«QARABAĞ ŞIKƏSTƏSI»
(Fransız ətri və Ağadadaş ilə
Balacaxanımgilin Qırmızı
xoruzunun bəy axtarışı haqqında)
I
... sonra uzaqdan elektrik qatarının çarxlarının səsi eşidildi...
Bakıdan gələn elektrik qatarı Buzovnadan keçib Mərdəkana, Şüvəlana, oradan
da Hidro-Elektrik Stansiyası qəsəbəsinə gedib, eyni marşrutla da geri qayıdırdı və
hər dəfə Buzovnadakı fəhlə yataqxanasında o elektrik qatarının uzaqdan gələn səsi
eşidiləndə həyatında birinci dəfə Bakıya gəlməyi Cümünün yadına düşürdü və içmiş
vaxtı olanda bir loxma qəhər onun boğazında tıxanıb qalırdı, içməmiş vaxtı olanda
isə, durub gedib haradansa araq tapıb içmək istəyirdi.
O vaxt – söhbət it əyyamında qalmış o gözəl illərdən gedir – Cümü Şuşada orta
məktəbi bitirib, anasının yığıb qabladığı balaca çamadanı da götürüb həyatında ilk
dəfə səfərə çıxdı, avtobusa minib Şuşa dağlarından endi, bu ilk səfərin möcüzəsi
içində Xankəndinin böyründən ötüb Ağdamdan, Bərdədən keçdi, iyul günəşi altında
od tutub yanan Yevlaxa gəldi, orada da qatara minib ümumi vaqonda qatar
çarxlarının heç vaxt yadından çıxarmayacağı tuqqa-tuku ilə Bakıya – universitetə
imtahan verməyə getdi.
Onda Cümüyə elə gəlirdi ki, o dəmir çarxların səsini sədası Şuşa dağlarından
gələn bir «Qarabağ şikəstəsi» müşayiət edir və o şikəstə müşayiətli tuqqa-tuk
Cümünü təkcə universitet imtahanlarına yox, başqa bir dünyaya aparırdı və o başqa
dünya coğrafiya xəritələrində deyildi, Cümünün fikrində, xəyalında idi, o başqa
dünya – işıqlı, hərarətli, sirli-sevincli bir gələcək idi və əlbəttə, o zaman Cümü
hardan biləydi ki, həmin gələcək lax yumurta kimi bu qədər iyli-üfunətli olacaq...
II
Izabel Xanukoff biləndə ki, Azərbaycana gedəcək, elə həmin an anası gözlərinin
qabağına gəldi və elə həmin anda da ürəyindən bir sızıltı keçdi, elə bil, içində səssizsəmirsiz,
yumşaq bir şimşək çaxdı və o səssiz şimşəyin Izabelin bütün bədəninə
yayılan əyri-üyrü xətləri eləcə əyri-üyrü xətlər boyunca da qızın ürəyini sızıldatdı.
Ziba – Izabelin anası – on dörd il idi ki, ağ ciyər xərçəngindən vəfat etmişdi və
həmin 1989-cu ildə Izabelin on səkkiz yaşı var idi və aradan keçən bu on dörd ildə
Izabelin ürəyində çox həzin, çox kədərli bir nostalgiya hissi var idi, o nostalgiya
Ziba nostalgiyası idi, bəzən üzə çıxırdı, yandırıb yaxırdı, bəzən də, çaxır çöküntüsü
şüşənin dibinə yatan kimi, qızın ürəyinin dibinə çökürdü, amma heç vaxt yox
olmurdu.
Illər keçirdi, amma o Ziba nostalgiyası eləcə Izabelin ürəyinin içində idi, hətta
bəzən bu cavan və sərbəst qızın həyatının hansısa gözəl məqamlarında bir müddət o
nostalgiya lap dibə çökürdü və həmin məqamlarda Izabel birdən gözlənilməz bir
təlaş hissi ilə diksinib o Ziba nostalgiyasını tələsik üzə çıxarırdı, çünki artıq on dörd
il idi ki, ürəyində gəzdirdiyi o hissiyyat da bu qızın gündəlik həyatının tərkib hissəsi
idi.
Izabel özündən böyük qardaş və bacılarından fərqli olaraq, Azərbaycanı
görməmişdi, Izraildə, Qüds ilə Iordaniya sərhəddi arasında Eriha deyilən kiçik bir
şəhərdə anadan olmuşdu, amma «Azərbaycan» sözü də o Ziba nostalgiyasının içində
Izabelin ürəyində idi, çünki Ziba həyatının iyirmi ildən artığını – 1968-ci ildən –
Izraildə yaşasa da, onun fikri-zikri, hissləri heç cürə bu ölkəyə sığışmırdı,
əcdadlarının diyarı kimi Izrailə hörmət etsə də, hətta, bu ölkəni sevsə də, düşüncəsi,
hissiyyatı, xatirələri ilə bərabər uçub bu yerlərdən min kilometrlərlə uzaqlarda
yerləşən Azərbaycana, Azərbaycanın Quba şəhərinə, doğulub böyüdüyü, məktəb
bitirdiyi, ərə getdiyi Qırmızı Qəsəbəyə qonurdu.
Əlbəttə, haçansa gözəl Qubada, Qubanın gözəl Qırmızı Qəsəbəsinin Azərbaycan
dilli orta məktəbində coğrafiya dərsi keçən və yəqin ki, Iordaniyanın adını ilk dəfə
elə o dərsdə eşidən, xəritədə görən al qalstuklu pioner Ziba Xanukovanın ağlına da
gəlməzdi ki, illər keçəcək və Allahın ona verdiyi ömrü Iordaniya sərhədlərində
davam edib, orada da başa vuracaq.
Ziba qohumlarının dəvəti və ərinin təkidilə bütün ailəsilə birlikdə Izrailə köçdü,
Qırmızı Qəsəbədə nələri varıydısa, satdılar, qohum-əqrəbaya, tanış-bilişə
bağışladılar və Zibanın əri elə fərz elədi ki, daha Qırmızı Qəsəbədə heç nələri
qalmadı, amma sonralar başa düşdü ki, Qubada, Qırmızı Qəsəbədə Zibanın (elə
onun özünün də!) ürəyi qalıb. Ömür isə, Qudyalçayın suları kimi axıb gedirdi və o
sular heç vəchlə geriyə axa bilməzdi.
Izabel bilirdi ki, Qırmızı Qəsəbə Azərbaycanda yaşayan dağ yəhudilərinin –
yəhudi tatların yaşadığı bir yerdir, gözəl bir çayın sahilindədir, meşəli dağların
arasında güney bir çöllükdədir və Izabel tez-tez bunun da şahidi olurdu ki, Izraildə
yaşayan yəhudilər, hətta, SSRI-nin başqa respublikalarından, Rusiyanın özündən,
Ukraynadan, Belorusiyadan Izrailə köçüb gəlmiş yəhudilər Qubanı tanımayanda,
Avropadan köçüb gəlmiş yəhudilər isə bəzən Azərbaycanın da adını birinci dəfə
eşidəndə, Ziba necə pərt olurdu. Ziba Xanukova, yeri düşdü-düşmədi, deyəndə ki,
mən Qubadan gəlmişəm, bəzən adamlar elə başa düşürdülər ki, söhbət Kubadan
gedir və təəccüb edirdilər: «Kubada da yəhudilər var?», guya, Fidel Kastro var idisə,
orada yəhudi ola bilməzdi, amma Zibaya təsir edən bu deyildi, o idi ki, bu insanlar
Quba kimi bir yerin heç adını da eşitməyiblər və belə vaxtlarda Ziba, elə bil,
Qudyalçayın, Qəşrəş meşələrinin, igidlərin at oynatdığı Quba dağlarının qarşısında
xəcalət çəkirdi və ağlamsına-ağlamsına Izabelə deyirdi:
– Sənin oğlun olanda adını Aydın qoyacam!..
Məsələ burasında idi ki, Ziba hələ onuncu sinifdə oxuyanda – 1959-cu ildə
(keçən əsrin ortalarında!) – Qırmızı Qəsəbənin dram dərnəyində ilk dəfə
azərbaycanlıların məşhur bir dramaturqunun əsərində Gültəkin rolunu oynamışdı və
Aydın da Gültəkinin sevgilisi idi.
Anasının bütün bu söhbətlərinin hamısı Izabelin uşaqlıq xatirələrinə hopub
qalmışdı və bir dəfə bu ad – Aydın – yenə onun yadına düşəndə Internetə baxdı və
təkcə belə bir məlumat aldı ki, Türkiyədə Aydın Hətiboğlu adlı bir şair var, amma
Zibanın, əlbəttə, Aydın Hətiboğlundan xəbəri yox idi və Izabel bəzən, az qala,
cismani surətdə hiss edirdi ki, oğlu olsa və oğluna Aydın adı qoysa, Zibanın ruhu
şad olacaq.
Amma Izabelin hələ ki, ərə getmək fikri yox idi.
Düzdü, dünyada qaçqınlar çox idi, Izabelin də işi qaçqınlarla bağlı idi və
qaçqınların həyatı, onlarla hər bir görüş yalnız mənfi emosiyalar verirdi, düzdü, bu
cavan qızın ürəyində daimi bir ana nostalgiyası var idi, amma, həyat ki, təkcə
qaçqınlardan və təkcə o nostalgiyadan ibarət deyildi...
III
Xəzərin sahilində, Buzovna ilə Zuğulbanın arasında sal qayalıq var idi və
yüngül meh əsən sakit gecələr, xüsusən səhərə yaxın, dəniz uğuldayanda, elə bil, bu
qayalar da dənizin uğultusuna səs verib uğuldayırdı və evləri sahildən təxminən bir
yarım-iki kilometr aralıda olan Ağadadaş elə yuxuda ikən o dəniz-qayalıq
uğultusunu eşidirdi – bu, təhtəlşüur bir hissiyyat idi və həyatının ən gərgin, ən
qayğılı, ən yorğun günlərində belə, səhərə yaxın yuxuda eşitdiyi (hiss etdiyi?) o
müştərək uğultu Ağadadaşın bütün vücuduna bir rahatlıq gətirirdi, hətta, Ağadadaşa
elə gəlirdi ki, səhərə yaxın dəniz o kiçik qayalığın uğultusunu gözləyir və uğultusu
qayalıqdan geri qayıtmalıdı ki, Abşeronda, Buzovna sahillərində dəniz üçün səhər
açılsın.
Bəzən Ağadadaş fikirləşirdi ki, dənizlə qayalığın o müştərək uğultusunu əlli il,
yüz il, iki yüz il bundan əvvəl onun atası, babaları da beləcə eşidib və bu fikir, elə
bil, həmin uğultunu Ağadadaşa daha doğma, daha məhrəm edirdi, yay aylarında
səhərə yaxın onun vücuduna yayılan rahatlıq özü ilə bərabər yüngül bir sərinlik də
gətirirdi və həmin sentyabr səhəri də, həmişəki kimi, qırx illik arvadı Balacaxanımla
bərabər, kürsülü evinin üzü dənizə olan artırmasında, taxta döşəmədə salınmış
yerində yatmış Ağadadaş o gözəl rahatlıq içinə təzəcə girmişdi ki, Qırmızı xoruzun
vaxtından əvvəl banlaması bütün həyəti başına götürdü.
Ağadadaş səksəkə içində yuxudan oyanıb yerində oturdu və rəngi solmuş göy
maykasının altından arıq və tükü ağarmış sinəsini qaşıya-qaşıya filtrsiz siqaret
çəkməkdən xırıldayan səsi ilə:
– Alə, bu nə axmaq oğlu axmaq xoruzdu belə, alə?– dedi.
Balacaxanım adyalın altından pırtlamış kök bədənini qurcalayıb yuxulu-yuxulu:
– Fikir vermə, – dedi.. – yatginə...
Ağadadaş sövq-təbii əlini uzadıb yastığının yanında döşəməyə qoyduğu
siqaretdən birini götürdü və:
– Necə fikir verməginə, ağəz, mənnəndi begəm?– dedi. – Bu əclafın bu boyda
bannamağınnan sonra yatmaq olar?
Və elə bil ki, Qırmızı xoruz sahibinin bu sözlərini bir daha təsdiq etmək üçün
var gücü ilə təzədən banladı.
Balacaxanım gözlərini açmayaraq Qırmızı xoruzun qarasına:
– Şoqəribə qalasan səni!.. – dedi.
Ağadadaş qırx-qırx beş il idi Bakı – Binə aeroportu – Buzovna – Zuğulba –
Bilgəh – Maştağa – Zabrat – Bakı marşrutu ilə avtobus sürürdü (buna görə də
kənddə hamı onu Avtobus Ağadadaş kimi tanıyırdı), iki gün səhərin gözü
açılmamışdan gecəyə qədər işdə olurdu, evə gecənin yarısı gəlib çıxırdı, üçüncü
günü isə istirahət edirdi və həmin sentyabr günü də həm Ağadadaşın istirahət günü
idi, həm də, ümumiyyətlə, bazar günü idi və Balacaxanım da sidq-ürəkdən istəyirdi
ki, kişi doyunca yatıb dincəlsin, ona görə də, indicə dediyi qarğışla kifayətlənməyib,
yenə adyalın altında qurcalana-qurcalana Qırmızı xoruzun qarasına:
– Öləsən elə!.. – deyə dübarə bir qarğış da əlavə etdi.
Ağadadaş siqareti yandırıb ayağa qalxdı və xırıltıyla öskürə-öskürə gedib
həyətin yuxarı başındakı hinin qapısını açdı:
– Çıx bayıra, əclaf oğlu əclaf!.. – dedi, sonra gedib həyətin də küçə qapısını açdı
və səhərin gözü açılmamış Qırmızı xoruz qabaqda, toyuqlar da onun ardınca, tələsətələsə
və qaqqıldaya-qaqqıldaya həyətdən çıxdılar.
IV
O zaman Cümü universitetə imtahan verə bilmədi, əvvəlcə bir «3» aldı, sonra da
«2» və həmin qatarla da Bakıdan Yevlaxa qayıtdı, amma Cümünün yadında qalan
qatar çarxlarının səsi Yevlaxdan Bakıya gedən həmin qatarın səsi idi və həmişəlik də
belə olacaqdı.
O səsi təkcə xatırlatmaq olardı, təkrar etmək isə mümkün deyildi və
Buzovnadakı fəhlə yataqxanasının yarım kilometrliyindən keçən elektrik qatarının
səsi də Yevlaxdan Bakıya gedən o qatarın səsini ancaq xatırladırdı və bu xatirədəki
kədər Cümünün ürəyinin əlçatmaz, ünyetməz bir dərinliyində idi. Nə üçün belə idi?–
Cümü bunun səbəbini bilmirdi, amma o kədər əvvəllər kəpənək kimi yüngül idi, bir
gülüşə, Ağadədəli məhəlləsindəki orta məktəbin on birinci sinfinə gedib-gələn, elə o
vaxtlar hərdən oğrun-oğrun eyvandan baxan Sonanın bir təbəssümünə bənd idi, uçub
gedirdi və indiki zindan ağırlığında deyildi.
O universitet səfərindən sonra Cümünün həyatında gözəl hadisələr baş vermişdi,
evlənmişdi, uşağı olmuşdu, Şuşanın sayılıb-seçilən taksi sürücülərindən biri idi,
özünə yaxşı həyət-baca düzəltmişdi və o həyətdə bir armud varıydı ki, ağacdan dərib
bir dəfə dişləyəndə şirəsi adamın bütün yaxasını isladırdı və indi ermənilər də yəqin
o həyətdə Cümünün dədə-babasının goruna söyə-söyə o armudu ləzzətlə yeyirlər.
Heç o həyət də olmasaydı, o ev-eşik də olmasaydı, heç arvad-uşaq da olmasaydı,
Şuşanın özü ki, var idi və bu az idi bəyəm? Bunu fikirləşəndə, Cümü Şuşanın təkcə
məhəllələrini, evlərini, bağlarını, düzlərini, sıldırım qayalarını yox, Topxana
meşəsini, Cıdır düzünü, Ərimgəldini, Isa bulağını, Turş suyu, Səkili bulağı, hətta
özünün doğulduğu və ömrü boyu yaşadığı Ağadədəli məhəlləsini yox, Şuş/TT1 1 Tfanın, az
qala, bütün ağaclarını, daşlarını da bir-bir gözünün qabağına gətirirdi, hətta, Şuşanın
kənarlarındakı böyürtkən kolları da köhnə (və doğma!) tanışlar kimi yadına düşürdü
və bəzən Cümü özü də heyrətə gəlirdi ki, bu daşlar, bu ağaclar, kollar onun beyninə
bu dəqiqliklə nə vaxt və necə həkk olub?
Cümü ömrü boyu Şuşanın Ağadədəli məhəlləsində yaşamışdı, çünki erməni
gəlib Şuşanı alandan sonra ki, qaçdılar, qaçqın olub gəlib burada, Buzovnadakı bu
fəhlə yataqxanasında məskunlaşdılar, aradan keçən bu on ildəki həyat Cümünün
ömrü deyildi, bu başqa bir şey idi. Nə idi? Nə idisə də, Cümünün yaşadığı ömür –
Şuşada, o Ağadədəli məhəlləsində qaldı və Cümü bütün sısqa vücudu ilə hiss edirdi
ki, bir daha Şuşaya gedib o ömrü davam etdirməyəcək, ona görə yox ki, erməni
haçansa Şuşadan qovulmayacaq, ona görə ki, Cümü elə burada öləcək və onun
mafəsini Buzovnadakı fəhlə yataqxanasının həyətindən qaldırıb aparıb kənd
qəbirstanlığının böyründə bir yer tapıb basdıracaqlar və bu ətrafın sümsük itləri də
gəlib orda pislik edəcək.
V
Elə ki, qəfil bir həmlə ilə Zibanı tutan xəstəlik onu nəfəs almağa qoymurdu, elə
ki, təngnəfəs olub az qalırdı boğulsun, o zaman sidq-ürəkdən gələn bir təəssüflə
(heyhatla!) deyirdi:
– Qəşrəşin havası lazımdı mənə... Qəşrəşin havası məni sağaldardı...
VI
Şuşa camaatı və o cümlədən, Cümü gözünü açıb Gözlə-Gəlirəm Məmməd kişini
Bazar başında çayçı görmüşdü və o çayxanada oturub çay gözləyə-gözləyə ondan
soruşanda ki, «Məmməd dayı, bizim çayımız nə oldu?», Məmməd kişi əlindəki
nəlbəki-stəkanları başqa mizin arxasındakı növbəti müştərilərinin qabağına düzədüzə
deyirdi: «– Gözlə, gəlirəm!» və üç göz qırpımından sonra o gözəl çay,
həqiqətən, gəlib mizin üstünə düzülürdü. Bir mizin arxasında istəyir iki adam
otursun, istəyir on adam, fərqi yox idi, Gözlə-Gəlirəm Məmməd kişi çayı birdəfəyə
gətirirdi, özü də məcməyisiz – bir əlində (sağ əlində), hərəsi iki nəlbəki-stəkan
beşmərtəbə çay sarayı gətirirdi və hələ Şuşada heç kim görməmişdi ki, Gözlə-
Gəlirəm Məmməd kişi bircə dəfə əlindən stəkan salıb sındırsın, amma on il idi ki,
Məmməd kişi Buzovnadakı bu fəhlə yataqxanasında yaşayırdı, Bazar başındakı o
çayxana da, bir əlində tutduğu o beşmərtəbə çay sarayı da çayxananın kəklikotu,
nanə, yarpız, hil, mixək, darçın qoxusu hopmuş ab-havası kimi, həmişəlik bir
keçmişdə qalmışdı, Gözlə-Gəlirəm ayaması da o çayxana ab-havasına sadiq qalaraq
yavaş-yavaş yaddan çıxıb getmişdi və indi Məmməd kişi özü birdən-birə o qədər
qocalmışdı, o qədər əldən düşmüşdü ki, bir armudu stəkanı güclə əlində tutub çay
içə bilirdi.
Fəhlə yataqxanasının həyətində qədim bir zeytun ağacı var idi və o qədim
zeytun ağacının altında sovet dövründən qalma sınıq-salxaq bir skamya var idi və
Məmməd kişi hər gün səhərin gözü açılandan yeddi nəfərin yaşadığı on səkkiz
kvadratmetrlik otaqdan çıxıb həmin skamyada otururdu, bir də şər qarışanda durub o
otağa qayıdırdı, nə yeyirdisə də, elə o skamyada yeyirdi, kimsə çay gətirəndə də elə
o skamyada içirdi.
Və bir dəfə – iki il bundan əvvəl – axşamüstü Cümü tır-tırı həyətdə saxlayıb
axırıncı – beşinci mərtəbədəki otaqlarına qalxmaq istəyəndə, zeytun ağacının altında
otura-otura özü də həmin ağac və həmin skamya, onlardan o tərəfdəki böyük həyət
kranı və üç iydə ağacı, bir az aralıdakı hay-hayı gedib vay-vayı qalmış iki dəmir
zibil yeşiyi, bir az da aralıdakı suyu qurumuş quyunun paslanmış mancanağı kimi bu
həyətin daimi bir hissəsinə çevrilmiş Məmməd kişi Cümünü saxladı:
– Bura bax, – dedi, – adam dəli olanda özü bilmir ki, dəli olub? Hı?– Sonra
nəhayət ki, Cümünün adını yadına salıb: – Elədi, Cümü?– soruşdu.
Cümü əvvəlcə elə bildi ki, Məmməd kişi (Məmməd dayı, Gözlə-Gəlirəm
Məmməd) ona söz atır, amma qocanın uzaqlara zillənmiş və rəngi tamam solub
itmiş gözlərinə baxanda başa düşdü ki, Məmməd kişi (Məmməd dayı, Gözlə-
Gəlirəm Məmməd) özündən nigarandı...
VII
O gündən on bir ildən artıq keçirdi və Cümü hərdən o günü yadına salanda
fikirləşirdi ki, bəyəm o günə də gün demək olar? Axı, gün yalnız o demək deyil ki,
günəş çıxır, səhər açılır, günorta olur, sonra axşam düşür, günəş batır və gecə
başlayır, gün odur ki, yaşayırsan, nəsə edirsən, amma o gün – 1992-ci ilin 8 may
günü, erməninin Şuşanı işğal etdiyi, camaatı qırıb qaçırtdığı gün – heç cürə gün
sözünün içinə sığışmırdı. O gün – camaatın quru canını götürüb qaçdığı o gün
Allahın verdiyi gün deyildi, o 8 may günü Şeytanın şuşalılara hədiyyəsi idi, amma
şuşalıların Allahın qarşısındakı günahı nə idi ki, Şeytan onlara belə bir hədiyyə
edirdi? – Cümü, xüsusən də üç yüz qram araqdan sonra, nə illah edirdi, bu sualın
cavabını tapa bilmirdi.
Şuşadan qaçqın düşüb salamat qalanlar gəlib Ağdama yığışdı, sonra hərə
gümanı gəldiyi bir yerə, bir qisim də Bakıya üz tutdu və Cümügil on ildən çox idi ki,
burada – Buzovnadakı bu fəhlə yataqxanasında qalırdılar. Fəhlə yataqxanası
bütünlüklə qaçqınlara verilmişdi və Cümügil altı nəfər – Cümü idi, anası Güllü
arvad idi, Sona idi, Cəmilə idi, Qalib idi, bir də Sonanın böyük bacısı Solmaz idi –
yataqxananın beşinci mərtəbəsində on altı kvadratmetrlik otaqda qalırdılar. Bu
otağın da qapısı beşinci mərtəbədəki o biri otaqların qapısı kimi uzun aralığa açılırdı
və o uzun aralıqda, xüsusən yay vaxtı xlor iyindən dayanmaq olmurdu, çünki
aralığın hər iki başında tualet var idi və mərtəbənin arvadları gecə-gündüz ora xlor
tökürdülər ki, üfunət-çirkab aləmi başına götürməsin. Hər halda, xlor iyi üfunətdən
yaxşı idi və orası da yaxşı idi ki, bu yerlərdə xlordan ucuz şey yox idi.
VIII
Izabel Xanukoff artıq yeddinci il idi ki, Birləşmiş Millətlər Təşkilatının
Qaçqınlar Üzrə Ali Komissarlığında işləyirdi və kədərli təəssüratlarla dolu çətin
işinin müqabilində aldığı maaşın qədrini bilirdi, amma bu dəfə, yəni həmin sentyabr
günündən beş gün əvvəl Azərbaycana ezamiyyət sənədlərini və xərclərini alıb Ali
Komissarlığın Cenevrədəki ofisindən çıxanda, ürəyindəki o Ziba nostalgiyası onu
marketlərdən birinə apardı və Cenevrədə qiymətlərin çox baha olmasına
baxmayaraq, Izabel Azərbaycanda hansısa bir azərbaycanlı qaçqın qadına
bağışlamaq üçün, yəni kiçik və yaraşıqlı bir şəxsi hədiyyə etmək üçün bir şüşə
fransız ətri aldı – «EMPREINTE» və onu hədiyyə kimi gözəl bağlatdırdı.
Əlbəttə, o qaçqın azərbaycanlı qadın bilməyəcəkdi ki, əslində, bu hədiyyə – bir
vaxtlar Azərbaycanda yaşamış və Azərbaycan sevgisini özü ilə birlikdə
Azərbaycandan min kilometrlərlə uzaq bir diyarda qəbrə aparmış Ziba Xanukova
adlı bir qadının hədiyyəsidir, amma bunun nə dəxli var idi? Əsas məsələ o idi ki,
Zibanın ruhu şad olacaqdı.
IX
Həmin sentyabr günündən bir müddət əvvəl məlum oldu ki, növbəti dəfə
xaricdən nümayəndələr gəlib qaçqınların həyatı ilə tanış olacaqlar. Fəhlə
yataqxanasında yaşayan arvadların bir neçəsi həyətdəki krantın qabağında
dayanmışdı və günortalar çox işləndiyi üçün suyu yataqxananın yuxarı
mərtəbələrinə qaldırmağa nasosun gücü çatmadığına görə, arvadlardan kimisi bir
vedrə su doldurmuşdu, kimisi çirkli boşqabları yumuşdu, amma evə (otaqlara)
qalxmağa tələsmirdilər. Bu krantın yanı yeganə yer idi ki, qaçqın arvadlar orada birbirindən
təzə xəbərləri eşidirdilər, Allahın hər verən gününün qayğılarını, əzabəziyyətlərini
bölüşürdülər, kiminsə, nəyinsə qarasına danışırdılar, ürəklərini
boşaltmağa fürsət tapırdılar.
Krantın arxa tərəfində üç dənə böyük iydə ağacı var idi və kəndin camaatı
deyirdi ki, vaxtilə buralar başdan-başa neftxuda Məşədi Ağarəhim Mir Abdulla
oğlunun iydə, innab badam və püstə bağı olub, sonra, yəni sovet vaxtı – iyirminci
illərdə bura xarabaya dönüb, səksən yaşlı Məşədi Ağarəhimin özünü də bolşeviklər
tutub güllələyiblər və bu üç iydə ağacı da ondan və onun o gözəl bağından yadigar
qalıb.
Həmin sentyabr günündən bir müddət əvvəl o arvadlar it ləhlədən istinin və
evdəki (otaqdakı) nəm bürkünün əlindən o iydə ağaclarının kölgəsində ayaq saxlayıb
söhbət edirdilər.
Kolxoz kişinin dul arvadı Xədicə dedi:
– Az, deyirlər xaricdən yenə qəmisyə gələcək...
– Onnarın qəmisyəsi başlarına dəysin!.. Gəlib nağayrajaqlar, az? Indiyədək
gəlib-gedib nağayrıblar ki, bunnan sonra da eləsinlər?.. – Bunları da Gözlə-Gəlirəm
Məmməd kişinin arvadı Sürəyya xala dedi.
Sonra o biri arvadların da giley-güzarı bir-birinə qarışdı.
– O qəmisyədəkilər gəlib bir gün burda bizim günümüzdə yaşasınlar, onnan
sonrasına baxarıq!..
– Az, bunnar hamısı erməninin şipyonudu!..
Bu vaxt Cümü ilə Sona yataqxananın yeganə blokundan çıxdılar, Cümü
motorollerini işə saldı, Sona da qalxıb kuzova atılmış köhnə ehtiyat təkərin üstündə
oturdu.
– Cümü bunu hara aparır, az?
– Teatra!.. Hara aparacaq? Bilmirsən?
– Vallah, bunun, heç olmasa, tır-tır lafeti var, öz arvadıdı, hara istəyir, ora da
aparır! Bizim kişilər neyləsin? Səkkiz nəfər bir otaqdayıq! Sən də qəmisiyədən
danışırsan! On bir ildi nağayrıb bizə o qəmisyə, hı?
– Düz deyir, dayna! Odu ha, dağ kimi Məmməd indi oturub o sınıq-salxax
skamyada, bərkdən özü özüylə danışır!.. Bu da sənin qəmisyən! – Bu son sözləri də
Sürəyya xala dedi.
X
Həmin sentyabr günü Qırmızı xoruzun o vaxtsız banlamağı sübh tezdən
Ağadadaşın kefinə soğan doğramışdı və bu azmış kimi, üstəlik, səhər çayçörəyindən
sonra, onlarla üzbəüz həyətdə yaşayan Bolelşik Bufetçi Ibadullayla nərd
oynayıb dalbadal üç tas uduzdu və bütün bunlar da azmış kimi, günorta nahar vaxtı
evə qayıdanda Balacaxanım bu istirahət günü xüsusi olaraq əri üçün bişirdiyi bir
kasa bozbaşı, pamidor-xiyarı, sirkə-badımcanı, duzu, bibəri onun qabağına qoyub:
– Şoqəribə qalmış xoruz yoxdu, qeyitmiyib...
Ağadadaş bütün Buzovnada ən gözəl çörək bişirən Hacı Əliağanın təndirindən
təzəcə çıxmış isti çörəyi kasanın içinə – bozbaşın suyuna doğraya-doğraya:
– Bəs toyuqlar?– soruşdu.
Balacaxanım:
– Ikisi yoxdu... Qalanları hindədi, qeyidiblər... – dedi.
Ağadadaş, elə bil, bu bazar günündən o vaxtsız səhər banının, dalbadal
uduzduğu o üç tasın hayıfını almaq üçün, ləzzətlə bozbaşdan bir qaşıq ağzına qoyub:
– Hara gedəcəklər?– dedi. – Avtobusa minməyəcəklər ki, qeyidib gələcəklər
də...
XI
Şuşada Cümü, ancaq evdəkilər üçün Cümü idi, çünki onu uşaqlıqdan evdə belə
çağırırdılar, amma eşikdə Cümü – Cümşüd idi, Qızıldiş Cümşüd.
O zaman ki, Cümü imtahandan kəsilib Şuşaya qayıtdı, ondan sonra universitet
xəyallarını birdəfəlik ürəyindən çıxartdı, əvvəlcə avtobus profilaktoriyasında
matorçu köməkçisi işlədi, sonra o vaxt Stepanakert dedikləri Xankəndində şoferlik
kursu oxuyub vəsiqə aldı, «Şuşa – Stepanakert – Şuşa» marşrutu ilə avtobus sürdü
və elə onda da ağzının sol tərəfində, dodağının qırağında bir dişinə qızıl koronka
saldırdı və əslində Cümü o qızıl dişi Sonaya görə saldırdı.
Cümü Sonaya vurulanda Sona on birinci sinifdə oxuyurdu və Sonanın gözəlliyi
get-gedə – qız gözgörəti ətə-qana dolduqca – elə bil, Ağadədəli məhəlləsində
cavanların başının üstündə qövsi-müqəddəs kimi qövsi-gözəl bir şeyə çevrilirdi.
Sonra Cümü taksiyə keçdi və Cümünün o taksini sürmədiyi yer qalmadı, çünki,
xüsusən yay aylarında, Şuşada istirahətdən, müalicədən sonra geri qayıdan imkanlı,
yəni, taksi tuta bilən müştərilərin biri Azərbaycanın bu başında, o biri də o biri
başında yaşayırdı, elə həftə də olurdu ki, iki dəfə, üç dəfə Bakıya gedib qayıdırdı,
hətta, neçə dəfə Tiflisə getmişdi, bir dəfə isə, Rostovacan gedib çıxmışdı və o vaxt
Sona da Cümünü – Qızıldiş Cümşüdü seçdi; Cümünün qara «Volqa»nı (taksini) silib
par-par işıldadaraq Ağadədəli məhəlləsində Sonagilin ikinci mərtəbədəki eyvanının
qabağından keçməyi qızı hipnoz elədi, ya qızıl dişinin işıltısı qızın gözünü
qamaşdırdı, hər halda, onların toyu Ağadədəli məhəlləsində yaddaqalan toylardan
biri oldu və o toyda Malıbəyli Köhnə Qaval Isgəndər Nuh Nəbidən qalma qavalını
qulağının dibinə sıxıb bir «Qarabağ şikəstəsi» oxudu ki, o şikəstə «– Isgəndər daha
qocalıb...»– deyənlərin birdəfəlik cavabını verdi və sübut elədi ki, qızıl qaldıqca,
qiyməti artır.
– Isgəndər kişi, o tərəflərdə nə var, nə yox?– bunu axşam Bolelşik Bufetçi
Ibadullanın bufetində araq dümləyib və indi tək gəlib dəniz kənarındakı qayalıqda
oturaraq dənizə baxan Cümü qışqırırdı, guya, Malbəyli Köhnə Qaval Isgəndər ona
cavab verəcəkdi ki, o tərəflərdə, yəni, o biri dünyada nə var, nə yox, orda işləri yaxşı
gedir, ya pis?
Şuşadan qaçaqaç düşəndə erməniyə kömək eləyən rus əsgərinin «Kolaşnikov»u
Malbəyli Köhnə Qaval Isgəndəri ortasından biçmişdi və o qaçaqaçda onun yanında
olan Məmməd kişi (Gözlə-Gəlirəm Məmməd) sonralar danışırdı ki, Malıbəyli
Köhnə Qaval Isgəndərin bədəni ortadan ikiyə bölünmüşdü, qurşaqdan yuxarısı bir
tərəfdə idi, aşağısı o biri tərəfdə və həmişəki göy çixollu qaval da eləcə əlində
qalmışdı.
Cümünün axşamlar Bolelşik Bufetçi Ibadullanın bufetindəki araqdan sonra
hərdən tək gedib o qayalıqda oturmağı var idi və Cümüdən başqa bundan heç kimin
xəbəri yox idi – Cümüdən başqa, bir də ki, o tır-tırdan başqa, çünki hərdən Cümüyə
elə gəlirdi ki, o tır-tır da bu quru, adda-budda kollu-koslu Abşeron çöllərinin
sahibsiz itləri, pişikləri kimi bir şeydi.
– Ə, sən öl, bir dəfə səni götürüb dənizə atacam! – bunu da Cümü Bolelşik
Bufetçi Ibadullanın bufetindən sonra o qayalıqda oturduğu vaxtlar hərdən
motorollerə (tır-tıra) deyirdi, guya ki, o tır-tırın Cümünün qabağında nəsə bir günahı
var idi.
Əksinə, Cümü gərək o motorollerin qara tüstü buraxan o paslı borusundan
öpəydi, çünki Buzovnadakı fəhlə yataqxanasının beşinci mərtəbəsindəki o altı
nəfəri, özü, yəni Cümü heç, o beş nəfəri – Güllü arvadı, Sonanı, Cəmiləni, Qalibi,
Solmazı – dolandıran o kuzovlu motoroller idi. Elə ki, Bakıya gəlib çıxdılar, bu
fəhlə yataqxanasında məskunlaşdılar, elə ki, Cümü Bakı taksilərində özünə bir iş
tapa bilmədi, elə ki, bir müddət profilaktoriyada, bir müddət də benzindoldurma
məntəqəsində günəmuzd işləməyindən bir şey çıxmadı, onda Bolelşik Bufetçi
Ibadulladan borc götürdüyü 115 dollara hay-hayı getmiş bu kuzovlu motorolleri
aldı, təmir etdi və fəhlə yataqxanasında yaşayan camaatın bir qismi, yəni uşaqlar,
qocalar ki, hələ yuxudan durmamışdılar, motorollerin səsinə yuxudan oyanmağa
başladı, çünki yarım saat guruldayıb-tırıldayıb sönürdü-yanırdı, sonra işə düşürdü.
Cümü, adətən, Maştağaya sürürdü, həyətdə heyvan saxlayan ətraf kəndlərin
camaatı üçün saman, quru çörək, cürbəcür yemlər, toyuq-cücə saxlayanlar üçün
buğda, arpa, yarma alıb motorollerin kuzovuna yığırdı və aparıb ev-ev satırdı. Misal
üçün, quru çörəyin birini iki yüz manata alırdı, iki yüz əlli manata satırdı, eləcə də
yem, arpa və başqa bu kimi şeylər, amma elə ki, yay gəlirdi və imkanlı adamlar öz
bağlarına köçürdü, kimsə, haranısa təmir etməyə, harasa bərbəzək vurmağa
başlayanda, Cümü tır-tırın kuzovuna sement torbası, rəng, mismar, əhəng yığırdı və
kəsə yolla Maştağadan Nardarana sürürdü, ordan dəniz qırağı yolla Bilgəhə gəlirdi,
Bilgəhdən Zuğulbaya, oradan da Buzovnaya keçirdi, əgər kuzovda satılmamış mal
qalırdısa, Şağana, Mərdəkana, Şüvəlana sürürdü, axşam təzədən Buzovnaya
qayıdırdı və əvvəllər Buzovna bazarında ayın-oyun alıb fəhlə yataqxanasındakı
evinə (otağa) gedirdi. Bir il belə keçdi, iki il belə keçdi, o illər ki, «Allah qoysa,
sabah qayıdacağıq Şuşaya, birsigün qayıdacağıq Şuşaya!..», o illər ki, Qalib anadan
oldu və Cümü onun adını gələcək Şuşa və ümumiyyətlə, Qarabağ qələbəsi şərəfinə
Qalib qoydu, amma sonra yavaş-yavaş əvvəlcə Bolelşik Bufetçi Ibadullanın bufetinə
dəyməyə başladı, sonra fəhlə yataqxanasındakı evə (otağa) getdi və Qızıldiş Cümşüd
hamı üçün Cümü oldu.
XII
Son vaxtlar Cümü sübh tezdən hansısa bir səsə – əslində, bu, səs də deyildi, nəsə
avaza oxşayan bir şey idi – yuxudan oyanırdı və heç cürə başa düşə bilmirdi ki, bu,
nə səsdi? nə avazdı? – dənizin uğultusu deyildi (bunu Cümü dəqiq bilirdi), xəzrinin,
ya giləvarın da səsi deyildi, nəsə qarışıq bir avaz idi və bir sübh çağı Cümü yenə bu
avaza yuxudan oyanıb yerindən qalxdı, otaqdan çıxıb aralığın axırındakı tualetə
getdi və əlüzyuyanın üst tərəfindən asılmış paslı dəmir çərçivəli köhnə güzgüdə
özünə baxa-baxa birdən başa düşdü ki, onu yuxudan oyadan o avaz Malıbəyli Köhnə
Qaval Isgəndərin onların toyunda oxuduğu o «Qarabağ şikəstəsi» idi, amma
Isgəndərin səsi bu dünyadan yox, o biri dünyadan gəlirdi və elə bil, o «Qarabağ
şikəstəsi» də illərdən bəri köhnə paltarlarla bir yerdə sandıqda pərçim olub qalmışdı,
naftalin əriyib qurtarmışdı və güvə o köhnə paltarlar kimi, «Qarabağ şikəstəsi»ni də
yeyib adda-budda dəlik-deşik etmişdi.
Və birdən-birə Sonanın o toy günündəki əndamı gəlib dəmir çərçivəsi paslanmış
o güzgüyə qondu, bir müddət – üç saniyə? ya yarım saat? – beləcə güzgüdən
Cümüyə baxdı, sonra Cümü yavaş-yavaş yenə də öz əksini gördü və güzgüdəki o
əksi Cümünün üzünə bir lopa tüpürüb:
– Niyə onda evlənib o qızı da bədbəxt elədin, ay zaraza?– dedi.
XIII
Həmin sentyabr günü Bolelşik Bufetçi Ibadullanın kefi kök idi, çünki dünən
axşam «Neftçi» Finlandiyadan gəlmiş bir komandanı 3-1 hesabı ilə udmuşdu, bu
gün də həmin gözəl futbol qələbəsinin davamı kimi, nərddə əli gətirirdi və səhərdən
bəri bazar günü olduğu üçün, işə getməmiş məhəllə kişilərini, hətta, məhəllədə ən
yaxşı nərd oynayan hesab olunan və ildə-ayda bir dəfə uduzanda da qızarıb
pərtləşdiyindən xoruz kimi, az qala, adamın gözünü deşməyə hazır olan Avtobus
Ağadadaşı da bir-bir udurdu.
Qırx il idi ki, məhəllə adamları da, kənd camaatı da, Buzovnanın, Zuğulbanın və
Vişnyovkanın yolayrıcında yay-qış həmişə açıq olan bufetin daimi və qeyri-daimi
müştəriləri də Bolelşik Bufetçi Ibadullaya sadəcə «Bufet» deyirdilər və çəkisi 160
kilodan çox olan Bolelşik Bufetçi Ibadulla ayaq üstə durub nəhəng qarnını qabağa
verəndə, bu kişidə, həqiqətən, bir bufet əzəməti hiss olunurdu. Kəndin birinci futbol
azarkeşi olan Bolelşik Bufetçi Ibadulla hər dəfə «Neftçi», yaxud respublikanın
yığma komandası oynayanda, nə olursa, olsun, istəyir lap bufetinə müfəttiş gəlsin,
mütləq Bakıya, oyuna baxmağa gedirdi və elə ki, bizimkilər bir qol vururdu, bufet
əzəmətli bu 160 kiloqramlıq bədən yerindən elə hoppanırdı, elə bil, o özü də 160
kiloqram yox, top kimi yüngül bir şey idi.
Həmin sentyabr günü Sovet Ittifaqı dağıldıqdan sonra özəlləşdirdiyi bufetində
qışqabağı təmir işləri getdiyinə, bu təmir işlərinə də bir vaqon Zirə qarpızını Moskva
bazarlarında satıb təzə qayıtmış oğlu Ağasəlim cani-dildən rəhbərlik etdiyinə görə,
Bolelşik Bufetçi Ibadulla həmin sentyabr günü bufetə getməmişdi, küçələrinin həyət
qapısı ağzında, builki meyvəsi də dərilib qurtarmış qoca xartut ağacının kölgəsində
nərd oynamaqla məşğul idi və elə ki, Avtobus Ağadadaşgilin Qırmızı xoruzunun
itməyi xəbəri gəlib ona da çatdı, gombul barmaqları arasında tutduğu balaca sədəf
zərləri xüsusi bir həvəslə atıb:
– Alə, – dedi. – Ağadadaş xoruzu neyniyir?.. – Və zərlərin gətirdiyi növbəti «şeş
qoşa»nı görüb gülə-gülə: – Bir evdə neçə xoruz olar?.. Iki xoruzun başı bir qazanda
qeyniyər begəm?– deyə zarafat etdi.
XIV
Bir dəfə, səfeh giləvar əsən bir payız axşamı idi və o səfeh giləvara baxmayaraq,
Məmməd kişi yenə həmin zeytun ağacının altındakı o sınıq-salxaq skamyada
oturmuşdu və bu hələ o vaxtlar idi ki, Məmməd kişi, ancaq öz-özü ilə yox,
başqalarıyla da danışırdı, bax, həmin axşam Cümü motorolleri həyətdə saxlayıb
yataqxananın blokuna girmək istəyəndə Məmməd kişi ondan soruşdu:
– Bura bax, ə, Cümü, ermənilər müsəlman olsaydı, ruslarnan Amerika yenə
onlara qəhmər çıxacaqdılar?
XV
Gəlib Buzovnadakı bu fəhlə yataqxanasında yerləşəndən sonra, Cümü uzun
müddət gecələr yata bilmədi və məsələ təkcə onda deyildi ki, nəm və isti Abşeron
havası ilə nəfəs ala bilmirdi və dənizin o uğultusu da onu yatmağa qoymurdu –
bunlar öz yerində, ən başlıcası o idi ki, bir balaca huşa gedən kimi Şuşanın küçələri,
bağları, Ağadədəli məhəlləsi gəlib dururdu gözlərinin qabağında və bu – yuxu kimi
yuxu deyildi, qarabasma kimi də qarabasma deyildi, amma o anlarda Cümünün
nəfəsi daha da ağırlaşırdı, havası çatmırdı.
Sonralar gecə gözlərinin qabağına gələn o rəngli – ən çox da yarpaq yaşılı –
Şuşa mənzərələri yavaş-yavaş yox oldu və ümumiyyətlə, uzun müddət heç bir yuxu
görmədi, amma axır vaxtlar tır-tır yuxusuna girməyə başlamışdı. Bu gecə də yuxuda
tır-tırı gördü. Gördü ki, canını götürüb tır-tırdan qopmaq, qaçmaq istəyir, amma tırtır
onu buraxmır, Cümü qaçır, sürətlə öz-özünə gedən tır-tır da ardınca qova-qova
onu izləyir və səksəkə içində yuxudan oyanıb hələ gün çıxmamış həyətə düşdü,
zeytun ağacının yanında Məmməd kişinin (Gözlə Gəlirəm Məmmədin) boş
skamyasında oturdu, bir siqaret çəkdi, sonra gedib tır-tırı işə saldı və tır-tır yarım
saat bütün həyətə haray-həşir salıb işə düşdü və Cümü yataqxananın həyətindən
çıxdı, bir də axşam saat 9-da – 10-nun yarısında qayalığa gəldi.
Dəniz sakit, qayalıq bürkü idi. Cümü tır-tırı həmişəki kimi bir kənarda saxlayıb
qayalığa çıxdı və əlində tutduğu dəmir pivə bankası kimi araq bankasının ağzını açıb
isti araqdan beş-altı qurtum içdi. Bu araqları təzə buraxmağa başlamışdılar və
qiyməti də su qiyməti kimi bir şey idi, Bolelşik Bufetçi Ibadullanın bufetindəki 200
qram arağın puluna bunun üçünü almaq olardı, hərəsi də 175 qram, amma deyirdilər
ki, bu araq zəhərdi.
Bu dəfə Cümü bankadakı arağın hamısını içdi və öz-özünə:
– Zəhərdi?– dedi. – Bəs, niyə səni öldürmür, ay it oğlu?
XVI
Şuşa Internat məktəbində idman müəllimi işləyən Salman indi xəstəxanada
gözətçi yeri tapıb, orada işləyirdi və gecələr xəstəxanadan spirt oğurlayırdı, Cümü
də Salmanla birlikdə o spirtdən içib keflənəndə, növbəti stəkandan sonra üz-gözünü
turşudub deyirdi:
– Ə, dərddən içirəm e, mən, dərddən! – Sonra da özünün özünə hirsi tuturdu və
bu dəfə də öz-özünə deyirdi: – Tüpürüm sənin dərdinə də, özünə də!..
Salman ona təskinlik vermək istəyirdi:
– Helə demə, ə, niyə özünü söyürsən? Dərdimiz böyükdü də, bə nədi, əlbəttə,
dərddən içirik!..
Cümü qəhərdən boğula-boğula:
– Ə, sən kəs səsini! – deyirdi. – Spirt oğrusu!
Sonra Salman xəstəxanadan oğurladığı spirti satmağa başladı və daha içməyə
vermədi.
XVII
Bir dəfə – mayın axırları idi və Abşeronda hələ çimmək mövsümü
başlamamışdı, dənizin sahilində, Buzovna ilə Zuğulbanın arasındakı qayalıq tamam
kimsəsiz, bomboş olurdu – axşam Cümü yenə Sonanı motorollerin kuzovuna
mindirib qayalığa apardı və yenə də o qayalıqda Sonanın solub rəngi məlum
olmayan donunun düymələrini aça-aça, Sonanı öpə-öpə növbəti dəfə söz verdi ki,
hər şey yaxşı olacaq, arağı da atacaq, bir də heç vaxt Sonanı beləcə qayalığa
gətirməyəcək və elə bu vaxt, göydən düşdü, ya qayanın içindən pırtlayıb zühur elədi,
bir ağsaqqal kişi – kənd sakini düz onların üstünə çıxdı, əvvəlcə özünü itirdi, sonra
toxtayıb:
– Alə, – dedi, – it döyülsüz siz!.. Pişik döyülsüz!.. Adamsuz axı!.. Insansuz
axı!..
Sona döşlərini donunun içinə dürtə-dürtə ayağa sıçrayıb motorollerə tərəf qaçdı
və kuzova minib hönkürə-hönkürə çığırdı:
– Biz insan deyilik, biz qaçqınıq!.. Qaçqınıq!.. Qaçqınıq!..
Birdən-birə bütün sifəti təndir közü kimi alışıb-yanan Cümü heç bilmədi nə
üçün, əlini atıb yerdən ovuc boyda bir qaya parçası götürdü, sonra arxasını onlara
çevirib qayalıqdan uzaqlaşan o kişinin ardınca baxdı, bütün varlığı ilə istədi ki,
əlindəki daşı öz başına çırpıb özü öz beynini dağıtsın, sonra birdən-birə boşalan,
taqətdən düşən əlindəki qaya parçasını güclə bir tərəfə tulladı və tır-tıra tərəf getdi.
Uzaqlaşıb qaranlıq içində gözdən itən o kişi yerli adam idi, deyəsən, avtobus
sürücüsü idi, adı da deyəsən, Ağarəhim idi, ya Ağadadaş idi, nəsə belə bir şey idi...
XVIII
Sonanın böyük bacısı Solmaz anadangəlmə kor idi və elə ki, ermənilər Şuşaya
hücum çəkdi, Şuşada qaçaqaç düşdü, kim nə tapdısa, ona mindi, şuşalıları köçürən
vertalyotda, yük maşınlarında, başqa maşınlarda yer qalmadı, onda hərə canını
götürüb bir tərəfə dağıldı, kimi pay-piyada Turşsu meşələrindən keçib Laçına qaçdı,
kimi dağlardan enib Ağdama gələ bildi, bir qismi işğalçı gülləsinə tuş oldu, bir qismi
girov götürüldü, güllədən və girovdan yayınan bir qismi də elə o meşələrdə, o
dağlarda tələf oldu. Ana oğuldan xəbərsiz qaldı, oğul bacıdan, bacı atadan və o vaxt
Solmaz da itdi və Cümügil minbir məşəqqətlə gəlib Ağdamda yığışanda Solmazı
«gördüm» deyən olmadı, Solmazdan xəbər-ətər çıxmadı.
Bütün bu müsibətlər azmış kimi, Solmazın da sevimli və köməksiz sifəti gecəgündüz
Sonanın gözlərinin qabağından getmirdi və belə məqamlardan birində Güllü
arvad dediyi sözlərə özü də inanmayaraq, Sonaya toxtaxlıq vermək istədi:
– Az, özünü üzmə... Dünyada elə möcüzələr olur ki!.. Allah kərimdi!..
Sona burnunun suyunu çəkə-çəkə:
– Allahın üzü dönüb də, bizdən, ay nənə!.. – dedi. – Görmürsən?
Güllü arvad içini çəkdi:
– Boy-y-y, ay qız, əstəğfürullah de!
Sona:
– Demirəm! – dedi.
Güllü arvad, elə bil, elə bu dəqiqəcə, indikindən də pis günə qalacaqlarından
qorxub gəlinin yerinə özü həyəcanlı bir canfəşanlıqla:
– Əstəğfürullah!.. – dedi.
Amma Güllü arvadın o «əstəğfürullah»ının nəticəsiydi, ya nə idisə, onun özünün
də inanmadığı o möcüzə, həqiqətən, baş verdi – Şuşadan qaçdıqları vaxtdan düz on
üç gün sonra Solmaz Əsgərandan aşağıda, Qasımlı kəndinin yaxınlığında tapıldı –
huşu özündə deyildi, çöldə, bir gilənar ağacının altında yerə sərilib qalmışdı, əynibaşı
cırılıb dağılmışdı, arıqlayıb təkcə sümükdən və dəridən ibarət baldırları addabudda
göm-göy göyərmişdi, yalın ayaqları qan içində idi, amma özü sağ idi.
Camaatın sağlam ərindən, oğlundan, qızından xəbər yox idi, amma kor Solmaz
gecə-gündüz pay-piyada Şuşa dağlarından enib, ermənilərin gözündən yayınıb
Ağdamacan gəlib çıxmışdı və bir neçə gündən sonra danışa bilən Solmaz belə bir
söz dedi:
– Allah əlimdən tutub aparırdı məni...
Kor bacısının bu sözü Sonanın bütün beyninə sahib oldu, Sona fikirləşdi ki, yox,
Allahın üzü hələ onlardan dönməyib, pis günün ömrü az olar, yenə Şuşaya
qayıdacaqlar, Ağadədəli məhəlləsindəki evlərində yaşayacaqlar, Cümünün (Qızıldiş
Cümşüdün) qara «Volqa» taksisi yenə gəlib məhəllədə, həyət darvazalarının
qabağında dayanacaq, amma günlər keçdi, aylar keçdi, gəlib Buzovnadakı fəhlə
yataqxanasında məskunlaşdılar, illər keçdi və Sonanın beyninə sahib olan o hisslər
də bütün bu müddət ərzində qaxaca döndü, sonra da ovulub töküldü, amma tamam
yox olmadı, çünki o ümid axıracan ovulub tökülsəydi, tamam yox olsaydı, o zaman,
ümumiyyətlə, həyat, yaşamaq sona yetəcəkdi.
XIX
Azərbaycanda bir milyondan artıq qaçqın yaşayırdı, bu insanlar Ermənistanın
işğal elədiyi torpaqlardan qaçmışdılar, yüzilliklərdən bəri atalarının, babalarının
doğulub, yaşayıb və öldüyü, dəfn edildiyi doğma torpaqlarından məcburi köçkün
düşmüşdülər. Bu ölkənin əhalisi cəmi səkkiz milyon idi və bu o deyən söz idi ki,
Azərbaycanda hər səkkiz nəfərdən biri qaçqın idi və bu da – dünyada analoqu
olmayan bir hadisə idi.
Izabel Xanukoff artıq üç gün idi ki, Azərbaycanda idi və beş il müddətində
dünyanın müxtəlif ölkələrində – Somalidən tutmuş Balkanlaracan – qaçqınlarla çox
görüşsə də, növbəti hər görüşün ağır təəssüratı qətiyyən azalmırdı. Azərbaycanda
ezamiyyətdə olduğu bu üç gündə də Izabel ölkənin bir neçə bölgəsində qaçqınların
çadır düşərgələrində, onların ayrı-ayrı yaşayış məntəqələrində oldu və hər dəfə
qaçqın anaların məişətini, qaçqın uşaqların güzəranını görəndə Cenevrə gölünün
sahilindəki o sakit, arxayın yaşayış Izabel üçün Corc Lukasın filmləri kimi bir şey
idi, başqa bir planetin, başqa sivilizasiyanın həyatına bənzəyirdi.
Həmin sentyabr günü bazar günü olsa da, Izabel əvvəldən planlaşdırdığı kimi,
Bakının 35 kilometrliyindəki Buzovna kəndində qaçqınlarla bu səfərinin son
görüşünü keçirməyə getdi və onu müşayiət edən rəsmi dövlət məmuru və yerli
tərcüməçi qızla birlikdə maşına minməzdən əvvəl məmurdan soruşdu:
– Bu gün bazardı... Onları narahat etməyəcəyik?
Məmur Izabelə baxdı və heç nə demədi, daha doğrusu, Izabel hiss etdi ki,
məmur – gödəkboylu, arıq və yəqin ki, qaçqınlarla belə görüşləri çox keçirdiyinə
görə günün altında yanıb qaralmış bu kişi, sadəcə olaraq, deməyə söz tapmadı və qız
burasını da hiss etdi ki, verdiyi sualın idiotluğu özünün də yanaqlarını qızardır...
Izabel ertəsi gün səhər tezdən Cenevrəyə qayıdacaqdı, ona görə də bu son
görüşü tez keçirib, axşam da olsa, mütləq Qubaya, Qırmızı Qəsəbəyə getmək
istəyirdi, çünki Izabel, az qala, cismani surətdə hiss edirdi ki, o yerlərə getməsə, heç
olmasa, bircə saat o yerlərə anasının gözləri ilə baxmasa, Zibanın ruhu ondan
inciyəcək, hətta, küsəcək və buna görə də Buzovnada fəhlə yataqxanasındakı görüş
çox çəkmədi.
Əslində, daha belə görüşlərə qaçqınların da həvəsi və deməyə bir sözü
qalmamışdı, çünki nə qədər söz var idisə, bu on-on bir ildə hamısını demişdilər,
amma nə olsun? – xaricdən gəlirdilər, baxırdılar, hər şeyi öz gözləri ilə görürdülər,
başlarını bulayırdılar, hətta, eləsi olurdu ki, bax, bu uzun, kürən qız kimi, gözləri
dolurdu, elə bu qız kimi də, fotoaparatla şəkil çəkirdilər, blaknotlarında nəsə
yazırdılar, sonra da çıxıb gedirdilər – nə dəyişirdi?
Məmməd kişinin arvadı Sürəyya xala ikinci mərtəbədəki aralıqda həmin uzun,
kürən qızın – Izabel Xanukoffun qabağını kəsib və qaçqınların işləri ilə məşğul olan
bəzi məmurların: «– Xaricdən gələnlərlə nəzakətli olun»– xahişini də bir tərəfə
tullayıb:
– Bura bax, – dedi. – Bizə heç nə lazım deyil! Bizə humanitar yardım da lazım
deyil! Onu da aparın ermənilərə verin! Bizə heç nə lazım deyil! A tövbə! Bizə
Şuşanı qaytarın! – Sonra üzünü tərcüməçi qıza tutdu: – Az, tərcümə elə! Nətər
deyirəm, elə də tərcümə elə! – Və tərcüməçi qız onun sözlərini tərcümə etməyə
başlayanda, beşinci mərtəbədən düşüb uşaqlarla birlikdə xaricdən gələn növbəti
qonağa tamaşa edən Qalibin – Cümü ilə Sonanın oğlunun – qolundan yapışıb irəli
çəkdi. – Bax, bu Şuşanı görməyib, burda anadan olub! Bunun vətəni bu
yataqxanadı! Yataqxana adamın vətəni olar? Yataqxana adamın torpağı olar?– Sonra
da aralığın açıq pəncərəsindən əlini uzadıb zeytun ağacının altındakı skamyada
oturmuş Məmməd kişini göstərə-göstərə əməlli-başlı qışqırdı, elə bil, Şuşanı erməni
yox, bu uzun, kürən qız onların əlindən almışdı. – Odur, bax, – dedi, – mənim kişim
on ildi orda oturub öz-özü ilə danışır! Nər kimi kişi idi! Top atsaydın, yıxılmazdı! –
Və daha da bərkdən qışqırdı: – Şuşanı qaytar bizə! Şuşanı!.. Şuşanı!..
Məmməd kişi arvadının səsini eşidib zeytun ağacının altından soruşdu:
– Nolub Şuşaya?
Sürəyya xala:
– Heç nə olmayıb Şuşaya! – dedi və özünü saxlaya bilməyib hönkürə-hönkürə
qonaqlardan ayrılıb yaşadıqları otağa girdi.
Izabel Cenevrədə aldığı şəxsi hədiyyəsini – fransız ətrini – son görüşə
saxlamışdı və onu elə bu qadına vermək istəyirdi, amma, doğrusu, onun ardınca
otağa girməyə, bu sözlərdən sonra o kiçik hədiyyəni ona verməyə ürək eləmədi və
onlar beşinci mərtəbəyə gəlib çıxanda qəribə bir hadisə oldu. Əslində bu, nəsə bir
hadisə yox, ani bir hissiyyat idi, bəlkə də haqq dünyasındakı Ziba ilə Izabel
Xanukoff arasındakı hansısa bir biobağda, bioteldə yaranan informasiya kimi bir şey
idi – Izabel, bir kənarda dayanıb heç nə deməyən və iri, ala gözləri lap
dərinlərinəcən kədər içində olan cavan bir qadını görəndə, elə həmin an qıza elə
gəldi ki, Ziba bu qadını tanıyır, daha doğrusu, tanıyıb-tanımamağından asılı
olmayaraq, bu qadın Ziba üçün doğmadı. Cavan qadının sifətinin gözəlliyi, elə bil,
iri və ala gözlərindəki o kədərlə heç cürə barışa bilmirdi, o kədəri heç cürə qəbul
etmək istəmirdi və bu da o qadının baxışlarındakı, varlığındakı iniltini daha da
görümlü edirdi.
Izabel Xanukoff Cenevrədən alıb gətirdiyi hədiyyəni Sonaya – həmin cavan
qadına bağışladı.
XX
O balaca bağlama elə gözəl bağlanmışdı, ona elə gözəl bant taxılmışdı ki, onun
görünüşü o fəhlə yataqxanasındakı güzəranla heç cürə uyuşmurdu və Cəmilə də,
Qalib də maraq və həyəcanla o balaca bağlamaya baxırdılarsa da, Güllü arvadı az
qalırdı gülmək tutsun.
Xaricdən gəlmiş o uzun, kürən qız çıxıb gedəndən sonra otağa qayıdan Güllü
arvad:
– Az, aç görək onun içində nə var elə?– dedi.
Sona əlində tutduğu o balaca bağlamaya taxılmış lentə baxanda uşaq vaxtı
hərdənbir axşamlar Cıdır düzünə, ya Ərimgəldiyə, ya Istirahət Evinə gəzməyə
gedəndə anasının onun iki uzun hörüyünün ikisinin də ucuna bağladığı qırmızı
lentlər birdən-birə gəlib gözlərinin qabağında dayandı və Sona bağlamanı Solmaza
tərəf uzatdı və elə bil, ancaq indi gördü ki, Solmaz kordu, tez əlini geri çəkib bu dəfə
də bağlamanı Cəmiləyə tərəf uzatdı:
– Al, aç...
Cəmilənin on beş yaşı vardı, Cümü onu qucağına alıb Şuşadan qaçanda heç beş
yaşı tamam olmamışdı və Cəmilə indiyə qədər əlində belə gözəl balaca bağlama
tutmamışdı.
Güllü arvad nəvəsinə:
– Az, aç də... – dedi və bu on illik qaçqınlıq həyatında xaricdən onların
güzəranını görməyə gələn adamlardan daha heç nə ummadığı, heç nə gözləmədiyi
üçün əlavə etdi: – Içindən indi səfeh bir şey çıxacaq...
Cəmilə:
– Bantı mənimdi! – dedi və Qalibə baxdı.
Qalib bu dəfə bacısının sözünə etiraz etmədi, çünki o gözəl balaca bantın
oğlanlara yüz faiz dəxli yox idi.
Güllü arvad:
– Yaxşı, ay qız... – dedi. – Aç!..
Cəmilə yavaş-yavaş və ehtiyatla bağlamanı açmağa başladı və nəhayət ki, açdı,
əlində tutdutu qutunun o tərəf-bu tərəfinə baxdı.
Güllü arvad:
– Az, onu da aç... – dedi.
Sona:
– Day onun nəyini açsın? Ətirdi də... – dedi və gülümsədi, sonra da çayniki
götürüb otaqdan çıxdı ki, həyətə düşüb krantdan su doldursun.
Sona elə gülümsədi ki, elə bil o ətirə yox, fəhlə yataqxanasında
məskunlaşdıqları bu on ilə baxıb gülümsəyirdi...
Cəmilə bu hədiyyənin belə bir gözlənilməzliyindən elə çaşdı ki, qutu ilə bərabər,
bantı da Güllü arvada verdi və Güllü arvad bir müddət o qaba, o banta baxdı.
Cümü açıq pəncərənin qabağında dayanıb gözlərini həyətdə krantdan çaydana su
dolduran Sonaya zilləmişdi və Sonanın bayaqkı o təbəssümü Cümünün içini elə
doldurmuşdu ki, Güllü arvadın ətir qabını ona tərəf uzadıb nə dediyini əvvəlcə heç
başa düşmədi.
– Ə, səninnəyəm... – Güllü arvad təkrar etdi. – Al bunu, apar yarmarkada sat, o
qıza, – əli ilə pəncərəyə tərəf işarə etdi, yəni ki, Sonaya, – bir babat don al gətir...
Cümü ətiri anasından alıb otaqdan çıxdı.
Güllü arvad onun ardınca:
– Sən dədəyin goru, – dedi. – Pulu arağa vermə!
Cümü:
– Dədəmin goru çoxdan çatdayıb!.. – dedi və tez-tez pilləkənləri düşməyə
başladı, elə bil, təkcə bu yerlərdən yox, dünyadan qaçıb canını qurtarmaq istəyirdi.
XXI
Binə aeroportunun qarşı tərəfində, Bakıdan gələn əsas şose yolun arxasında
böyük bir yarmarka Sovet Ittifaqı dağılandan sonra neçə il idi ki, şıdırğı alış-veriş
yerinə çevrilmişdi və burada ayaqqabı mismarından tutmuş taxta fin evlərinə qədər
nə istəsən tapıb almaq mümkün idi və qiymətlər də Bakıya, Bakıətrafı Abşeron
kəndlərinə nisbətən xeyli ucuz idi.
Əlbəttə, orda fransız ətrinin də müştərisi tapılacaqdı, onun puluna da Sonaya bir
don almaq olacaqdı və elə bu vaxt tualetdəki o paslı güzgüdən baxan Sona qəfildən
gəlib Cümünün gözlərinin qabağında dayandı və Binə Yarmarkasına sarı sürdüyü
motoroller az qaldı yolundan çıxıb özünü qarşı tərəfdən gələn və içi sərnişinlə dolu
mikroavtobusa çırpsın.
Sonuncu anda qəzadan qurtaran mikroavtobusun sürücüsü barmağı ilə Cümünü
hədələdi və hiddətlə nəsə dedi, Allah bilir, nə söyüş söydü, amma Cümü bunun
fərqində deyildi, içindən qopub gələn bir «niyə?» onun bütün sısqa vücudunu, elə
bil, bir çəkisizlik içinə soxmuşdu: gözünün qabağındakı Sona niyə o paslı güzgüdən
ona baxmalı idi, fransız ətri nə zibil bir şeydi ki, Sona onu öz boynuna, sinəsinə
vurmasın və niyə, niyə, niyə axı, hansı bir oynaşsa bunu alıb öz qəhbəsinə verə bilər,
amma Cümü həmin pula Sonaya don almalıdı ki, əynindəki süzülüb didilmiş dondan
canı qurtarsın?
Niyə?
Niyə?
Niyə axı?
Və elə bil, o tır-tır öz- özünə dövrə vurub geri qayıtdı və həmin sentyabr
gününün o axşam çağında Cümünü yenə də Buzovna ilə Zuğulba arasındakı o sahilə
– qayalığa gətirib çıxardı.
Yüngül bir xəzri əsdiyi üçün dənizin ləpələri qayalığa çırpılır, köpüklənəköpüklənə
geri çəkilirdi və elə bil, ləpələrin o ardıcıllığı həmin axşam bu yerlərə
çökmüş havasızlığı təsdiq edirdi. Cümü birinci dəfə idi ki, bu qayalığa tamam ayıq
gəlmişdi və elə bil, dəniz də, bu qayalar da əvvəlkindən də qat-qat artıq dərəcədə
yad bir yer idi və qayalıqda oturmuş Cümü bir də onu gördü ki, zır-zır ağlayır, elə
ağlaya-ağlaya da əlindəki fransız ətrinin bantını dartıb açmaq, kağızını cırıb
tullamaq, şüşəni qutusundan çıxarıb ətirlə bərabər qayalığa çırpmaq istədi və özözünə:
– Nə zırıldayırsan, ə, əclaf oğlu əclaf?! – dedi.
Görünür, bir az əvvəl bu yerlərdən mal-qara keçmişdi, çünki dənizin iyinə bir
təzək iyi də qarışmışdı. Cümü burnunun suyunu çəkə-çəkə əlində tutduğu ətir
qutusuna baxırdı və həmin sentyabr gününün axşamı qəribə bir hadisə oldu: birdənbirə,
elə bil, o dəniz və təzək iyinə fransız ətrinin də iyi qarışdı (elə bil, Cümü,
doğrudan da, o ətri qayaya çırpmışdı) və güman ki, dünya yaranandan bəri indiyədək
Abşeronda heç kimin heç vaxt hiss etmədiyi qarışıq və iyrənc bir qoxu Cümünün
burnuna gəldi...
Bu vaxt yüngül xəzrinin qayalığa çırpdığı o yeknəsəq ləpə ardıcıllığı içində qart
və hirsli bir qaqqıltı eşidildi – hoppanıb qayalığa çıxmış bir xoruz (Qırmızı xoruz!),
ardıyca da iki anac toyuq, elə bil, bu kimsəsiz sahildə çoxdan bəri adam görmədiyi
üçün, düz Cümünün üstünə gəlirdi. Cümü ayağa qalxıb fransız ətrini pencəyinin
cibinə qoydu, əli ilə burnunun pərələrini tutub bərkdən fınxırdı, burnunun suyunu
qayalığa çırpdı və aşağı enib tır-tıra tərəf getdi.
O iyrənc iy hələ də Cümünün burnundan getməmişdi və Cümüyə elə gəldi ki,
elə bil, pencəyinin cibindəki o fransız ətri də iylənmiş qurbağa ölüsü kimi bir şeydi.
Qırmızı xoruz da, toyuqlar da qaqqıldaya-qaqqıldaya qayalıqdan düşüb onun
ardınca getdi.
Mator isti olduğu üçün tır-tır bir-iki dəfə nərə çəkib tez işə düşdü və o nərələr də
Qırmızı xoruzu, toyuqları kənara qaçırmadı, əksinə, daha da bərkdən və daha artıq
bir narazılıqla qaqqıldamağa başladılar, elə bil, haray-həşir salırdılar ki, ey insan,
bizi burda qoyub hara gedirsən, istəyirsən ki, qurda-quşa yem olaq?
Bu quşlar hardan azıb gəlib bura çıxmışdılar?
Bu boyda Buzovnada onların yiyəsini tapmaq, əlbəttə, müşkül məsələ idi. Son
vaxtlar Abşeronda siçovullar çoxaldığı üçün, kol-koslu quru çöllərdə, dəniz
kənarındakı qamışlıqlarda tülkü çoxalmışdı, bəzən gecələr buralardan çaqqalların
vaqqıldaşması eşidilirdi və bu heyvanlar bir neçə dəfə gecə bu yerlərdən keçib evə
gedən tır-tırın da yolunun üstünə çıxmışdı.
Şübhəsiz ki, səhər açılanda bu özündənrazı xoruzdan da, onun o toyuqlarından
da bu əbləh dünyada, ancaq tükləri qalacaqdı. Cümü sağ əlinin barmaqları
arasındakı siqaretin tüstüsünü ciyərinə çəkə-çəkə, sol əlini uzadıb quşları qovmaq
istədi, amma Qırmızı xoruz, elə bil, elə buna bənd imiş kimi, hoppanıb qanadlarını
yelləyə-yelləyə tır-tırın adda-budda quru ot tökülmüş kuzovuna qondu, toyuqlar da
eləcə Qırmızı xoruzun ardınca kuzova atıldılar və qaqqıldaya-qaqqıldaya, elə bil,
taksi müştəriləri idi, tır-tırın tərpənməyini gözləməyə başladılar.
Cümü yenə fınxıraraq burnunun hələ də qurumamış suyunu bu dəfə asfaltın
üstünə çırpıb:
– Yaxşı, – dedi, – sizi çaqqal yeyənəcən, elə bizimkilər yeyər. – Sonra, elə bil,
özünə bəraət qazandırmaq üçün: – Çaqqallar yeməyə şey tapacaq! – dedi və tır-tırı
sürüb dünyanın çox cansıxan yerlərindən biri olan bu qayalıqdan uzaqlaşdı.
XXII
Qırmızı xoruz da, toyuqlar da həyətdən çıxanda, adətən, küçə qapısının ağzında
olurdular, qoca xartut ağacının dibini, oranı-buranı dimdikləyirdilər, torpağı
eşirdilər, sonra elə ki, küçəyə gün düşürdü, hinə isə kölgə gəlirdi, Qırmızı xoruz
qabaqda, toyuqlar da onun ardınca hinə qayıdırdılar, amma bu dəfə qalan toyuqlar
hində idi, Qırmızı xoruzdan və onunla itmiş iki toyuqdan isə xəbər yox idi,
Balacaxanım bütün məhəlləni, hətta, o biri yaxın küçələri, keçmiş Pioner parkını,
parkın arxasındakı köhnə stadionu nə qədər axtardı, nə qədər soraqlaşdı, Qırmızı
xoruzu və iki toyuğu «gördüm» deyən olmadı.
Gecə düşəndə Ağadadaş Qırmızı xoruzun qarasına:
– Axmaq oğlu axmaq! – dedi. – Bilirdim ki, onun axırı elə belə olacaq!
Balacaxanım Qırmızı xoruzu tapacağına ümidini tamam itirib:
– Heç olmasa, – dedi. – Allah bir yetim-yesirə qismət edəydi onları!..
Ağadadaş:
– O xoruzu ki, mən tanıyıram, o köpəyoğlunun yetim-yesirlə arası yoxdu! – dedi
və həmin payız günü birinci dəfə güldü. – Bizi bəyənmədi, bəy axtarır...
XXIII
Izabel Xanukoff Ali Komissarlığın növbəti illik məruzəsi üçün Azərbaycanla
bağlı ona tapşırılmış materialları, bu qıza xas olan səliqə-sahmanla topladı,
qeydlərini etdi, bir sözlə, bu ölkədəki işini bitirdi və Ali Komissarlığın
Azərbaycandakı nümayəndəliyindən xahiş etdi ki, onu, heç olmasa, bir saatlığa
Qubaya, Qırmızı Qəsəbəyə aparsınlar.
Nümayəndəlikdə işləyən cavan və yaraşıqlı (həm də hündürboylu!) yerli –
azərbaycanlı bir oğlan həvəslə razılıq verdi və onun maşınında söhbət edə-edə,
zarafatlaşa-zaraftlaşa Bakıdan 160 kilometr kənarda yerləşən Qubaya, oradan da
Qırmızı Qəsəbəyə getdilər, vaxt az olduğu, qohumlarını da tanımadığı üçün, Izabel
xüsusi olaraq heç kimlə görüşmədi, təxminən qırx dəqiqə bu kiçik Qəsəbəni, onun
ətrafını gəzdi, ayaqqabılarını çıxarıb Qudyalçayın dayaz sahili boyu bir az o tərəf-bu
tərəfə qaçdı və bütün içi ilə hiss etdi ki, ürəyindəki o Ziba nostalgiyasına bir ilıqlıq,
bir hərarət gəldi, hiss etdi ki, o, bu kiçik yaşayış məntəqəsini gəzdikcə, buranı hər
tərəfdən əhatə edən dağların axşamın alatoranında qaralmağa başlayan ətəklərinə
baxdıqca, Qudyalçayın suyunda qaçdıqca Zibanın ruhu şad olur.
Sonra o cavan və yaraşıqlı (hündürboylu!) oğlan Izabeli Qubanın Qəşrəş
meşəsindəki məşhur kababxanada əsl Qafqaz kababı yeməyə dəvət etdi. 32 yaşına
çatdığına baxmayaraq, Izabelin indiyə qədər hələ heç bir azərbaycanlı, ümumiyyətlə,
heç bir qafqazlı ilə heç bir məhəbbət macərası olmamışdı və Quba, doğrudan da,
gözəl bir yer idi, sabah səhər Cenevrəyə yola düşməsinə də hələ bütöv, azad və
sərbəst bir gecə qalırdı, ona görə də Izabel Xanukoff o cavan oğlanın dəvətini
məmnuniyyətlə qəbul etdi.
XXIV
... çox-çox illər bundan əvvəl Yevlaxdan Bakıya gedən qatar on yeddi yaşlı bir
oğlanı işıqlı, hərarətli, sirli-sevincli bir Gələcəyə aparırdı...
... və o qatarın dəmir çarxlarının çakka-çukunu, sədası uzaqlardan gələn bir
«Qarabağ şikəstəsi» müşayiət edirdi...
13 avqust 2003.
Zuğulba.
|