VI
Zübeydə uzun gecə köynəyini geyib artırmadakı miçətkənin içində uzanmışdı
və fikirləşirdi ki, bütün bu gözəl Abşeronun bircə ayıbı vardısa, o da ağcaqanad idi,
özü də ağcaqanad burda, bu kənddə belə fironluq eləyirdi, amma bir az yuxarıda,
Bilgəhdə, ya o tərəfdə, Nardaranda biri də yox idi.
Indi neynəyək, duraq köçək Bilgəhə, ya Nardarana? Yat, atalar deyib ki, hər
gözəlin bir eybi var... Bəs, bir gözəlin yüz eybi olanda necə olsun? Əşşi, çor olsun,
zəhrimar olsun, yat, vəssalam... Niyə yata bilmirdi, balam? Nə idi axı, bayaqdan
yadına sala bilmədiyi, nə idi o? Bu, başqa bir xatirə idi, işıqlı idi, işığı lap zəif də
olsa, o uzaq illərdən süzülüb gəlirdi, təmiz idi, özü də elə bil ki, bir az Ağagüllə
Nisənin vağzal bağında öpüşməyinə oxşayırdı, nə idi o? Bu xatirədə şampan
tıxacının partlaması yox idi, ətir iyi, pudra iyi yox idi, ləzzətli yeməklər, aşiq
sağlıqları, vurğun baxışlar yox idi. Çox sadə idi, dama-dama məktəbli dəftərinə
oxşayırdı...
Miçətkənin içinə, deyəsən, bir ağcaqanad girmişdi və Zübeydə yenə
ağcaqanadların qarasına deyinə-deyinə qalxıb artırmanın işığını yandırmaq istədi,
amma miçətkənin içinə girmiş ağcaqanadın vızıltısı həyətin aşağı başında indi yəqin
mürgü döyən qırmızı çil toyuğu təzədən arvadın yadına saldı və Zübeydə birdən-birə
fikirləşdi ki, Ağabacı səhər durub görəndə ki, qırmızı çil toyuq hində yoxdu, neçə
olacaq və səhər-səhər də biri gəlib bu qırmızı çil toyuğu onun həyətində görəndə nə
olacaqdı?
O toyuğu elə indicə durub kəsib, yolub, təmizləyib, yaxşıca ütüb qoymaq
lazımdı evə, onsuz da, nə olmuşdusa ona bu gecə, yata bilmirdi, elə bil bütün
dünyanın dərdi-səri bu gecə Zübeydəyə qalmışdı.
Zübeydə ayağa qalxıb miçətkəndən çıxdı, otağa girib dolabdan iti bir bıçaq
götürdü, elə gecə köynəyindəcə həyətə düşdü və yavaş-yavaş ürəyində baş qaldıran
bir nigarançılıqla qırmızı çil toyuğa tərəf getdi.
Qırmızı çil toyuq hənirti eşidib gözlərini açdı, birdən-birə bu gecə vaxtı ağ
köynəkdə peyda olan təzə sahibinə baxdı, bir balaca yerində qurcalanıb təzədən
gözlərini yumdu.
Zübeydə ürəyindəki daha artıq bir narahatlıqla gah əlindəki bıçağa, bıçağın ay
işığında işıldayan iti tiyəsinə baxdı, gah o biri dəqiqəsindən xəbəri olmayan qırmızı
çil toyuğa baxdı və fikirləşdi ki, yəni, doğrudan da, bu toyuğu özü kəsəcək? Başını
Qibləyə tərəf uzadıb qanadlarını bir ayağının altına, ayaqlarını da o biri ayaqlarının
altına alıb, dilini ağzından çıxarıb bıçaqla başını üzəcək? Arvad işidi bəyəm bu, a
imansız? Arvad da toyuq kəsər? Camaat yatıb, bütün kənd şirin yuxudadı indi, bu
nə gündü sən düşmüsən, bu nə qara gündü belə?
Əlbəttə, Zübeydə ömründə toyuq kəsməmişdi, kişi işiydi bu, lap əvvəldən,
dədə-babadan belə olmuşdu. Indi bəs neyləsin, hansı kişi köpək oğluna gedib desin
ki, Ağabacının oğlu Ağagül mənə pay gətirib, guya ki, pay gətirib, bunun zəhmətini
çək, kəs mənimçün? Gərək gədəni bayaq qoymayaydım getsin, kəsdirəydim bu
toyuğu, lap yoldurub ütdürəydim də ona. Yaman şeysən... Bunu Zübeydə özü özünə
dedi: «Yaman şeysən...»
Kənd isə, doğrudan da, yatmışdı, təkcə küçə şalbanlarındakı elektrik lampaları
yanırdı və bir də dənizdəki o tənha mayak yanıb-sönürdü. Həmin yay gecəsinin
bürküsü, elə bil, bu mayakın da işığını soldurmuşdu, yanıb-sönməsini, canlılığını
ölgünləşdirmişdi və bu saat, elə bil ki, bu mayak da ömrün tənhalığından, adamın
təkliyindən söhbət açırdı və Zübeydə üçün lap beş barmağı kimi aydın oldu ki, bu
qırmızı çil toyuğu kəsə bilməyəcək və ən başlıcası isə, birdən-birə yaman pərt oldu
Zübeydə, təkcə gecə köynəyində, bu ayın, bu ulduzların altında, bu ağacların
arasında, bu dənizin qabağında əlində bıçaq tutub qırmızı çil toyuqla üzbəsurət
dayanmağına pərt oldu Zibeydə.
Toyuğun işi asan idi, toyuğu bir yeşiyə salıb evə qoya bilərdi, sabahda,
birigündə onu kəsdirməyin çarəsini tapardı, bircə ölümə çarə yoxdu, amma məsələ
burasındaydı ki, Zübeydənin gecəyarısı əlində bıçaq beləcə dayanması səhərdən bəri
yadına salmaq istədiyi, amma yadına sala bilmədiyi o xatirənin əhvali-ruhiyyəsi ilə,
o xatirənin ürəyindən keçən sorağı ilə heç cürə uyuşmurdu – burasını Zübeydə lap
dəqiq bilirdi və bu zaman çox qəribə oldu, birdən-birə, bircə anın içində həmin
xatirə Zübeydənin yadına düşdü, həmin cavan oğlanın sifəti də əvvəlcə tutqun, sonra
tamam dumandan çıxıb lap aydınca gəldi durdu gözlərinin qabağında. Bu xatirə
illərdən bəri kirəc bağlamışdı, illərdən bəri yada düşməmişdi.
Zübeydə əyilib əlindən yerə düşmüş bıçağı götürdü və süst addımlarla evə
getdi, artırmanın işığını yandırdı, stolun üstündə oturub əllərini dizlərinin üstünə
qoydu, elə bil, birdən-birə o uzaq illərin bütün hay-küyü, qayğısızlığı, sərbəstliyi
arasındakı bir təmizlik, bir paklıq, bir şəffaflıq üzə çıxdı, bir cəsurluq, bir igidlik,
kişilik üzə çıxdı, indiyə qədər hardasa ört-basdır olub, on illərlə xatırlanmayan bir
təbəssümün, özü də sərt bir təbəssümün ilıqlığı indi gəlib Zübeydəyə yetişdi.
Hardaydı o məktublar? Harda saxlamışdı onları?
Iki dənə idi, iki dənə, ikisini də Bakıdakı mərkəzi poçtdan götürmüşdü, «Do
vostrebovaniya» idi, iki dənə üçkünc əsgər məktubu, Zakirin məktubları... Və
Zübeydənin yadına düşdü ki, o iki məktubdan birini, çox təsirlisini, çox ağıllısını elə
müharibə vaxtı Dürdanə ondan götürmüşdü, yadigar saxladı özündə, «Belə məktubu
da cavabsız qoyarlar, az?» – dedi. «– Dəyişmərəm, – dedi, – yüz Qızıldiş Adil
kimilərini beləsinin bir dırnağına». Belə demişdi Dürdanə və Dürdanə elə o vaxtlar
yavaş-yavaş ağıllanmağa başlamışdı. Belə demişdi Dürdanə və o ikinci məktubu, o
gözəl sözlər yazılmış təsirli məktubu götürmüşdü özü üçün yadigar, görəsən saxlayır
indi? Amma ikinci məktub dursun gərək.
Zübeydə ayağa qalxıb otağa girdi, işığı yandırıb, azı, əlli-altmış yaşlı, amma
yaxşı qalmış, qoz ağacından düzəldilmiş və vaxtilə yəqin ki, evlər yaraşığı olmuş
hündür, enli və ağır dolabın (bu dolabı hələ müharibə vaxtı Qızıldiş Adil hansı bir
əsgər ailəsindənsə çox ucuz qiymətə Zübeydə üçün hədiyyə almışdı və Zübeydə də
bu dolabı gətirib qoymuşdu kənddəki bu evinə) lap alt gözünün açarını ayağının
altına kətil qoyub lap yuxarı gözdən tapdı, aşağı düşüb alt gözü açdı və yeşiyi irəli
çəkib köhnə şəkillər, cürbəcür köhnə «otkrıtka»lar (ürəkşəkilli güzgünün içində bir
qızla bir oğlan fotoobyektivə baxıb gülürdü; ürəyin hər tərəfinə güllər düzülmüşdü,
güzgünün ətrafındakı güllər də, qızın paltarı və dodaqları da qırmızı boyayla
boyanmışdı, aşağı tərəfdə bir bülbül dimdiyində çələng tutmuşdu və çələngdə bu
sözlər yazılmışdı:
Lyublyu vas i vı poverte
Koqda mne serdse qovorit.
Lyubit budu do samoy smerti
Poka oqon v qrudi qorit.
Bu sözlərdən sonra yenə kiçik bir ürək və kamanda tarım dartılmış bir ox şəkli
çəkilmişdi), kino artistlərinin, cavan Rəşid Behbudovun cürbəcür şəkilləri bükülmüş
və uzun illərdən bəri açılmayan bağlamanı açdı.
Bu bağlamadan, sapsarı saralmış köhnə qəzetə bükülü bağlamadan bir çürüntü
iyi gəlirdi və bütün qışı qarın altında qalıb yaza çıxmış, təzədən yarpaq açan,
çiçəkləyən ağacların dibindəki xəzəl, nədənsə, Zübeydənin yadına düşdü və birdənbirə
onun ağzına da bir cür təm gəldi, elə bil, çürük meyvə yeyirdi.
Bu çürüntü iyi, bu təm arvadı lap kövrəltdi və ümumiyyətlə, çox az-az
kövrələn Zübeydənin gözləri doldu.
Üçkünc əsgər məktubu burada idi, bu bağlamanın içində, Zakirin məktubu.
Zübeydə məktubu götürüb açdı və illərdən bəri saralıb-solmuş, tələsik
yazılmış o qısa məktubu oxumağa başladı; birnəfəsə oxudu, elə bil, illərin acı idi,
çörək tapmışdı birdən-birə, təpişdirirdi gözünə.
«Zübeydə!
Bu məktubu sənə ön cəbhədən yazıram. Atışma kəsib indi, bir azdan yenə
başlayacaq. Düzünü deyim ki, yazmaq istəmirdim sənə bu məktubu, amma yarım
saat bundan qabaq güllə yağış kimi üstümüzə yağanda, bildim ki, gərək yazam sənə
bu məktubu. Adam bu güllə yağışının altında olanda hər şeyi yaddan çıxarır, bütün
pisliklər yaddan çıxır, ancaq yaxşısı yadda qalır. Sən məni istəyə də bilərsən,
istəməyə də bilərsən, ancaq özünü istə. Mən müəllim deyiləm, sən də şagird
deyilsən. Nəsihət eləməyəcəyəm sənə, ancaq o evə gedib-gəlmə. Işə gir. Özünü
hayıf eləmə. Sən də bir kişinin qızısan. Həmin kişinin papağını yerə soxma. Yenə
başladı atışma. Xudahafiz. Sağ qalsam, yenə yazaram sənə. Sən də bir söz yaz.
Zakir. 12 yanvar 1942-ci il.»
Zakir birini də yazmışdı məktubun, ikisini bir yerdə almışdı Zübeydə; cavab
yazmadı Zakirə və bir də gedib mərkəzi poçta dəymədi ki, görsün təzə məktub var
ona, yoxsa yox? Bəlkə çox məktub yazmışdı Zakir və bu məktublar da Zübeydəni
gözləyib, gözləyib axırda qayıtmışdı Zakirin özünə? Bəlkə heç çatmamışdı Zakirə.
Qırx üçdə ölüm xəbəri gəlmişdi Zakirin... Yox, deyəsən, qırx dörd idi... Nə isə...
Görəsən yenə məktub yazmışdı Zakir? Niyə yazaydı axı, niyə yazaydı, ona
görə ki, həmin yaz günü aldatmışdı Zakiri ki, gələcəyəm görüşünə, getməmişdi?
Ona görə ki, Zakir gecə-gündüz çəkmə fabrikində işləyib, bacılarıyçün çörəkpulu
qazanırdı, Zübeydə də Qızıldiş Adil kimilərinin haram puluna qarnıtox, damağı da
ki, çağ, kef eləyirdi? Ona görə ki, o uzaq yaz axşamı Zakir Zübeydə ilə Qızıldiş
Adilin qabağına çıxıb ona hücum eləmək istəyən Qızıldişi bir yumruq ilə yerə
uzadanda, Zübeydə «Ay aman!..» eləyib Qızıldişin üstünə cummuşdu. Qızıldişi
yerdən qaldırmışdı. Qızıldişlə birgə getmişdi?
«Zübeydə! («Ay can!...»)
Bu məktubu sənə ön cəbhədən yazıram. («Yazan barmaqlarına qurban olum
sənin!..») Atışma kəsib indi («O atışma gətirənin ciyəri yansın, necə ki, yandı da,
qara yerə girəydi o, necə ki, girdi də...»), bir azdan yenə başlayacaq. Düzünü deyim
ki, yazmaq istəmirdim sənə bu məktubu («Əcəb eləyirdin, lap əlinin içindən gəlirdi,
yazmayaydın heç gərək... Niyə yazırdın mənim kimi ləçərə? Mən taydım sənə? Sən
təmizin, gözəlin, kişinin biriydin, mən vələdüznanın cövhəri, özü də çirkab içində,
xirtdəyə kimi... yazmayaydın gərək...»), amma yarım saat bundan qabaq güllə yağış
kimi üstümüzə yağanda («O güllə gərək mənim başıma yağaydı...») bildim ki, gərək
yazam sənə bu məktubu («Nahaq yerə, lap nahaq yerə...»). Adam bu güllə yağışının
altında olanda («Can-can...») hər şeyi yaddan çıxarır, bütün pisliklər, yaddan çıxır
(«Çünki özün təmiz idin, yaxşı idin...»), ancaq yaxşısı yadda qalır. Sən məni istəyə
də bilərsən, istəməyə də bilərsən (« Səni istəməyənin gözü çıxaydı, necə ki, işıqlı
dünya qaranlıq zülmət olub onunçun...»), ancaq özünü istə («Nəyimi istəyim
özümün, nəyimi?..»). Mən müəllim deyiləm («Müəllimdən də artıqsan...»), sən də
şagird deyilsən («Şagird professoruydu mənim yanımda...»). Nəsihət eləməyəcəyəm
sənə («Nə təsir eləyəcəkdi mənə nəsihət? Adamın gərək qanında olaydı, Zakir...»).
Ancaq o evə gedib-gəlmə («O evin nə təqsiri, təqsir özündədi adamın, ev
neyləsin?»). Işə gir («Ay işlədim mən, ha!..»). Özünü hayıf eləmə. («Elədim, ay
Zakir, ay qadası, yaman hayıf elədim özümü, iki qəpikdi mənim qiymətim, kül olub
mənim başıma, ay Zakir, ay qadası, ay canım, sənə qurban... zay elədim özümü. Zay
oldum getdim, ay Zakir...»). Sən də bir kişinin qızısan, həmin kişinin papağını yerə
soxma («Soxdum yerə o rəhmətliyin papağını, Zakir, lap quyunun dibinə soxdum.
Doğrayardı məni sağ olsaydı, öz əliylə doğrayardı...»). Yenə başladı atışma
(«Muğayat ol ay bala!..»)».
Zübeydə daha məktubun ardını oxuya bilmədi, saralıb-solmuş hərflər
gözlərinin qabağında yayıldı və elə bil ki, həmin bürkülü yay gecəsində bütün bu
otaq basma kağıza düşmüş mürəkkəb damcısı kimi ətrafa yayıldı, qaranlıqlaşdı,
havasızlaşdı; bütün bu otağa, bu otağın əşyalarına, divarlarına, döşəməsinə,
tavanına, elə bil, tünd bir örpək salındı və bu örpəyin o biri üzündə bir dumanlıq
arxasında on yeddi yaşlı cavan bir qız, gözəl bir qız kəndin camaatıyla bərabər
atasının cəsədi qoyulmuş mafənin ardınca gedirdi; günəşli bir gün idi və günəşli
ləpələr sahilə qaçışırdı, elə bil, dənizdə bir günəş sevinci var idi və on yeddi yaşlı
qız, meyitinin dalınca getdiyi atasının ölümünə yanmaqdan daha çox, dənizin
sevincinə sevinirdi; elə bil, bu saat bütün kənd camaatının dərdi-qəmi bu on yeddi
yaşlı qız üçün tamam yad bir şey idi, çünki o on yeddi yaşlı qız nə ölümü dərk
edirdi, nə də dərk etmək istəyirdi; o on yeddi yaşlı qız özü də bu günəşin bir
parçasıydı, bu dənizin bir parçasıydı və illər keçdikdən sonra da o qız, bax, eləcə,
günəşsiz sevinə bilmirdi, şadlana bilmirdi, yaşaya bilmirdi; kasıbçılıqdan isə günəş
boylanmırdı. Müharibə illərinin çörəksizliyində günəş doğmurdu; aclıq olsun, kef
olsun, deyiblər, amma düz deməyiblər, lap ağ yalan deyiblər, aclıqla kef bir araya
sığışan şey deyil, hər halda, Zübeydə, o gözəl qız, müharibə illərinin o xatın qızı
belə bir əqidədəydi. Araz aşığından idi o qızın, Kür topuğundan, özünü kefi
köklərin, damağı çağların odunda yandıran, yandırıb kül eləyən bu bəxti qaranın...
Zübeydə bağlamanı büküb dolabın alt gözünə qoydu, yeşiyi bağlayıb burnunu
çəkə-çəkə, gecə köynəyinin yaxası ilə üz-gözünün yaşını silə-silə ayağa qalxdı,
otaqdan çıxıb, külafirəngiyə tərəf gəldi, yuxarı qalxıb, palazın üstündə oturdu və
dənizə baxdı.
Zübeydə yadına gələndən bu dənizin sahilində oynamışdı, anası onca günün
içində sətəlcəmdən öləndən sonra, bütün bu tərəflərdə, Abşeronun bu hissəsində
məşhur balıqçı olan atasının torunu Zübeydə yamamışdı, qayığını Zübeydə silibsüpürmüşdü,
atası ölən həmin gecə bütün kənd camaatı onların evinə girib-çıxmışdı,
amma heç kim də bunu bilməmişdi ki, Zübeydə səhərə kimi dənizin, bax, bu
sahilində təkcə oturmuşdu.
Əslində, lap əslində, Zübeydə bu dənizin yanında da üzüqara idi, çünki
nənəsilə tək qaldığı o uzaq illər, bax, bu dəniz Zübeydənin beynindəki bütün fitnəfəsadların,
kin-küdurətin, nəfs-tamahın şahidi olmuşdu; Zübeydə indi belə
fikirləşirdi, indi o uzaq illərin firavanlıq, fironluq arzu-xəyallarını fitnə-fəsad hesab
edirdi, indi, onda yox. Nənəsi yazıq o qədər qocalmışdı ki, ölməyinə yaxın (nənəsi
öləndə müharibənin ikinci ili idi) Zübeydəni öz balıqçı oğlu hesab edirdi, yəni
Zübeydəni, Zübeydənin atası bilirdi, əlbəttə, doxsandan idi bu və elə bu özü də
doxsandan idi ki, Zübeydə bu dəm bütün bunların hamısını beləcə fikirləşirdi.
Yel yenə tamam-kamal dayanmışdı və hətta, külafirəngidə də ağcaqanadlar
adamı oturmağa qoymurdu, elə bil ki, vızıldaya-vızıldaya hər şeyin keçibgetdiyindən,
heç nəyin geri qayıtmayacağından dəm vurub uçuşurdu; xartutun
yarpaqları səsini tamam kəsmişdi. Dənizin uğultusu, elə bil, başqa bir dünyadan
gəlirdi, elə bil, o biri dünyanın səsi idi və elə bil ki, gecə ovuna çıxmış o iki yarasa
da bürküdən karıxdığı üçün ağaclara dəyirdi, evin divarına toxunurdu, külafirənginin
dirəklərinə çırpılırdı. Hərdənbir gələn cırcırama səsi də sabahın nəfəskəsən
istisindən xəbər verirdi.
O ev isə, Şirinxanımın o köhnə evi, Içərişəhərin qoşa qala qapısı ağzındakı
ikimərtəbəli binanın ikinci mərtəbəsində idi. O ev də, ondan beş-altı bina aralıdakı
Zakirgilin evi də indi çoxdan sökülmüşdü, yerində meydan salınmışdı. Zübeydənin
cavanlıq günlərinin çoxu, yəni, o günlərinin ki, ağrısı indi ağrıdırdı Zübeydəni,
Şirinxanımın o evində keçmişdi.
Şirinxanım Zübeydəgilin – bu qayğısız və gözəl, nazlı-qəmzəli qızların içində
hamısından ağıllısı, tədbirlisi, işəyarayanı və istiqanlısı idi. Şirinxanım anası ilə
yaşayırdı, anası Sabunçu vağzalında peraşkisatan idi və səhər tezdən gecəyə kimi
evdə olmurdu, olanda da rəfiqələrin əl-ayağına dolaşmırdı, «yaxşı eləyirsiz, kef
eləyirsiz, əlivizin də içindən gəlir, beşgünlük dünyadı» deyirdi. Qızı ona bir şey
bağışlayanda, ya bir kofta, ya bir yaylıq, ya da bir başqa şey alanda, Zübeydəgil ona
bir hədiyyə verəndə arvadın uçmağa qanadı olmurdu və sidq-ürəkdən özünü də,
qızını da xoşbəxt bilirdi, «əcəb eləyirsüz, işləmirsüz, qoy nə qədər hürürlər
hürsünlər, paxıllıqdandı hamısı, səhər sübhdən gecəyə kimi ayaqüstə vağzal
qabağında peraşki satıram, nəyim var, bir həsirəm, bir də Məmməd Nəsirəm, «əcəb
eləyirsüz, lap əlivizin də içindən gəlir» deyirdi.
Şirinxanım yaxşı arvad paltarı tikirdi (elə indi də, xəstəxanada baş həkim
işləyirdi, amma öz paltarlarını özü tikirdi, başqasına etibar eləmirdi) və o zaman
Bakının bir çox məşhur xanımları Içərişəhərin həmin qoşa qala qapısı ağzındakı
ikimərtəbəli sarı binaya gəlib-gedirdi, Şirinxanıma paltar tikdirirdi. Zübeydəgil
saatlarla bu evdə oturub bir-birləriylə dərdləşirdi, zarafatlaşırdı, küsüşürdü, barışırdı
və Zübeydəgilin ən gözəl məclisləri, dalbadal ad günləri – hərəsinin bir ildə dördbeş
ad günü – bu evdə keçirdi. Çox şərablar içilmişdi, çox qədəhlər sındırılmışdı o
evdə. Bir dəfə işıq sönəndə Qızıldiş Adil yüzlük yandırıb stolun üstünə işıq salmışdı
və o vaxt bir ağızdan min ağıza hamı demişdi ki, bəxtəvərdi Zübeydə, yəni
bəxtəvərdi Zübeydə ki, belə bir oynaşı var.
Beləydi, Zakir... Bax, beləcəydi, Zakir, işlər...
Şirinxanımgilə paltar tikdirməyə gəlib-gedən xanımlar özlərini dartırdılar,
yuxarıdan aşağı baxırdılar Zübeydəgilə, bilirdilər ki, Zübeydəgil hansı yuvanın
quşlarıdı, amma əslində ürəklərində həsəd aparırdılar Zübeydəgilə, həsəd aparırdılar
gözəlliklərinə, kef çəkmələrinə, utanmazlıqlarına və Zübeydəgil də elə bilirdi ki,
həmişə də belə olacaq, day demirdilər ki, ətdən olan divara etibar yoxdur...
Yavaş-yavaş hər şey dağıldı getdi, adamlar ayrıldı bir-birindən, Qızıldiş Adili
tutdular getdi, beşbarmaq Əsədağanı çopur Nəcəfqulu bıçaqla vurub öldürdü, özü də
tutuldu getdi. Kəriş ağıllı çıxdı, tulladı hər şeyi, gitara çalıb-oxumağını da tərkitdi
(amma bunu nahaq elədi...), gedib öz gücünə instituta girib oxudu, indi deyirlər ki,
hansı zavodunsa direktorudu, Dibirovu vəzifədən çıxartdılar, haradasa itdi-batdı və o
günlər yavaş-yavaş uzaq-uzaq illərin xatirəsinə çevrildi və indi, bu bürkülü yay
gecəsi, bu külafirəngidə o uzaq-uzaq illərin xatirəsini bir tar müşayiət edirdi, o tarı
Zakir çalırdı və Zakirin güclü kişi barmaqları altında tarın simləri o xatirələrin
boşluğundan, mənasızlığından, puçluğundan söhbət açırdı.
Zakir bu tarı hərdənbir çalırdı, özü də axşamlar çalırdı. Zübeydə hərdən
Şirinxanımgilə gedəndə, hərdən Şirinxanımgildən qayıdanda bu tarın səsini eşidirdi
və burasını da yaxşı bilirdi ki, bu tarı çalan oğlan onu istəyir; hələ Zakir öz sözünü
Zübeydəyə deməmişdən əvvəl bilirdi bunu, Zakir Qızıldiş Adillə onun qabağını
kəsdiyi o vaxtdan xeyli əvvəl bilirdi bunu, Zakirin baxışlarından, Zakirin evlərinin
qabağına çıxıb küçədə onu gözləməyindən bilirdi bunu.
Bir dəfə Şirinxanımgildə Şirinxanım özü bir məclisdən sonra, stolun üstündə
artıq qalmış bir fujer şampanı birnəfəsə başına çəkib demişdi ki, Zakirə görə bütün
kürreyi-ərzdəki kişilərdən zəhləsi gedib, Zakirə görə həyatdan rəncidə-hal olub,
Zakir Şirinxanımın məhəbbətinə cavab vermədiyi üçün və Şirinxanımın üzünə
baxmadığı üçün belə olub. «Ölürəm o tarçalan oğlanın dərdindən! – demişdi
Şirinxanım, sonra da üzünü Zübeydəyə tutub: – Görmürsən, – demişdi Şirinxanım –
görmürsən, səni istəyir o, korsan sən, görmürsən, niyə özünə bir gün ağlamırsan?
Elə bilirsən o ərlərini gözləyənlərin, o qardaşlarını, atalarını, nişanlılarını
gözləyənlərin qarğışı tutmayacaq bizi? Bu saat bir tikə qara çörək tapıb yeyə
bilməyənlərin ahı tutmayacaq bizi? Elə bilirsən bu məclislərin, bu tostların, bu yağlı
sifətlərlə üzbəsurət oturmaqlarımızın peşmançılığını çəkməyəcəyik biz?».
Əlbəttə, Zübeydə təəccüb eləmişdi ki, bu nə sözlərdi belə, danışır Şirinxanım,
çünki bu sözlər Şirinxanıma yaraşmırdı və heç kimin ağlına da gəlməzdi ki,
Şirinxanımın dilindən belə sözlər eşitmək olar, amma, sən demə, Şirinxanım da belə
Şirinxanım imiş. Dürdanə demişdi: « – Elələrinə – yəni ki, Zakir kimilərinə – biz
lazım deyilik daha. Bizlə gəzəcəklər, kef çəkəcəklər, sonra gedib ev qızı tapıb
alacaqlar. Elələrinin analarının, bacılarının zəhləsi gedir bizdən!..». Roza demişdi:
«– Zəhlələri özlərindən getsin, bizdən niyə? Neyləmişik onlara? Kimə neyləmişik e,
biz? Kimin ərini əlindən almışıq? Ər öz arvadını aldadıb başqasının yanına gedirsə,
onda kül onun o arvadının başına!».
Və birdən-birə Zübeydənin yadına düşdü ki, keçən qış Bakının kolxoz
bazarında ondan sirkə-badımcan alan o şubalı xanım kim idi elə... Birinci gün idi
bazara sirkə-badımcan çıxarmışdı Zübeydə, həmin şubalı xanım gəlib ondan xeyli
sirkə-badımcan aldı və bu xanım Zübeydəyə çox tanış gəldi, amma ha fikirləşdi ki,
kimdi bu belə, tapa bilmədi, köhnə rəfiqələrindən deyildi, o tanış-bilişlərindən
deyildi, amma heç cürə tapa bilmədi ki, kimdi. Şubalı xanım sirkə-badımcanın
pulunu verib gedə-getdə soruşdu:
– Tanımadın məni?
– Yox... – dedi Zübeydə.
– Amma mən səni tanıdım, – deyib çıxıb getdi həmin şubalı xanım.
Indi tanıdı onu Zübeydə, bu isti yay gecəsində, bu külafirəngidə oturub dənizə
baxanda tanıdı onu: Zakirin bacısı idi o şubalı xanım, ortancıl bacısıydı deyəsən,
Ədiləydi adı gərək ki...
Kiminin əvvəli, kiminin axırı...
Üç bacısı vardı Zakirin, bir anası, bir də özü. Bacılarının üçünü də oxutdurdu
Zakir və bu üç bacının üçü də Zübeydə ilə qanlı-bıçaq idi. Aralarında bir kəlmə
söhbət də olmamışdı, hərdən küçədən gedib-gələndə o qızların baxışlarından, kinliküdurətli,
acıqlı və bir balaca də həsədli baxışlarından oxuyurdu bunu Zübeydə.
Dürdanə deyirdi: « – Səni qardaşlarına qısqanırlar, istəmirlər ki, onlardan başqa bir
başqa qızı da istəsin qardaşları». Ya doğrudan da Dürdanə düz deyirdi, ya da o
bacılar Zübeydəni Zakirə layiq bilmirdi, həsədlə Zübeydənin sir-sifətinə, geyimkeciminə
baxırdılar, amma onu qardaşlarına layiq bilmirdilər; bu, indi Zübeydənin
ağlına gəlirdi. O vaxtlar belə şeylər ağlına gəlməzdi, o vaxtlar bu qızlara heç salam
da verməzdilər ki, xəncərinin qaşı düşər...
Böyüyü Dilarə idi, sonra Ədilə idi, sonra da Həlimə idi. Zakir əsgər gedəndən
bir az sonra Həlimə xəstələndi, öldü. Sonra nə oldu, Zübeydə bilmədi, çünki
günlərin bir günündə Şirinxanım evini üçotaqlı bir mənzilə dəyişdi, indi yaşadığı
mənzilə: mətbəxsiz-zadsız o iki otağının üstündə lap az pul verib bir əsgər ailəsi ilə
dəmdəsgahlı üçotaqlı mənzilə dəyişdi.
Və Ədilə bazarda onu tanımışdı.
Və bir az keçəcəkdi, dan yeri tamam söküləcəkdi, yaşlı bir arvad gecə
köynəyini çıxarıb paltarını əyninə geyəcəkdi, guya ki, yuxudan durubmuş kimi,
quyunun suyunda əl-üzünü yuyacaqdı, həyət-bacaya əl gəzdirəcəkdi, sonra Abdulla
kişinin bekarçılıqdan düzəltdiyi süpürgələri qoltuğuna vurub milisioner Səfər
görməsin deyə ora-bura baxa-baxa kəndin bazarına gedəcəkdi, bu süpürgələri yayda
kəndin həndəvərindəki bağlara köçüb dincələn şəhər adamlarına satmağa
çalışacaqdı, sonra yenə evə qayıdacaqdı, həyət-bacaya əl gəzdirəcəkdi, gündən-günə
daha artıq yorula-yorula ağacları, gülləri, göy-göyərtini sulayacaqdı, güc-bəla ilə
meynə talvarına dırmaşıb üzüm yığacaqdı, üzümlərin doşablığını, sirkəliyini,
yeməliliyini ayıracaqdı sonra bir az külafirəngidə oturacaqdı, bir az dənizə
baxacaqdı, bir az dünyanın işlərini fikirləşəcəkdi, sonra gedib artırmadakı
miçətkənin altına girəcəkdi, gözlərini yumacaqdı ki, yatsın...
VII
Ağagül əvvəlcə elə bildi ki, bu toyuq səsini yuxuda eşidir, çünki bütün gecəni
qatmaqarışıq yuxular görmüşdü və qırmızı çil toyuq da Nisənin gözlərindən süzülən
yaş gilələri kimi yuxudan-yuxuya keçmişdi, amma Ağagül gözünü açanda və
külafirəngidən başını qaldırıb həyətə baxanda gördü ki, qırmızı çil toyuq, doğrudan
da, həyətdədi, hasarın dibinə düşüb qalıb, bərkdən də qaqqıldayır; sonra qırmızı çil
toyuq çırpınıb ayağa qalxdı və hirslə qaqqıldaya-qaqqıldaya ki, bu nə gecə
macərasıdı belə mən düşmüşəm, o tərəf-bu tərəfə yeriməyə başladı.
Sonra hasarın o biri tərəfindən torbanı da qırmızı çil toyuğun dalınca həyətə
atdılar.
Ağabacı qaqqıltıya hövlnak yuxudan oyandı, əvvəlcə elə bildi ki, həyətə tülkü
gəlib, istədi bütün günü Bakıyla kənd arasında işləyən avtobusu sürə-sürə bərk
yorulub gecə top atılsa da yuxudan oyanmaq bilməyən əri Ağababanı yuxudan
oyatsın, amma artırmadakı yerindən həyətə boylanıb gördü ki, hində sakitlikdi, təkcə
qırmızı çil toyuq hasarın dibində qaqqıldaya-qaqqıldaya o baş-bu başa yeriyir və
arvad buna təəccüb elədi, elə başa düşdü ki, qırmızı çil toyuğu yaddan çıxarıb hinə
salmayıb, sonra yenə xorultusu aləmi başına götürmüş Ağababanın yanında yerinə
uzandı və təzədən yuxuya getdi.
Dan yerinin şəfəqləri isə qızarırdı.
Fevral, 1977.
Dubultı.
|