gəzməyə gedirik.
– Həmişə gəzməkdə! – dedi kitabxanaçı Nəcəf və yenə də başladı
qəzetdəkilərin hamısını bircə-bircə oxumağa; bütun bu tərəflərdə kitabxanaçı Nəcəf
qədər qəzet oxuyan ikinci bir adam tapmaq mümkün deyildi və kitabxanaçı Nəcəf,
hətta rus dilində Estoniya qəzetinə də abunə olmuşdu ki, görsün oralarda nə var, nə
yox. (Bir dəfə kitabxanaçı Nəcəfin anası Əlibala arvad – valideynləri bu arvada kişi
adı qoymuşdu, çünki Əlibala arvad on dörd baçının axırıncısı imiş, – hə, bir dəfə
kitabxanaçı Nəcəfin anası Əlibala arvad deyib ki, çamaatın uşağının əli pula çatır,
mənimkinin də əli qəzetə çatıb.)
Əlbəttə, kitabxanaçı Nəcəf bilsəydi ki, Ağababa bütün əhli-əyalı ilə bir yerdə
Gümüş Malikin kababxanasına gedir, inanmazdı, çünki Ağababa kitabxanaçı
Nəcəfin bu kənddə ən çox hörmət etdiyi adamlardan biri idi və bu hörmətin də əsas
səbəbi, təbii, bu idi ki, Ağababa halal zəhmətnən dolanan adam idi, əməlisaleh adam
idi, gözütox adam idi, əyri işlərlə arası olmayan, xeyrə-şərə yarayan adam idi, bir
sözlə, Ağababa, kişi adam idi.
Ağababagil kənddən çıxıb sahilə düşdü və qumluqda Gümüş Malikin
kababxanasına tərəf getməyə başladı.
Yenə xəzri əsməyə başlamışdı, dəniz göy-mavi idi, dalğalar üç-dörd qat
köpüklənə-köpüklənə sahilə gəlirdi, bir də ki, ləpədöyəndə düz bir xətt boyu
ağappaq dalğa köpüyü uzanırdı; üfüqdə dəniz bir az maviləşirdi, bir az göy göyərirdi
və dənizdə göy bir şeymiş kimi birləşirdi.
Həm bu xəzriyə görə, həm də şənbə və bazar günü olmadığına görə sahil
bomboş idi və Ağababa bu boş sahillə gedə-gedə, necə oldusa, birdən-birə o yağışlıküləkli
sonuncu yaz gününü yadına saldı, dalınca düşüb evlərinə gedən o gülməli
küçüyü yadına saldı, dənizə baxdı, qumluğa baxdı və fikirləşdi ki, min-min o cür
yağışlı-küləkli günlər olub bu dənizin qırağında, min-min o cür küçüklər görüb bu
dəniz, min-min Ağababalar görüb, min-min dərdin-sərin şahidi olub bu dəniz və
adamların bütün dərdi-səri, bütün çatışmayan işləri bu dənizin böyüklüyünün, bu
dənizin qocalığının müqabilində elə o balaca küçük kimi gülməli bir şeydi.
Poçtalyon Fətoş məktub-qəzet dolu çanta belində, köhnə velosipedini sürəsürə
qabaqdan gəlib Ağababagilin yanından ötdü (bütün bu tərəflərdə poçtalyon
Fətoşdan başqa heç kim bu qumluqda velosiped sürə bilmirdi, özü də poçtalyon
Fətoşun rəsmi altmış səkkiz yaşı var idi, amma qəssab Ağakişi deyirdi ki, poçtalyon
Fətoş elə mənimlə yaşdaş olar, yəni, belə çıxırdı ki, poçtalyon Fətoşun səksən bir
yaşı var), salamlaşdı və soruşdu:
– Hara belə, xeyir ola?
Ağababa:
– Gəzməyə gedirik! – dedi.
Poçtalyon Fətoş:
– Həmişə gəzməkdə! – dedi və velosipedini sürüb uzaqlaşdı.
Baxmayaraq ki, şənbə və bazar günü deyildi, Gümüş Malikin kababxanası
müştəri ilə dolu idi və təkçə kababxananın içində yox, bütün ətrafındakı qumluqda
da, əncir kölgəsində, meynə talvarının kölgəsində dördkünc mizlər qurulub, kürsülər
düzülmüşdü və Bakıdan gələn müştərilər yeyib-içib kef çəkirdilər: kimi dostu ilə
gəlmişdi, kimi gələn qonağını gətirmişdi və bu qonaqlar kababdan daha çox göygöyərti
yeyirdi, araq içirdi və tez keflənirdi, kimi dəstə ilə gəlmişdi və sairə.
Gümüş Malik Ağababanı görən kimi:
– Xoş gəlmisən, qədeş! – dedi. – Sonra gördü ki, Ağababa bütün əhli-əyalı ilə
gəlib və bunu özünə qarşı böyük bir hörmət əlaməti kimi qəbul etdi, çünki, əslində,
kəndin kişiləri arvad-uşağı götürüb kababxanaya gətirməzdi: – Anam-baçım
olsunlar, əcəb eləyib gətirmisən bacını da, uşaqları da! Buralarda oturmayın, süzə
layiq döyül, tapşırram düzəldərlər süzünçün bu saat!
Gümüş Malik həm boydan-buxundan, həm də qarından çox yekə bir kişi idi
(belə danışırdılar ki, guya, bir dəfə Gümüş Malik səhər-səhər otuz üç yumurtanın
qayğanağını yeyib!) və əvvəllər özü də atası məşhur hambal Israfil kimi yükdaşıyan
idi, amma evlənəndən sonra qaynı Ələkbərin dost-tanışının sayəsində əvvəlcə klub
çayxanasında çayçı oldu, sonra öz gücünə Buzovnanın vağzal restoranında bufetçi
düzəlib işlədi, sonra da bu kababxananın müdiri oldu və Gümüş Malikin işləri elə
gözəl gətirmişdi, özünə elə bir hörmət qazanmışdı ki, indi qaynı Ələkbər Gümüş
Malikin yanında ürək eləyib papiros çəkmirdi ki, kişidən ayıbdı.
Kababxanada Gümüş Malikin balaca bir müdir otağı var idi ki, burada oturub
kağız-dəftərdə haqq-hesab aparırdı, telefonla danışırdı, mal qəbul edirdi və ən
hörmətli adamlar gələndə bu otaqdakı balaca yazı mizinin üstünü boşaldıb süfrə
saldırırdı, qonaqları burda oturdurdu ki, başqa müştərilərdən ayrı olsunlar və indiki
halda Ağababanın külfəti, demək olar ki, hamısı kişi olan bu müştərilərin yanında
sıxılmasın.
Bu istidə başına «aerodrom» papaq qoymuş xörəkpaylayan Çəfərqulu içəri
girib Ağababagillə salamlaşdı, hal-əhval tutdu (xörəkpaylayan Cəfərqulu
Xeyransanın xalası oğlu idi və dünyada ən birinci zəhləsi gedən adam Əmirqulu idi)
və menyünü qoydu Ağababanın qabağına.
Abşerondakı belə kababxanalarda menyü olmazdı, amma Gümüş Malikin
kababxanasının bir fərqli cəhəti bundan ibarət idi ki, burda menyü olurdu və hamı
bilirdi ki, bu gözəl menyü bukletini Gümüş Malik Çexoslovakiyada sifariş elətdirib
gətirmişdi, arasına əllə yazılmış kağız qoyurdu və bu kağızda kababxanadakı
cürbəcür yeməklərin adı yazılırdı, amma qiyməti yazılmırdı.
Ağababa xörəkpaylayan Cəfərqulunun gətirdiyi menyüyə baxdı və gördü ki,
burda ən birinci şaşlık «Sürpriz» yazılıb, Ağababa da göy-göyərti, pomidor-xiyar və
pendirdən başqa adama bir yeməklik şaşlık «Sürpriz» sifariş verdi.
Gümüş Malikin bu otağındakı pənçərədən Məşədi Manqalın manqalları
görünürdü və ömrü boyu həmişə kabab bişirməklə məşğul olmuş Məşədi Manqal bu
manqaldan o manqala qaça-qaça bir belə müştərinin kababını bütün gün ərzində
təkbaşına bişirirdi. (Kəndin camaatı danışırdı ki, Məşədi Manqal hər gün o qədər tintüstü
udur ki, axşam iş qurtarandan sonra, yəni, kababxananın manqallarının
hamısına su çiləyib söndürəndən sonra, Məşədi Manqal bir tikə çiy quyruğa sap
bağlayıb udur, sonra sapı dartıb quyruq tikəsini çəkib qarnından çıxarır və quyruq
tikəsi hisdən qapqara olur; guya, Məşədi Manqal bu minval ilə hər axşam mədəbağırsağını
təmizləyir.)
Xörəkpaylayan Cəfərqulu göy-göyərti gətirib mizin üstünə düzdu, xiyar,
pomidor gətirdi, pendir gətirdi, Ağababa üçün iki yüz qram araq gətirdi, quyuya
sallanmış və indi buz kimi olan «Badamlı» gətirdi və:
– Nuş can! – deyib getdi.
Ağababagil mizin üstundəkilərdən yeməyə başladı, sonra Ağababa araqdan
yüz qram süzüb Baladadaşın və Ağagülun sağlığına içdi, sonra da hamı «Sürpriz»
kababını gözləməyə başladı.
Ağabacı dedi:
– Balam, bu nə kababdı belə? Birdən qoyun əti olmaz, alayı şey olar a?..
Ağababa başa düşdü ki, Ağabacı ehtiyat eləyir ki, birdən donuz əti-zad olar,
kişini gülmək tutdu və Ağababanın axır vaxtlar bu qədər urəkdən güldüyü
olmamışdı; Nuhbala da, qızlar da başladılar gülməyə və elə bu vaxt klarnet səsi
gəldi, zurna səsi, nağara səsi gəldi, «Gəlin» havasının adamın sümüyünü oynadan
səsi aləmə yayıldı, sonra qapı açıldı, xörəkpaylayan Cəfərqulu əlində üstü
pomidorla, göy-göyərti ilə bəzədilmiş içi kabab dolu böyük bir bulud oynayaoynaya
içəri girdi və xörəkpaylayan Cəfərqulunun ardınca da klarnetçalan Muxtar,
zurnaçalan Ərəstun, nağaravuran Ibrahim çala-çala, klarneti, zurnanı, nağaranı
oynada-oynada içəri girdilər, xörəkpaylayan Cəfərqulu buludu mizin ortasına qoydu.
Muxtar, Ərəstun və Ibrahim də keçib dayandılar Ağababanın başının üstundə və güc
verdilər «Gəlin» havasına.
Bu əhvalatın gözlənilməzliyindən əvvəlcə Ağababagilin gözü çıxdı kəllələrinə
və handan-hana özünə gələn Ağababa:
– Alə, Cəfərqulu, bu nədi belə? – soruşdu.
Xörəkpaylayan Cəfərqulu:
– Şaşlık «Sürpriz»di də, qədeş! – dedi, – sonra: – Nuş can! – dedi və otaqdan
çıxdı.
Muxtar klarnetin ağzını otağın tavanına qaldırdı, Ərəstun ovurdlarını şişirdib
var gücü ilə püflədi, Ibrahim bir əli ilə nağaranın qabağını, o biri əli ilə də nağaranın
dalını döyəclədi və çalğıçılar doğrudan aləm çaldılar, elə ürəkdən çaldılar ki,
Ağabacı özünu saxlaya bilməyib ürəyində bunlara: «– Əhsən!» – dedi.
Ağababa başa düşdü ki, kababdan yeməyincə Muxtarın dəstəsi burdan çıxıb
gedən deyil, çünki «Sürpriz» kababı belə kabab idi ki, gərək çalğıçılar müştərinin
başının üstündə «Gəlin» havası çalaydı; əl atdı buluda, kababdan Ağabacının
qabağına qoydu, qızların qabağına qoydu, Nuhbala özü götürdü, hərə özünə bir dənə
də pomidor kababı götürdü. Ağababa qalan yüz qramı da töküb başda klarnetçalan
Muxtar olmaqla çalğıçıların sağlığına qaldırdı və burası da aydın oldu ki, Gümüş
Malik Ağababagil üçün, həqiqətən əla kabab təşkil eləyib.
Necə oldusa, birdən-birə Ağabacı fikirləşdi ki, görəsən, kirayənişinlərinin oğlu
Adil instituta girdi, yoxsa yox? Ağabacı istədi ki, bu sualı bərkdən versin, amma bir
söz demədi, çünki belə bir qiyamət gündə Ağababanın və uşaqların kefinə soğan
doğramaq istəmədi.
Ağababa bura gələndə cibinə əlli manat pul qoymuşdu, amma Ağababagil
yeyib-içib qurtarandan sonra, Gümüş Malik içəri girib dedi ki, gərək mənim
qonağım olasınız. Ağababa təşəkkürünü bildirdi, sonra Gümüş Malik gedib
xörəkpaylayan Cəfərqulunu içəri göndərdi ki, haqq-hesabı çəksin və bu zaman
məlum oldu ki, gərək Nuhbala evə qaçıb bir xeyli əlavə pul gətirsin.
Kirayənişinlər, yəni Bəşir müəllimgil Ağabacıya yüz əlli manat pulu
əvvəlcədən vermişdilər, əlli manat da sonradan verməli idilər, amma Ağababa Bəşir
müəllimgili vaxtından beş-altı gün qabaq qovduğu üçün qalan pulu vermədilər və
Ağabacı da həmin pulu onlardan istəmədi.
Nuhbala qaçdı evə ki, o yüz əlli manatı götürüb gəlsin və Ağababa bu
kababxana ilə haqq-hesabı çürütsün, yəni «Sürpriz» kababının xərcini ödəsin.
Ağabacı təzə televizorun məhəbbətini ürəyindən sildi, amma, doğrudan, heç
«uf» da demədi. Ağababa da həmin pulun ikicə saatın içində beləcə xərclənməsinə
fikir vermədi. Elə bil ki, elə belə də olmalı imiş.
Ağababagil kababxanadan çıxanda Nuhbala ilə qızlar qabaqca çıxdı. Ağababa
ilə Ağabacı sonra çıxdı və onlar kababxananın dal tərəfindən keçib dəniz kənarına
düşmək istəyəndə ki, evlərinə getsinlər, birdən Ağabacı Ağababanın qolundan
yapışdı:
– Ağababa!
Ağababa əvvəlcə Ağabacıya baxdı, sonra Ağabacının baxdığı səmtə tərəf
baxdı.
Üç dənə it Gümüş Malikin kababxanasının dalında sür-sümük yeyirdi və bu
itlərdən biri Dolça idi.
Dolça ağzında yekə bir sümük başını qaldırıb Ağababagili gördü.
Dolça bir müddət Ağababagilə baxdı. Dolçanın qara gözləri günün altında
parıldayırdı və Ağababa bu gözlərdə açıq-aşkar bir kədər oxudu.
Sonra Dolça başını aşağı salıb yavaş-yavaş zingildəyə-zingildəyə
kababxananın həyətinə girdi.
Ağabacı bir də onu gördü ki, bətnindəki körpə qarnını təpikləyir; birinci dəfə
idi ki, qarnındakı bu uşaq təpik atırdı, tərpənirdi və həmin avqust günü Ağababa ilə
birlikdə evlərinə gedə-gedə Ağabacı Baladadaşın, Ağagülün, Nuhbalanın, Nailənin,
Firuzənin, Kəmalənin, Amalənin, Dilşadın, Böyükxanımın çağalığını yadına saldı,
bu çağaları bir-bir gözünün qabağına gətirdi və fikirləşdi ki, adamın nə qədər çox
uşağı olsa, bir o qədər yaxşıdı.
Iyul, 1978.
Zuğulba.
|