GÜNLƏRIN BIR GÜNÜNDƏ
1. Qarlı gəzinti həsrəti
Tülkü çoxbilmişliyindən tələyə düşər, deyiblər, amma bu Tülkü çox bilməyinə
lap çox bilirdi, tələyə də düşmürdü ki, düşmürdü. Bic idi, fəndgir idi, kəmfürsət idi.
Anasının əmcəyini kəsən Tülkü idi.
Meşə səfalı meşə idi – dağın döşündə; palıdı, vələsi var idi, armudu, qozu,
fındığı var idi. Cüyürü, əliyi var idi, hacıleyləklər burada yuva salardı, bala
çıxarardı. Talaları var idi, gülü, çiçəyi var idi... Amma Tülküsü də var idi bu
meşənin.
Hacıleyləklər içərisində bir gözəl Hacıleylək qoca palıdın budaqlarında özünə
yuva salmışdı, üç qəşəng balası yumurtadan təzəcə çıxmışdı. Səhərlər Hacıleylək
uçub gedirdi, balalarına yem tapırdı, yuvasına qayıdırdı, uzun dimdiklərini
şaqqıldada-şaqqıldada balalarını yedirdirdi, daha bilmirdi ki, zalım Tülkünün bu
qəşəng balalarda gözü var.
Günlərin bir günündə Hacıleylək balaları üçün yem gətirməyə getmişdi.
Tülkü yekə bir mişar tapıb güclə sürüyə-sürüyə palıdın yanına gəldi, ağzı
sulana-sulana altdan yuxarı yuvada civildəşən leylək balalarına baxdı, sonra mişarı
bir kənara qoyub ədəb-ərkanla palıdın dibində əyləşdi, ağacın gövdəsinə söykənib
ana Hacıleyləyi gözləməyə başladı.
Az keçdi, çox keçdi, ana Hacıleylək yem tapıb geri uçdu, yuvasına qonub yenə
də uzun dimdiklərini şaqqıldada-şaqqıldada istədi ki, balalarını yedizdirsin, amma
bir də baxıb gördü ki, ağacın dibində bir Tülkü mişarı qaldırıb palıdın gövdəsini
kəsmək istəyir. Hacıleyləyin ürəyi qırılıb düşdü ayaqlarının altına, başını aşağı
uzadıb soruşdu:
– Ay Tülkü lələ, nə edirsən belə?
Həyasız Tülkü dedi:
– Ağacı kəsirəm.
Yazıq Hacıleylək uçum-uçum uçunmağa başladı:
– Niyə, ay Tülkü lələ?
Qəddar Tülkü dedi:
– Sənə nə var niyə? Meşə mənə babamdan qalıb. Bu ağacı kəsirəm ki, aparıb
bazarda satım, özümə toyuq alım.
Yazıq Hacıleylək nə biləydi ki, bu qoca palıdı kəsməyə Tülkünün gücü çatmaz,
gözlərindən yaş axıdıb yalvarmağa başladı:
– Bizə rəhmin gəlsin, ay Tülkü lələ. Bəs, sən ağacı kəssən biz neylərik? Yuvam
dağılar, ay Tülkü lələ...
Tülkü gözlərini qıyıb yenə də aşağıdan yuxarı Hacıleyləyə baxdı və dedi:
– Onda balanın birini mənə ver, ağacı kəsməyim. Yoxsa, kəsəcəyəm.
– Bay, sənin canın yansın, ay Tülkü! – bu sözləri Səmayə dedi, lap doğrudandoğruya
ürəyi yana-yana dedi.
Məsələ burasında idi ki, zalım Tülkü ilə biçarə Hacıleylək haqqındakı bu pyesi
Bakı Uşaq Teatrı tamaşaya qoyacaqdı və Səmayə də həmin tamaşada Tülkü rolunu
oynayacaqdı. Indi də gecənin bir aləmi divanın üstündə ayaqlarını altına yığıb
soyuqdan büzüşə-büzüşə öz rolunu əzbərləyirdi.
Bu il qış yaman gəlmişdi, hələ söyüdlər yarpaqlarını tamam tökməyə macal
tapmamış hər yanı qar basmışdı, gör indi bir azdan nə qiyamət qopacaqdı. Otaqlar
da ki, soyuq – qızdırıcılar pis yanırdı. Səmayə ocaqçı Məmmədəlinin qarasına
deyinib yenə pyesi oxumağa başladı.
Hacıleylək nə qədər yaş axıtdı, nə qədər yalvarıb aman istədi, qəddar Tülkü bəd
əməlindən dönmədi ki, dönmədi.
Dərddən ürəyi üzülən Hacıleylək axırıncı dəfə Tülkünü dinə-imana gətirmək
istədi:
– «Sən mənimçün can ver, mən səninçün ölüm» oldu bu, ay Tülkü lələ.
Tülkü mişarı qoca palıdın yoğun gövdəsinə ilişdirib:
– Özün bil! – dedi.
Çarəsiz dərdə loğman da acizdir. – Hacıleyləyin əlacı qalmadı, gözünü yumub
lap ürəyi gedə-gedə dimdiyi ilə balalarından birini götürdü və Tülküyə atdı, heç özü
də bilmədi neylədi. Tülkü quşcuğazı dişinə alıb şələ quyruğunu bulaya-bulaya çıxıb
getdi və hələ də bir müddət yazıq quşcuğazın civiltili ah-naləsi kəsilmədi.
– Can-can!.. – Bunu da Səmayə dedi və istər-istəməz divanda dikəlib o biri
otaqda mışıl-mışıl yatan Fatmaya tərəf boylandı, elə bil arxayın olmaq istəyirdi ki,
Fatma üçün belə Tülkü qorxusu yoxdur və buna arxayın olandan sonra yenə də pyesi
oxumaq istədi, amma daha həvəsi qaçmışdı, özü də lap yorulmuşdu, həm də yazıq
quşcuğazın civiltisi qulağından getmirdi.
Səmayə divandan qalxıb barmaqlarının ucunda qızdırıcıya yaxınlaşdı, əlini hələ
əməlli-başlı qızmamış dəmirin üstünə qoyub yenə də ocaqçı Məmmədəlinin qarasına
ürəyində bir-iki yağlı söz dedi, sonra pəncərənin yanına gəlib bayıra baxdı.
Bayırda bir qar yağırdı ki, gəl görəsən; qardan və adda-budda pəncərə
işıqlarından başqa heç nə görünmürdü. Səmayə bu quşbaşı qara baxdı, baxdı və çox
keçmişlərdə qalmış bir dəli həvəsin giziltisi yenə də ürəyindən keçib getdi; amma bir
həsrət həzinliyi qaldı yenə.
Bir dəli həvəsi var idi Səmayənin, çox-çox bundan əvvəl, o vaxtlar ki, Səmayə
tək idi, yəni o vaxtlar ki, hələ Fatma yox idi dünyada və Səmayə özü də Fatma kimi
qəşəng gözəl bir qız idi. Bir dəli həvəsi var idi Səmayənin – bu cür qarlı gecədə üstbaşlarına
qar yağa-yağa dünyada ən yaxın adamı ilə, ən əziz adamı ilə, yəni sevgilisi
ilə Bakının küçələrini, bağlarını, dəniz kənarını gəzmək; elə gəzmək ki, dünyada
onlardan – Səmayədən və həmin naməlum sevgilidən, bir də ki, quşbaşı qardan
başqa heç kim və heç nə olmasın; Bakı yatsın, təkcə beş-altı pəncərə oyaq qalsın və
onlar da bu qarlı pəncərə işıqlarını güclə tapıb bir-birilərinə göstərsinlər, həmin
pəncərə işıqlarının ilıqlığı ürəklərindən axıb keçsin; onda adamın ürəyi lap balaca –
bir dınqılı gəmiyə dönər...
Əvvəlcə trolleybusun səsi gəldi, sonra işığı göründü və gecənin yarısına qalmış
bu axırıncı trolleybus pəncərəsinin altından keçib, gedəndə Səmayəyə elə gəldi ki,
elə bil vağzaldadır və kimi isə – çox əziz bir adamını uzaq səfərə ötürür, ürəyi
sıxıldı.
Bu, həmin dəli həvəsin həsrət sıxıntısı idi.
Bir vaxt var idi – o vaxt ki, hələ Fatma dünyada yox idi və Səmayə özü də
Fatmadan bir-iki yaş böyük olardı, elə beləcə gözəl-göyçək bir qız idi – bax, beləcə
dayanardı köhnə evlərinin pəncərəsi qarşısında, bayırda yağan qara baxardı və o
zaman da ürəyində həmin dəli həvəsin həsrəti var idi, amma o həsrət bol-bol işıq
içində idi, sevincli həsrət idi, əslində həsrət yox, ürək tappıltısı ilə gözlənilən
gələcək idi; onda sıxıntı yox idi, gözləmə var idi, nəyinsə ərəfəsi idi.
O zaman gələcəkdə onu həmin qar gəzintisi gözləyirdi, səhnədə onu
Dezdemona, Luiza, Gültəkin gözləyirdi, lap o vaxtdan Ofeliyanın mahnısını
əzbərləmişdi və bu mahnı da səhnədə onu gözləyirdi. Əlbəttə, o zaman heç ağlına
gətirməzdi ki, bir vaxt gələcək və beləcə gecə vaxtı qəddar Tülkünün sözlərini
əzbərləyəcək, min cürə fəndgirlik edib Hacıleyləyin gözlərini yaşlı qoyacaq, çünki o
zaman ağlı hələ kəsmirdi ki, hamı Dezdemona ola bilməz, Tülkünü də oynamaq
lazımdır və Tülkünü oynamaq da yuxusuz gecələr istəyir, istedad istəyir. O zaman
hələ orasını da bilmirdi ki, Stanislavski deyib: rolun böyüyü, kiçiyi yoxdur, artistin
böyüyü, kiçiyi var.
Bu başqa məsələ ki, dünyada nə Tülkü olaydı, nə onun mişarı, təkcə elə
Hacıleyləklər olaydı, ceyranlar, cüyürlər olaydı, güllər, çiçəklər olaydı. Səmayə
bunu fikirləşdi və pəncərədən quşbaşı qara baxa-baxa gülümsədi, çünki meşə
çaqqalsız olmaz deyiblər, həm də lap uşaq fikirləridir bu.
Belə çaqqallardan birisi də, heç şübhəsiz – Fatmanın qulağından iraq – onun
keçmiş başabəla sevgisi idi, yəni ki, Fatmanın üzdən iraq atası. Əvvəlcə bir-iki ay
sevgilisi, sonra üç-dörd ay yarımsevgilisi oldu, sonra da lap çaqqala döndü, çünki
Nuh-Nəbidən çaqqal imiş və elə ki, onun çaqqallığı tamam-kamal məlum olmuşdu,
Səmayə Fatmanı da götürüb çıxıb getmişdi.
Onda Fatmanın iki yaşı var idi, indi Fatmanın on beş yaşı tamam olub və lap
qabaqlar Səmayənin heç ağlına gəlməzdi ki, Dezdemonadan, Luizadan, Gültəkindən
əvvəl onu gələcəkdə gözəl-göyçək bir Fatma gözləyir, elə bir Fatma ki, onu
dünyanın ən xoşbəxt adamı edəcək və bu xoşbəxtlik yanında qarlı gəzinti həsrəti də,
Dezdemona, Luiza, Gültəkin həsrəti də bir heç olacaq.
Səmayə yenə də gəlib əlini qızdırıcıya uzatdı və bu dəfə ocaqçı Məmmədəlinin
qarasına deyinmədi, çünki borular yavaş-yavaş qızırdı və borular qızdıqca da otaq
yavaş-yavaş istiləşirdi; belə qış gecələri otaq qızandan sonra daha adam
qəribsəmirdi, pis-pis fikirlər girmirdi başına.
Səmayə o biri otağa keçib Fatmanın üstündəki yorğanı ustufca rahatladı və
soyunub öz yerinə girdi, tələm-tələsik yorğana büründü və elə bildi ki, Hacıleylək
gəlib öz yuvasına, balası da yanında. Sonra Tülkü yadına düşdü, sonra Çaqqal
yadına düşdü, sonra da Fatmanın atası yadına düşdü və Fatmanın on yaşı tamam
olandan sonra atası ilə ilk dəfə gəzməyə çıxmağa icazə verdiyi günü xatırladı.
Əslində bu gəzintini Səmayə özü təşkil elədi, hər nə idi, hər kim idi, uşağın atası idi.
Həmin gün Fatma ömründə ilk dəfə o vaxta qədər təsadüfdən-təsadüfə gördüyü atası
ilə gəzməyə çıxdı və evə qayıdandan sonra Səmayəyə birinci sualı bu oldu:
– Mama, atam doğrudan injinerdi?
«Amma yaman da injinerdi! Avaranın biridir ki, gündüz çıraqla da axtarsan
beləsini tapmazsan!» – bunu Səmayə ürəyində dedi, dilinə isə, aydın məsələdir ki,
başqa söz gətirdi:
– Əlbəttə. Nədir ki?
Fatma çox ciddi surətdə dedi:
– Dedilər durakdır.
Səmayənin gözləri kəlləsinə çıxdı:
– Nə?!
Fatma cidd-cəhdlə anasını başa saldı:
– Durakdır dedilər... Mənimlə söhbət edirdi, amma başqa xalaya baxırdı. Sonra
guya ki, başını qaşıdı, amma xalanın dalınca baxdı, sonra bilmirəm nə oldu, sonra da
xala geri dönüb dedi ki, durak!
«Kül olsun belə kişinin başına! Uşağın yanında da özünü saxlaya bilməyib.
Biabır elədi bizi, köpəkoğlu!» – bunu da, təbii ki, Səmayə ürəyində dedi, amma lap
əməlli-başlı utandı Fatmadan və elə buna görə də qızına bozardı:
– Bir də belə şeylər danışma! Adam atasına elə söz deməz!
O vaxtdan xeyli keçmişdi, çox qar yağmışdı, çox gün çıxmışdı. Fatma indi atası
ilə ildə-ayda bir dəfə görüşürdü, özü də həvəssiz. Bu bir tərəfdən yaxşı idi, bir
tərəfdən də, məlum məsələdir ki, pis. Yaxşı idi ona görə ki, o cür ipi çürük adamla
nə qədər az görüşsən bir elə çox qazanarsan. Pis idi ona görə ki, niyə axı, belə olmalı
idi, niyə bu cür gözəl-göyçək Fatmanın atası çaqqal olmalı idi? Niyə qarlı gəzinti
həsrəti bax, beləcə, bu qış gecəsi Səmayənin ürəyini gizildətməli idi? Niyə?
Əşşi, iş ki, düşdü «niyə?»lərə, onda heç nə. Onda gərək Ofeliyanın mahnısının
da oxunmadığını fikirləşəsən. Onda gərək yenə də ürəyini verəsən Gültəkinin
iztirablarına. Onda gərək Dezdemonanın taleyi ilə bərabər öz taleyini də düşünəsən.
Və onda gərək yenə də səhərə kimi yatmayasan, elə fikirləşəsən, fikirləşəsən,
fikirləşəsən. Səhərə kimi fikirləşəsən.
Səhər isə teatrda məşq var, «Tülkü və Hacıleylək balaları»nın məşqi.
Səmayə otağın qaranlığında yanındaca mışıl-mışıl yatan Fatmaya baxdı, sonra,
elə bil, bayırdakı qarın soyuqluğunu yatağında hiss elədi və yerində büzüşüb bərkbərk
yorğana büründü, lap sidq-ürəkdən əsnəyib fikirləşdi ki, amma Fatma da
yaman bicəngənədir, elə birinci gün hiss eləmişdi çaqqalın çaqqallığını. Bunu
fikirləşdi və gülümsədi.
Özü öz dərdinə gülümsəməyi öyrənmişdi Səmayə.
2. Gümüşü gün sevinci
Qardan sonra Səmayənin gümüşü günləri olardı və həmin gün də Səmayənin
gümüşü günlərindən idi. Həmin gün ki, Səmayə teatrdan çıxıb evə gəlirdi və
ürəyindəki gümüşü gün sevinci ilə Fatması barədə düşünürdü.
Fatmanın təzə rəfiqəsi var idi, adı Gülüş idi, özü də yaman cici-bacı olmuşdular,
hər gün bir yerdəydilər.
Keçən yay Səmayəyə təzə ev vermişdilər və onlar indi yaşadıqları bu təzə
binaya köçəndən sonra Fatma məktəbini də dəyişmişdi, lap bu yaxındakı məktəbin
səkkizinci sinfində oxuyurdu. Gülüş də həmin sinifdə oxuyurdu və Gülüşlə
Fatmanın beləcə cici-bacı olmaları Səmayənin də lap ürəyindən idi. Əvvəla, ona
görə ki, Gülüş çox tərbiyəli, ağıllı qız idi. Ikincisi, ona görə ki, Gülüşün anası elmlər
doktoru idi, atası da yaxşı vəzifədə idi, ağayana adama oxşayırdı, yəni ki, atalı-analı
qız idi Gülüş, yaxşı ailədən idi. Üçüncüsü və ən başlıcası isə ona görə ki, günlərin
bir adi günü Səmayəyə aydın olmuşdu ki, Fatma daha uşaq deyil və indi onun elə
vaxtı idi ki, oturub-durduğu adamlardan çox şey asılıdır. Iş elə gətirib ki, Fatmanın
atası ola-ola (mürdəşir onun üzünü yusun!) atasız böyüyüb, amma indən belə elə
olmalıydı ki, Fatmanın ürəyindəki yara közərib alışmasın, yəni görsün ki, yaxşı
ailələrlə, hər bir işi tam-düz ailələrlə onların bu balaca ailəsinin heç bir fərqi yoxdur.
Ürəyini xiffət yeməsin, görsün ki, onun Səmayə maması elə ataya da, anaya da
bərabərdir və Fatmanın da heç bir əgər-əskiyi yoxdur.
Səmayə əlindən gələni əsirgəmirdi – bayramlarda zəng çalıb Gülüşün anasını
təbrik edirdi, hər dəfə Gülüşlə evlərinə salam göndərirdi, Gülüş onlara gələndə
Fatmaya da, ona da eyni gözlə baxırdı. Əlbəttə, Gülüşün anası ilə daha artıq yaxınlıq
eləmək olardı, amma bunun üçün nə vaxt var idi, nə də şərait imkan verirdi.
Səmayə «Tülkü və Hacıleylək balaları»nın məşqindən çıxıb evə gəlirdi və bütün
bunlar barədə fikirləşirdi; ayağının altındakı qarı xırçıldada-xırçıldada addımladıqca
ona elə gəlirdi ki, Fatma kimi on beş yaşlı gözəl-göyçək bir qız da onunla yanaşı
addımlayır və bu qız elə onun özüdür, on beş yaşlı Səmayədir.
Bir vaxt olacaqdı Fatmanın da yanında beləcə on beş yaşlı Fatma
addımlayacaqdı və o zaman Fatma heç bilməyəcəkdi ki, hələ çox-çox əvvəllər anası
onu beləcə görüb; qarlı qış günündə on beş yaşı ilə birlikdə addımlaya-addımlaya.
Bir gümüşü gün idi həmin gün.
Təzəcə qar kəsmişdi, gün çıxmışdı və günün şüaları küçələrdəki, damlardakı,
eyvanlardakı, ağaclardakı qarı elə parıldadırdı ki, elə bil Bakıya qarın üstündən
gümüş yağmışdı. Bakının belə gümüşü günləri heç vaxt Səmayənin yadından
çıxmazdı, o, bütün ömrü boyu gördüyü belə gümüşü günləri bircə-bircə xatırlayırdı
və həmin günlərin hərəsinin öz ətri, öz ovqatı, öz təkcəliyi var idi.
Nə qədər küləkli-yağışlı günlər olmuşdu, nə qədər adamın nəfəsini kəsən isti
günlər, nə qədər adi günlər olmuşdu, amma onların heç biri Səmayənin yadında
qalmamışdı; pis hadisələr, pis əhvalatlar, yaxud da ki, yaxşı hadisələr, yaxşı
əhvalatlar yadda qalmışdı, günlər isə yadda qalmamışdı. Bax, bu cür gümüşü günləri
isə bir-bir sayardı Səmayə və bu gün də heç vaxt onun yadından çıxmayacaqdı.
Yadından çıxmayacaqdı ki, bir vaxt – bax, bu gümüşü gün, məşqdən çıxıb evə gələgələ
fikirləşirdi: düzdür, Dezdemona daha əlçatmaz oldu, vaxtı keçər oldu, amma
Hertruda hələ irəlidədir, ledi Maqbet hələ irəlilədir, Kuraj ana hələ irəlidədir.
Səmayə qarı ayaqlarının altında xırçıldada-xırçıldada bir də onu fikirləşdi ki,
axı, necə olur, təbiətin bu cür gümüşü günləri olur, bir tərəfdən də dünyada ledi
maqbetlər olur?
Sonra birdən-birə Səmayə çox istədi ki, Fatma da bu gümüşü günləri beləcə
yadında saxlasın və heç vaxt unutmasın bu günləri, bu günlərin ətrini, rəngini,
təkcəliyini. Fatma da beləcə hiss eləsin bu gümüşü günləri. Həm də Fatmanın
gümüşü günləri lap bol olsun və Fatmanın gümüşü günlərinin nə həsrət çaları olsun,
nə də həzinliyi, təkcə elə sevinci olsun, lap zırpı bir sevinci.
Əlbəttə, Fatma anasının bu fikirlərindən xəbərsiz idi və Səmayə evə girəndə
gördü ki, Fatma dayanıb bədənnüma güzgünün qabağında və pəncərədən o tərəfdəki
gümüşü gün heç vecinə də deyil, çünki üz-gözünü basmış sızanaqların hayındadı;
sızanaqları dırnaqlarının arasına alıb sıxır, sifətini qanadır.
Fatma ağlamsına-ağlamsına, həm də hirsli-hirsli dedi:
– Bu nədir e, ay mama, görürsən bu prişikləri!.. Utandığımdan camaatın içinə
çıxa bilmirəm...
Səmayə bayırın gümüşü havasından sonra Fatmanın sızanaq dərdini birdən-birə
ürəyinə sala bilmədi və gülümsəyə-gülümsəyə:
– Heç nə olmaz, keçib gedəcək, – dedi. – Əlini vurma.
– Yaman da keçib gedir. Day da artır günü-gündən.
– Bəs, mənə niyə hirsin tutur, mən eləməmişəm ki... – Səmayə yenə də
ürəyindəki gümüşü gün sevinci ilə gülümsə-gülümsəyə Fatmaya yaxınlaşdı və qızını
qucaqlayıb hələ qızınmamış şaxtalı üzünü onun üzünə sürtdü.
– Adımı ki, sən qoymusan: Fatma. Hamı mənə Fatma nənə deyir! Bir yaxşı ad
qoya bilmirdin mənə?
Səmayə lap sidq-ürəkdən təəssüf elədi ki, Fatma pəncərənin o tayındakı
gümüşü günün fərqinə varmır.
– Kimin nə haqqı var sənə elə desin! – Sonra zarafat eləmək istədi. – Amma
Fatma nənə olmağına Fatma nənəsən də. Anamın adını qoymuşam da, sənə, nənənin
adını.
– Çox elə mənim lazımım idi. – Fatma adından çox, sifətindəki sızanaqların
əlindən acıqlı-acıqlı yataq otağına keçdi.
Yaxşı ki, Səmayənin adı bir o qədər qocafəndi deyildi və hərgah işdi-şayət,
Fatma öz qızına Səmayə adı qoysa, bir o qədər də xəcil olmaz. Səmayə gülümsədi
və paltosunu çıxarıb arakəsmədəki asılqandan asa-asa dedi:
– Tamaşanın premyerası dekabrın doqquzundadır.
Fatma yataq otağından soruşdu:
– Hansı tamaşanın?
– «Tülkü və Hacıleylək balaları»nın. Dekabrın doqquzu da şənbə günüdür. Bilet
göndərəcəyəm Gülüşün papası ilə maması da gəlsin. Çox təsirli əsərdir.
Fatma elə bil nədənsə hürküb tələm-tələsik arakəsməyə gəldi:
– «Tülkü və Hacıleylək balaları»nın?
– Hə, yaxşı ki, şənbəyə düşdü. Gülüşün mamasıgil də boş olacaq.
Fatma anasının qabağında dayandı, amma bir söz demədi və başqa bir iş
tapmayıb paltarının yaxasını didişdirməyə başladı.
Səmayə dedi:
– Paltarını niyə didişdirirsən?
– Heç... Onda bilirsən, mama ... – Fatma çətinlik çəkdi. – Onda bilirsən, qoy
əvvəlcə mən bir kəşfiyyat aparım, sonra...
Səmayə qızının qara, qəşəng gözlərinin dərinliyində bir ürkü, bir narahatlıq,
təşviş hiss etdi və bu, onun gümüşü gün sevinci ilə dolmuş ürəyinə lap kiçicik də
olsa, xal saldı.
Səmayə dedi:
– Neynək, kəşfiyyat apar. Mənim kəşfiyyatçı qızımsan da sən!.. – Və
gülümsəyə-gülümsəyə Fatmanın qara saçlarını qatışdırdı.
3. Ilk tamaşa
O zamanlar Fatma lap balaca idi və o zamanlar hər ilk tamaşa Fatma üçün
bayram olurdu, hələ neçə gün əvvəldən hazırlaşırdı, gecə-gündüz fikri-zikri həmin
tamaşada olurdu. Bu o zamanlar idi ki, Fatma məktəbdə, həyətdə uşaqların yanında
bir şellənirdi, gəl görəsən: bax, o keçini oynayan mənim anamdı, Şəngülümü,
Şüngülümü, Məngülümü yedizdirən mənim anamdı, canavarın qarnını buynuzları ilə
yırtan mənim anamdı. Bu o zamanlar idi ki, bir dəfə Səmayə Dovşanı oynayırdı və
Tülkü gəlib onu yemək istəyəndə (dad bu tülkülərin əlindən!) Fatma elə ağlamışdı
ki, zalda oturan bütün tamaşaçılar Dovşanın ah-naləsini unudub Fatmanın
hönkürtülərinə gülmüşdü və Səmayə də Tülkünün pəncələri arasında fikirləşmişdi
ki, bəyəm hönkürtüyə də gülərlər?
Bu o zamanlar idi ki, Fatma hələ «gəlirəm» əvəzinə «gəliləm», «gedirəm»
əvəzinə «gediləm» deyirdi və bu o vaxtlar, o çağlar idi ki, Fatmanın sızanaq
dərdindən əsər-əlamət yox idi və heç adamın ağlına da gəlməzdi ki, bir vaxt gələcək
və bu totuq qızcığaz belə bir sızanaq qəmginliyinə mübtəla olacaq.
Səmayə bunu fikirləşdi və gülümsədi. Yaxşı ki, rejissor bu gülümsəməyi
sezmədi, yerindən qalxıb həmişəki kimi, əl-qolunun hərəkətləri ilə dilinin köməyinə
çatdı:
– Səmayə xanım, bir az daha artıq ehtirasla istəyin, daha artıq emosional təsirə
ehtiyac var!
Səmayə:
– Yaxşı, – dedi və fikirləşdi ki, axı, yazıq Hacıleyləyin ikinci balasını da bundan
artıq necə ehtirasla istəsin, adamın ürəyi gəlir bəyəm? Axı, tülkü tülküdü, adam
adamdı.
Yenə hardan gəldi bu uşaq fikirləri?
Bu gün «Tülkü və Hacıleylək balaları»nın axırıncı məşqi gedirdi, sabah, yəni
dekabrın yeddisində ictimai baxış idi, iki gündən sonra da ilk tamaşa.
Tülkü yenə də mişarı qoltuğuna vurub palıdın dibini kəsdirmişdi və bu dəfə
Hacıleyləyin ikinci balasını istəyirdi. Hacıleylək yazıq, gözlərindən yaş axıda-axıda
yalvarırdı ki, Tülkü palıdı kəsməsin. Zalım Tülkü isə insafa gəlmirdi:
– Mənə nə var! Meşə mənə babamdan qalıb! Hansı ağacı istəsəm onu da
kəsərəm. Ya balanı mənə ver, ya da ağacı kəsəcəyəm, aparıb bazarda satacağam,
özümə toyuq alıb qəşəngcə yeyəcəyəm.
– Səmayə xanım! Axı, siz təcrübəli aktyorsunuz! Sizə neçə dəfə demək olar ki,
daha artıq ehtirasla tələb edin! Axı, siz Tülküsünüz! Qəddarsınız! Yırtıcısınız!
Görürsünüz Hacıleylək necə ürəkdən ağlayır?
Səmayə fikirləşdi ki, Hacıleylək çarəsizdi, daha neyləyəcək, gərək ağlasın da.
Bunu fikirləşdi və bu dəfə Hacıleyləyin ikinci balasını lap doğruçu Tülkü qəddarlığı
ilə istədi.
– Bu pis olmadı. – Rejissor dərindən nəfəs aldı.
Artıq neçə müddət idi ki, qar yağmırdı və küçələrdəki qar əriyib, çirklənib
palçığa dönmüşdü, eyvanlardakı qarı təmizləmişdilər, damlardakı, ağaclardakı qarı
his, tüstü qaraltmışdı və həmin günün axşamı Səmayə öz evlərinin pəncərəsi
qarşısında dayanıb bayıra baxırdı. Bir xeyli beləcə dayanıb damlarda rəngini itirmiş
qara, küçədən trolleybus, avtobus, maşınlar keçdikcə təkərlərinin altından sıçrayan
qarlı palçığa tamaşa etdi və yenə də gözlərini şüşədən çəkməyib Fatmadan soruşdu:
– Sən heç təzə qar yağanda, hər tərəf ağappaq olanda, gecə vaxtı; şəhərdə təktük
işıq yananda çölə çıxıb gəzmək arzulamısan? – Səmayə bu sözləri dedi və özü öz
sözlərindən bir balaca hürkdü, hürkdü ki, birdən Fatmanın könlündə elə nöqtəyə
toxunar ki, bu nöqtədə onların arasında pərdə olmalıdır; gözlərini pəncərədən çəkib
qızına baxdı.
Fatma mizin arxasında oturub sabahkı dərslərini hazırlayırdı və o da gözlərini
dərslikdən çəkib anasına baxdı:
– Elə yaman da sapojkim var ki, qarda gəzmək arzulayım!..
Səmayə əvvəlcə elə bil heç nə başa düşmədi və sonra handan-hana məlum oldu
ki, söhbət Fatmanın uzunboğaz çəkmələrindən gedir. Səmayə üçün orası da məlum
oldu ki, təbiətdə qar sevinci ilə palçıq dilxorçuluğu arasında cəmi-cümlətanı bircə
qarış məsafə var.
– Nə olub ki, sənin uzunboğazlarına? Su buraxır?
– Su buraxmır, amma uşaq sapojkisidir onlar. Hamı modnısını geyir, elə bir
mənəm uşaq çəkməsində, uşaq paltosunda.
Səmayə əvvəlcə qızı ilə höcətləşmək istədi, amma sonra yenə küçələrdə əriyib
palçığa dönmüş qara baxdı və beş-on gün bundan əvvəlki təzə qarı təzədən xatırladı
– ətrini duydu, rəngini gördü və hiss elədi ki, Fatma daha böyüyür əməlli-başlı;
Fatma böyüyür, özü qocalır; niyə qar palçığa dönür sonra? – özü özünə dedi ki, əcəb
axmaq sualdır bu!
– Sənə elə bir uzunboğaz çəkmə alacam ki, hamının ağzı açıla qalsın.
– Hə? – Fatmanın eyni açıldı və mizin altından ayaqlarına baxdı – elə bil daha
geymişdi həmin əntiqə uzunboğaz çəkmələri.
Sonra Səmayə dedi:
– Sabah biletləri gətirəcəyəm, verərsən Gülüşgilə, mənim adımdan onları da
dəvət edərsən.
«Tülkü və Hacıleylək balaları» Fatmanın yadına düşdü və qız açıq-aşkar
bikeflədi:
– Doğrudan, iki gün qalıb də doqquzuna...
Səmayə başa düşdü ki, Fatma bütün bu müddət ərzində günləri sayırmış.
Fatma soruşdu:
– Ay mama, yenə Tülkü paltarında olacaqsan?
Səmayə elə bil kiminsə acığına canı-dildən təsvir eləməyə başladı:
– Hə, əlbəttə! Bir əntiqə Tülkü geyimi tikiblər ki, başdan ayağa tamaşadır! Bir
şələ quyruğu var ki, gəl görəsən! Bax, bu boyda! – Səmayə qollarını açıb tülkünün
şələ quyruğunun yekəliyini göstərdi, sonra qızına baxdı və susdu.
Araya sükut çökdü və bu onların arasına çökmüş ilk sükut idi.
Nəhayət, Fatma sükutu pozdu:
– Neynirsən e, ay mama, neynirsən onları dəvət edib?.. – Anasına baxdı və əlavə
etdi: – Heç ömründə teatra getmirlər. Xoşlamırlar teatrı. Heç bir dəfə görməmişəm
ki, teatrdan söhbət eləsinlər.
Səmayə əlini üzünə apardı, elə bil dişi ağrıyırdı, sonra gülümsədi:
– Neynək, xoşlamırlar, qoy xoşlamasınlar.
Fatmanın çiynindən yük götürüldü:
– Hə də!..
Və Səmayə də sevindi ki, qızı daha narahatlıqdan qurtardı, amma sonra belə
məlum olmuşdu ki, bu sevinc bir balaca vaxtından əvvəl imiş. Bu sonra məlum oldu,
dekabrın doqquzunda, həmin gün ki, səhər tezdən yenə qar yağmağa başlamışdı və
bütün şəhər yenə ağappaq təzə qara bürünmüşdü.
Səmayə yadından çıxarmışdı ki, bu onun neçənci ilk tamaşasıdır, amma heç vaxt
onun ilk tamaşa günündə belə qar yağmamışdı. Heç vaxt onun ilk tamaşa günündəki
intizarı belə qar sevincli olmamışdı.
O, ürəyindəki bu qar sevincli intizarla teatra getdi, rejissorun axırıncı
göstərişlərinə qulaq asdı, müəllifin axırıncı xahişlərini eşitdi, inzibatçıdan neçə gün
bundan əvvəl Fatma ilə Gülüş üçün sifariş verdiyi biletləri alıb evə qayıtdı və gördü
ki, Fatma geyinib-kecinib onu gözləyir, daha doğrusu Fatma pəncərənin ağzında
dayanıb bayırdakı qara baxır, ağappaq, gümüşü qara.
Səmayə dedi:
– Görürsən də, nə qardı!
Fatma dedi:
– Hə, yaman əntiqədi, ay mama!
Səmayə sevindi ki, Fatma qardan beləcə sevinir, sonra biletləri qızına uzatdı:
– Al, səninlə Gülüşün biletidi.
Fatma biletləri alıb elə bil bütün ömründə birinci dəfəydi bilet görürmüş kimi o
tərəf-bu tərəfinə baxdı və dedi:
– Bilirsən, mama, Gülüş... Gülüş bu gün kinoya getmək istəyir e...
Səmayə başa düşdü ki, bu saat, yəni bu qarlı qış axşamı qızı ilə, gözəl-göyçək
Fatması ilə üzbəüz dayandığı bu dəqiqə ən birinci məsələ özünü ələ almaqdır. Bir
dəfə hansı tamaşadasa ayı balasını oynayırdı və bu ayı balası iş çətinə düşən kimi
öz-özünə deyirdi: « – Özünü ələ al, ayı balası! Özünü ələ al, ayı balası!».
– Nə olar, qoy getsin kinoya... Sən də istəyirsən onunla birlikdə get...
– Doğrudan? – Fatma bilmədi sevindiyindən nə eləsin. – Doğrudan? – Sonra
atılıb – uşaq ki, uşaq – anasının o üzündən, bu üzündən öpdü, tez-tələsik
arakəsmədən paltosunu götürüb bədənnüma güzgünün qabağında geyinə-geyinə
dedi: – Sabah mən özüm təkcə gəlib baxacağam. Bilirəm də, əntiqə oynayacaqsan
yenə. Qəzetdə yazıb səni tərifləyəcəklər...
Fatma bu sözləri dedi və birdən-birə yenə nə isə xatırlayıb nigarançılıqla
Səmayəyə tərəf döndü:
– Qəzetdə şəkil verəcəklər, mama?
Səmayə gülümsədi:
– Nə bilim?
Fatma deyindi:
– Bilmirəm qəzetlərdə niyə sənin öz şəklini vermirlər, elə bu cür, öz paltarında.
Elə bu cür şəklini versinlər də...
– Yaxşı, qoymaram Tülkü paltarında şəklimi çəksinlər. – Səmayə qızını axırıncı
nigarançılıqdan da qurtardı – heç kim bilməyəcəkdi ki, Fatmanın anası Tülkünü
oynayır; bundan sonra Dovşan da beləcə olacaqdı, Keçi də, Ceyran da.
– Doğrudan qoymayacaqsan? – Fatma yenə də atılıb anasının o üz, bu üzündən
öpdü – lap sevincək olmuşdu, sonra da şəstlə dedi: – Kimin belə maması var e?!. –
Özü də özünə cavab verdi: – Heç kimin!
Həmin qarlı qış gününün gecəsi tamaşa lap yaxşı keçdi.
Meşəyə qoca və xeyirxah bir Qarğa uçub gəlmişdi və artıq o, yaramaz Tülkünün
kələkbazlığını Hacıleyləyə başa salmışdı, başa salmışdı ki, Tülkü bu boyda palıdın
gövdəsini kəsə bilməz. Tülkü Hacıleyləyin üçüncü balasını istəməyə gələndə Qarğa
ilə Hacıleylək onu elə qovdular ki və Tülkü şələ quyruğunu yellədə-yellədə meşədən
elə qaçdı ki, tamaşaçılar – uşaqlar və uşaqlarla gələn əmilər, xalalar – əl çalmağa
başladılar, zalda hay-küy qopdu, hamı gülüşdü, rejissorla müəllif də xeyli feyziyab
oldu.
Sonra pərdə təzədən açıldı və Tülkü də, Hacıleylək də, balaları da, qoca Qarğa
da səhnənin qarşısına çıxdı.
Səmayə Tülkünün şələ quyruğunu yellədə-yellədə tamaşaçılara baş əyirdi.
Səmayə bilirdi ki, bu saat bayırda yenə də quşbaşı qar yağır, bu qarın iyini
duydu, rəngini gördü və birdən-birə ona elə gəldi ki, Fatma da Gülüşlə birlikdə,
Gülüşün anası, atası ilə birlikdə bu zalda əyləşib və o da, Tülkünü yox, Hertrudanı
oynayıb.
Səmayə zala baxdı və bu dəfə Fatmagilə baş əydi.
Tamaşaçıların kefi kök idi – Tülkünün kələyi açılmışdı.
Amma Səmayənin ürəyinə haradansa bir Tülkü ağrısı qonmuşdu, elə bil indicə
Tülkünü yox, Hacıleyləyi oynamışdı.
* * *
Səmayənin ürəyinə bir Tülkü ağrısı qonmuşdu, amma nahaq, lap nahaq, çünki
səfalı meşə yenə həmin səfalı meşə idi – dağın döşündə və yenə də Hacıleyləklər
burada yuva salırdı, bala çıxarırdı.
Hacıleyləklər içərisində yenə bir Hacıleylək var idi və bu dəfə Tülkü mişarı
çiyninə alıb onun yuva qurduğu, bala çıxardığı ağacın dibini kəsdirmişdi – ürəyinə
bala əti düşmüşdü.
Ay yedin ha, Tülkü lələ!..
Hacıleylək qoca Qarğa ilə az qaldılar Tülkünün gözün çıxarsınlar.
Qorxaq Tülkü elə qaçıb meşədən itdi ki, bir də heç vaxt kələk gələ bilməyəcəkdi
Hacıleyləklərə.
Hacıleyləklər daha tanımışdı Tülkünü – həm kələkbazlığını, həm də
qorxaqlığını, tülkülüyünü.
Yenə həmin səfalı meşə idi və Hacıleylək balaları böyüyürdü, qanad çalırdı,
uçurdu, dənizlər keçirdi, ölkələr gəzirdi, meşələr görürdü, yuva qururdu, özləri bala
çıxarırdı, bala böyüdürdü...
Aprel, 1973.
|