GÜMÜŞÜ, NARINCI, MƏXMƏRI...
Xoruzun axırıncı banından bir az keçmiş, Qəşəm kişi həyətə düşdü, amma baxıb
gördü ki, yenə çisəkləyir, özü də lap soyuqdur, təzədən artırmaya qalxıb
müharibədənqalma şinelini ağ tuman-köynəyinin üstündən çiyninə saldı və sidqürəkdən
əsnəyib hələ də üşüyə-üşüyə həyətin aşağı başına tərəf getdi.
Bu il payız gec gəlmişdi, amma yaman gəlmişdi – dörd gün idi kənddə hava
açılmırdı, elə hey xırda-xırda çisəkləyirdi. Birdəfəlik şıdırğı yağmırdı ki, adamın
canı qurtarsın; bu gün də, deyəsən, elə belə olacaqdı.
Ayna arvad da artırmaya çıxıb həyətə boylandı və o da ürəyində havanın
qarasına deyindi.
Amma bu saat bu evdə bir adam da vardı ki, bu gecikmiş payız da, bu
zəhlətökən çiskin də onun heç vecinə deyildi, çünki həmin adam – Allahverdi –
keflə yatırdı isti yorğan-döşəyində, həm də yuxu görürdü. Görürdü ki, təzə ayaqqabı
geyib, təzə kostyum geyib, boynuna da qalstuk taxıb dayanıb rayon mərkəzindəki
dəlləkxananın qabağında, başında da şəhərdən gələn kinooperatorun papağından bir
papaq. Hamı heyrətlə gah Allahverdiyə baxırdı, gah da Allahverdinin başına
qoyduğu bu papağa. Allahverdi də bundan qürurlanırdı. Birdən o gördü ki, dədəsi
bazar başından ona sarı gəlir. Doğrudan da, Allahverdinin dədəsi oğluna yaxınlaşıb
başına qoyduğu papağa baxdı və həmişəki zəhmlə soruşdu:
– O nədi, ə, qoymusan başına?
Allahverdi ağzını açmağa macal tapmamış dədəsi yenə nə isə qışqırdı.
Qəşəm kişi artırmada dayanıb yenə üzünü Allahverdi yatan otağa sarı tutdu və
qışqırdı:
– Ə, Allahverdi, gün günortanı keçdi, dursana!
Allahverdi var gücü ilə çalışdı ki, rayon mərkəzindəki dəlləkxananın yanından
heç hara getməsin, amma mümkün olmadı, çünki Qəşəm kişi bu dəfə açıq-aşkar
hədə-qorxu gəldi:
– Ə, Allahverdi!
Allahverdi hələ də gözünü açmayıb isti yorğan-döşəyində bu səhər axırıncı dəfə
gərnəşdi – bilirdi ki, bir azdan bu istini də, bu yuxunu da həyətdəki boz payız əvəz
edəcək – sonra gözünü açıb zoğalı boya ilə rənglədikləri tavana baxdı və ərinə-ərinə
soruşdu:
– Nədi e?
Əlbəttə, Allahverdi özü lap yaxşıca bilirdi ki, iş nə yerdədir: həmişəki kimi,
əvvəlcə göydəmir ürgəni tövlədən çıxarıb arxa suvarmağa aparmalıydı, sonra
qayıdıb Qızıl inəyi naxıra qoşmalıydı, sonra bir-iki qucaq odun doğramalıydı, sonra
isə, isti südlə pendir-lavaşını yeyib dərsə getməliydi. Bunların hamısını yaxşı bilirdi,
amma hər dəfə də dərsə hələ iki saat qalmış yuxudan durmaq müsibət idi onun üçün,
ələlxüsus da payızın bu çiskinində.
Eybi yox, az qalmışdı, lap az qalmışdı Bakıya gedib instituta girməyinə: qış
gəlib keçəcəkdi, yaz gəlib keçəcəkdi, sonra da yay gələcəkdi – imtahan imtahan
dalınca – sonra da xudahafiz, göydəmir ürgə, xudahafiz Qızıl inək, xudahafiz, vələs
saplı balta. Imtahanlar çətin olacaqdı – aydın məsələdir – amma nə qədər çətin olsa
da, səhərin gözü açılmamış hövlnak isti yorğan-döşəkdən qalxıb payızın çiskininə
girməkdən min dəfə asandı.
Qəşəm kişinin lap səbri tükənmişdi:
– Ə, noldun?!
– Durdum e, durdum!..
Allahverdi yorğanı üstündən atıb çarpayıda oturdu, yekə ayaqlarının altındakı
cecimdə toxunmuş ceyran sürüsünə baxdı, sonra qızarmış gözlərini qırpa-qırpa
geyinməyə başladı.
Qəşəm kişi Qızıl inəyi tövlədən çıxarıb artırmanın altına çəkdi. Qızıl inəyin
buzovu da quyruğunu yelləyə-yelləyə canfəşanlıqla düşdü anasının dalına.
Üşüyə-üşüyə artırmadakı əl-üzyuyanda xala xətrin qalmasın yuyunan
Allahverdinin buzova yazığı gəldi və ürəyində fikirləşdi ki, ay yazıq buzov, sənin
təqsirin nədir ki, gül kimi tövləni qoyub düşürsən bu sısqa çiskinin altına.
Qəşəm kişi buzovu inəyin qıçına bağladı, Allahverdinin anası Ayna arvad da
artırmanın altında çöküb sərnici qoydu iki dizinin arasına və başladı inəyi sağmağa.
Allahverdi ərinə-ərinə aşağı düşüb salamsız-kəlamsız tövləyə tərəf getdi, içəri
girib göydəmir ürgəni axurdan açdı, cilovu atın başına keçirib darta-darta həyətə
çıxartdı, darvazanın qapısını itələyib göydəmir ürgənin çılpaq belinə tullandı: cavan
və sağlam at öz yolunu tanıyırdı və öz işini də bilirdi.
Allahverdinin sinif yoldaşı, yəni Allahverdi ilə birlikdə kənddəki məktəbin
onuncu sinfində oxuyan Məlik də həmişəki kimi əsnəyə-əsnəyə oturmuşdu kəhər
madyanlarının belində və kəhər madyan da ədəb-ərkanla arxdan su içirdi, alapaça
dayça da böyründə. Allahverdini görəndə Məlikin birinci sözü bu oldu ki, Səftər
müəllim xəstələnib, dərsə gəlməyəcək.
Yuxudan kal durduğuna görə hələ də aynası açılmamış Allahverdi gözlərini
qırpa-qırpa:
– Ba? – dedi və ürəyində fikirləşdi ki, yazıq Səftər müəllim neyləsin, belə sarsaq
havaya da revmatizm tab gətirər? – Revmatizmi qalxıb?
Məlik əsnəməyinə ara vermədən:
– Hə, – dedi.
Səftər müəllim Məlikgilin həyətbir qonşusu idi, fizika müəllimi idi və bu gün də
birinci dərs fizika dərsi idi; deməli, bu gün birinci dərs olmayacaqdı.
Kəhər madyan sudan doyub boynunu qaldırdı, əvvəlcə bir an müdrik-müdrik
arxın o tayındakı heyva ağaclarına baxdı, sonra yenə başını aşağı salıb arxın
qırağında təzə göyərmiş payız otundan otlamağa başladı. Məlik cilovu çəkib:
– Cəfər rayona gedir, – dedi. – Axşama kino gətirəcək.
Allahverdi yenə də:
– Ba? – dedi və göydəmir ürgənin arxdan su dümləməsinə tamaşa elədi.
Cəfər, Məlikin böyük qardaşı idi, özü də kinomexanik idi, iki gündən bir, üç
gündən bir rayondan film gətirirdi, axşamlar klubda göstərirdi. Kinomexanik Cəfər
kənddəki cavanların arasında hörmətli adam idi, amma həmin əcaib papaqlı
kinooperator Bakıdan gəlib bu kəndə çıxalı Cəfərin hörmətinə bir az xələl
toxunmuşdu, çünki məlum olmuşdu ki, dəvədən böyük fil var, yəni məlum olmuşdu
ki, bir var hıqqana-hıqqana velosipedlə buradan rayona gedəsən, hıqqana-hıqqana da
oradan bura film gətirəsən, bir də var ki, par-par parıldayan aparatı əlinə alıb tutasan
gözünün tuşuna və başlayasan özün film çəkməyə.
Bakıdan gələn kinooperator dörd gün idi ki, kənddə idi, özü də qalırdı
Allahverdigildən iki ev yuxarıda olan Salman kişigildə. Dörd gün idi gəlmişdi,
amma heç nə çəkə bilməmişdi, deyirdi ki, hava pisdir, gərək gün çıxsın.
Həmin kinooperatorun başına qoyduğu qırmızı papaq Allahverdinin yadına
düşdü və bayaq gördüyü yuxunu da xatırladı və fikirləşdi ki, nə münasibətlə bu
qırmızı məxmər papağı başına qoyub rayondakı dəlləkxananın qabağında
durmalıymış? Orasını da fikirləşdi ki, axır günlər elə hey səfeh yuxular görür.
Allahverdi qayıdıb həyətlərinə girəndə Ayna arvad buzovu açıb buraxmışdı
Qızıl inəyin altına və buzov da anasının əmcəyini əmməkdə idi.
Ayna arvad artırmanın altında qırmızı kərpicdən hörülmüş kürədə ocaq çatıb
mis qazanda süd qaynadırdı.
Qəşəm kişi kürəklə tövlənin peyinini kürüyüb qurtarmışdı.
Allahverdi atın belindən atılıb göydəmir ürgəni tövləyə gətirdi, dəmir qaşovla
tumarlamağa başladı.
Qəşəm kişi xəlbirdən keçirtdiyi beş-altı qoşa ovuc arpanı axura tökdü və
axurdakı samanla qarışdırdı, sonra dəmir qaşovu Allahverdidən alıb:
– Yeri, bir-iki qucaq odun yar, – dedi.
Allahverdi tövlədən çıxıb artırmanın altında bir tərəfə dəstəçin yığılmış odundan
bir yekə qucaq götürdü və həyətin ortasındakı yoğun kötüyün yanına gəlib yarmağa
başladı. O, vələs saplı baltanı başının üstündə hərləyib odunları bir-bir parçaladıqca,
bədəninə bir istilik gəldi, canı qızışmağa başladı, yavaş-yavaş tərlədi və yavaş-yavaş
da bu çiskinli payızın ürəkqısan əhvali-ruhiyyəsi çıxdı getdi işinin dalınca.
Allahverdi düyünlü bir palıd kötüyünə möhkəm balta ilişdirib buğlana-buğlana
dedi:
– Səftər müəllim xəstələnib yenə, birinci dərsimiz olmayacaq.
Artırmanın pilləkənində oturub acqarına papiros çəkə-çəkə Qızıl inəyin altındakı
buzova tamaşa edən Qəşəm kişi soruşdu:
– Yenə ayağının yelidi?
– Hə. – Allahverdi palıd parçasını tən iki yerə böldü və fikirləşdi ki, belədir
kənd həyatı, hamı bir-birini tanıyır və hamı da bilir ki, kim hansı dərdə mübtəladır.
Burası doğru idi ki, Allahverdi şəhər həyatı görməmişdi, yəni, dədəsi Bakıya
gedəndə hər dəfə iki-üç gündən artıq qalmamışdı dayısıgildə, amma orası da doğru
idi ki, Allahverdi kənd həyatı barədə fəlsəfəyə qapılırdı, çünki Allahverdi hiss
eləyirdi şəhər həyatını; yəni özünü gətirirdi gözlərinin qabağına və gözlərinin
qabağında da günlərlə yaşayırdı şəhərdə: səhər-səhər qəhvəxanaya girib sosiska
yeyirdi, günorta stadiona gedib futbola baxırdı, axşamçağı bulvarda gəzməyə çıxırdı
və başlayırdı heç vaxt görmədiyi adamların arasında gəzişməyə. Bundan gözəl şey
var ki, hər gün təzə adamlar görəsən? Yəni bundan gözəl şey var ki, hər gün
yuxudan durasan və bütün gün ərzində küçələrdə, mağazalarda, bağda-bağatda
indiyəcən görmədiyin adamlar görəsən?
Qabaqlar – üç-dörd il bundan əvvəl, Bakıdan gələn asfalt yol Allahverdigilin
kəndlərinin böyründən ötüb gedirdi. Allahverdigil də – kəndin bütün uşaqları –
həmişə yığışırdılar yolun qırağına və saatlarla oturub Bakıdan gələn, Bakıya gedən
maşınlara tamaşa edirdilər.
Bir də görürdün bir maşın dayandı onların yanında və sürücü başını çölə çıxarıb
nə isə soruşurdu onlardan – bu yol filan yerə gedir? Bu kəndin adı nədir? Filan yerə
neçə kilometr qalıb?.. – onlar da canfəşanlıqla, bir-birinin sözünü kəsə-kəsə cavab
verirdilər, başa salırdılar. Ya da bir şey lazım olurdu, məsələn, maşına tökməyə su
lazım olurdu, sürücü su istəyirdi, uşaqlar da hamısı su dalınca qaçırdı, hamısı
istəyirdi ki, köhnə kameralardan kəsib düzəltdiyi rezin vedrəsini birinci gətirsin və
onun gətirdiyi suyu maşına töksünlər; hamı – təkcə Allahverdidən başqa.
Allahverdi heç hara qaçmırdı, elə-beləcə dayanırdı yolun qırağında və başlayırdı
maşının içindəki adamlara tamaşa eləməyə, sonra da gecələr yuxu görürdü, cürbəcür
yuxular: özü gedərdi maşında, özü termosdan çay töküb içərdi, özü geyərdi şəhərli
uşaqların geydiyi rəngbərəng paltarları.
Üç-dörd il bundan əvvəl təzə yol çəkdilər və bu təzə yol daha Allahverdigilin
kəndlərinin böyründən deyil, birbaş rayon mərkəzindən keçirdi. Uşaqlar daha bu
yolun qırağına yığışmırdı, çünki daha bu yoldan maşın gəlib-getmirdi, gələndə də
rayondan kəndə gəlirdi, kənddən rayona qayıdırdı.
Allahverdi odunu gətirib kürənin yanında dəstəçin elədi və Qəşəm kişi də
əlindəki papirosun kötüyünü ocağa atıb dedi:
– Apar heyvanı qat naxıra.
Qəşəm kişi həmişə buyruq verirdi, guya ki, Allahverdi öz işini bilmir – gündəlik
işlər idi və bu günlər də Allahverdi üçün bir-birinin güzgüdəki əksi idi.
Ayna arvad buzovu Qızıl inəyin altından dartıb çıxartdı ki, kəndin buzovlarına
qatsın. Allahverdi də Qızıl inəyi darvazadan adladıb üzüaşağı gedən kəndarası araba
yoluna düşdü və yenə də bayaqkı yuxusunu xatırladı və təzədən fikirləşdi ki, nə
münasibətlə şəhərdən gəlmiş həmin kinooperatorun əcaib papağını başına qoyub
rayondakı dəlləkxananın qabağında durmalıymış?
Allahverdi bir şey barədə fikirləşəndə, yarımçıq qoymazdı, axırına çatmasaydı,
olmazdı.
Indi də naxıra qatmaq üçün o həyətdən, bu həyətdən heyvan çıxarıb bir-biriləri
ilə salamlaşan, bir-birilərinə atmaca atan kəndlilərinə məhəl qoymadan xeyli götürqoy
eləyəndən sonra axırda bu qərara gəldi: ona görə yuxuda həmin əcaib qırmızı
məxmər papağı başına qoyub rayondakı dəlləkxananın qabağında durmuşdu ki,
başqaları kimi həmin papağa lağla baxmırdı, ürəyinin dərinliyində lap həsədlə
baxırdı həmin papağa.
Allahverdi bu qərara gəlib çıxdı və nədənsə, bu fikir onu birdən-birə kefsizlətdi,
bayaq başının üstünə qaldırıb-endirdiyi baltanın gətirdiyi hərarət canından çıxıb
getdi və o, yenə də üşüməyə başladı və yenə də ürəyində bu çiskinli payızı söydü.
Arxadan onu səslədilər:
– Ə, Allahverdi!
Allahverdi geri qanrıldı və camışını qabağına qatıb ona tərəf addımlayan Salman
kişiyə baxdı:
– Nədi?
– Şükürün qızı sənnən oxuyur?
Allahverdi elə bil bir balaca diksinən kimi oldu, sonra da dedi:
– Hə.
Salman kişi demisindən dərin bir qullab vurub:
– Onu kinoya çəkəcəklər, – dedi.
Allahverdi qulaqlarına inanmadı:
– Nə?
– Kinoya çəkəcəklər onu. Nadir çəkəcək. Deyir ki, yaman kinoya düşən qızdır.
Nadir həmin əcaib papaqlı kinooperator idi. Salman kişinin Bakıda yaşayan oğlu
ilə dostluq edirdi və buna görə də düşmüşdü Salman kişigilə. Salman kişi qonağının
adını qürurla çəkirdi və ona əməlli-başlı hörmət edirdi, hərçənd özü də ürəyində
həmin qırmızı papaqdan pərt idi bir balaca. Allahverdi bilirdi ki, Salman kişi onun
tayı-tuşu deyil və zarafat etmir, amma, həqiqətən, çox gözlənilməz xəbər idi.
– Necə yəni kinoya çəkəcək?
– Şükürün qızı səhəngi çiyninə alıb bulaqdan su gətirəcək, Nadir də onu
çəkəcək kinoya. – Sonra Salman kişi yenə demisindən dərin bir qullab vurub təkrar
etdi. – Deyir ki, yaman kinoya düşən qızdır. – Sonra da Salman kişi başını bulayabulaya
xırda gözlərini qıyıb gülümsədi.
Allahverdi bu gülümsəməyin səbəbini lap yaxşıca başa düşdü, yəni ki, qəribə
adamdırlar bu şəhərlilər, bu boyda kənddə qız tapmadılar, gedib Şükürün caydaq
qızını kinoya çəkirlər.
Salman kişi «Şükürün qızı» dediyi qızın adı Sədəf idi və Sədəf birinci sinifdən
ta indiyə kimi Allahverdi ilə bir sinifdə oxuyurdu. Əvvəlcə – uşaqlıqda, qonşu
kənddəki məktəbə gedib-gəlirdilər, sonralar öz kəndlərində məktəb tikdilər və indi
də həmin bu məktəbdə oxuyurdular.
Sədəf nə əlaçıydı, nə də gözəl idi, hətta təhər-töhürsüz idi bir balaca və
Allahverdi birdən-birə eşitdiyi bu xəbərə heç cürə inana bilmirdi; Salman kişiyə
dübarə sual verməkdən özünü güclə saxladı.
Məsələ burasındaydı ki, Sədəf Allahverdinin dərdindən hayıl-mayıl idi, yəni
vurulmuşdu Allahverdiyə, amma bunu heç kim bilmirdi, bunu, ancaq Allahverdi özü
bilirdi, çünki bu yay günlərin bir günündə Sədəf ona məktub vermişdi və Allahverdi
də bu məktubu oxuyandan sonra heç kimə heç nə deməmişdi.
Allahverdi Qızıl inəyin dalınca gedə-gedə bu təzə xəbər barədə fikirləşirdi və
daha üşümürdü; fikirləşirdi və onu açıq-aşkar heyrət bürüyürdü, həm də nədənsə,
sıxılırdı, səbəbini özü də bilmirdi.
Salman kişinin bayaqkı sözləri onun qulaqlarından getmirdi: «– Deyir yaman
kinoya düşən qızdır». Daha doğrusu, Allahverdi bu saat bu sözləri elə bil
kinooperatorun öz dilindən eşidirdi: «Çox fotogenik qızdır». Bu sayaq eşidirdi,
çünki kənddə qaldığı dörd gün ərzində «fotogenik» sözü kinooperatorun ağzından
düşmürdü və Allahverdi də gedib lüğətə baxıb bu sözün mənasını öyrənmişdi.
Deməli, «fotogenik qızı» axır ki, tapıb kinooperator.
Hələ üstəlik, elə bil, həmin kinooperator Allahverdinin qulaqlarına deyirdi də:
«– Şəhərdə yaşasaydı, kinoya çəkilməli birinci qız olardı Sədəf».
Və Allahverdi, gəlib gözlərinin qabağında dayanmış Sədəfin qarayanız
sirsifətinə, arıq bədəninə, hacıleylək qıçı kimi uzun qıçlarına baxa-baxa bir mətləb
qana bilmirdi.
Allahverdi qayıdıb evə gələndə Qəşəm kişi hinin ağzını açıb toyuq-cücəni,
hinduşkaları həyətə buraxmışdı, indi də zirzəmidən çıxardığı maşın yağı ilə
ayaqyolunun qapısını yağlayırdı ki, açılıb-örtüləndə cırıldamasın.
Ayna arvad artırmanın altında samovara od salmışdı.
Allahverdi yuxarı qalxıb bir az islanmış saçlarını quruladı, amma əslində təkcə
saçlarını qurulamırdı, bütün başını silkələyirdi.
Məsələ burasında idi ki, Allahverdi bütün həyatında ilk dəfə heç nə barədə
fikirləşmək istəmirdi, istəyirdi ki, bütün fikirlər başından olsun.
Allahverdi məhrəbanı əlüzyuyanın yanındakı mismardan asıb artırmadan aşağı
boylandı və samovarın yanında dayanmış anasına acıqlı-acıqlı dedi:
– O dudkeşi götür qoy ağzına də, gözümüz çıxdı ki!..
Qəşəm kişi tərs-tərs oğluna baxdı və Allahverdi daha heç nə deməyib otağa girdi
və dəftər-kitabını yığdığı dolabın yanına gəldi, yadına düşdü ki, Səftər müəllim
xəstələnib, yenə bu gün birinci dərs olmayacaq, tələsmək lazım deyil həmişəki kimi;
bir neçə an elə-beləcə dinməz-söyləməz dayandı, sonra dolabın aşağı gözünü çəkib
lap dibdə, kağız-kuğuzların altında gizlətdiyi məktubu götürdü.
Yenə bir neçə an elə-belə dinməz-söyləməz dayanıb əlində tutduğu dördkünc
bükülmüş dama-dama dəftər kağızına baxdı, sonra kağızı açıb Sədəfin məktubunu
bir də oxudu ürəyində:
«Şanlı məktub!
Allahverdi, bu məktubu sənə yazıram. Allahverdi, ömrümdə heç kimə məktub
yazmamışam, bu, birinci məktubumdur. Allahverdi, bu məktubu oxuyandan sonra,
heç kimə heç nə demə, bu məktubu da cır, yandır, qoy külə dönsün. Onsuz da, mən
yanıb külə dönürəm, Allahverdi. Hara baxıramsa, səni görürəm. Yuxuda da həmişə
səni görürəm. Fikrim özümdə olmur, Allahverdi, birdən elə bilərsən mən bütün
oğlanlara məktub yazıram. Yox, Allahverdi, təkcə sənə, təkcə sənə. Qismət olsa, bir
yerdə söhbət eləsək, hamısını sənə danışaram. Yenə gözlərim dolub, Allahverdi.
Mənə cavab yaz.
Mən ki, səni görəndən bəri,
Açdı ürəyimin incə telləri.
Sənsiz ayrı gəzmərəm, ey gözəl Allahverdi.
Unutma dediyim bu sözlərimi.
Mənə gülmə, Allahverdi. Heç kimə də heç nə demə ki, mənə gülsünlər. Bu
məktubu da yandır.
Sədəf».
Məktubdakı yazının üstünə bir damcı da düşmüşdü – bir gilə göz yaşı – və göy
mürəkkəblə yazılmış beş-altı hərf bulaşmışdı, amma oxunurdu – təkcə izi qalmışdı
göz yaşının. Əvvəlcə Allahverdi elə fikirləşmişdi ki, Sədəf özü bilərəkdən salıb, lap
adicə su damcısıdır bu, amma günlər keçdikcə və Allahverdi də bu məktubu çoxluçoxlu
oxuduqca, inanmışdı ki, doğrudan da, göz yaşıdır bu.
Sədəf bu məktubu ona verənə qədər buradakı mətləb Allahverdinin heç ağlına
gəlməzdi. Doğrudur, hərdən Sədəf ona elə baxırdı ki, başqaları bu cür baxmırdı heç
vaxt. O da doğrudur ki, Sədəf qəflətən onu görəndə qızarırdı, elə bil lap özünü
itirirdi, amma Allahverdi heç cürə fikirləşməzdi ki, hal-qəziyyə bu yerdədir.
Allahverdi bu məktubu birinci dəfə oxuyandan sonra, heç kimə heç nə demədi
və indiyəcən də heç kimə heç nə deməyib, amma Allahverdi cavab da yazmadı
Sədəfə və bu məktubu da yandırmadı, bir-iki gün cibində gəzdirdi, bilmədi ki, nə
eləsin, sonra gətirib dolabın aşağı gözündə, lap dibdə, kağız-kuğuzların altında
gizlətdi.
Məktubu oxuyandan sonra Allahverdi Sədəfə bir kəlmə də söz demədi, səhəri
gün onu görəndə özünü elə tutdu, guya ki, heç nə olmayıb. Sədəf də bir az pörtdüqızardı,
amma heç nə soruşmadı. O gündən sonra Allahverdi ilə Sədəf demək olar
ki, danışmırdılar, təkcə hərdənbir, o da dərs zamanı – bir-birilərinə bir söz
deyəydilər, ya yox – vəssalam.
Bu məktubu birinci dəfə oxuyanda Allahverdi bir az çaşbaş qalmışdı, amma
sonra yavaş-yavaş acığı tutmağa başladı və ürəyində Sədəfi səfeh bildi.
Allahverdi bir müddət beləcə acıqlı oldu, amma günlərin bir günündə gecə
yerinə girmişdi Allahverdi, yatmaq istəyirdi, amma yata bilmirdi və necə oldusa
ayağa qalxıb dərhal dolabın gözünü açdı, Sədəfin məktubunu kağız-kuğuzun
altından çıxarıb təzədən yerinə girdi, heç kim xəbər tutmasın deyə, işığı yandırmadı,
elə əl fənərinin işığında bir də oxudu həmin məktubu. Bu dəfə acığı tutmadı
Allahverdinin, əksinə, məktub yavaş-yavaş ona ləzzət eləməyə başlamışdı, həm də
ürəyində bir narahatlıq əmələ gəlmişdi, bir nigarançılıq vardı ürəyində, amma bu
narahatlıq da, bu nigarançılıq da onu sıxıb-əzmirdi. Bu narahatlıq, bu nigarançılıq
bir kövrəklik gətirmişdi o gecə. Bu məktubu beləcə gizlin-gizlin oxumaq onun
ürəyini isindirirdi o gecə. O gecə bir ilıqlıq vardı ürəyində.
Sonralar hərdənbir Allahverdi bu məktubu dolabın aşağı gözündən çıxarıb
təzədən oxuyurdu və hər dəfə oxuduqca da özünü yaman naqolay hiss eləyirdi,
amma ona görə yox ki, Sədəfə məhəl qoymadığı halda, onun məktubundan gizli
həzz alırdı, açıq-aşkar gülməli misralar onun ürəyinə yayılırdı.
Ayna arvad artırmadan Allahverdini səslədi ki, gəlib çörəyini yesin və
Allahverdi də tələm-tələsik Sədəfin məktubunu yenə dolabın aşağı gözündə gizlədib
otaqdan çıxdı.
Daha çisəkləmirdi, amma hava da açılmamışdı və Allahverdi elə bil yenə də
Bakıdan gələn kinooperatorun şikayətini eşidirdi: « – Belə də iş olar, dörd gündür
gün çıxmır ki, syomkamı çəkim qurtarsın...»
Gün çıxacaqdı və o, par-par parıldayan aparatını gözünə tutub Sədəfi lentə
çəkəcəkdi və bütün dünya tamaşa edəcəkdi Sədəfin bulaqdan su gətirməsinə və heç
kim də bilməyəcəkdi ki, bu qız Allahverdinin dərdindən hayıl-mayıldı.
Allahverdi kinooperatorun sözlərini bir də eşitdi: «Çox fotogenik qızdır». Sonra
Allahverdi hiss etdi ki, həm bir balaca pərt olub, həm də bir balaca qürur var
ürəyində.
Məlum oldu ki, məktəbdə hamı Sədəfin kinoya çəkiləcəyindən xəbərdardır.
Uşaqlar sinif otağında oturub elə hey təzə xəbərdən danışırdılar və bu təzə xəbər
həmişəki sinif otağına da bir təzəlik gətirmişdi. Təkcə Allahverdi dinib-danışmırdı.
Bir azdan Sədəf gəlib çıxdı və uşaqlar onu görəndə bir anlıq lap özlərini
itirdilər: Sədəf özünə bir sığal vermişdi, bir geyinib-kecinmişdi ki, gəl görəsən, həm
də uçmağa qanadı yox idi, yerə-göyə sığmırdı. Sonra uşaqlar hay-küylə düşdülər
Sədəfin canına və başladılar onu sorğu-suala tutmağa. Sədəf də bülbül kimi ötə-ötə
dedi ki, dünən həmin kinooperator gəlib onlara və xeyli söz-söhbətdən sonra
dədəsinin razılığını alıb ki, Sədəfi kinoya çəksin.
Sədəf uşaqlarla danışdıqca, hərdənbir partanın arxasında oturub guya ki, heç
nəyi vecinə almayan Allahverdiyə baxırdı, özü də elə baxırdı ki, elə bil məktubda
yazdığı sözləri təzədən təkrar edirdi gözləri ilə, amma daha o cür əzvaycasına yox,
bir az qürurla.
Ikinci dərs triqonometriya dərsi idi və zəng vurulan kimi də Gülsüm müəllimə
girdi içəri.
Sinifdəki uşaqların hamısından iki qarış hündür olan Allahverdi birinci sırada
lap axırıncı partada otururdu. Sədəf ikinci sırada, ortada otururdu.
Gülsüm müəllimə dərs keçirdi, amma Allahverdi heç nə eşitmirdi və heç nə
fikirləşmirdi. Sonra Allahverdi başa düşdü ki, səhərdən bəri Sədəfə baxır.
Sədəfin qara gözləri var idi, qara saçları var idi, yoğun da hörükləri və
Allahverdi heç vaxt Sədəfi belə görməmişdi. Sədəfin gözləri də həmin gözlər idi,
hörükləri də həmin hörüklər idi, amma Allahverdi bu gözləri də birinci dəfə idi
görürdü, bu hörükləri də. Sədəf arıq olmağına arıq idi, amma sinəsi yaman dolu idi.
Sədəfin sifəti qarayanız idi və Allahverdi indi gözlərini bu qarayanız sifətdən çəkə
bilmirdi, özünə acığı tuturdu, istəmirdi bu sifətə baxsın, amma bir şey çıxmırdı, eləbeləcə
baxırdı.
Uşaqlıqda bir yerdə oynamaları, dalaşmaları, bir yerdə məktəbə getmələri, neçə
illər bir yerdə oxumaları Allahverdinin yadına düşürdü və Allahverdi indi heç cürə
inana bilmirdi ki, gözlərinin qabağındakı bu qız həmin Sədəfdir, yəni ona elə gəlirdi
ki, istədiyi vaxt istədiyi sözü deyə bildiyi, istədiyi buyruğa buyurduğu o qız uzaqda
qalıb, indi həmin qız yoxdur, bu qız isə tamam başqa qızdır.
Sonra Allahverdinin başından bir fikir keçdi ki, bu fikir onun bütün bədənini
titrətdi, lap birtəhər elədi onu: birdən-birə ona elə gəldi ki, evlərindəki dolabın aşağı
gözündəki həmin məktubu Sədəf yazmayıb, bu məktubu ona Sədəf verməyib, bu
məktubu çəkinə-çəkinə ona uzadan həmin qız Sədəf deyil, tamam başqa bir adam
idi. Yəni bu saat Allahverdi inana bilmirdi ki, həmin məktubdakı bir gilə göz yaşı
ondan ötrü düşüb göy mürəkkəblə yazılmış hərflərin üstünə.
Bu fikir Allahverdinin bütün bədənini gizildətdi və o, gözlərini Sədəfdən çəkib
Gülsüm müəllimənin başa saldığı teoremə qulaq asmaq istədi, amma yenə bir şey
çıxmadı və elə-beləcə Sədəfə baxdı və yalnız indi başa düşdü ki, Sədəf də ona baxır
və ancaq bundan sonra gözlərini qızın qarayanız sifətindən çəkib düsturlarla dolmuş
qara lövhəyə dikdi.
Allahverdi Gülsüm müəllimənin lövhədə yazdığı düsturlara tamaşa edirdi,
dediyi sözlərə qulaq asırdı və bütün varlığı ilə Sədəfin nəzərlərini öz üzərində hiss
edirdi. Axırda tab gətirməyib Sədəfə baxdı və bu dəfə Sədəf gözlərini yayındırıb
lövhəyə baxdı.
Allahverdi hiss elədi ki, sifəti od tutub yanır.
Tənəffüs oldu və tənəffüsdə yenə hamı Sədəfin başına toplaşdı. Sədəf də yenə
bülbül kimi dil-dil ötdü. Bütün ömrü boyu heç vaxt Sədəfə bu qədər göz
dikilməmişdi, heç kim bu qədər səbrsizliklə onun ağzından çıxan sözü
gözləməmişdi, heç vaxt ona dikilmiş gözlərdə bu cür vəcd olmamışdı. Sədəf lap
başını itirmişdi sevincdən, çünki Sədəf heç vaxt ömründə bu qədər sevincək
olmamışdı.
Dərslər beləcə ötdü bir-bir, tənəffüslər də beləcə. Yenə çiskin başladı, sonra
yenə də kəsdi, sonra yenə başladı və bütün günü Allahverdinin halı özündə olmadı.
Məktəbdən qayıdandan sonra bütün günü Allahverdi otaqdan eşiyə çıxmadı.
Qəşəm kişinin rayon mərkəzində işi vardı, göydəmir ürgəni minib getmişdi.
Ayna arvad bardaş qurub tabaqçada kəllə qənd doğrayırdı.
Allahverdi isə içəridə, pəncərənin qabağında oturub boz payıza baxırdı. Yamac
başdan-başa heyvalıq idi və hər heyva ağacında da bir dəstə sığırçın. Sığırçınların
civildəşməsi bu boz payızın müşayiəti idi və bir qəmginlik gətirirdi.
Yamacın ayağında görünən ev Salman kişinin evi idi və birdən-birə
Allahverdinin Salman kişiyə acığı tutdu ki, niyə bu gün səhər elə gülümsəyib əllərini
yellədi.
Allahverdi nə kitab oxuya bilirdi, nə dərs hazırlaya bilirdi, nə də kəndə çıxmağa
həvəsi vardı. Elə bil öz-özünə qıraqdan tamaşa edirdi və ona elə gəlirdi ki, daha
əvvəlki Allahverdi deyil. Niyə ona belə gəlirdi, niyə bu cür fikirləşirdi? – baş aça
bilmirdi. Burası məlum idi ki, onun adı yenə də Allahverdi idi və bu baş da, bu əllər
də, bu ayaqlar da onun idi, intəhası, məlum deyildi ki, niyə bu adıyla, başıyla, əlləriayaqlarıyla
bərabər daha əvvəlki Allahverdi deyil.
O, gözlərini boz payızdan çəkib taxta kətilin üstündən ayağa qalxdı, balaca
dolaba yaxınlaşıb aşağı gözü çəkdi və Sədəfin məktubunu kağız-kuğuzun altından
götürdü, amma məktubu təzədən açıb oxumadı, çünki birdən-birə kəşf elədi ki,
burada yazılanların hamısını əzbər bilir. Özündən asılı olmayaraq Sədəfin
cümlələrini bir-bir ürəyində təkrar eləməyə başladı.
Allahverdinin heç ağlına da gəlməzdi ki, bu məktubu bu cür əzbərləyib.
Gecə yorğan-döşəyinə girəndə Allahverdiyə elə gəldi ki, səhərə kimi yata
bilməyəcək, amma yatdı Allahverdi, yatdı və bütün həyatında ilk dəfə rəngli yuxu
gördü:
Dan yeri sökülürdü.
O qədər rəng vardı ki, Allahverdi ömründə bu qədər rəng görməmişdi – gümüşü,
narıncı, məxməri...
Rənglər par-par parıldayırdı.
Hər tərəfə şüa saçırdı rənglər.
Allahverdi bu rənglərin içində idi.
Bu rənglər Allahverdinin bütün bədənindən axıb keçirdi.
Allahverdi bilirdi ki, bu yuxudur və onu da bilirdi ki, bu Sədəfin yuxusudur.
Sədəf özü yox idi, amma Allahverdi bilirdi ki, bütün bu rənglər Sədəfdən
ötrüdür və əslində bütün bu rənglər Sədəfin özüdür.
Amma yenə Qəşəm kişinin səsi gəldi:
– Ə, Allahverdi, gün günortanı keçdi, dursana!
Allahverdi yuxuda da olsa, bilirdi ki, indilərdə bu səsi eşidəcək və qorxurdu,
qorxurdu ki, bu rənglər yox olub gedəcək – gümüşü, narıncı, məxməri...
– Ə, Allahverdi!
Allahverdi gölərini açdı və elə bil bir anlıq həmin rənglər bu otağa da doldu,
sonra yavaş-yavaş bu otağın divarlarına, döşəməsinə, tavanına hopdu; bir anlıq
Allahverdiyə elə gəldi ki, bu səhər bahar bayramına açılır, bahar bayramıdır bu gün.
– Ə, noldun?
– Dururam!..
Allahverdi həyətə düşəndə Ayna arvad Qızıl inəyi sağırdı. Qızıl inək yenə də
artırmanın altında dayanmışdı, çünki yenə də çisəkləyirdi. Buzov da elə hey
dartınırdı ki, anasını əmsin, başını elə hey vururdu anasının döşünün altına.
Çisəkləyirdi, amma bu çisək Allahverdinin ürəyini heç sıxıb-eləmirdi, üşümürdü
də Allahverdi və o, gəlib göydəmir ürgəni tövlədən çıxardanda Qəşəm kişi təəccüblə
oğluna baxdı – həmişə gözləri yumula-yumula, deyinə-deyinə göydəmir ürgəni
sulamağa aparan Allahverdinin kefi indi açıq-aşkar kök idi.
Məlikin kəhər madyanı yenə də arxın qırağında idi, alapaça dayçası da
böyründə. Allahverdini görən kimi Məlikin əsnəyə-əsnəyə verdiyi sual bu oldu:
– Dünən niyə kinoya gəlməmişdin?
Ancaq indi Allahverdinin yadına düşdü ki, Cəfər dünən axşam kino
göstərəcəkdi və o, kənddə yaşadığı bütün müddət ərzində ilk dəfə bunu yadından
çıxarıb, kluba getməyib. Allahverdi nə təəssüfləndi, nə də heyfsiləndi, çünki hər
tərəfi basmış bu boz payızdan o tərəfdə Allahverdinin öz aləmi vardı daha və bu
aləm rəngli idi, cürbəcür rənglər – gümüşü, narıncı, məxməri...
Allahverdi göydəmir ürgəni çapıb həyətlərinə qayıdanda Qəşəm kişi yenə
təəccüblə oğluna baxdı və bu dəfə lap dəqiq qət etdi ki, Allahverdinin bu həyətdən,
bu evdən, bu təsərrüfatdan kənardakı həyatında əməlli-başlı bir hadisə baş verib;
Qəşəm kişi bunu da hiss elədi ki, həmin hadisə cavanlıqla bağlıdır. Sonra oğlunun
balaqları topuğundan yuxarıda qalmış şalvarına diqqət eləyib fikirləşdi ki,
Allahverdiyə təzə şalvar almaq lazımdır – gədə yaman uzanıb.
Əlbəttə, Allahverdi dədəsinin fikirlərindən xəbərsiz idi və şəstlə gəlib Qızıl
inəyi qabağına qatdı, naxıra qoşmaq üçün təzədən həyətdən çıxdı.
Allahverdi üzüaşağı düşən kəndarası araba yolu ilə addımlayırdı və birdən
fışqırıqla bir oyun havası çalmağa başladı və birdən-birə də başa düşdü ki, səhərdən
bəri – yerindən qalxandan indiyə qədər – həmin havanı ürəyində çalır; həm də başa
düşdü ki, bu hava onun gördüyü yuxunun, həmin rəngli yuxunun davamıdır.
Arxada öskürdülər və Allahverdi başını döndərib gördü ki, Salman kişidir,
demisini tüstülədə-tüstülədə camışını gətirir.
Salman kişi, elə bil, Allahverdinin ona baxmağına bənd imiş, başladı havanın
qarasına deyinməyə:
– Ə, belə də hava olar?! – Sonra Salman kişi bir-iki yağlı söz dedi havanın
qarasına, sonra da dedi: – Nadir də çıxdı getdi.
Allahverdi ayaq saxladı və açıq-aşkar hiss etdi ki, nəfəsi qaralır. Sonra cavabını
özü lap yaxşıca bildiyi bir sual verdi:
– Bəs, kino çəkməyəcək?
– Nə kino, ə? Bu havada da kino çəkərlər? – Salman kişi bilən adamlar kimi
əlini yellədi və yenə havanın qarasına bir-iki yağlı söz deyib əlavə etdi:
– Enib aranda çəkəcək. Deyir, il on iki ay bu dağın kəlləsində oturub gözləyə
bilmərəm ki, görüm nə vaxt gün çıxacaq... Düz deyir də...
Allahverdi özünü güclə saxladı ki, soruşsun «Bəs, Sədəf?»
Allahverdi heç nə soruşmadı, çünki hər şey məlum idi: bu payız ot da olacaqdı,
yaxşı çörək də olacaqdı, amma Sədəf daha səhəngi çiyninə alıb bulaq başında
kinoya çəkilməyəcəkdi.
Allahverdi Sədəfi gördü, Sədəfin tutulmuş sifətini gördü, dünənki sevincdən
sonra Sədəfin pərtliyini gördü və Sədəfin bu pərtliyi onun da bütün içindən keçib
cızdağını çıxartdı və özünü güclə saxladı ki, geri dönüb düz elə Salman kişinin
üzünəcə bihörmətlik eləməsin, qonağının abrını ətəyinə bükməsin.
Allahverdi başa düşdü ki, Sədəfə nə isə demək lazımdır, Sədəfin könlünü almaq
lazımdır və bunu elə Allahverdinin özü eləməlidir, amma orasını da başa düşdü ki,
bu çox çətin olacaq. Çətin olacaq ona görə ki, Allahverdi əməlli-başlı utanırdı
Sədəfdən.
Allahverdi fikirləşdi ki, bəlkə məktub yazsın Sədəfə və ürəyindəki bütün sözləri
köçürtsün bu məktuba, yəni bu məktub da rəngli olsun – gümüşü, narıncı,
məxməri... Amma hiss elədi ki, cürəti çatmayacaq bu məktubu Sədəfə verməyə.
Sonra fikirləşdi ki, məktubu Bakıdan yazar Sədəfə, Bakıya gedib instituta
girəndən sonra, amma başa düşdü ki, Bakıya getməyi də çox çətin olacaq, çox ağır
olacaq, çünki ürəyi qalacaq burada, Sədəfin yanında.
Oktyabr, 1971.
|