DOLÇA (Bir itin aqibəti haqqında povest)
I
– Məsləhət eləyirəm də səniynən, məsləhətdi də, başuva dönüm sənin, elə bu
saat gedib evi vermədim ki, yoldan ötənin birinə, məsləhətdi də, məsləhətdi don gen
olar də deyiblər. Mən bir pis söz demirəm ki, sənin balalaruvun dərdini çəkirəm də,
özgənin dərdini çəkmirəm ki, öz dərdimi çəkmirəm ki, mənə nə var, hay-hayım
gedib, vay-vayım qalıb, istəyirəm uşaqlarçun bir gün ağlayım də... Bir gün ağlayaq
bunlara biz gərək, ya yox? – Ağabacı ömründə birinci dəfə idi ki, özü haqqında ərinə
belə sözlər deyirdi, qocalmağından dəm vururdu və elə bil ki, Ağabacı həmin
Ağabacı deyildi ki, səhər sübhdən yerindən duran kimi, kəllə otağa keçib, uşaqlar
içəri girməsin deyə, qapını da açarlayıb on-on beş dəqiqə sir-sifətinə sığal verirdi,
xınasının vaxtını bir gün də keçməyə qoymurdu və kəndin ən birinci sözgəzdirəni
Zübeydə hər dəfə xeyirdə, şərdə, hamamda Ağabacını görəndə yanıb-yaxılırdı: « –
Ağəz, bir buna baxın e, nənəm yaşındadı (amma bunu Zübeydə lap ağ eləyirdi,
çünki özü əskiyi səkkiz-on yaş Ağabacıdan böyük idi; hər halda, Ağabacı özü belə
deyirdi və kəndin əksər arvadının da Zübeydədən zəhləsi getdiyi üçün Ağabacının
yaş barədəki fikrini təsdiq edirdi), amma sürmələnməsinə-zadına bir bax e!..
Əriyçün bəzənib-düzənir də, Ağababayçun (Zübeydəni yandırıb-yaxan da elə
burasıydı, çünki, özünün nə əri varıydı, nə də uşağı, tək canı idi və bütün təqsirlər də
özündə idi, çünki atalar yaxşı deyib ki, niyyətin hara, qismətin də ora)». Burası da
tamam birinci dəfə idi ki, ailə məsələlərində, ev-eşik işlərində Ağabacı ilə
Ağababanın sözü bir gəlmirdi. – Böyüyüb də uşaqlar, ay Ağababa, böyük uşaqlar
olublar də, maşallah, bunların axı, Allah qoysa, niyyət olmasın, qismət olsun,
qayıtmağı var, evlənməyi var, ay başuva dönüm sənin, bir tədbir görmək gərəkməz
bəyəm?! Heç olmasa, hərəsinə bir üzük alaq da, gərək də, qapısına getdiyimiz
adamların yanında başımız aşağı olmasın da, gərək də, ay Ağababa!.. Hə, yaxşı,
bunlar heç, oğlandılar, maşallah, özləri bilərlər neyniyərlər, bəs qızdar? Qızdar nə
olsun bəs? Böyükdürlər e, day, lap böyüyüblər, maşallah! O gün mürdəşir üzünu
yumuş o abırsız Zübeydə hamamda söz yayıb ki, guya ki, Ağagüllə bir qızı, adını
deməyib hələ, vağzal bağında, ayıb olmasın səndən, öpüşən görüb! Yayır bu sözü,
elə bilir mənə təsir eləyəcək, külbaş day demir ki, nöşün təsir eləyir mənə, day də
yaxşı mənimçün, kişidi də oğlum, kişidi! Hələ Ağagülü deyir e! Ağababa, Ağagül
hələ iki ildən sonra gələcək Amurski oblastdan, inşallah, Allah qoysa, bəs
Baladadaşın gəlməyinə nə qalıb? Bir-iki aya gəlir uşaq də! Nə bilirsən sən, bəlkə elə
bir istəylisi var burda, heç xəbərimiz yox? Gərək bir çarə qılaq başımıza, yoxsa yox?
Qızdar, bəs, Ağababa, bu qızdarı biz köçürəcəyik inşallah də... – Ağabacı nəlbəki,
bıçaq götürüb indicə yaydığı xəmiri yuxayayanın üstündə nəlbəki-nəlbəki kəsməyə
başladı; kəsilən xəmirlər hamısı bir boyda idi, nəlbəki girdəliyində və bir azdan bu
nəlbəki girdəsi xəmirlər ortadan bükülüb hamısı bir boyda da qarın qutabı olacaqdı.
– Nolar, ay Ağababa, sənsən, mənəm, Nuhbaladı, bir də qızlardı də (guya ki, bunlar
çox az adam idi), düşərik aşağı, qırx gündü qalıb sentyabra də, nə var ki, qalarıq
aşağıda, xəncərimizin qaşı düşməyəcək ki, nolar, verərik evləri bir mərifətli ailəyə,
vəssalam də, nə var axı burda ki, pis gəlir sənə e, başuva dönüm sənin?
Bu söhbət iki gün idi başlamışdı və bu həmin iki gün idi ki, Ağababanın iş
növbəsi deyildi, evdə oturub istirahət edirdi və bütün ömürlərində birinci dəfə idi
ortaya elə söhbət düşmüşdü ki, bu söhbətin ucbatından Ağababa sidq-ürəkdən
istirahət edə bilmirdi.
Ağababa «Bakı – Buzovna» marşrut avtobusunu sürürdü. Üç gün işləyirdi, iki
gün evdə olurdu və evdə olanda da həyət-bacayla məşğul olurdu, qışda meynələri
kəsirdi, yayda tağları sulayırdı və sairə və ilaxır belə işlərlə məşğul olurdu. Son on
iki ildə belə idi, yəni marşrut avtobusunda işləyəndən belə idi, amma, ümumiyyətlə,
Ağababa düz, qızıl kimi, otuz iki il idi sürücü işləyirdi, on səkkiz yaşından, yəni min
doqquz yüz qırx altıncı ildən bu tərəfə, indi də ki, Allaha şükür, yetmiş səkkizinci il
idi; «polutorka»lardan başlamışdı, indi «Ikarus» sürürdü və burasını daha dəqiq
bilirdi ki, «Ikarus» axırıncı maşınıdı, pensiyasını alıb gəlib oturacaqdı evdə.
Yorulmuşdu Ağababa.
– Əgər biz də camaat kimi kirayə versəydik evi yaylarda, gör indi nə qədər
qabağa düşərdik! Eyib şey döyül ki, ay Ağababa, öz evimizdi, özümüz tikmişik,
halal pulumuza tikmişik, verərik bir ay, iki ay yayda kirayəyə mərifətli bir ailəyə,
abırlı adamlara, onlara da yaxşı olar ki, gəlib hava udarlar burda, çimərlər dənizdə,
bizə də yaxşı olar ki, əlimizə artıq pul gələr bir az, xərcimizə kömək eləyər, nöş sən
axı, buna razı olmursan e, ay başuva dönüm, ay Ağababa? Vallah savab işdi!..
Ağababa bağban Əsədullanın bağışladığı kəhrəbaya oxşayan sarı təsbehi
şaqqıldada-şaqqıldada şüşəbəndin açıq pəncərəsi qabağında oturub dənizə baxırdı.
Buradan, Ağababagilin şüşəbəndindən baxanda dəniz elə bil əlinin içində idi:
Buzovnadan Zuğulbayacan uzanan qayalıq görünürdü, qayalıqdan aşağıda bütün
dəniz görünürdü, üfüq xəttinə kimi bir gömgöylük görünürdü, sahil boyu sapsarı
qumluq görünürdü; dənizin göylüyü hardasa bir az açıq idi, hardasa bir az tutqun idi
və bu göylükdə bu saat bir ucsuz-bucaqsızlar var idi, dibi görünməyən bir dərinlik
var idi, bir dünya su var idi və bir də ki, bu göylükdə bir mehribanlıq, ilıqlıq,
mülayimlik var idi; dənizdən səs gəlmirdi, dəniz uğuldamırdı və bu səssizliklə lap
xırdaca ləpələrin sahilə doğru sakitcə də ləpələnməsi arasında qəribə bir uyğunluq
var idi, bu sükut ilə bu ləpələnmə bir-birini tamamlayırdı və bu dəm adama elə
gəlirdi ki, dəniz elə həmişə bu cür olur, elə bil heç vaxt heç bir uğultu bu səssizliyi
parçalamır, heç bir bozluq heç bir vaxt bu göylüyü boğub, tamam soldurub yox
eləmir, bu sakit ləpələr heç bir vaxt dalğaya dönüb köpüklənə-köpüklənə qayalara
çırpılmır, elə bil xəzri həmişə beləcə meh olub əsir.
Səhərdən bəri bir nəfər bu dəniz göylüyündə, bu dəniz səssizliyində çimirdi və
həmin bir nəfər çimib qurtarıb, dənizdən doyub sahilə çıxanda məlum oldu ki, bu,
bir nəfər yox, iki nəfərdi, bir oğlan, bir qız...
Ağababa ayağa qalxıb enli kürəkləriylə şüşəbəndin açıq pəncərəsinin qabağını
kəsdi, elə bil ki, Ağabacının da səhərdən bəri dənizdə bir adam olub, indi ikiləşən bu
oğlanla bu qızı görməyinin qabağını aldı (bu tərəflərin adamları belə iş tutmazdı,
həmin oğlanla həmin qız şübhəsiz idi, şəhərdən, Bakıdan gəlmişdi və bazar ertəsinin
adamsız dənizində özlərini suya vermişdi), bir müddət Ağabacının təzə kündə
açmağına baxdı, sonra birdən-birə hirsli-hirsli:
– Qurtar! – dedi. – Ölməmişəm hələ mən! Nə qədər ki, sağam mən, bu evdə
bir yad adamın bir qara qəpiyi də xərclənməyəcək! Sırğa elə bunu, as qulağundan.
Bildün?
Ağababa bu sözləri dedi və baş barmağı ilə hələ cavan vaxtlarından ağarmış
qalın bığını hirslə qaşıdı, sonra otağa keçdi və mizin arxasında oturub divardakı
şəklə baxdı.
Ağababa ona görə belə hirsli danışdı ki, qanı qaraydı, özü də bu qanıqaralıq
təkcə ona görə deyildi ki, Ağabacının başına girmişdi ki, gərək bu yay evi kirayə
versinlər; bu səssiz-küysüz yay günündə, işləmədiyi bir gündə, heç kimin sataşıbdolaşmadığı
bir gündə nəyə görə belə hirsli idi, heç özü də bilmirdi; amma birdənbirə
dərd-dur eləməyə ürəyi bir adam istədi. Baladadaş üçün darıxdı, Ağagül üçün
darıxdı, sonra qızlar bir-bir gəlib gözünün qabağından keçdi və belə məlum oldu ki,
Ağababanın ürəyində nə isə bir nigarançılıq var, özü də bu nigarançılıq lap
dərinlərdən baş qaldırır, bir qaranlıqdan, bir dumandan baş qaldırır. Sonra Ağababa
şirə baxdı, əlində xəncər tutmuş qəhrəmana baxdı və necə oldusa, kişinin birdən-birə
bu şirə yazığı gəldi; bu şir şir olmağına şir idi, amma qəhrəmanın əlindəki xəncərə
elə baxırdı, elə bil şir yox, dovşan baxır...
...Bu şəkli böyük otağın divarına üç il bundan qabaq Bakıdan gəlmiş bir
rassam çəkmişdi. Rəssamı Bakıdan kəndin klubuna çağırmışdılar ki, qırmızı
parçaların üstünə şüarlar yazsın və bir də sülhün rəmzi kimi bir göyərçin şəkli
çəksin, bu göyərçin şəklini assınlar klubun girəcəyinə, çünki Bakıdan hörmətli bir
adam gələcəkdi, klubda iclas eləyəcəkdilər. Həmin rəssam klubda işini qurtarandan
sonra, bir xeyli müddət qaldı kənddə, başladı kəndin evlərində otaqların divarlarına
pulla şəkil çəkməyə. Kəndə bir dəb düşdü ki, gəl görəsən, kimi göyərçin şəklini
çəkdirdi divarına, kimi meşə, gül-çiçək; bağban Əsədulla otağında divar boyu gəmi
şəkli çəkdirdi, üstündə də yazdırdı ki, «ADMIRAL NAXIMOV», çünki müharibə
vaxtı bu gəmidə vuruşmuşdu; dülgər Müzəffər otağında bütün divar boyu çiyninə şal
salmış yarısı balıq, yarısı da sarı saçları suda dalğalanan gözəl bir qız şəkli çəkdirdi
və bunun üstündə dülgər Müzəffərin arvadı Zəhra düz qırx gün əri ilə danışmadı,
küsü saxladı; quşvuran Fazil bir ovçu şəkli çəkdirmişdi divarına ki, pələngi alnından
vurub yerə sərmişdi və quşvuran Fazil belə deyirdi ki, guya, bu ovçunun sifəti öz
sifətidi, guya, rəssam ona baxıb, cuşa gəlib, bu şəkli belə çəkib, hamı da
Əmirquludan sonra başlamışdı: Əmirqulu həmin rəssamla dostlaşmışdı, tez-tez şirin
çaxır içirdilər və içə-içə də Əmirqulu rəhmətlik anasını yadına sala-sala o qədər
ağlamışdı ki, axırda həmin rəssam Xeyransa evdə olmayanda gəlib Əmirqulugilin
böyük otağının divarında üzünü görmədiyi, heç bir şəkli qalmamış arvadın –
Əmirqulunun anasının bütün divar boyu şəklini çəkmişdi və bundan sonra bütün
kəndə dəb düşmüşdü. Həmin rəssam gəlib Ağababagilin də böyük otaqlarının
divarında bütün divar boyu bir şir, bu şiri öldürən bir igid adam şəkli çəkdi və
Ağabacı bir xeyli əli qoynunda bu şəklə baxandan sonra, soruşanda ki, bu nədi belə,
dedi ki, gürcülərin çox böyük bir şairi var, Şotadı adı, onun yazdıqlarıdı çəkmişəm
sizinçün. Axşam həmin rəssam Əmirqulu ilə şirin çaxır içib yenə gəlib çəkdiyi bu
şəklə baxdı, özünü saxlaya bilməyib hönkür-hönkür ağladı, Əmirqulunun da gözləri
doldu və hönkür-hönkür ağlayan rəssama baxıb Ağababaya dedi ki, bunun kimi
böyük rəssam yoxdu dünyada, amma Bakıda qoymurlar onu qabağa getsin, basırlar
başından, çünki adamı yoxdur və arvadı da bu rəssamı atıb gedib başqasına. Bu şəkil
kənddə hamının cani-dildən xoşuna gəldi və hamı da bu fikrə gəldi ki, bu şəkil
həmin rəssamın şah əsəridi, hətta Zübeydə də bunu danmadı və Ağabacı hamamda
bu şəkli tərifləyəndə səsini çıxarmadı; düzdü, qəhrəmanın əlləri birtəhər çıxmışdı və
kitabxanaçı Nəcəf deyirdi ki, guya, rəssamlıqda ən çətin iş adam əli çəkməkdi,
qəhrəmanın ayaqlarının da biri elə bil bir az uzun idi o birindən, başındakı bilmirdin
saçıdı, yoxsa tük papaqdı, amma, hər halda, əvvəllər Ağababanın da çox xoşuna
gəlmişdi bu şəkil, amma indi necə oldusa, birdən-birə bu şirə yazığı gəldi, fikrindən
keçdi ki, deyəsən, elə bu şir də Əmirqulu kimi bir şeydi...
...Ağababanın şirə yazığı gəldi və bu şiri çəkən rəssam da gəldi durdu gözünün
qabağında və Ağababanın o rəssama da yazığı gəldi, amma burası lap ağ oldu ki,
birdən-birə Əmirquluya da yazığı gəldi, elə bil həmin Ağababa deyildi ki,
pəncərədən küçəyə baxıb görürdü ki, Əmirqulu yenə keflənib tut ağacının dibinə
yıxılıb, gah insan səsinə oxşayan, gah da insan səsinə oxşamayan səslər çıxarır və
ürəyində Əmirqulunu söyürdü: «Köpəkoğlu, xalis əsfələssafilindir!»
Nədən idi ki, bu Ağababanın başına belə fikirlər gəlirdi, dünyaya yazığı
gəlirdi, ürəyi sıxılırdı və bilmirdi ki, nə eləsin? Bu isti yay günündə otağın
bürküsündən idi, ya nədən idi?
Elə bil ki, Əmirqulu Ağababanın beləcə yumşalmasını gözləyirmiş, küçədən
yenə onun səsi gəldi və Ağababa gözlərini şirdən çəkib ayağa qalxdı, küçə
pəncərəsinə yaxınlaşıb pərdəni qaldırdı.
Əmirqulu, adətən, gündə dörd stəkan şirin çaxır içirdi. Əmirqulunun arvadı
bədbəxt qızı bədbəxt Xeyransa kənddəki çaxır dükanında, sonra Vartan
Nersesoviçin müdir olduğu böyük mağazada dava salıb, qırğın-qiyamət eləmişdi və
indi kənddə heç kim Əmirquluya çaxır vermirdi, odur ki, Əmirqulu gözünə
döndüyüm də hər gün xoruz banıyla yuxudan durub birinci marşrut avtobusuna
minirdi, gah Maştağada, gah Buzovnada, gah Mərdəkanda, Şüvəlanda iki dolu
stəkan (hərəsi 250 q.) şirin çaxırını içirdi, bir də axşam eyni minval ilə iki stəkan
şirin çaxırını içirdi və bu dörd stəkan şirin çaxır bütün günü bəs eləyirdi
Əmirquluya, samovar üstündəki çaynik kimi həmişə dəmdə olurdu, amma elə ki,
artıq içdi, elə ki, öz cədvəlini pozdu, ortada hardansa bir imkan tapıb araq içdi, onda
zalım oğlu gəlib yıxılırdı küçədəki bu tut ağacının dibinə. Hərdən Xeyransa abırhəyadan
az qala yerə girə-girə Ağababaya deyirdi:
– Ağababa qədeş, mindirmə bunu maşunuva.
Amma nə çox bu Abşeron yollarında marşrut avtobuslar, nə çox yüz cürə
maşın və Əmirquluyla bu cür mübarizələr bir nəticə vermirdi, bununku o idi ki,
kitabxanaçı Nəcəf demişkən, zəng eləyəsən şəhərə, maşınla gəlib götürüb aparsınlar
və xəstəliyinə bir çarə qılsınlar, amma Xeyransa, aydın məsələ idi ki, belə təkliflərə
razı olmurdu, çünki Xeyransa da bu kənddə bir kişinin qızı idi və camaatın gözü
qabağında ərini aparıb şəhərdə dəlixanaya ata bilməzdi.
Indi də Əmirqulu küçə tərəfdən evlərinin qabağındakı tut ağacının dibində
oturub kürəyini söykəmişdi ağacın gövdəsinə və oxuyurdu özü üçün:
Mən əntiqə çortdayam!
Çortdayam, frontdayam!
Atıram plamyotları,
Vururam samalyotları.
Xeyransa evlərinin küçə balkonunda küftə-bozbaş üçün ət döyə-döyə başını
ikinci mərtəbədən aşağı uzadıb:
– Ay sən öləsən! – dedi.
Əmirqulu hərəsi bir tərəfə axan gözlərini bir anlıq bir yerə cəm eləyib:
– Mənim canımçün vururam! – dedi. – Lap katyuşa da atıram, mən ölüm, hə!..
...Hərdən axşamüstülər, o vaxtlar ki, səhərki iki stəkanın təsiri keçib-gedirdi,
axşamkı iki stəkanı isə hələ içməmişdi və başqa da heç nə dilinə vurmamışdı, yəni o
vaxtlar ki, Əmirqulu nisbətən ayıq idi, soruşanda ki, bu nə səfeh mahnıdı oxuyursan
belə, deyirdi ki, balam, səfeh niyə olur, Xeyransayla bir yerdə yaşamaq elə frontda
olmaqdı də...
...Ağababa bu dəfə ürəyində Əmirqulunu söymədi, təkcə bunu fikirləşdi ki,
Allah adama belə bir ər, belə bir oğul verincə, bir qara daş versə yaxşıdı.
Ağababa bu sarıdan narahat olmaya bilərdi, çünki özü toyda-məclisdə, ildə -
əyyamda bir dəfə içərdi və oğlanları da bu cəhətdən özünə oxşamışdı, Baladadaşın
da, Ağagülün də, Nuhbalanın da yığışıb gedib araq alıb qayalıqlarda içməyi,
şəhərdən yeşik-yeşik pivə alıb gətirib küçədə nərd oynaya-oynaya noxudla içməyi,
əllərinə keçən pulu aparıb Gümüş Malikin kababxanasında qoymağı yox idi.
Ağababa ilə Ağabacının üç oğlu var idi, altı da qızı var idi, üç oğul dalbadal
olmuşdu, sonra da altı qız olmuşdu. Böyük oğlanları Baladadaş əsgərlikdə idi,
əslində əsgərlik vaxtı qurtarmışdı, hansı kursdasa oxuyurdu, bir azdan sonra qayıdıb
gələcəkdi, sonra da yazırdı ki, bir müddət evdə qalıb gedəcəkdi hərbçilərin ali
məktəbinə imtahan verməyə. Ikinci oğlan Ağagül də, həmin Ağagül ki, dəllal
Zübeydə hamamda söz yayıb ki, guya, onu vağzal bağında bir qızla öpüşən görüb,
iki ay idi ki, əsgər getmişdi və Baladadaş kimi o da Amur vilayətində idi. Üçüncü
oğul Nuhbala onuncu sinfə keçmişdi, gələn yay məktəbi qurtarıb o da əsgərliyə
gedəcəkdi. Nailə doqquzuncu sinfə keçmişdi. Firuzə yeddinci sinfə keçmişdi.
Kəmalə altıncı sinfə keçmişdi. Amalə dördüncü sinfə keçmişdi. Dilşad üçüncü sinfə
keçmişdi. Sonbeşik Böyükxanım idi və Böyükxanım da ikinci sinfə keçmişdi.
Doqquz uşaq idi və Böyükxanım anadan olanda Ağababa bu axırıncı uşağa
anasının adını qoymuşdu, yəni ki, ən əziz ad axırıncınındı, amma indi məlum
olmuşdu ki, Böyükxanım axırıncı deyil.
Hələlik doqquz uşaqdı.
Məsələ burasında idi ki, bir həftə bundan qabaq gecə yerlərinə girəndə
Ağabacı utana-utana, qızara-qızara demişdi:
– Ağababa, başuva dönüm, deyəsən, uşaq gözləyirəm...
II
Abşeron Abşeron deyildi bu dəm, Abşeron bir cənnətməkan idi, elə bir
cənnətməkan ki, bu dəm bu qayalıqdan, bu qumluqdan o aydın, o açıq üfüq xəttinə
kimi bir aynası var idi və bu ayna bu saat göz qamaşdırırdı, günün altında par-par
parıldayırdı, gömgöy idi, sakit idi.
Dolça dənizə baxa-baxa sahil boyu qayalıqlara tərəf qaçırdı və bu it elə bil ki,
dənizin bu cür sakitliyindən, bu cür göylüyündən həzz alırdı, elə bil ki, günün
istisindən, xəzrinin lap yüngülcə meh olub əsməsindən həzz alırdı. Bu qumun
sarısında, bu dənizin göylüyündə, bu səmanın maviliyində ağappaq Dolça qabaqda
qaçırdı, Tavarla Sarıbaş da onun dalınca qaçırdı. Dolça hərdən dayanırdı, yerində
fırlanıb geri çönürdü, dal ayaqları üstə qalxıb Tavarla Sarıbaşı qarşılayırdı, onları
qabağa buraxırdı, sonra yenə qaça-qaça onları ötüb keçirdi.
Dolçanın qapqara gözləri bu dəm günün işığında par-par parıldayırdı və bu
gözlərdə bir sevinc var idi, bir şadlıq var idi, elə bil ki, Dolça dünyanın belə bir
sakitliyinə, belə bir göylüyünə, belə bir maviliyinə sevinirdi.
Dolçanın dörd yaşı var idi və kənddə heç kim baş açmırdı ki, bu itin cinsi
nədi...
...Ağababa Dolçanı tapan gecə (dörd il bundan qabaq küçüyün Ağababanın
dalına düşüb gəldiyi o yağışlı-yağmurlu gecə) qonşuları qaravulçu Həsənulla gəlib
itə baxdı və əvvəlcə dedi:
– Bu mansi-xantı itidi.
Sonra dedi:
– Yox, bu komi-mansi itidi.
Sonra da dedi:
– Net, net, bu komi-xantı itidi...
Həsənulla hələ müharibədən əvvəl necə olmuşdusa Xantı-Mansiyə gedib
düşmüşdü və Irtışın, Obun sahillərini kənd-kənd gəzib oralarda yaşamışdı. Kənddə
danışırdılar ki, o uzaq kəndlərin hər birində Həsənullanın bir arvadı var; Baladadaş
məktubla belə bir xəbər göndərmişdi ki, Xantı-Mansidən Amur vilayətinə əsgərliyə
gəlmiş bir oğlanla tanış olub və həmin oğlan guya ki, qarovulçu Həsənullanın elə bil
ki, burnundan düşüb və ümumiyyətlə, kənddə deyirdilər ki, o tərəflərdə qarovulçu
Həsənullaya oxşayan oğlan, qız çoxdu. Müharibədən sonra kəndə müharibədən
salamat qalanlar qayıtdı, bir də ki, əllinci illərin əvvəllərində Həsənulla qayıtdı,
başında silindr, boğazında qalstuk, əynində şalvarının balağı dar, miləmil kostyum
qayıtdı, qarovulçu işləməyə başladı, Bakıdan dul bir arvad alıb gətirdi və bu günə
qədər də elə həmin silindr başında, şalvarı yırtılmış həmin kostyumun pencəyi
əynində idi.
Qarovulçu Həsənulla bu kənddə ən birinci it bilicisi hesab olunurdu və həmin
yağışlı gecə Ağagül qaçıb qarovulçu Həsənullanı çağırdı. Qarovulçu Həsənulla
Azərbaycan dilini yadından çıxarmışdı, rus dilini də əməlli-başlı öyrənməmişdi və
danışanda hər iki dili bir-birinə qatırdı (Poçtalyon Fətoş deyirdi ki, o uzaq yerlərdən
indi qarovulçu Həsənullaya daha məktub gəlmirdi, əllinci illərdə gələn məktublarda
Həsənullanı «Qriqori Mixayloviç» çağırırmışlar: qarovulçu Həsənullanın atasının
adı Mehdi idi; amma heç kimin ağlına gəlmirdi ki, poçtalyon Fətoşdan soruşsun ki,
balam, sən niyə o məktubları açmısan və o məktublarda yazılanları oxumusan?).
Qarovulçu Həsənulla küçüyü görən kimi:
– Moloko! – dedi. – Moloko lazımdı!
Uşaqlar yastı, mis dolçadakı südü elə dolçadaca gətirib qoydular küçüyün
qabağına və qarovulçu Həsənullanın bu dolçadan çox xoşu gəldi:
– Xoroşi dolça! – dedi.
Ağababa:
– Bəs bu küçük necədi? – soruşdu. – Xoroşi küçük?
Qarovulçu Həsənulla:
– Da, da, xoroşi dolça! – dedi və elə o gecədən də uşaqlar küçüyün adını Dolça
qoydular...
...Dolça qaça-qaça qayalığın yanına gəldi və dayanıb bu sal qayalara, yekə
qaya parçalarına baxdı və Dolçanın gözlərində bu dəm elə bir şövq vardı ki, gözləri
elə parıldayırdı ki, elə bil bu sal daşlarla zarafat eləyirdi, elə bil bu sal daşlara kələk
gəlmək istəyirdi ki, siz hara, buralar hara.
Bütün bu tərəflərin yiyəsiz qancıq itləri həmişə bu qayalıqda olurdu, yiyəsiz
qancıqlar bu qayalıqlarda küçükləyirdi, küçüklərini burada əmizdirirdi və o küçüklər
də buralarda böyüyürdü, bəzisi özünə yiyə tapırdı, bəzisi səfil-didərgin olurdu,
amma daha bu qayalıqlardan gedirdi, çünki kəndin itləri bir-birini yaxşı tanıyırdı,
hərdən bir-biriləri ilə boğuşsalar da, yanlarına başqa it qoymurdu, başqa itlərin
hamısını öz ərazilərindən qovurdu.
Kənd camaatı ancaq erkək it saxlayırdı, kimisinin həyət iti var idi, kimisinin
qoyun iti var idi, kimisinin də tulası vardı (Zübeydənin itdən zəhləsi gedirdi və it
saxlanan həyətlərin arvadlarına deyirdi ki, ağəz, heyvan saxlamaq istəyirsiniz, gedin
qoyun saxlayın, inək saxlayın də, it nədi?). Lazım olanda, qancıq tapılırdı: ya özözünə
gecələr bu qayalıqlarda tapılırdı, ya da hərdən kəndin bəzi it yiyələri,
quşvuran Fazil kimiləri Bakıda cins qancıq saxlayanlarla sövdələşib sonralar
özlərinə də bir-iki küçük götürürdü. Bakıda cins qancıq saxlayanlar yaman dəllal
olurdu, özləri kənd-kənd gəzib cins köpək axtarırdı, sonra da cins küçükləri satıb pul
qazanırdı. Kənddə bu cür xalis cins köpək üç dənə idi: biri bağban Əsədullanın
Alabaşı idi, qoyun iti idi və bağban Əsədulla lap körpəlikdən onun qulağını kəsmişdi
ki, yaxşı eşitsin, quyruğunu dibindən kəsmişdi ki, soyuq olanda tüklü quyruğuna
qısılıb tənbəl-tənbəl yatmasın; biri quşvuran Fazilin tulası idi – Sarıbaş, indi Dolça
ilə qaçıb qayalığa gələn həmin bu Sarıbaş, Fazil onu özüylə ova aparırdı və ömründə
bir adam haqqında bir kəlmə yaxşı söz deməyən Fazil sidq-ürəkdən etiraf edirdi ki,
Sarıbaş olmasa, onun kimi bir ovçunun da ovçuluğu yarıbayarıdı; biri də ki, Vartan
Nersesoviçin ovçarkası Reks idi; qalan itlərin cinsi əməlli-başlı məlum deyildi.
Üç gün idi bağban Əsədullanın Alabaşı itmişdi. Kənddə əksərən hamı gecələr
itləri zəncirdən açıb buraxırdı və itlər də yay ayları bütün gecəni həyət-bacanı,
kəndin küçələrini gəzib-dolaşırdı, dəniz qırağına gəlirdi, bu qayalıqları ələk-vələk
eləyirdi, səhər də hansının yiyəsi vardısa, həyətdə damı vardısa, qayıdırdı öz
həyətinə, öz damına. Üç gün idi bağban Əsədullanın iti, həmin qulaqsız, quyruqsuz,
yekə və yaraşıqlı Alabaşı həyətlərinə qayıtmamışdı və dünən günorta bütün kəndə
belə bir xəbər yayıldı ki, bağban Əsədullanın iti qudurub.
Əlbəttə, nə Tavarın, nə Sarıbaşın, nə də Dolçanın bu xəbərdən xəbəri yox idi
və həmin təmiz, sakit yay günü Tavarla Sarıbaş sal daşların dibini, qayaların arasını
iyləyə-iyləyə özlərini verdilər qayalığa, Dolça bir az qayalığın aşağısında dayandı,
dənizə baxdı, göyə baxdı, göz işlədikcə uzanan bu sarı, narın qumlu sahilə baxdı və
elə bil ki, sahilin bu təmiz qumundan, bu bolluca günəşindən, dənizin bu
sakitliyindən və bu cür gömgöylüyündən ayrılmaq istəmədi, yenə geri çönüb sahil
boyu qaçmağa başladı.
O sakit yay günü dənizin lap sahilinə bir cüllüt uçub gəlmişdi. Cüllüt
Abşeronun bu tərəfində tək-tük görünərdi, həftədə, ayda bir dəfə və bu tərəflərdə
ona şorcüllütü deyirdilər, çünki cüllüt, adətən, aşağıda, Məhəmmədli kəndinin
yanındakı Duzlu gölün sahilində olurdu.
Və elə bil ki, uçub bu tərəflərə gəlmiş bu cüllüt də bu boş sahildə tək-tənha
qalıb bir ins-cins üçün darıxmışdı və sahil boyu qaçan Dolça gəlib ona çataçatda
cüllüt qanad açıb dənizə tərəf uçurdu, bu göylükdə, bu mavilikdə yarımdairə vurub
yenə sahilə qonurdu, nəm qumun üstündə hərəkətsiz dayanıb, elə bil ki, Dolçanın
qaça-qaça gəlib çatmasını gözləyirdi və elə ki, Dolça yaxınlaşırdı, təzədən havaya
qalxıb yarımdairə vurub iyirmi-otuz addım qabaqda sahilə qonurdu və bu minval ilə
Dolça çimərliyin boş çətirlərini, bütün görkəmləri ilə adam, uşaq həsrətində olan
alıcısız-satıcısız, səssiz-küysüz, iysiz-ətirsiz qutab köşklərini ötüb-keçdi,
yelləncəklər tərəfdə cüllütlə siçan-pişik oyununu qurtarıb dövrə vurdu, bu dəfə də
yuxarı tərəflə qaça-qaça qayalığa tərəf gəldi.
Düzdü, bura Bakıdan uzaq idi və Bakının əksər camaatı Şıx çimərliyinə
gedirdi, amma şənbə və bazar günləri hava yaxşı olanda, yəni ki, bu cür günlügünəşli
olanda bu yerlərdə adam əlindən tərpənmək olmurdu; gələnlərin çoxu xüsusi
maşınlarda gəlirdi, xüsusi maşını olmayanlar avtobuslara doluşub gəlirdi və həmin
vaxtlar kəndin camaatı da iti açıb buraxırdı, itlər də öz işini yaxşı bilirmiş kimi,
birbaşa çimərliyə qaçıb gəlirdi, kolbasa falı, qutab qırığı, toyuq sümüyü, dondurma
artığı yeyirdi, ağızları dada gəlirdi, axşamacan çimərlikdə sülənirdi, axşam da
çimənlər günün altında xoruz pipiyi kimi qıpqırmızı yanıb, maşına minib çıxıb
gedəndən sonra, itlər xeyli müddət sahili gəzib-dolaşırdı, qumun üstünə atılıb qalmış
qəzet bağlamalarını, boş şüşələrin, konserv qablarının arasını eşələyirdi. Sonra da
kəndin uşaqları sahili daramağa başlayırdı, boş şüşələri yığıb, aparıb Vartan
Nersesoviçin dükanına təhvil verirdilər, kağız-kuğuzu yığıb, aparıb təhvil verib,
talon alırdılar və bu talonlara gedib Bakıdan kitab alırdılar, sonra da həmin kitabları
satıb göyərçinsaxlayan özü üçün göyərçin alırdı, balıqsaxlayan özü üçün balıq alırdı,
hind, ərəb kinosu olanda kinoya getmək istəyən gedib kinoya baxırdı.
Şənbə və bazar günləri kəndin itləri səhər tezdən bütün günü çimərlikdə
olurdu. Bütün itlər, təkcə Dolçadan başqa. Dolçanın şənbə və bazar günləri bu
çimərlikdəki kolbasa falından, qutab qırığından, toyuq sümuyündən, dondurma
artığından xəbəri olmurdu, çünki Dolçanın yiyəsi Ağababa belə şeylərə çox pis
baxırdı. Ağababanın əqidəsinə görə kişi gərək kişi kimi yaşayaydı və kişinin
evindəkilər də gərək bu kişiyə layiq olaydı və Ağababanın bu əqidəsi elə möhkəm
əqidə idi ki, Dolçanın da taleyinə təsir eləmişdi və ümumiyyətlə, əslində
Ağababanın evində on bir ağız yox, on iki ağız var idi – böyüklər, uşaqlar, bir də
Dolça.
Dolça kolbasanın dadını bəlkə də heç bilmirdi, bilmirdi ki, dünyada belə dadlı
bir təam var, çünki Ağababagil kolbasa yemirdi və təbii ki, heç kim gedib Dolça
üçün xüsusi kolbasa alıb gətirmirdi (Ağababa deyirdi ki, guya, loğman deyib ki, get
bazardan can al, yəni ki, ət al; can olmasa, yarımcan al, yəni ki, yumurta al; o da
olmasa, zəhrimar al, yəni qatıq al).
Adətən, Dolçaya gündə üç dəfə yemək verirdilər, səhər, günorta, axşam və
Dolçanın yeməyini Ağabacı özü düzəldirdi: arpa ununu xəmir kimi yoğurub
girdələyib küt düzəldirdi, hərdən arpa unu, su və duzdan ibarət yal çalırdı, bir də ki,
süfrədən xörək qalırdısa, xörək qalığını Dolçaya verirdilər. Ət sümüyü hərdən
olurdu. Ət bişirəndə, Ağabacı, adətən, döyməlik alırdı, çünki döyməlik ətin bərəkəti
çox olurdu, ya dolma bişirirdi, ya küftə-bozbaş bişirirdi, ya uşaqların hərəsinə bir
kotlet bişirirdi, amma əksərən xəmir xörəyi bişirirdi – düşbərə, qutab, gürzə, xəngəl.
Düzdür, xəmir xörəyinin əziyyəti çox olurdu, amma xəmir xörəyinin doydurmağı da
yaxşı olurdu və burası da təbiidir ki, döyməlik ətdən Dolçaya bir şey düşmürdü.
Bəzən Ağababa səhər durub işə getməzdən əvvəl, lap sübh tezdən, hindən iki dənə
yumurtlamayan toyuq, ya da xoruz çıxarıb kəsirdi və o gün Dolçanın kefi kök
olurdu, çünki təbii ki, bütün sümüklər Dolçaya qismət olurdu və xüsusən qış günləri
olanda, hər tərəfi qar bürüyəndə, Dolça həyətdəki damının içində bir küncə qısılıb
toyuq sümüklərini xırçıldada-xırçıldada yeyəndə itin qara gözlərində elə işıqlı, elə
ilıq bir ifadə olurdu ki, həmin ilıqlıq qışın soyuğu, çovğunu ilə heç cür uyuşmurdu.
Belə vaxtlarda hərdən Ağababa əlinə bel alıb damın həndəvərini qardan
təmizləyəndə Dolça ağzındakı toyuq sümüyünü ehmallıca yerə qoyub damdan
çıxırdı, qardan seçilməyən ağ başını Ağababanın qılçalarına, ayaqlarına elə sürtürdü
ki, heyvanın bu minnətdarlığı Ağababa kimi ömrünü Abşeronun yollarında yaşamış,
qara-borana düşmüş, bərkə-boşa düşmüş bir kişini də açıq-aşkar kövrəldirdi...
...Onda yazın axırları idi və həmin sonuncu yaz gecələrindən birində, düz dörd
il bundan əvvəl birdən-birə göy guruldadı, şimşək çaxdı, bir payız yağışı yağmağa
başladı ki, gəl görəsən, bir külək qalxdı ki, belə külək ancaq Abşeronda əsə bilərdi
və həmin sonuncu yaz gecələrindən birində Ağababa da, Ağabacı da qorxdu ki,
həyətdəki meynələr, əncir, nar, tut əldən getsin, amma yağış birdən-birə başladığı
kimi, birdən-birə də kəsdi; külək isə əsirdi.
Həmin sonuncu yaz günü Ağababa şüşəbənddə oturub çay içə-içə qaranlıq
həyətə tamaşa eləyirdi. Ağacların təzə yarpaqlamış budaqları yağışdan islanıb,
qaranlıqda işıldayırdı və yayqabağı birdən-birə aləmi bürümüş bu payız özü ilə bir
qəmginlik, bir hüzn gətirmişdi. Birdən-birə Ağababanın ürəyini bir xof bürüdü və
Ağababa başa düşdü ki, bu xof doqquz uşağın xofudu; Ağababa birdən-birə
uşaqlarını fikirləşdi, Baladadaş, Ağagül, Nuhbala, Nailə, Firuzə, Kəmalə, Amalə,
Dilşad, Böyükxanım bir-bir gəlib Ağababanın gözünün qabağından keçdi: bunlar nə
vaxt böyüyəcək, kim olacaq, qızlar kimə qismət olacaq, yaşayışları, güzəranları necə
olacaq, oğlanların axırı gedib hara çıxacaq? Birdən-birə Ağababa bunu da fikirləşdi
ki, gün keçəcək, il keçəcək, bu dünyada elə bir vaxt gəlib çatacaq ki, onda yer
üzündə nəinki Ağababa, nəinki Ağabacı, bu uşaqların da heç biri olmayacaq, bir gün
gələcək ki, indi ağzını açıb çörək istəyən, deyən-gülən, səs-küy salan bu uşaqlar qara
torpağa qismət olacaq, yəni böyüyəcəklər, qocalacaqlar və öləcəklər. Bu qəfil fikir
bircə anın içində Ağababanın bütün vücuduna soyuq tər gətirdi, kişinin gözləri
qaraldı, ürəyi uçundu və Ağababa əlindəki armudu stəkanın çayını yarımçıq qoyub
dizləri titrəyə-titrəyə eşiyə çıxdı, heç özü də bilmədi ki, həmin küləkli son yaz gecəsi
dəniz kənarına necə düşdü, qayalığın yanına necə gəlib çıxdı.
Aydın məsələdir ki, birdən-birə Ağababanın başına girən bu fikirdə elə təzə bir
şey yox idi, bir gün dünyaya gələn, bir gün dünyadan köçməlidi, burası məlum idi,
amma burası da məlum oldu ki, bunu fikirləşəndə, doqquz uşağın doqquzunu da birbir
gözünün qabağına gətirəndə və yadına salanda ki, haçansa bir-birindən aralı
doqquz da gün olacaq gələcəkdə və o doqquz gün bu doqquz uşağı bir-bir aparacaq
qara torpağa, az qalır adamın başına hava gəlsin, hər şey qiymətdən düşür, bu dəniz
də, bu qayalıq da, bu qum da, necə ki, həmin küləkli son yaz gecəsi dünya-aləm
Ağababanın gözündə bir qara qəpiyə dəyməzdi.
Sonra Ağababa dənizin kənarı ilə gəzə-gəzə insanlar barədə, dünya barədə çox
fikirləşdi, fikirləşdi ki, bu dünya ki, bu qədər fanidir, onda niyə qaraj müdiri
Kamalov o cür əclafdı, adam, ayıb olmasın, yanını qaşımaq istəyəndə də əlini
uzadır, elə bilir ki, bu saat cibindən pul çıxarıb rüşvət verəcəksən ona və
ümumiyyətlə, bu dünya ki, belə fanidir, axırı ki, qara torpaqdı, niyə adamlar birbiriylə
dalaşır, söyüşür, yola getmir, bir-birindən ərizə yazır, imzasız məktub yazır
(Qışda Rayon Icraiyyə Komitəsindən iki nəfər gəlib Ağababanın həyətini
yoxlamışdı, çünki Rayon Icraiyyə Komitəsinə imzasız məktub gedibmiş ki, guya,
Ağababa həyətində «parnik» düzəldib, qızılgül becərir və aparıb Moskvada vağzal
qabağında satır). Ağababa bütün bunları fikirləşdi, «lənət şeytana!»– dedi, sonra
kitabxanaçı Nəcəfin yasda, toyda əzbərdən dediyi şerlərdən iki misra:
Qoca cadugardı, aldadar səni,
Cavanlıq donunda qalan bu dünya
– yadına düşdü və Ağababa bir də baxıb gördü ki, yekə ayaqlarının bərabərində
yanınca ağ bir küçük gedir.
Ağababanın heç xəbəri olmamışdı ki, bu küçük yanına necə düşüb. Kişi ayaq
saxladı. Küçük də dayandı. Tükləri tamam islanmış, ayaqları qumlu, küləkdən
üşüm-üşüm üşüyən bu küçük dəniz qırağının bu çöllü-biyabanlığında, bu
kimsəsizlikdə tək-tənha idi və Ağababa da lap uşaq kimi fikirləşdi ki, ay Allahın
yazıq heyvanı, sənin nə günahın var ki, dünyaya gəlirsən və dünyaya gələn kimi də
tək-tənha qalırsan, yağışa, küləyə düşürsən və küçük də elə bil ki, bu küləkli
qaranlıq gecədə bu dəniz böyüklüyünün, bu yer-göy böyüklüyünün müqabilində
özündən başqa yeganə məxluqun ürəyindəki bu mərhəməti hiss elədi, bu dəfə
Ağababanın lap ayaqlarına dolaşmağa başladı. Bir müddət beləcə gəzişdilər, sonra
Ağababa evə qayıtmaq istədi, böyüklü-kiçikli doqquz balasının yanına qayıtmaq
istədi, amma küçük ondan ayrılmadı və əlbəttə, Ağababa o vaxt bilmirdi ki, bu
küçük daha öz ömrunü həmişəlik bağlayıb Ağababagilə, bu küçük onların həyətində
böyüyəcək, onların iti olacaq, özü də ağıllı it olacaq, adı da Dolça olacaq.
Ağababa kəndə qalxanda küçüyü azdırmaq istədi, amma mümkün olmadı,
küçük bir qarış da uzaq durmurdu, kişi hara gedirdisə, küçük də onun şalvarının
balaqlarına dolaşa-dolaşa yanınca gedirdi.
Bu küçük gülməli küçük idi və ən qəribəsi bu oldu ki, küçük, Ağababanın
başındakı bəd fikirləri tamam dağıtdı, özünün balacalığıyla, inadıyla Ağababanın
kefini açdı.
Ağababa şüşəbəndə girəndə küçük də onunla birlikdə içəri girdi, qızlar küçüyü
görüb hay-küy saldı, kimin əlinə nə keçdi gətirib qoydu küçüyün qabağına. Ağagül
qaçdı qarovulçu Həsənullanı çağırsın ki, gəlib bu küçüyə baxsın və küçük də
dünyanın bu istisindən, dünyanın bu yağışsızlığından, küləksizliyindən ləzzət aldı,
hamının xoşuna gəldi və o gündən də oldu bu evin iti...
...Qayaların arxasından əvvəlcə Əmirqulunun səsi gəldi:
– Tapacıyıq onu! Tapacıyıq onu!
Sonra Əmirqulunun özü göründü – elə bil bu sakit gündə, günün bu
cırhacırında səssiz-səmirsiz, gözəgörünməz bir külək əsirdi və bu külək ancaq
Əmirquluya təsir edirdi: Əmirqulu zivəyə sərilmiş paltar kimi yellənirdi, sonra
əlində tüfəng tutmuş quşvuran Fazil, sonra da bağban Əsədulla göründü, sonra çığırbağırla,
hay-küylə onların ardınca gələn bir dəstə uşaq göründü.
Əmirqulu əlini yuxarı qaldırıb:
– Tapacıyıq onu! Tapacıyıq onu! – deyirdi, özü də bu sözləri deyə-deyə,
yavaş-yavaş, yellənə-yellənə ayaqlarının altına baxırdı, elə bil Alabaş yox,
Xeyransanın nişan üzüyü itmişdi və Əmirqulu da bu üzüyü qumda axtarırdı
(Xeyransa hərdən Əmirquluya deyirdi: «– Sənin nişan üzüyünü barmağıma taxdığım
gün başıma bir qara daş düşəydi, necə ki, düşüb də elə»).
Quşvuran Fazil və butün bu adamların hamısı həmin sakit yay günü Alabaşı
axtarırdı.
Kəndə xəbər yayılmışdı ki, Alabaş qayalıq tərəfdədi və bu gün səhər az
qalıbmış milisioner Səfəri qapsın, milisioner Səfərin də belindəki qoburunda tapança
yox, həmişəki kimi, günorta yemək üçün yaxmac var imiş, ona görə də iti vura
bilməyib (Gizlində xırda alverçiliklə məşğul olan və kənddə milisioner Səfərdən ən
birinci zəhləsi gedən Zübeydə bu xəbəri eşidəndə: «–Ay nə olardı! – dedi. –
Əsədullanın qudurmuş iti milisioner Səfərin yumşaq yerindən, – Zübeydə həmin
yeri adıyla dedi, – bir tikə qoparaydı gərək!»).
Bağban Əsədulla öz tüfəngini götürmədi:
– Alabaşı vurmağa əlim gəlməz! – dedi və həmişə belə bir şey axtaran
quşvuran Fazilgilə getdi və indi də hamı bir yerdə qayalığa qalxıb Alabaşı
axtarmağa başlamışdı.
Dolça diqqətlə bu adamlara baxdı. Dolça bu adamların hamısını tanıyırdı və
quşvuran Fazilin əlində tutduğu bu uzun şeyin də nə olduğunu bilirdi.
Dolça bu adamlara baxdı, sonra sakit və gömgöy dənizə baxdı, tərtəmiz göyə
baxdı, sarı qumluğa baxdı, təzədən adamlara baxdı və Dolça elə bil ki, bu sakitlik
müqabilindəki bu hay-küyə təəccüb elədi, elə bil, adamları başa düşmədi, başa
düşmədi ki, niyə bu adamlar bu dənizdə çimmək əvəzinə, bu qumda uzanmaq
əvəzinə, bu gündə qızınmaq əvəzinə o uzun şeyi əllərinə alıb beləcə hay-küylə
düşüblər qayalığın canına.
Sonra Dolça nə fikirləşdisə qaça-qaça qayalığa qalxdı, bu adamların dalına
düşdü. Əmirqulu əlini yuxarı qaldırıb elə hey:
– Tapacıyıq onu! Tapacıyıq onu! – deyirdi, amma hələ ki, Alabaşdan bir əsərəlamət
yox idi.
Çılpaq qayalar günün altında elə qızmışdı ki, Dolça bir yerdə dayana bilmirdi,
tez-tez ayağının birini götürüb o birini qoyurdu. Bir neçə gün bundan qabaq eləbeləcə
istidə birdən-birə hava tutulmuşdu– havanın birdən-birə dəyişməyinə qaldı,
Abşerona qaldı! – yağış yağmışdı və qayaların çuxurlarında, ovuqlarında hələ də su
qalmışdı və Dolça da belə sucuqlar görən kimi, ora atılırdı, ayaqlarını yaş eləyirdi,
bir müddət sucuqda dayanırdı, adamlar qayaların arasını axtara-axtara hay-küylə
uzaqlaşanda təzədən onların ardınca qaçırdı.
– Tapacıyıq onu! Tapacıyıq onu!
Quşvuran Fazil tüfəngi qaldırıb göyə bir güllə buraxdı və dəniz kənarındakı
həmin isti yay gününün hər tərəfi bürümüş sakitliyi birinci dəfə belə pozuldu.
Bu qəfil güllə səsindən o tək cüllüt də səksənib havaya qalxdı.
Dolça ayağının birini götürüb o birini qoya-qoya qara gözlərini qıyıb göyə
baxdı və elə bil təəccüb elədi ki, bir halda ki, göydən heç nə düşmədi, deməli, göydə
heç nə yoxdu və hərgah göydə heç nə yoxdusa, onda bu uzun şeyi niyə bu təmiz, bu
sakit göyə tuşlayıb partlatdılar?
Quşvuran Fazil dedi:
– Bu tüfənglə ayı vurmuşam e, mən, bir it nədi ki? Bu saat sovuraciyəm
beynini göyə!
Bağban Əsədulla quşvuran Fazilin ardınca gedə-gedə və yazıq Alabaşın
aqibətini bildiyi üçün ürəyi də əsə-əsə öz-özünə dedi: «– Bay sənin atova lənət!
Atası da elə özü kimi çaqqal idi. Əclaf oğluna elə bil ki, medal verəcəklər it
vurmağına görə! Xəncərlə adam başını qoyun başı kimi kəsər, «uf» deməz!»
Əmirqulu əlini yuxarı qaldırıb:
– Tapacıyıq onu! – dedi. – Tapacıyıq onu! – Sonra yellənə-yellənə gedə-gedə
də iki əliylə şalvarının belindən tutub yuxarı çəkdi, çünki həmişəki kimi yenə də
şalvarı əynindən düşürdü.
Bu vaxt qabaqdakı sal qayanın arxasından bir it atılıb onlara tərəf qaçdı və
quşvuran Fazilin tüfəngi sinəsinə sıxması ilə bağban Əsədullanın əl atıb tüfəngin
ağzını yana eləməsi bir oldu və atılan güllə bu dəfə lap sahildə dənizi deşdi.
Bağban Əsədulla:
– Görmürsən başqa itdi?! – qışqırdı. Qaça-qaça özünü qayalığın üstündəki bu
adamlara yetirmək istəyən Tavar güllədən hürkdü və bu dəfə, elə bil ki, güllə ona
dəymişdi, zingildəyə-zingildəyə bu adamlardan kənara – yuxarı tərəfə qaçmağa
başladı; Tavar dəhşətli bir qorxu içində idi.
Dolça Tavarın qaçmağına baxdı, güllənin dənizi deşdiyi yerə baxdı, sonra teztez
ayağının birini götürüb o birini qoya-qoya yenə bu adamların dalına düşdü və elə
bu zaman bütün bu tərəfləri adamın tükünü biz-biz eləyən it boğuşmasının səsi
bürüdü. Hamı yerində donub qaldı və birdən-birə hər tərəfi bürümüş bu it
zingiltisinin, hənirtisinin təsirindən quşvuran Fazilin əlləri titrəməyə başladı və
bağban Əsədulla da quşvuran Fazilin titrəyən əllərinə baxıb: «– Ay sən öləsən! –
fikirləşdi, – Ayıvurana bax!».
Əmirqulu bir neçə addım qabağa atdı, özü də daha yellənmirdi, elə bil ki,
möcüzə baş vermişdi, bu boğuşma səsi Əmirqulunu ayıltmışdı və günün bu
vaxtında, günorta çağı Əmirqulu ayıq idi.
Quşvuran Fazillə bağban Əsədulla da bir-iki addım qabağa atdı. Uşaqlar
səslərini kəsib yerlərindən tərpənmədi. Dolça uşaqlarla böyüklərin arasında dal
ayaqları üstə oturub dilini çıxartdı və günün altında ləhləməyə başladı. Quşvuran
Fazil çönüb Dolçaya baxdı və təəccüb elədi ki, Ağababanın iti itlər boğuşan tərəfə
heç hürmür də.
Əmirqulu bir-iki addım da qabağa yeridi və bu vaxt sal bir qaya parçasının
arxasından görünən Alabaş qıcırtmış dişlərini Sarıbaşın boğazından çəkib
Əmirquluya tərəf atıldı. Əmirquludan heyvani bir çığırtı qopdu və qorxudan bircə
anın içində gözləri böyüyüb az qaldı hədəqəsindən çıxsın, saçları qabardı və yazıq
Əmirqulu həmin heyvani çığırtı ilə çığıra-çığıra da qaçmağa başladı.
Alabaşı təkcə yekəliyindən, kəsilmiş qulaqlarından, kəsilmiş quyruğundan
tanımaq olardı, yoxsa ki, Alabaş Alabaş deyildi daha, bu üç gündə keçəlləmişdi,
pıçalaqlı gözləri iriləşmiş, qıpqırmızı qızarmışdı, baxışlarından dəlilik yağırdı,
ağzından köpük axırdı.
Əmirqulu həmin heyvani səslə qışqıra-qışqıra qaçırdı (uşaqlar bir azdan kəndə
belə bir xəbər yaydılar ki, bağban Əsədullanın qudurmuş iti Əmirqulunu qovanda,
Əmirqulu qaça-qaça qorxudan Xeyransanı köməyə çağırırmış) və Alabaş az qala ona
yetəyetdə bağban Əsədulla quşvuran Fazilin lap qulağının dibində bağırdı:
– Alə, at də!
Quşvuran Fazil gözlərini, zingildəyə-zingildəyə yerində qıvrılan Sarıbaşdan
çəkib tüfəngi döşünə sıxdı və güllənin açılmağı ilə də Alabaşın göyə atılıb yerə
düşməsi bir oldu və bağban Əsədulla bu dəfə, istər-istəməz, fikrindən keçirdi ki, –
yaxşı atır köpəkoğlu.
Alabaş qabaq ayaqlarının dırnağı ilə qayanı cırmaqladı, bir-iki dəfə o tərəf-bu
tərəfə qovruldu, sonra qabaq və dal ayaqlarını gücü gəldikcə uzadıb axırıncı nəfəsini
buraxdı.
Ağzının kənarlarından, boğazından, böyründən qan axan Sarıbaş səndələyəsəndələyə
ayağa qalxdı, qayanın üstünə düşüb qalmış Alabaşa baxdı, sonra əlində
tüfəng tutmuş quşvuran Fazilə baxdı və itin dəhşət, qorxu və ağrı dolu gözlərində
birdən-birə bir sevinc qığılcımı parladı və Sarıbaş səndələyə-səndələyə, bədəninin
qanı arxasınca zolaq sala-sala yiyəsinə tərəf gəldi.
Hamı gözünü Alabaşdan çəkib Sarıbaşa baxırdı və bu dəm bu tərəflər yenə də
tamam sakitlik içində idi.
Quşvuran Fazil:
– Səndən day it olmaz! – dedi, kənd kişilərinin qaydasını pozub uşaqların
yanında çox biədəb bir söyüş söydü və tüfəngi döşünə sıxıb Sarıbaşı düz alnının
ortasından vurdu.
Həmin yay gününün sakitliyini quşvuran Fazilin dördüncü gülləsi beləcə
pozdu və səhərdən bəri dal ayaqlarının üstündə necə oturmuşdusa eləcə də oturan
Dolça bu dördüncü güllədən sonra ağzını uzadıb quşvuran Fazilə iki dəfə hürdü.
Quşvuran Fazil Dolçanın yanından keçəndə hirsindən təpiklə bu iti vurub
zingildətmək istədi, amma bu itin Ağababanın iti olduğunu yadına saldı və burasını
da fikirləşdi ki, Ağababayla belə zarafatın axırı onunçun yaxşı qurtarmaz. Dolçanı
vurmadı, təkcə tüpürdü Dolçaya sarı və bu dəfə bərkdən yox, dodaqaltı çox biədəb
bir söyüş söydü.
Quşvuran Fazil, bağban Əsədulla, uşaqlar qayalıqdan düşüb kəndə tərəf getdi:
quşvuran Fazil getdi ki, görsün hirsini kimin üstünə tökür, arvadının, ya qaynının, ya
da başqa bir adamın üstünə; bağban Əsədulla getdi ki, evdən bel götürsün, külüng
götürsün, gəlib itlərin cəsədini basdırsın ki, günün altında qayalıqda qalıb
iylənməsinlər; uşaqlar getdi ki, bütün bu əhvalatı görməyənlərə danışsınlar.
Hamı getdi. Təkcə Dolça bayaqdan bəri dayandığı yerdə də dayanmışdı.
Dəniz əvvəlki kimi gömgöy və sakit idi. Göy buludsuz, günəşli idi. Sahil yenə
bomboş idi. Dəniz günəşdən alışıb-yanırdı. Sahil boyu qumdan ilğım qalxırdı və bu
dəm bu sakitlik, rahatlıq içində bayaq açılan o dörd güllə də elə bil ki, çox-çox
uzaqlarda qalmışdı, elə bil ki, çox-çox uzaqların söhbəti idi bu, elə bil ki, bu
sakitlikdə, bu mülayimlikdə nə güllə açıla bilərdi, nə it boğuşa bilərdi.
Dolça yenə göyə, yenə dənizə baxdı, yenə sahilə baxdı və yenə həmin tək
cüllütü sahildə gördü, amma Dolça daha cüllütə tərəf qaçmadı.
O ki qaldı Əmirquluya, Əmirqulunun şalvarı bayaq yaş olmuşdu və Əmirqulu
özünü qayalığın aşağısına verdi ki, şalvarını çıxarıb qurutsun, sonra görsün gedib
harda başına nə çarə qılır.
Əmirqulu, axır vaxtlar belə ayılmamışdı, belə ayıq olmamışdı və təbii ki, belə
ayıqlığa dözmək müsibəti-kəbir idi.
Belə-belə işlər, necə deyərlər, kəpənək məni dişlər.
III
Həmin sakit, təmiz yay gününün axşamı idi və Ağababagil yığışıb oturmuşdu
şüşəbənddə. Ağababagilin hamısının şüşəbənddə yığışmağının üç səbəbi ola bilərdi:
ya Ağabacı nəsə dadlı bir şey bişirmişdi və hamı da yığışmışdı ki, bu dadlı şeyi
yesin, ya bir azdan televizorda Zeynəb Xanlarovanın konserti başlayacaqdı, ya da
Baladadaşdan, Ağagüldən məktub gəlmişdi və hamı bir yerdə bu məktubu oxuyub
qulaq asırdı.
Budəfəki səbəb məktub idi və həmin məktubu Ağagül Nuhbalaya yazmışdı və
indi Nuhbala da bu məktubu bərkdən oxuyurdu, hamı da cani-dildən həmin məktuba
qulaq asırdı.
Ağagül belə bir məktub yazmışdı:
«Qələmi çernildə bir az saxladım,
Bu qısa məktubu belə başladım.
Əziz kiçik qardaşım Nuhbala, salamdan sonra bizi xəbər alsan əgər, mən sağ
və salamatam və sənin də sağ-salamat olmanı arzu edirəm.
Nuhbala, sən indi evimizdə bir qardaşsan və sən gərək elə eləyəsən ki, mənim
də, böyük qardaşımız Baladadaşın da papağını yerə soxan olmasın, qızların üstündə
gözün olsun və sən indi gərək elə eləyəsən ki, onlar çox ədəbli qızlar olsun, necə ki,
bizim anamız Ağabacı çox ədəbli arvaddır. (Bu yerdə Ağabacı özünü saxlaya
bilməyib dəsmalla gözlərini sildi. «– Ayaqlaruvun altında ölüm sənin, Ağagül» –
dedi.)
Nuhbala, indi sən gərək atamız Ağababaya da çox kömək eləyəsən, çünki o
boyda külfəti saxlamaq çox çətindi, özü də atamız Ağababa çox kişi adamdı. (Bu
yerdə Ağababanın gözləri doldu və uşaqlar bunu görməsin deyə kişi tez üzünü
pəncərəyə tərəf çevirdi ki, guya, dənizə baxır, amma Ağabacı da, uşaqlar da başa
düşdü ki, kişi kövrəlib və təbii ki, heç kim bunu üzə vurmadı.)
Nuhbala, uzaqda olanda çox şey fikirləşir adam. Qayıdıb gələndə mən də
qollarımı çirmələyim gərək, pul qazanım gərək, nöşün ki, qızları biz gərək öz
adımıza layiq köçürək.
Nuhbala, qalanını gələn məktubumda yazaram. Uzağı yaxın eləyib evdəkilərin
hamısını öpürəm. Məndən atamız Ağababaya, anamız Ağabacıya, Nailəyə, Firuzəyə,
Kəmaləyə, Amaləyə, Dilşada, Böyükxanıma salam de.
Nuhbala, Dolçadan da muğayat ol.
Imza özüm,
Qurtardı sözüm.
Ortancıl qardaşın Ağagül».
Ağagül əsgər paltarında çəkdirdiyi bir şəkil də qoymuşdu zərfin içinə və
həmin şəklin arxasına da qırmızı karandaşla darağın ağzı boyda üç titrək xətt
çəkmişdi və bu üç qırmızı titrək xəttin üstündə yazmışdı:
«Əziz kiçik qardaşım Nuhbala! Baxanda xatırlama, xatırlayanda bax!».
Həmin şüşəbənddə, həmin sakit, təmiz yay gününün axşamı Ağagülün əsgər
paltarında çəkdirdiyi şəkil neçənci dəfə bir-bir bacılarının, qardaşının, anasının,
atasının əlində gəzdi və Ağababa həmin axşam yenə darıxdı, yerindən qalxıb
şüşəbənddən həyətə düşə-düşə günortadan bəri birinci dəfə arvadını dindirdi:
– Sabah aş bişir!
Bu o demək idi ki, sabah sübh tezdən Ağababa işə getməzdən əvvəl
toyuqlardan ikisini hindən çıxarıb kəsəcəkdi və axşamüstü hamı şüşəbəndə yığışıb
aş yeyəcəkdi və Ağabacı Ağababanın payını ayrıca bir qazana çəkib saxlayacaqdı,
gecə Ağababa işdən gələndən sonra Ağabacı qazanı qızdıracaqdı, Ağababanın payını
çəkib özü də oturacaqdı yanında və kənddəki təzə xəbərləri bir-bir danışa-danışa
Ağababanın aş yeməyinə tamaşa eləyəcəkdi.
Ağabacı:
– Ağəz, tez olun! – dedi. – Nailə, düyünü gətir! Firuzə, o stəkanı gətir ordan!
Dilşad, ləyəni ver!
Ağabacı aş bişirəndə on-on iki stəkan düyünün aşını bişirirdi, çünki külfət
böyük idi, aşın qarası azlıq eləyirdi, uşaqlar isə düyünü çörəklə yemirdi və buna
görə də düyü çox olduğu üçün Ağabacı düyünü axşamdan arıtlamağa başlayırdı.
Nailə düyünü gətirdi. Firuzə stəkan gətirdi. Dilşad ləyən gətirdi. Kəmalə,
Amalə, Böyükxanım da mizin arxasına keçdi. Ağabacı kisədən on iki stəkan düyü
götürüb ləyənə tökdü və ləyəni qoydu mizin ortasına. Qızlar da, Ağabacı da hərə bir
tərəfdən ləyəndən bir ovuc düyü götürüb tökdü qabağındakı müşəmbənin üstünə.
Nuhbala Ağagülün məktubunu zərfin içinə qoydu və zərfi aparıb otaqdakı
paltar dolabının, evin qiymətli şeyləri – Ağabacının nişan üzüyü, bir də zümrüd qaşlı
üzüyü, Ağababanın partiya bileti, Baladadaşın məktubları, işıqpulunun qəbzləri və
bu sayaq başqa şeylər olan gözünə qoydu, sonra Ağagülün əsgər paltarlı şəklini
otağın yuxarı başında, divardan asılmış girdə güzgünün yuxarısına, böyük qardaşı
Baladadaşın əsgər paltarlı şəklinin yanına keçirdi. Sonra evdən çıxıb həyətin
ortasındakı talvara qalxdı, şalvarını, köynəyini çıxarıb yerinə girdi, şalvarının
cibindən bir «Avrora» siqareti çıxarıb ovcunun içində gizlincə yandırdı ki, Ağababa
görməsin və gizlincə də bir-iki dərin qullab vurub başını yastığa qoydu, göyə baxdı,
ulduzlara baxdı, birdən-birə Nuhbala özünü də əsgər paltarında gördü, gördü ki,
evlərinə məktub yollayıb və hamı da şüşəbəndə yığışıb onun məktubunu oxuyur,
anası Ağabacı dəsmalla gözlərini silib onunçun deyir: «– Ayaqlaruvun altında ölüm
sənün, Nuhbala!», atası Ağababa onunçun kövrəlir və sabahkı aş da onun
məktubuna görə bişir və bu saat Nuhbalanın belə bir əsgər məktubunu Nərgiz də
qardaşlarından qorxa-qorxa, gizlincə-gizlincə oxuyur. Nuhbala bu dəfə siqaretdən
lap dərin bir qullab alıb bütün sinəsinə çəkdi.
Kəndin aşağısında bir sanatoriya tikmişdilər və bu ildən həmin sanatoriya işə
başlamışdı, bu ildən də kənddə ağcaqanad azalmışdı, çünki aşağı tərəfdə – qayalıqla
kəndin arasındakı qamışlığa vertalyotla dərman səpmişdilər və gör bu dərmandan
sonra iş nə yerə çatmışdı ki, Nuhbala həmin bürkülü yay gecəsi miçətkənsiz-zadsız
uzanmışdı talvarda və ulduzlara baxa-baxa Nərgiz barədə və ümumiyyətlə, bu
dünyanın eşq-məhəbbət məsələləri barədə fikirləşirdi.
Həmin gecə də günorta kimi tamam sakit idi. Göy aylı-ulduzlu idi və ya da bu
sakit gecələrdə həmişəki kimi, dənizə işım-işım işıldayan bir payəndaz salmışdı və
xırda ləpələr də o işıq zolağını elə hey sahilə axıdırdı. Kənd hələ yatmamışdı,
pəncərələr oyaq idi, darvazaların üstündən, küçələrdəki şalbanlardan asılmış elektrik
lampaları yanırdı. Küçələr bomboş idi, hətta cavanlar, yeniyetmələr də vağzal
bağına, kinoteatrın, klubun qabağına yığışıb futboldan danışmırdı, meyxana demirdi.
Bürkünün əlindən hamı özünü həyət-bacaya vermişdi. Bütün bu tərəflərin sakitliyini
hərdən Bakıya gedən və Bakıdan gələn elektrik qatarlarının səsi pozurdu və bir də
ki, radio ilə Hacıbaba Hüseynovun muğamat konsertini verirdilər, kəndin ayrı-ayrı
evlərindən Hacıbaba Hüseynovun səsi gəlirdi və bu dəm adama da elə gəlirdi ki,
kənddə bir neçə müğənni pəsdən xor oxuyur.
Hacıbaba Hüseynov indi də Füzulinin sözlərinə təsnif oxuyurdu və bu təsnif
bu dəm Nuhbalanın ürəyindən xəbər verirdi, amma bu boyda kənddə heç kimin
xəbəri yox idi ki, bu sözləri Hacıbaba Hüseynov Nuhbalaya deyir:
Dil vermə qəmi-eşqə ki, eşq afəti-candır,
Eşq afəti-can olduğu məşhuri cahandır.
Əlbəttə, bütün kənd camaatı kimi, Ağababanın da bu işdən xəbəri yox idi və
Ağababa bu dəm həyətdə də qərar tuta bilmədi, darvazanın bala qapısını açıb küçəyə
çıxdı ki, bəlkə kəndin kişilərindən çöldə-bayırda olanı var, bir az dərd-dur eləsinlər,
fikri dağılsın, amma o gecə elə bil ki, Ağababanın üstünə pişik asqırmışdı, kişi
küçəyə çıxan kimi, əvvəlcə burnuna spirt iyi gəldi, sonra Əmirqulu tini burulub
yellənə-yellənə çıxdı qabağına və Ağababanı görüb dayandı, dayandığı yerdə bir
balaca yelləndi, sonra dedi:
– Yerin məlum, Ağababa, bu saat dəvə qutabı yemişəm bəs deyənəcən,
durmuşam ayağa, mən ölüm!
Ağababa:
– Əcəb eləmisən, – dedi. – Nuş can!
Və Ağababa bu sözləri deyib təzədən həyətə girdi.
Aydın məsələdir ki, Əmirqulu özündən toqquşdururdu, bu kənddə və
ümumiyyətlə, bu tərəflərdə axırıncı dəvəni bütün kəndi gəzdirib müştəri yığıb ən
tezi iyirmi-iyirmi beş il bundan əvvəl kəsmişdilər və Əmirqulu dəvə qutabını, ancaq
yatıb yuxusunda yeyə bilərdi – burası tamam doğru idi, amam burası məlum deyildi
ki, Ağababaya nə olub, Ağagülün məktubundakı o gözəl sözlərdən sonra sevinib şad
olmaqdansa, elə bil ki, birdən-birə bu böyük külfətin xofu yenə kişini basmışdı;
oğlanlar kişi idilər, onlar heç, amma qızlar yenə bir-bir gəlib Ağababanın gözlərinin
qabağından keçdi, Nailə də, Firuzə də, Kəmalə də, Amalə də, Dilşad da,
Böyükxanım da Ağababanın düz gözlərinin içinə baxdı və bu qədər qız azmış kimi,
biri də dünyaya təpik ata-ata gəlhagəldədi; amma nə bilir ki, qız olacaq bu da; qız ya
oğlan, Ağababa üçün fərqi yox idi, övlad övlad idi, məsələ bunda deyildi. Bəs nədə
idi?
Kəndin pəncərələri yavaş-yavaş yatmağa başladı.
Radionun, televizorun səsi kəsildi. Yarasalar ova çıxdı. Yüngül gilavar əsməyə
başladı və bu yüngül külək əncir, meynə yarpaqlarını dənizə tərəf əsdirdi.
Və həmin gecə Ağababa Ağabacının yanında yerinə girməzdən əvvəl ağ çit
tumanının bağlarını aça-aça:
– Yaxşı, – dedi. – Necə bilirsən, elə də elə, amma fərli adamlar olsun.
Ağababa bu sözləri dedi və ürəyində də fikirləşdi ki, hardadı indi fərli adam,
sonra yerinə girdi, Ağabacının qılçı qılçına toxundu və bu dəfə fikirləşdi ki, nə fərli
adam, fərsiz adam söhbətidi bu, nə olub axı, nə xəbərdi?
Ağabacının üzü güldü və arvad rahat bir nəfəs alıb, elə bil ki, öz şəxsi nəfi
üçün evi kirayə verirdi, dedi:
– Sənə qurban olum, ay Ağababa, çox sağ ol!
Bir azdan Ağababanın xorultusu bütün həyətə yayıldı. Ağababanın
xoruldamağı kənddə məşhur idi və bu kəndin heç bir kişisi xoruldamaqda
Ağababaya çata bilməzdi. (Bir dəfə qonşuları Xeyransa kəndin arvadlarına şikayət
eləmişdi ki, gecələr Ağababanın xorultusunun səsindən yata bilmirəm və Ağabacı da
bu sözü eşidib Xeyransa ilə dava eləmişdi ki, səni külbaş Əmirqulunun dərdi
qoymasın yatmağa, mənim ərimin xorultusunda nə işin? Amma bu çoxdanın
söhbətidi, indi Xeyransa da, Ağabacı da qonşuluqda bir-birlərindən xeyli razı idilər.)
Uşaqlar da, Ağabacının özü də Ağababanın xorultusuna elə öyrəşmişdilər ki,
Ağababa hərdən gecələr evdə olmayanda, rayona avtobus sürəndə, yəni ki,
Ağababanın xorultusu gəlməyəndə yuxuya gedə bilmirdilər; Ağababanın xorultusu
gəlməyəndə elə bil ki, bütün bu ev, bu həyət başsız idi, yiyəsiz idi, baxımsız idi.
Yay vaxtı Ağababa ilə Ağabacı evin kəllə tərəfindəki balaca artırmada yatırdı
və yatmaq vaxtı gələndə uşaqlar həyətin bu tərəfinə ayaq basmazdı. Qızların yeri
şüşəbənddəki palazın üstündə salınırdı. Oğlanlar yazın axırlarından həyətdəki
talvara qalxırdı və o talvarda indi təkcə Nuhbala qalmışdı və Nuhbala da dünyanın
eşq-məhəbbət məsələlərini fikirləşib, fikirləşib bu dəm şirin-şirin yatmaqda idi.
Qızlar da hamısı yan-yana uzanıb, üstlərinə də soruq salıb yuxuya getmişdi. Ağabacı
gələcək kirayənişinlərini fikirləşirdi və elə bu fikirlərlə də arvadı yuxu apardı...
Dolça tut ağacının yanında dayanıb qulaqlarını şəklədi və diqqətlə həyətin
aşağı başındakı hasarın dibinə baxdı, sonra yerindən sıçrayıb hasara tərəf qaçdı,
amma dovşan Dolçadan tez atılıb yuvasına girdi.
Son vaxtlar bir tərəfdən xır salanlar, bir tərəfdən də göy alverçiləri, gül
alverçiləri öz xüsusi sahələrinə, üzümlüyə, zeytunluğa və ümumiyyətlə, bütün bu
tərəfin torpağına o qədər cürbəcür dərmanlar səpmişdi, gübrə vurmuşdu, zəhərli
maddələr tökmüşdülər ki, dovşanlar çöllərdən həyətlərə köçmüşdü. Elə bil dovşanlar
başa düşmüşdü ki, bu həyətin sahibi, yəni ki, Ağababa halal zəhmətnən dolanan
adamdı, dərmanla, zəhərli maddələrlə işi yoxdu, çünki Ağababa nə bazara kisə-kisə
göy aparıb satırdı, nə də qış ayları Moskva, Leninqrad vağzallarının qabağında
dayanıb qızılgül satırdı. Ağababa dədə-baba qaydasıyla, halallıqla həyətinin
torpağını becərirdi və tərəvəzi də, əncir-üzümü də, narı, əriyi, tutu, heyvası, badamı
da öz külfətini ancaq görürdü, o ki qaldı qızılgülə, qışda xəşil ilə yemək üçün doşab
olanda, səhər-səhər çay-çörəklə yeməyə əncir mürəbbəsi olanda, bir sözlə,
Ağabacının bu həyətin barından düzəltdiyi və sairə tədarüklər olanda, qızılgülsüz də
keçinmək mümkün idi. Nə isə, dovşanlar elə bil Ağababagili tanımışdı, həyətin aşağı
başı başdan-başa dovşan yuvası idi. Əlbəttə, dovşanların ağlı kəsmədiyi bir cəhət də
var idi: əvvəla, Ağabacı dovşan ətindən iyrənirdi, deyirdi ki, dovşanın ayaqları pişik
ayağına oxşayır və dovşan əti yeməkdənsə, kartof qızardıb yemək yaxşıdı, o biri
tərəfdən də Ağababaya belə gəlirdi ki, bu dovşanları öldürüb yuvasını dağıtmaq bu
xartutu və yaxud da o heyva ağacını dibindən doğramaq kimi bir şeydi.
Dolça isə öz işini bilirdi, dovşanları evin dalındakı bostana yaxın buraxmırdı
və dovşanlar da daha Dolçanı tanıyırdı; dovşanlar bilirdi ki, gecə, sakitlik çökəndə,
adamlar yox olanda bu ağ it buralarda gəzişməyə başlayacaq və bu ağ it hirsli deyil,
qorxulu deyil, hər halda bu ağ it ilə bir həyətdə yaşamaq mümkündü.
Milisioner Səfər deyirdi ki, it sahibinin xasiyyəti necədisə, itin də xasiyyəti elə
eləcə olur. Milisioner Səfər deyirdi ki, bax, misal üçün, quşvuran Fazilin tulası (bu
gün günorta bağban Əsədullanın qudurmuş itinin qapdığı və quşvuran Fazilin vurub
öldürdüyü Sarıbaş) xasiyyətdə, hətta görkəmdə də elə bil ki, yiyəsinin burnundan
düşüb. (Kəndin uşaqları deyirdi ki, quşvuran Fazil ovladığı quşların başını kəsib
Sarıbaşa verirmiş və tula buna elə adət edib ki, ovu tapan kimi, sahibini gözləməmiş
başını qoparıb yeyirmiş, quşvuran Fazil də heç nə olmayıbmış kimi, həmin quşları
aparıb Bakı bazarlarında camaata satırmış və guya bu işin ucbatından xəstələnənlər
də olub Bakıda; bir də deyirdilər ki, quşvuran Fazilin tulası murdar ət yeyir, çünki
Sarıbaş səhərdən axşamacan su dümləyirdi.) Milisioner Səfər deyirdi ki, bax, misal
üçün, götürək Ağababanın bu ağ itini, doğrudan da bütün xasiyyətini öz yiyəsindən
götürüb, çox gözütox itdi.
|